Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käykö lapsesi uskontotunneilla vai elämänkatsomuksessa? Miksi?

Vierailija
22.05.2013 |

Kaipaan perusteluja puoleen ja toiseen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET:ssä koska eivät kuulu kirkkoon.

Saavat kyllä osallistua kaikkeen kirkolliseen toimintaan koulussa, niin aamunavauksiin kuin joulukirkkoihinkin - jos itse haluavat.

Vierailija
2/14 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, ET:ssä koska eivät kuulu kirkkoon. Mutta kuten 2, saavat osallistua menoihin, jos haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosen vastaus on kuin omasta suustani. Viimeksi poika oli musiikkiryhmän kanssa pääsiäiskirkossa soittamassa kitaraa. Tähän asti poika on kieltäytynyt kirkkoreissuista, mutta nyt kuutosella lähti mukaan.

Vierailija
4/14 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluvat käyvät uskonnon tunneilla, siksi että heillä ei ole mahdollisuutta valita.

Kirkosta eronnut käy ET:ssä, siksi kun halusi valita mielummin sen.

Vierailija
5/14 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarrus kuoli ja uskonto on hyvä. Sitten joskus kun alkaa itse sanomaan ettei mene niin sitten ei mene. Meilläpäin kaikki saa valita mitä lukee, ei uskonto ole pakko.

Olen itsekin myös ET.tä opiskellut, eikä se ole auttanut niin paljon kuin ne lapsuuden uskontotunnit.

Vierailija
6/14 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnontunnilla.

Olemme sitä mieltä, että lapsen on hyvä oppia kristinuskon perusteet, jotta oman kulttuurin ja elämäntavan ymmärtäminen olisi helpompaa. Haluamme myös tarjota lapselle mahdollisuuden edes jollain tasolla "objektiiviseen" näkemykseen kristinuskosta. Itse olemme lähinnä uskonnottomia /epäileviä. Tiedostamme kuitenkin, että jollekin ihmiselle uskonto voi olla tärkeä osa elämää, emmekä siitä syystä halua täysin riistää sitä mahdollisuutta lapsilta.

Vierailija
7/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni käy uskonnon tunneilla, koska on pakko. Jos kuuluu kirkkoon, on pakko valita uskonto. Ja kirkosta en halua lapsen eroavan, koska haluan hänen pääsevän ripille. Rippikoulun voi siis käydä vaikka ei kuulukaan kirkkoon, mutta ripille ei pääse.

Olisin siis vaihtanut hänet uskonnosta ET:hen, mutta kun ei pystynyt.

Vierailija
8/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mennessä kouluun hänen on pakko osallistua uskontotunneille, koska kuuluu kirkkoon (tämä tuli minulle yllätyksenä vasta nyt koulun infotilaisuudessa). Muuten olisin saattanut laittaa hänet mielummin et-tunneille. Ehkä vähän olisi vaikuttanut se, onko ryhmässä kukaan kavereista. Nyt valintamahdollisuutta ei kuitenkaan ole :(

Toivon että koulun uskonnon opetus on enemmänkin yleissivistävää, sellaista faktatietoa siitä minkälainen ev.lut. uskonto on, historiaa uskonnosta ja kirkoista, uskonnon vaikutuksista. Ei mitään sen painottamista totisena totena. Tavallaan haluan ev.lut.uskonnon olevan lapsille kuitenkin se tutuin ja läheisin uskonto, etteivät elämänsä vaiheissa tarvittaessa tukeutuisi muihin fanaattisempiin uskontoihin.

Itse olen eroamassa kirkosta, koska en usko Jumalaan. Monta vuotta olen tavan vuoksi pysynyt kirkon jäsenenä, mutta nyt on tullut aika erota. Oikeastaan vähän harmittaa, että lapset on tullut aikoinaan kastettua kirkon jäseniksi. Olisi helpompaa, kun eivät kuuluisi kirkkoon hekään.

Vierailija
9/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset et:ssä, ja nuorimmainen "elämänkatsomustietokasvatuksessa" ;-) Kyllä et:ssäkin käydään läpi eri uskonnot ja valtauskontomme, mutta paljon muutakin hyödyllistä (uskonnon opetuksessa tankataan lähinnä ev.lut. asioita, aika turhaa käyttää siihen enemmän opetusaikaa kuin esim historiaan). Miksi et? Kannattaa tutustua et:n opseihin osoitteessa http://www.et-opetus.fi

Vierailija
10/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutaan kirkkoon niin uskontotunneilla, ei siinä ole vanhemmilla mitään valitsemista.

Vierailija
11/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluta kirkkoon, käy ET:ssä.

Vierailija
12/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 11:31"]

Lapseni käy uskonnon tunneilla, koska on pakko. Jos kuuluu kirkkoon, on pakko valita uskonto. Ja kirkosta en halua lapsen eroavan, koska haluan hänen pääsevän ripille. Rippikoulun voi siis käydä vaikka ei kuulukaan kirkkoon, mutta ripille ei pääse.

Olisin siis vaihtanut hänet uskonnosta ET:hen, mutta kun ei pystynyt.

Aika epäloogista

[/quote]

Vierailija
13/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et:saa koska emme kuulu kirkkoon.

Vierailija
14/14 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontotunneilla, vaikka emme kuulu kirkkoon. Uskomme Jumalaan ja elämme Raamatun mukaan, joten mielummin ev. lut. uskonto kuin ET. Paras vaihtoehto olisi kuitenkin neutraali uskontotieto tai kirkkohistorian yms. integroiminen muihin aineisiin, kuten historiaan. En halua, että lapsellemme opetetaan totena sellaista, että Raamattu hyväksyisi naispappeudun, homoliitot ym. nykyiset muoti-ilmiöt. Varsinkin naisopettajissa on paljon näitä liberaaleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi