Sinä, joka olit lapsuudenperheessäsi syntipukki - Miksi näin oli?
Kyllähän te tiedätte nämä tapaukset. Esim. minun lapsuudenperheessäni jos joku oli hajonnut, minua siitä aina syytettiin. Mistä luulet johtuvan, että itse valikoiduit perheen syntipukiksi sisarusten joukosta?
Kommentit (8)
Minäkin olin se joka en hyväksynyt kaikkea mitä vanhempani teki.
Jeps! Sama täällä. Äitini oli ailahteleva ja sekä verbaalisesti että fyysisesti aggressiivinen luonne. Äidistä eronnut isäni taas rappioalkoholisti. Olin perheen lapsista se, joka kaatoi isän viinat vessanpytystä alas ja kritisoi äidin törkeää käytöstä meitä lapsia kohtaan. Sain aina eniten turpaan ja mä olin se, joka oli kaikkeen syypää. Ehkä karman laki, mutta olen vaan syntymästä asti ollut sellainen luonne, etten kestä lähimmäisten huonoa käyttäytymistä ja olen suorasanainen ja teen kaikkeni, että asiat muuttuu, eikä jumita.
Veljeni osasi manipuloida todella lahjakkaasti, tämän on sekä hän itse aikuisena että äitini aikuistuttuamme myöntäneet.
Itselläni on ollut aina asenne, että jos et viitsi ottaa asiasta selvää, usko mitä haluat. Niinpä en alkanut inttäämään jos vanhemmat olivat valmiiksi päättäneet, että olen syyllinen johonkin. Samaten olen ollut asenteella syytä mua asiasta jota en ole tehnyt, niin varmasti teen sen. Eli omaakin syytäni paljolti.
Olen erilainen kun vanhempani toivoivat ja kuvittelivat tyttärensä olevan, veljeni vastasi paremmin ennakko-odotuksia. Ainakin näennäisesti, käytti tiettyä roolia jos siitä oli hänelle hyötyä vaikka todellisuudessa olisikin ihan muuta.
Lisäksi äitini on myöntänyt, että hän ei ymmärtänyt minua, olin niin erilainen lapsi kun muut. Se aiheutti hänelle myös häpeää, joka vaikutti hänen suhtautumiseensa minuun.
(Viesti 4) Mun veli kans manipuloi ja käyttäytyi äidin "unelman" mukaan. Itse provosoin vain osoittaakseni jotain...enää en edes tiedä mitä. :-)
Olin rehellinen, enkä suunnitellut tai juonitellut tekosiani sen pahemmin, eli jäin aina kiinni harva se kerta, kun jotain sitten tein, yleensä vain kostaakseni isoveljelleni. Veli taas pahoinpiteli minua ja teki paljon pahaa, muttei ikinä jäänyt kiinni. Kaikki meni siis mun niskoille siinä vaiheessa, kun päätin antaa takaisin enkä osannut tehdä sitä salaa. :)
(Viesti 4) Mun veli kans manipuloi ja käyttäytyi äidin "unelman" mukaan. Itse provosoin vain osoittaakseni jotain...enää en edes tiedä mitä. :-)
Olin rehellinen, enkä suunnitellut tai juonitellut tekosiani sen pahemmin, eli jäin aina kiinni harva se kerta, kun jotain sitten tein, yleensä vain kostaakseni isoveljelleni. Veli taas pahoinpiteli minua ja teki paljon pahaa, muttei ikinä jäänyt kiinni. Kaikki meni siis mun niskoille siinä vaiheessa, kun päätin antaa takaisin enkä osannut tehdä sitä salaa. :)
Kaksoisveljeni oli teini-ikään asti todellinen enkeli. Sen jälkeenkin osasi esittää sitä kotona ja sukulaisille. Hän tuli aikuisten kanssa pienestä pitäen tosi hyvin toimeen. Kun kotoa hävisi viinaa tai vaikkapa rahaa niin minä tietysti olin syyllinen koska en koskaan ollut yhtä kiltti. En nähnyt vaivaa esittää muuta kuin olin mutta toisaalta olin rehellinen. Vasta kun olimme täysi-ikäisiä vanhempani tajusivat totuuden. Veljeni käytyä vanhemmillamme hävisi aina rahaa ynnä muuta ja silloin vihdoin uskoivat kun kerroin että hän se oli ollut ennenkin.
Meillä oli alkoholistiperhe ja mä olin ainoa joka (uskalsi) kapinoi sitä ja arvosteli juovaa vanhempaa ääneen, uskon sen olleen syynä