Mitä hittoa toi Marko Paananen taas oikein höpisee?!
Saunaakin on nyt pilaamassa jollain hömpötyksillään. Tuo kuuluisa alemmuuskompleksikin on lähinnä vain niillä, jotka jatkuvasti jaksavat siitä jauhaa eikä suinkaan suomalaisilla yleisesti.
Ihmeellistä jorinaa:
"– Saunasta puuttuvat tunnusmerkit, jotka yleensä löytyvät asioista, jotka ovat olleet tietyn ihmisryhmän elämässä ja kulttuurissa pitkään. Saunasta puuttuu saunakulttuurin hienostuneisuus ja vivahteikkuus, kritisoi Paananen.
– Miten me suomalaiset puhumme saunasta ja millä sanastolla? Kun italialaisille annettiin maitoa, suolaa ja luola – syntyi parmesaani-juusto, eikä varmastikaan hirveän paljon pidemmässä ajassa kuin meillä on ollut sauna. Mokomassa juustossa on vivahteikkuutta ja raja-arvoja ja vaikka mitä luokituksia. Mitä on saunassa, kysyy Marko Paananen."
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 11:44"]
Marko on maailmanluokan ammattilainen ja provosoi varmaan ihan tahallaan, jotta me heräisimme ajattelemaan saunan mahdollisuuksia. Sauna ei ole tabu josta ei muka voisi puhua. Ei pidä provosoitua kun provosoidaan.
[/quote]
Maailmanluokan ammattilainen. Heh. Ei näyttöjä.
Jätän Markon filosofoinnit omaan arvoonsa (kelaan boksista yli), mutta tykkään yleisesti ottaen kyllä hänen sisustuksistaan. Se kyllä vähän riipii korvaa, kun se ylistää noita amerikkalaisia sisustusliikkeitä ja sisustuksia.Se mitä se niistä on näyttänyt, niin monet ovat raskasta tummaa puuta. Voi herrajjumala, en hirveämmän ja vanhanaikaisemman näköistä sisustamista tiedä, kuin massivisten, tummasta puusta tehtyjen huonekalujen täyttämät huoneet...
Erittäin hyvin ravistelee luutuneita käsityksiä. Esimerkkinä kotimaisten sisustusklassikoiden laatu, jota pidetään itsestäänselvyytenä. Artekit ym. eivät laadun osalta ole todellakaan millään omalla tasollaan vaan hinta pitää perustella ihan muilla arvoilla.
Minä en tuota juttua jaksanut lukea, mutta asia mitä olen joskus miettinyt: ennen (kun jokainen "itse" rakensi saunansa) jokainen sauna oli vähän erilainen ja oma persoonansa. Lisäksi saunoihin liittyi tarinoita (siellä synnytettiin jne.). Nykyään saunat pitkälti ovat ns. teollisia standardimalleja, eli jokaisella on samanlainen sauna, kiuas jne. eikä saunassa enää tehdä muuta kun saunota.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:01"]
Erittäin hyvin ravistelee luutuneita käsityksiä. Esimerkkinä kotimaisten sisustusklassikoiden laatu, jota pidetään itsestäänselvyytenä. Artekit ym. eivät laadun osalta ole todellakaan millään omalla tasollaan vaan hinta pitää perustella ihan muilla arvoilla.
[/quote]
On kyllä ihmisten aliarvioimista, että hän väittää kaikkien suomalaisten yliarvostavan jotain artekia, ja muutenkin että ne hänen teesinsä koskisivat yleisesti kaikkia suomalaisia. Eikä liioin voi yleistää niin, että Ameriikassa kaikki tämä olisi paremmin, sieltä sitä hajontaa vasta löytyykin, varmasti sisustamisessa samalla tavalla kuin kaikissa muissakin asioissa.
Ohjelmien perusta tuntuu olevan se, että hän laittaa vastakkain yhden pienen ryhmän suomalaisia sisutajia ja toisen pienen ryhmän amerikkalaista sisutustyyliä, ja sitten yleistää tämän koskemaan kaikkia.
Pidin tosi typeränä Markon kommenttia siitä, että kirkasvalolamput ovat turhia, pitäisi vain tavata enemmän naapureita. Kun se valon puute on ihan oikea ongelma ja aiheuttaa oireita.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:08"]
[/quote]
On kyllä ihmisten aliarvioimista, että hän väittää kaikkien suomalaisten yliarvostavan jotain artekia, ja muutenkin että ne hänen teesinsä koskisivat yleisesti kaikkia suomalaisia.
[/quote]
En ole kokenut Markon juttuja noin voimakkaina ylesityksinä, kärjistyksenä kyllä. Mitä arvostuksiin tulee niin hinnat eivät valehtele. Katsoo vaikka Huuto.nettiä missä ihmiset kilvan korottavat hintaa joistakin kolhiintuneista Muurame-lipastoista. Itse olen havainnut Ikean Malm-lipaston paljon paremmin lapsiperheen arkea kestäväksi, eli käyttöarvoltaan laadukkaammaksi.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:18"]
[/quote]
On kyllä ihmisten aliarvioimista, että hän väittää kaikkien suomalaisten yliarvostavan jotain artekia, ja muutenkin että ne hänen teesinsä koskisivat yleisesti kaikkia suomalaisia.
[/quote]
En ole kokenut Markon juttuja noin voimakkaina ylesityksinä, kärjistyksenä kyllä. Mitä arvostuksiin tulee niin hinnat eivät valehtele. Katsoo vaikka Huuto.nettiä missä ihmiset kilvan korottavat hintaa joistakin kolhiintuneista Muurame-lipastoista. Itse olen havainnut Ikean Malm-lipaston paljon paremmin lapsiperheen arkea kestäväksi, eli käyttöarvoltaan laadukkaammaksi.
[/quote]
IKEAn virallinen kanta on, että esim. juuri Malm-huonekalun käyttöikä on max 5 vuotta. Että se siitä kestävyydestä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, ehkä ne tuntuvat itsestä voimakkailta yleistyksiltä, koska suurin osa asioista, joita hänen mukaansa "kaikki suomalaiset" tekevät eivät osu minun kohdallani oikeaan. Minua myös ärsyttää se, miten ylemmyydentuntoisesti hän esittää ajatuksensa, kun minun mielestäni sisustusratkaisuissa ei voi olla mitään ainutta oikeata vaihtoehtoa, eikä yleensä mikään yksittäinen asia ole yksiselitteisesti oikein tai väärin. Käsitysten tuulettaminen on ihan paikallaan, mutta minä en tuosta ohjelmasarjasta ole kokenut kyllä saavani mitään itselleni, en sen enempää ideoita kuin sitä tuuletustakaan.
Se, että jossakin Huuto.netissä Muuramen lipaston hinta nousee tarkoittaa vain, että on vähintään kaksi ihmistä, jotka siitä kilpailevat, siitä ei voi päätellä, että suomalaiset yleisesti olisivat valmiita maksamaan siitä. Nousevathan muumimukien hinnatkin siellä, ja minä ainakin uskon, että aika pieni joukko suomalaisia niitä muumimukeja metsästävät. Hinnan nousu tarkoittaa vain sitä, että kysyntä ylittää tarjonnan, se ei kerro yleisesti suomalaisten käsityksistä.
Joo, samaa on täällä mietitty. Ohjelma on täysin pilattu Markon turhalla jargonilla, jolla ei kuitenkaan ole mitään sisältöä eikä lisäarvoa. Välillä on pitänyt oikein kelata taaksepäin ja naureskella, miten tyhjää puhetta nuo Markon "teesit" ja väitteet ovat. Olisi vaan pitäytynyt sisustamisessa, ohjelma olisi parempi.
Ehkä se ongelma on pohjimmiltaan nyt kuitenkin siinä, että Marko on noussut vain tietyntyyppisten sisustusten tekijäksi (=vain erittäin varakkaita ihmisiä). Tämä tekee ohjelmasta tylsän.
Joo, mulla on ollut Malm pari vuotta omassa työhuoneessa eli todella "hellävaraisessa" käytössä ja kyllä siitä jo hyllyjen pohjat repsottaa ja pinnassa on kolhuja. Eli ei todellakaan laatukamaa, mutta en sitä tietenkään kuvitellut seitsemänkympin hintaan saavanikaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 12:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
IKEAn virallinen kanta on, että esim. juuri Malm-huonekalun käyttöikä on max 5 vuotta. Että se siitä kestävyydestä.
[/quote]
Mieluummin valitsen odostusikänsä ylittävän Ikealaisen kuin minimaalisista kolhuista kanttinsa menettävät 5-kertaa kalliimmat kotimaiset klassikot.
Haha minäkin petyin pahasti ja vaikka olen suhteellisen suvaisevainen suustani pääsee joka kerta hänen uuttaohjelmaansa katsoaa "hitsi mikä pöyhkeilevä homo" ja revetään miehen kanssa. Jutut on jotenkin niin urpoja ja kaveri on niin olevinaan...että huh huh...
Luin ton tekstin, ja ainoat sanat jotka löydän, on MITÄ VITTUA? Vertaa parmesan-juustoa ja saunaa, ja mitä helvetin vivahteikkuutta siinä saunassa pitäisi olla? Marko ei ilmeisesti ole sauna-ihminen, ei tajua, että saunan pointti on se SAUNA, mutta ihan sama, ei löytynyt mitään järkeä koko löpinästä, eikä mitään mikä olisi totta.
Mutta kiitos tästä, sai taas hämmästellä kaveria, jolle Himanenkin häviää tyhjänpäiväisessä höpinässään. Joo, ei ole tälläkään keisarilla vaatteita.
Olen kyllä samaa mieltä, että nykysaunoista puuttuu ominaispiirteet ja sielu. Kaikki aika samasta muotista, trendien mukaan stailataan. Parmesaanijuustoa ei mausteta trendien mukaan. Sitä ehkä yritti sanoa.
Puhuu aika höpöjä, mutta provosoi kivasti silti.
Haluaisin tietää enemmän siitä millaisia raja-arvoja ja vivahteikkuutta saunassa on.
Mä en vaan enää ymmärrä Markoa, enkä varsinkaan tuota parmesaani-vertausta! Innossa Markolla oli hyvät jutut, ja kyllä Markolla edelleen silmää sisustukselle on, mutta filosifikaan ei kyllä hänen juttujaan ymmärrä... Jotenkin tuntuu että kaikki vetää tahallaan ihan överiksi ja kaivamalla kaivaa niitä puutteita ihmisten kodeista ja sisustuksesta.
Minäkin olin ihan älyttömän pettynyt tähän Markon uuteen ohjelmasarjaan. Mies tuntuu elävän jossakin toisessa todellisuudessa ja erehtyy pahasti luulemaan itseään jotenkin paremmaksi ihmiseksikin kuin muut, ja vielä niputtaa suomalaiset keskenään samanlaisiksi. Ihan soopaa koko mies ohjelmineen nykyään.
Marko on maailmanluokan ammattilainen ja provosoi varmaan ihan tahallaan, jotta me heräisimme ajattelemaan saunan mahdollisuuksia. Sauna ei ole tabu josta ei muka voisi puhua. Ei pidä provosoitua kun provosoidaan.