Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kristinusko on vaihtunut noituuteen, ateismi ei kiinnosta länsimaalaisia

Vierailija
14.07.2020 |

Kristinuskon arvomaailmaa pidettiin huonona, mutta tilalle on tullut pelkkää tyhjyyyttä. Ateismi ei vastaa ihmisten syvempiin tarpeisiin, sen tilalle on alkanut tulla noituutta ym. henkisyyttä. Pimeänä keskiaikana tehtiin korkeatasoista klassista musiikkia, nykyään osataan enää räpätä.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Onko tämä sinulle jostain syystä ongelma?

Vierailija
2/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs noissa wiccoissa ja muissa uuspakanallisissa uskonnoissa on vikana?

Vai meinasitko että rovioita pitäisi alkaa kasaamaan?

Niin ja olen 40 vuotias, ollut ateisti lapsesta lähtien (vanhempanikin ovat), enkä oikein hahmota että mitä syvempiä tarpeita minulta jää vastaamatta. (niin ja en ole kommunisti, äänestän kokoomusta. Kristityt vaan usein luulevat että ateisti = kommunisti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tästä meidän luterilaisesta kristinuskosta on paljolti poistunut kokemuksellinen spirituaalisuus, ja se on kautta aikojen ollut monen kaipaus. Kuiva järjen oppi ei oikein monia tyydytä. Eikä sitten kaikkia tyydytä sekään että todettaisiin vaan että jumalia ja yliluonnollista ei vaan ole joten keskitytään pelkätään tähän maalliiseen. Niin sitten etsitään näitä elämyksellisempiä henkisyyden teitä. Joista useimmat ei minusta onneksi ole mitenkään haitallisia.

Vierailija
4/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt tuota uusnoituus/okkultismimuotia kyllä vähän. Sitä esiintyy omassakin tuttavapiirissä, korkeasti koulutettujen ihan täysjärkisten keski-ikäisten ihmisten parissa. En kehtaa kysyä etten loukkaa, mutta usein ihmettelen onko se heille jotain larppausta josta saa hyviä fiiliksiä ja arkeen vaihtelua, vai pystyykö he oikeasti, pohjimmiltaan, luonnontieteellisen koulutuksen saaneina rationaalisina ihmisinä, uskomaan esm. että noituus toimii?

Vierailija
5/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tästä meidän luterilaisesta kristinuskosta on paljolti poistunut kokemuksellinen spirituaalisuus, ja se on kautta aikojen ollut monen kaipaus. Kuiva järjen oppi ei oikein monia tyydytä. Eikä sitten kaikkia tyydytä sekään että todettaisiin vaan että jumalia ja yliluonnollista ei vaan ole joten keskitytään pelkätään tähän maalliiseen. Niin sitten etsitään näitä elämyksellisempiä henkisyyden teitä. Joista useimmat ei minusta onneksi ole mitenkään haitallisia.

Totta. Luulen että ihminen vaan on sellainen että se tarvitsee jotain henkistymistä tms. Jumalan tilalla palvotaan julkkiksia tai guruja, oppi-isiä. Oikein syöminen on uskonto, lahkoja on lukemattomia. Samoin ulkonäkö, terveys, ideologiat jne. Omaa puolustetaan kiihkeästi.

Vierailija
6/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisistä on taipuvaistia uskonnollisuuteen.

Jos kirkon opit eivät tunnu omilta, etsitään jotain muuta.

Ei ateismi ole mikään henkisten kokemuksien tarjoaja, se on vain kannanotto kysymykseen Jumalan olemassaolosta.

Vierailija
7/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noituutta? Kattila harjanvarressa, syylä nenänpäässä?

Joku on katsonut liikaa piirrettyjä.

Henkisyyttä on ollut aina, ainoastaan tapa ilmaista sitä on muuttunut. Joskus se on metsänhenki, joskus aurinko, joskus poppoo eri jumalia, joskus usko menneeeseen uniaikaan, joskus kristillinen usko. Kaikkea ei tarvitse onneksi uskoa itse. Annetaan vain kaikille vapaus uskoa ja ollaan samalla vahingoittamatta muita oman uskon varjolla, se on hyvä lähtökohta.

Vierailija
8/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt tuota uusnoituus/okkultismimuotia kyllä vähän. Sitä esiintyy omassakin tuttavapiirissä, korkeasti koulutettujen ihan täysjärkisten keski-ikäisten ihmisten parissa. En kehtaa kysyä etten loukkaa, mutta usein ihmettelen onko se heille jotain larppausta josta saa hyviä fiiliksiä ja arkeen vaihtelua, vai pystyykö he oikeasti, pohjimmiltaan, luonnontieteellisen koulutuksen saaneina rationaalisina ihmisinä, uskomaan esm. että noituus toimii?

Eikö se ole ihan sama kuin uskoa ihmeisiin tai että asioita tapahtuu rukoilemalla?

Vierailija
9/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media on nyt vuosikymmenet mädättänyt länsimaita. Musiikki muuttunut kuvottavaksi räpiksi, taide oksennukseksi ja moraali syöpynyt olemattomaksi. Huumeita glamorisoidaan ja kansan pitäisi hävetä omaa historiaansa ja esi-isiään. Globalistit iskivät jälleen.

Vierailija
10/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kyllä se on teknologia, joka on korvannut jumalan.

Vierailija
11/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole ihan sama kuin uskoa ihmeisiin tai että asioita tapahtuu rukoilemalla?

No on kai, itse agnostikkona en ymmärrä miten nykymaailmassa noihinkaan voi uskoa, en siis ymmärrä omakohtaisesti. Toisaalta niiden takana on pitkä perinne joten pystyn jotenkin ymmärtämään että ihmiset noudattaa sitä mitä on lapsena kotona opetettu ja johon on omassa kulttuurissa uskottu vuosisatoja. Varsinkin kun keskiverto suomalainen uskova on aika maallistunut eikä yleensä juuri ihmeisiin käytännössä usko, ja rukoustenkin suhteen niin, että teoriassa uskoo että Jumala voi toimia ja vastata rukouksiin, mutta käytännössä Jumalalla on oma tahto joten rukousvastausten varaan ei voi koskaan mitään laskea vaan toimia itse.

Vierailija
12/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kai, itse agnostikkona en ymmärrä miten nykymaailmassa noihinkaan voi uskoa, en siis ymmärrä omakohtaisesti. Toisaalta niiden takana on pitkä perinne joten pystyn jotenkin ymmärtämään että ihmiset noudattaa sitä mitä on lapsena kotona opetettu ja johon on omassa kulttuurissa uskottu vuosisatoja. Varsinkin kun keskiverto suomalainen uskova on aika maallistunut eikä yleensä juuri ihmeisiin käytännössä usko, ja rukoustenkin suhteen niin, että teoriassa uskoo että Jumala voi toimia ja vastata rukouksiin, mutta käytännössä Jumalalla on oma tahto joten rukousvastausten varaan ei voi koskaan mitään laskea vaan toimia itse.

Oma näkemys ja luulo on se, että syy tähän henkisyyden etsimiseen on pohjimmiltaan ihmisen tietoisuudessa. MIkä ihmisen sisällä on se joka "näkee", "kuulee", "maistaa" jne. Ajtuksethan ovat opittuja ja toimivat tietoisuuden "päällä". Tietoisen ihmisen on vaikea sulattaa sitä, että tietoisuuskin on vain joku sähkökemiallinen reaktio aivoissa. Funktio joka tiedostaa itsensä.

Kuolemakin halutaan nähdä siirtymänä  johonkin toiseen.  Ei voida ajatella "että tulee pimeää" koska kaiken loppuessa ei voi havaita edes pimeää.

Olettaisin, että tämän tyyppinen mekanismi tuottaa ihmisen kaipuun johonkin "henkiseen". En tiedä.

--Myöskin agnostikko

Vierailija
13/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madonna ei ainakaan kuvissa näytä tasapainoiselta ja onnelliselta, joten Kabbala ja maallinen menestys ei ole tuonut onnea kuvien perusteella.

Vierailija
14/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen alitajunta on laaja, asioita prosessoidaan siellä eri menetelmillä. Sanojen käyttö on tietyn aivoalueen erikoisuus, mutta tietoisuutta on myös muilla tasoilla ja niihin vaikuttaa mm. musiikki ja taide voimakkaasti. Kaikkea ei voi sanoin selittää eikä analysoida puhki, vaan on koettava elämys. 

Vierailija
15/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Media on nyt vuosikymmenet mädättänyt länsimaita. Musiikki muuttunut kuvottavaksi räpiksi, taide oksennukseksi ja moraali syöpynyt olemattomaksi. Huumeita glamorisoidaan ja kansan pitäisi hävetä omaa historiaansa ja esi-isiään. Globalistit iskivät jälleen.

Yleensä kaltaisesi ihmiset ovat sitä mieltä, että kristinusko on ratkaisu, mikä on koomista, koska kristinuskohan on globalismin perimmäinen muoto! Keisari Konstantinus omaksui kristinuskon nimenomaan sen takia, että YKSI KANSA, YKSI USKONTO helpottaisi hallitsemista ja Rooman valtakunnan laajentamista.

Eli jos olet globalismia vastaan mutta olet myös kristitty, uskomuksesi ovat ristiriidassa keskenään ja sinua vaivaa kognitiivinen dissonanssi.

Euroopan luonnollinen "uskonto" tai pikemminkin henkinen koti on pakanuus, ei Lähi-idän aavikoilta tänne väkisin tuotu kristinusko, joka ei kosketa eurooppalaisten sieluja millään tavalla. Eurooppalaiset esivanhempamme olivat pakanoita. Jos haluat kunnioittaa perinteitä, perehdy muinaisiin uskomuksiin. Miksi palvot globalistista jumalaa, jos pidät globalismia huonona asiana?

Vierailija
16/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja olen 40 vuotias, ollut ateisti lapsesta lähtien (vanhempanikin ovat), enkä oikein hahmota että mitä syvempiä tarpeita minulta jää vastaamatta. (niin ja en ole kommunisti, äänestän kokoomusta. Kristityt vaan usein luulevat että ateisti = kommunisti).

Aloituksessa ei väitetty, että tässä olisi jotain vikaa!

Vierailija
17/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa ei väitetty, että tässä olisi jotain vikaa!

Miksi kysyt, mikä wiccoissa ja muissa uuspakanallisissa uskonnoissa on vikana?

Vierailija
18/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS TYKKÄÄ RAP MUSIIKISTA TÄYTYY KYLLÄ OLLA NARSISTI

Vierailija
19/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä new age uskonnoissa pohjimmiltaan taitaa vetää puoleensa se, että nää tyypit saa tuntea itsensä lähes guruiksi/jumaliksi /valaistuneiksi. Se on jännää olla niin henkinen ja erityinen. Niin ollaan henkistä vaikka ei oikeesti jis tilanne jotain muuta vaatii.

Vierailija
20/34 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?