Menisittekö tällaiseen firmaan töihin?
Olin eilen haastattelussa yhteen pieneen startup-firmaan. Firma on todella uusi, perustettu vasta nyt keväällä, ja työntekijöitä on vain kaksi, joista molemmat ovat ulkomaalaistaustaisia eivätkä puhu suomea. Haastattelun aikana toinen työntekijä ei sanonut minulle englanniksi sanaakaan, vaan puhui ainoastaan omalla äidinkielellään toisen työntekijän kanssa. Hakevat nyt siis osa-aikaista markkinointiassistenttia auttamaan firmansa promoamisessa.
Pomo ei tuntunut tietävän mistään mitään. Kun kysyin työajoista, niin sain vastaukseksi jotakin ympäripyöreää siitä, kuinka työajat vaihtelevat. Jälkikäteen tajusin myös, ettei palkasta puhuttu mitään. Heillä ei tuntunut olevaan mitään käsitystä siitä, miten firmaa aiotaan markkinoida, ja koko markkinointisuunnitelma aiottiin laittaa minun - kolmannen vuoden opiskelijan - vastuulle. Lisäksi työhön kuuluisi nettisivujen päivittämistä, some-markkinointia, tuotevalikoiman suunnittelua, mahdollista mainosten jakamista kaduilla ja tapahtumissa jne. Lisäksi suomen kielen taitoni vuoksi joutuisin olemaan vahvasti yhteyksissä suomalaisiin yhteistyökumppaneihin, kun firman perustajat eivät voisi siihen osallistua mitenkään.
Nyt odotan vähän kauhulla vastausta tuolta. Melkein toivon kieltävää vastausta, ettei minun tarvitsisi miettiä, menisinkö tuonne vai en. Minulla ei ole toistaiseksi kesätöitä, joten mitään parempaakaan ei ole tällä hetkellä tarjolla. Jotenkin vain pelottaa, että saan kokonaisen firman pyörittämisen vastuulleni surkealla palkalla. Olen kyllä ennenkin ollut haastateltavana tällaisiin pikkufirmoihin, mutta koskaan ei ole paikan pomot olleet näin pihalla oman firmansa asioista.
Kommentit (13)
En.
Ongelmia on taatusti odotettavissa kun ei pomoilla varmasti ole käsitystä suomalaisesta työlainsäädännöstäkään.
Taloustilanne olisi varmaan myös hyvä selvittää ja omistussuhteet kaupparekisteristä. Eli jos kutsu kakkoskierrokselle tulee, niin pyydä heitä hankkimaan sulle noi eteen katsottavaksi. Ja mikään tes ei tuota työsuhdetta varsinaisesti määrittele, eli työsopimuksen kanssa kannattaa olla tosi tarkkana, esim lomaraha ei sitten ole laissa, joten jos sen haluat, vaadi se kirjattavaksi työsopimukseen. Samoin maininta siitä, että työssä noudatetaan Suomen työsopimus, työaika ja lomalakeja. Kyllähän niitä jokatapauksessa on noudatettava, mutta kun se on ylöskirjattu, niin helpompi sun on niitä saamattomia palkkojasi sitten vaatia, kun firma on kanttuvei.
Kiitos kaikille! Eli enköhän kieltäydy, mutta sanoisitteko te suoraan syyn (epäilyttävät työolot, liian epämääräiset työtehtävät jne) vai pitäisikö kieltäytyä antamatta sen suurempaa syytä? Toki tätä ei tarvitse edes miettiä, jos saankin kieltävän vastauksen.
Toisaalta aloin miettiä sellaista vaihtoehtoa, että mahtavatkohan he oikeasti edes palkata ketään. Haastattelussa nimittäin kysyttiin hyvin yksityiskohtaisesti erilaisia markkinointikikkoja ja -kanavia, jotka pomo sitten kirjoitti tabletillaan ylös. Eli tuli jopa vähän fiilis, että imevät halvalla haastateltavista irti kaikki ideat ja sitten käyttävät niitä itse ilman, että tarvitsee maksaa kenellekään ulkopuoliselle palkkaa.
-ap
No mä taas menisin ilman muuta. Siis tosi harvassa pikkufirmassa on mitään 8-16 työaikaa, vaan on esim viikkotuntimäärä 37,5 tms. Ja siis itse asiassa isoissakin firmoissa on usein noin asiantuntijatöissä. Jäätelökioskit erikseen, joissa on suoraa asiakaspalvelua.
Tuossa olisi hyvä kokemus oppia mitä se markkinointi on sitten käytännössä. Saisit vastuuta ja oppisit oikeita asioita.
Ja tosiaan ap get real: kukaan juuri perustettu kahden hengen start up ei palkkaa kovin kokenutta markkinointidirikaa, ei niillä ole siihen rahaa. Minusta on jo merkittävä oivallus, että ensimmäiseksi työntekijäksi palkattaisiin markkinointi-ihminen eikä joku suorittavan työn tekijä.
Miten et itse nostanut palkka-asiaa esiin? Kai sinulla on joku tavoite palkalle?
Jos taas yrittävät urkkia vallankumouksellisia markkinointikeinoja ja kikkoja, niin eiköhän ne siinä tapauksessa olisi ottaneet yhteyttä mainostoimistoon ja pyytäneet tarjouksia kampanjasta ja vetäneet henkselit kiinni heti tarjousesittelyn jälkeen.
Minusta start upit palkkaavat usein juuri opiskelijoita ja nuoria, koska heillä on uskallusta, uusia ideoita ja hintataso on kohtuullinen.
Ajattele jos saat markkinoinnin onnistumaan, niin millainen referenssi se olisikaan sinulle.
6, hyviä pointteja sinullakin. Minulla ei siis sinänsä ole mitään startuppeja vastaan - olen niihin ennenkin hakenut - mutta tällä pomolla ei tuntunut olevan mitään käsitystä siitä, mihin tämä firma on menossa, ei ollut minkäänlaista strategiaa, numeroita tai muutakaan. Oikein mihinkään ei saanut suoraa vastausta, vaan aina tuli vain kiertelyä ja kaartelua. Työtä voisi periaatteessa tehdä etänä kotoa tai vaikka mökin terassilta, mutta kun kysyin, miten se käytännössä toimii, niin sain vatsaukseksi pelkkää mutinaa. En kuvitellut mitään jäätelökiska-aikoja - olihan ilmoituksessakin puhuttu osa-aikaisuudesta - mutta olisi suoraan kysyttäessä kiva saada jonkinlainen käsitys siitä, miten työaika menee, että voisin suunnitella elämääni. Ja kyllähän se vähän tuo ongelmia, jos en voi mitenkään kommunikoida firman toisen puolikkaan kanssa. Ja tosiaan, se palkka olisi pitänyt nostaa esiin itse, mutta hermostuneena en tajunnut asiasta puhua. Joten en syytä pelkästään näitä tyyppejä siitä.
Siinä on puolensa ja puolensa, ettei pomo tiedä tehtävästä työstä yhtään mitään. Luultavasti ajaudut tekemään asemaasi ja palkkaasi vastaamattomia töitä, eli teet asiantuntijamaista hommaa sillä assarin palkalla. Toisaalta kun pelkkä rutiinipaperinpyörittäminen, mitä sen assarin homman pitäisi olla, voit moraalisi salliessa surffata koko loppupäivän, koska kukaan ei tiedä mitä teet ja miten kauan siihen menee.
Riski joutua hyväksikäytetyksi on kyllä aika iso.
Todennäköisesti menisin. Voi saada parhaassa tapauksessa varsin joustavan työn ja mielenkiintoisen työnkuvan. Jos firma kasvaa, etenemismahdollisuudet voi olla loistavat jos on jo alussa päässyt sisään toiminnan ytimeen.
Hyvin paljon riippuu siitä mitä tuo firma yrittää markkinoida. Mitä tuotetta tai mitä palvelua vai yrittääkö vain jotenkin huijata ihmisiä ja yrityksiä.
Tuote se ratkaisee miten yritys menestyy ja saa sitä markkinoinnin kanssa touhuta jos ei ole edes mitään luontaisia edellytyksiä pärjätä tuotteella tai palvelulla.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 13:45"]
Hyvin paljon riippuu siitä mitä tuo firma yrittää markkinoida. Mitä tuotetta tai mitä palvelua vai yrittääkö vain jotenkin huijata ihmisiä ja yrityksiä.
Tuote se ratkaisee miten yritys menestyy ja saa sitä markkinoinnin kanssa touhuta jos ei ole edes mitään luontaisia edellytyksiä pärjätä tuotteella tai palvelulla.
[/quote]
No näinpä... Inhottaa puhua asiasta näin ylimalkaisesti, mutta toisaalta en viitsisi firmasta liikaa paljastaa. Sen verran voinen sanoa, että firma myy tuotteita B2C-periaatteella. Ulkomaalaisia vastaan minulla ei ole yhtikäs mitään, mutta miten hoidetan esimerkiksi työsopparit ja muut, jos kumpikaan ei osaa juuri ollenkaan suomea? Tai voidaanko kaikki mahdolliset suomea vaativat tehtävät laittaa minun vastuulleni?
-ap
Kannattaa asettaa iso palkkatoivomus niin et saa paikkaa. Työajassa kannattaa saada vastaus viikottaisesta työajasta. Yleensä jos ei saa vastausta kysymyksiin niin se kertoo epäluotettavuudesta ja sulle ei voida yksinkertaisesti antaa sitä vastausta. Kuitenkin kyse vain kesäajasta, mutta älä vain aloita töitä ilman työsopimusta.
Itse en menisi. Myyntityötä löytää aina eikä noissa tartte tyytyä epämääräsiin harrastelijoihin. Startuppien kohdalla on vielä tuo maksukykykin melkonen arvoitus. Eli palkkaa tuskin näet.
En menisi, ellei olisi todella kipeä työnterve. Ottaisin kyllä tosi tarkasti faktat selville, ennen kuin alkaisin hommaan.