Gallup: mihin ikään asti lapsesi käytti vaippoja?
Tyttöni täyttää kesällä 2 vuotta ja ajattelin, että kesä olisi hyvä aika opetella kuivaksi ainakin päivisin. Pitäisi varmaankin käyttää potalla vielä useammin.
Kommentit (53)
Oma äitini, jolla on 6 lasta on sitä mieltä, että on omasta viitseliäisyydestä kiinni milloin lapsi oppii kuivaksi. Eli siis jaksaako jo pienestä pitäen säännöllisesti käyttää potalla. Hänen mielestään on vaipanvalmistajien propagandaa, että lapsi ei olisi kypsä oppimaan kuivaksi esim. 1,5 vuotiaana. Että ei siitä olisi oikeasti mitään ennenaikaan, että yli 2 vuotiaat olisivat vielä vaippoja tarvinneet kun ei ollut kertakäyttövaippoja. Voihan tuossa joku totuudensiemenkin piillä. Nykyään kun pidetään ihan normaalina vielä sitäkin että 3 vuotias tarvitsee vaippoja. Oma poika oppi kuivaksi n. 2-vuotiaana.
OPETIN 1v10kk ikäisen tyttäreni kuivaksi. Oli kaunis, lämmin kevätsää ja ei haitannut, vaikka lirut muutaman kerran tuli housuihin. Oppiminen vei aikaa viikon tai pari. OPETIN 2v2kk ikäisen poikani samalla tekniikalla, vähän vei ehkä kauemmin (kuukauden verran) ja homma alkoi sujua.
Kummityttöäni ei opetettu. Sai pissiä (ja kakkia, yäk!) vaippaan niin pitkään, että päiväkodista alettiin huomautella asiasta ja neuvolassa nostettiin asia esille. Patistuksen jälkeen luopuivat vaipasta, kun tyttö oli 3v8kk. Tyttö pissisi varmaan edelleenkin vaippaan, jos vaan kehtaisi (on nyt eskarissa). Söi myös tuttia kolmivuotiaaksi ja velliä pullosta melkein samaan ikään asti. Minusta tuo on säälittävää. Vanhemmat pitävät tiukasti kiinni vauva-ajasta, vaikka lapsi on jo iso eikä vauva. Tai sitten pelätään opettaa lapselle mitään, kun siinä voi tulla niitä pettymyksiä ja itselle vähän hankalaa välillä.
Meillä ensimmäinen käytti kestovaippoja 6kk alkaen ja toinen heti vastasyntyneestä. Heillä on pottailu ollut huomattavasti helpompaa kuin nuorimmalla, joka käytti kestoja 1v asti. Sen jälkeen mulla ei ollut aikaa eikä energiaa tehdä villahousuja pienien tilalle, koska oli 3 alle 5 vuotiasta. Nyt ajateltuna olisi pitänyt panostaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:24"]
Oma äitini, jolla on 6 lasta on sitä mieltä, että on omasta viitseliäisyydestä kiinni milloin lapsi oppii kuivaksi. Eli siis jaksaako jo pienestä pitäen säännöllisesti käyttää potalla. Hänen mielestään on vaipanvalmistajien propagandaa, että lapsi ei olisi kypsä oppimaan kuivaksi esim. 1,5 vuotiaana. Että ei siitä olisi oikeasti mitään ennenaikaan, että yli 2 vuotiaat olisivat vielä vaippoja tarvinneet kun ei ollut kertakäyttövaippoja. Voihan tuossa joku totuudensiemenkin piillä. Nykyään kun pidetään ihan normaalina vielä sitäkin että 3 vuotias tarvitsee vaippoja. Oma poika oppi kuivaksi n. 2-vuotiaana.
[/quote]
Komppaan kyllä tätä. Varmasti ennen kertakäyttövaippoja lasta oikeasti opetettiin kuivaksi. Nykyään moni mieluummin vaihtaa vaippoja kuin opettaa lasta potalle. Ihan käsittämättömiä ne puheet, että sitten kun lapsi itse haluas tai on "valmis". Kyllä siitä lapsi itsekin tykkää kun ei tarvitse pissa/kakkavaipoissa kulkea ja oppii uuden taidon. Ei se nyt niin ihmeellistä ole.
Kaikki kolme on jättäneet sekä päivä- että yövaipat kahden vuoden tienoilla, pikkusen ennen kahta vuotta. Liki samaan aikaan jätettiin kaikki vaippahommat pois, siis kun oli päiväkuiva, niin yövaipatkin jäi.
Päivävaipan otin kylmästi pois kun ikää oli hiukan päälle 2 v. Oisko ollu 2v. 3-4 kk silloin? Ensin loroteltiin surutta lattialle, mutta kesällä oppi helposti päiväkuivaksi ja oikeastaan yölläkin oli vaan varuiksi vaippa. 3-vuotissynttäripäivänä jätettiin yövaippakin pois.
Meidän esikoinen oppi päiväkuivaksi 1v8kk ja kokonaan kuiva oli 2 vuotiaana. Toinen lapsi on myös päiväkuiva (nyt 1v10 kk) ja ollaan kesän alussa tuota yöpissattamista aloittamassa kun lomat pukkaa päälle niin jaksamme nousta pottailemaan.
Vaippafirmojen propagandaa se on että lapsen pidätyskyky kehittyy vasta n. 3-vuoden tietämillä. Pidätyskyky kun on lapsilla jo ihan vauvasta asti, muutenhan se pissi lirisis valtoimenaan. Että maalaisjärki mukaan niin homma sujuu. Pottailuun ei saa pakottaa, vaan tehdä siitä mukavaa. Motivoida jo hieman älyävää lasta vaikka tarroilla tms. Ja käydä yhdessä siellä vessassa, istu itse pöntölle ja laita lapsi potalle samalla ja suhise. Ja niin edelleen... Viitsimistä se vaatii aluksi, vahinkoja sattuu ja uskon että osittain siis myöhäisvaippaisuus johtuu laiskoista aikuisista, ei lapsen valmiuksista. :)
Esikoinen oppi päiväkuivaksi 3,5-vuotiaana, ja yökuivaksi 6-vuotiaana. Ei auttanut vaikka mitä yritettiin. Minusta on hullua ottaa paineita (näin jälkiviisaana) tästä, kun lapset ovat niin yksilöllisiä. Ainahan sitä voi koittaa herkkyyskausia seurata, mutta joka tapauksessa se loppujen lopuksi tapahtuu vasta sitten, kun lapsi on sekä henkisesti että fyysisesti valmis. En aio ottaa paineita kuopuksen kanssa (2-vuotias) - jos ei opi tänä kesänä potalle, niin sitten ei. :)
Anteeksi, tyhmä kysymys. Mitä merkitystä sillä on, oppiko lapsi kuivaksi kun ikää oli 2 v 3 kk tai 2 v 10 kk? Siis noin lapsen loppuelämää 80:tä vuotta ajatellen. Selvästi nämä on äideille tärkeitä juttuja, kun muistetaan viikon tarkkuudella tämä maaginen päivä, jonka jälkeen lapsi ei enää pissinyt housuihin tai vaippaan.
Tuo yöpissatus vähän hämää. Minä en alkaisi siihen. Siis jos lapsi ei herää pissahätään, herätetään pissalle. Mun mielestä kunnon yöunet on tärkeämpiä. Meillä tosin lapset ovat itse heränneet yöllä pissalle.
Täysin samaa mieltä yöpissatuksesta! Meillä oli ystäviä, jotka sitä harrastivat, ja se oli toki täysin heidän oma päätös ja heille toimiva asia, mutta ei siihen kyllä pidä ruveta ainakaan pelkästä muiden ihmisten painostuksesta. Häiriintyy kaikkien yöt siinä. Oli sitten vaippa-/lääkefirmojen propagandaa tai ei, meidän perhe pärjäsi yökasteluvuosista lääkityksen ja yövaippojen avulla. Enkä kadu yhtään! Nyt sitä vaihetta ei enää kunnolla muistakaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:58"]
Tuo yöpissatus vähän hämää. Minä en alkaisi siihen. Siis jos lapsi ei herää pissahätään, herätetään pissalle. Mun mielestä kunnon yöunet on tärkeämpiä. Meillä tosin lapset ovat itse heränneet yöllä pissalle.
[/quote]
Jos lapsi ei herää pissahätään yön aikana, niin hän ei ole vielä yökuiva. ADH:ta erittyy edelleen yön aikana liian vähän ja tähän ei auta kuin aika.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 21:18"]
Ikää ei voi määritellä, vaan sitten kuin lapsi itse tajuaa milloin on hätä ja mitä potalle tehdään... Esikoinen(tyttö) oli melkein 3,5 vuotta ennen kuin oppi kuivaksi se kävi kolmessa kuukaudessa, poika oppi kuivaksi 2,5 vuotiaana, kesti 5 kuukautta, sai ehkä siskoltaan mallia.. Joten musta on lapsesta kyse milloin hän on itse valmis potalle.. Eikä kannata pakottaa, sillä alussa tyttöni pelkäsi potalla käyntiä...
[/quote]
Mitä väliä tuolla kestolla on? lapsesi ovat kuitenkin olleet melko isoina vielä vaipoissa...