Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainainen väsymys haittana arjessa

Laiska, tyhmä ja saamaton
14.07.2020 |

Kärsin päiväväsymyksestä enkä sen vuoksi koe kykeneväni opiskeluun enkä työntekoon. Olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta pitkin elämääni, mutta tämä väsymys on uusi oire. Kauppaostosten hoitaminen tai ruoanlaitto saattavat viedä voimani niin, että nukun monta tuntia keskellä päivää. Keskittymiskykyni on väsymyksen vuoksi olematon ja koen olevani täysin kykenemätön mihinkään "normaaliin". Muita vastaavassa tilanteessa olevia tai olleita? Mikä avuksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilppariarvot katsottu milloin? Entä pvk ja ferritiini?

Vierailija
2/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja kerro oireista. Vaadi testit jos ei lääkäri tajua muuten. Mulla pahimmassa masennusvaiheessa kaikki pienet, kivatkin asiat vei voimat niin, että olin jälkikäteen aivan romuna. Onko sulla lääkitys masennukseen ja toimiiko se?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. Itselläni johtui osin uudelleen päätään nostaneesta traumasta ja osin ihmissuhteista, jotka veivät paljon enemmän kuin antoivat. Pistin tällaiset ihmissuhteet katkolle, jos asioista ei voitu puhua suoraan ja niissä joissa oli mahdollista kertoa, missä mättää, asiasta puhuttiin. Traumaa kävin käsittelemässä terapiassa ja yritin vielä tehdä voitavani minulle tehneen ihmisen vastuuseen asettamisessa. Lopputulos ei tuon suhteen ollut toivottu, mutta oli kuitenkin tärkeä vaihe trauman käsittelyssä.

Myös selkeiden päivärutiinien asettamisesta oli suurta hyötyä. Vaikka oleilin vain kotona ja olisin voinut viettää koko päivän pyjamassa, laitoin itseni sellaiseen kuntoon, että olisin voinut milloin vain käydä ulkona viemässä roskat tai istuskella pihalla ja vaihtaa naapurin kanssa muutaman sanan.

Nykyisin kykenen "normaaliin" elämään, mutta hetkellinen stressipiikki (esimerkiksi suuressa marketissa asiointi hektisen päivän jälkeen ruuhka-aikaan) saa minut edelleen ylikuormittumaan niin paljon, että on nukuttava päiväunet. Johtuipa väsymys sitten psyykkisestä tai fyysisestä epätasapainosta, täytyy muistaa olla itselle armollinen. Väsymys ei ole oma valinta ja ainakin omalla kohdallani sen juurisyy täytyi ymmärtää, jotta väsymyksen kanssa oppi elämään täysipainoista elämää.

Vierailija
4/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu. Itselläni johtui osin uudelleen päätään nostaneesta traumasta ja osin ihmissuhteista, jotka veivät paljon enemmän kuin antoivat. Pistin tällaiset ihmissuhteet katkolle, jos asioista ei voitu puhua suoraan ja niissä joissa oli mahdollista kertoa, missä mättää, asiasta puhuttiin. Traumaa kävin käsittelemässä terapiassa ja yritin vielä tehdä voitavani minulle tehneen ihmisen vastuuseen asettamisessa. Lopputulos ei tuon suhteen ollut toivottu, mutta oli kuitenkin tärkeä vaihe trauman käsittelyssä.

Myös selkeiden päivärutiinien asettamisesta oli suurta hyötyä. Vaikka oleilin vain kotona ja olisin voinut viettää koko päivän pyjamassa, laitoin itseni sellaiseen kuntoon, että olisin voinut milloin vain käydä ulkona viemässä roskat tai istuskella pihalla ja vaihtaa naapurin kanssa muutaman sanan.

Nykyisin kykenen "normaaliin" elämään, mutta hetkellinen stressipiikki (esimerkiksi suuressa marketissa asiointi hektisen päivän jälkeen ruuhka-aikaan) saa minut edelleen ylikuormittumaan niin paljon, että on nukuttava päiväunet. Johtuipa väsymys sitten psyykkisestä tai fyysisestä epätasapainosta, täytyy muistaa olla itselle armollinen. Väsymys ei ole oma valinta ja ainakin omalla kohdallani sen juurisyy täytyi ymmärtää, jotta väsymyksen kanssa oppi elämään täysipainoista elämää.

Ja lisään vielä, että sen juurisyyn selvittäminen kannattaa hoitaa yhdessä ammattilaisten kanssa, kuten edeltävätkin ovat ehdottaneet. Tyhjiössä tapahtuva self-help ei usein riitä ongelmien työstöön.

Vierailija
5/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköisesti löytyy fyysinen syy. Mene lääkäriin ja kerro oireet. Itseltäni löytyi matalat ferritiiniarvot samoilla oireilla, vaikka hemoglobiini oli niukasti normaali. Nyt syön rautaa puolen vuoden ajan, koska pitkäaikaiset rautavarastot täydentyvät hitaasti.

Vierailija
6/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkäristä lähete myös uniapneatutkimuksiin. Nekin aiheuttavat kyseiset oireet. Minulta löytyi lievä uniapnea, vaikka en ole ylipainoinen enkä kuorsaa. Väsymys katosi viikon kuluttua laitteen käyttöönotosta.

Vierailija
7/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan normaali. Tämä maailma ei.

Vierailija
8/8 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Tuntuu kuin sementtisäkkiä kantaisi mukanaan eikä töiden jälkeen pääse sohvalta ylös. Kävin lääkärissä ja lääkäri oli sitä mieltä, että olen masentunut. En ole samaa mieltä enkä aloittanut lääkitystä. Olen ollut nuorena masentunutkin eikä se tuntunut ollenkaan tältä. Se oli henkistä lamaa ei tällaista fyysistä väsymystä, jossa kuntosalikeikan jälkeen on niin uuvuksissa, että on pakko nukkua pari tuntia.