Ovatko päivittäiset punkkitarkastukset kesällä ylireagointia?
Muutimme keväällä rannikolle (siis ihan meren rantaan) ja aloin yhtäkkiä miettiä pitäisikö lapsilta syynätä punkkeja iltaisin? Lapset peuhaavat ja juoksentelevat ulkona ties missä heinikoissa ja ruohikoissa. Vai ylireagoinko jos alan pitää jokailtaisia punkkitarkastuksia?
Kommentit (20)
Nimenomaan teidän ympäristössä eli heinkossa ja rannikolla ei ole ylireagointia. Ihan normaali tapa ja hyvä sellainen.
Ystävä löysi 2-vuotiaalta punkin liian myöhään ja lasta hoidettiin toista vuotta borrelioosin takia. On paljon hurjempaa kuin luulisikaan. Asuvat samanlaisessa paikassa kuin te, ap. EN halua pelotella, vaan kertoa, että on ihan tavallista tutkia joka ilta. KOiratkin tutkitaan, miksei lapsia?
Ei mun mielestä. Teen lapsille ja koirille päivittäin tai ainakin lähes päivittäin. Ja me asutaan kaupungissa. Ehkä mä ylireagoin, mutta mitäpä se haittaa.
Ei ollenkaan! Itte asun keski-Suomessa (ja kaupungissa), ja sain viime kesänä 4 punkkia. Ja en omista siis mitään lemmikkejä enkä käyskentele missään pensaikoissa tai pusikoissa.
Kiitos. Punkkitarkastukset taitavat tästä päivästä eteenpäin tulla osaksi meidän iltarutiineja. Ollaan asuttu sisämaassa, ei ole lemmikkejä eikä juurikaan eräillä joten aiemmin ei ole tullut mieleenkään että tarvitsisi etsiä säännöllisesti punkkeja. Mutta nyt olosuhteiden muututtua se siis kannattaa!
ap
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 17:33"]
Lapsille pitäisin trakastuksia (en ehkä joka päivä kuitenkaan), mutta itselleni en jaksa. Teen pihatöitä jatkuvasti ja minussa on säännöllisesti punkkeja, mutten jaksa huolestua. Kuolen jos kuolen.
[/quote]
Ajattele nyt vähän lapsiasikin ja tarkista myös itsesi! Lapsillesi ei taatusti ole yksi ja sama, kuoletko vai et. Eikä miehelelsi, vanhemmillesi, ystävillesi jne...
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 17:33"]
Lapsille pitäisin trakastuksia (en ehkä joka päivä kuitenkaan), mutta itselleni en jaksa. Teen pihatöitä jatkuvasti ja minussa on säännöllisesti punkkeja, mutten jaksa huolestua. Kuolen jos kuolen.
[/quote]
Ajattele nyt vähän lapsiasikin ja tarkista myös itsesi! Lapsillesi ei taatusti ole yksi ja sama, kuoletko vai et. Eikä miehelelsi, vanhemmillesi, ystävillesi jne...
[/quote]
Lapsille (20 ja 22 v.) ei ole toki sama, kuolenko, eikä miehellekään, mutta minulla on ollut kesäisin punkkeja ihan hirveästi viimeiset 20 vuotta, enkä enää jaksa välittää. Olen punkkimagneetti, mutta jotenkin olen vain selvinnyt ilman sairastumista.
Ylireagointia ja vahvaa sellaista.
Todennäköisemmin kompastutte lasten kanssa samaan aikaan kynnykseen ja kuolette kaikki yhdessä kuin saisitte punkin puremasta yhtään mitään tautia.
Asumme Helsingissä merenrannalla ja 1-vuotias naapurin lapsi sai borrelioosin. Joku sanoi, ettei punkkeja ole kaupungissa, mutta ainakin Helsingissä on ja paljon onkin.
Ei ole ylireagointia tietenkään. Borrelioosin pystyy useimmiten estämään sillä, että punkki löytyy riittävän ajoissa!
Antibioottikuuria en turhaan hakisi, en tahdo turhaann käyttää niitä.
Ja joo, lapselta on löytynyt punkki hiuksista ja ei haettu kuuria. Tarkkailimme toki, tuleeko rengasta.
Päivittäiset tarkastukset on hyvä juttu. Harvemmin tehtynähän se ei riitä kun jos punkki on ijolla yli vuorokauden niin se ehtii jo tartuttaa. Kannattaa miettiä myös vaatetusta ainakin jos pitkässä heinikossa. Sukat ja pitkät lahkeet, sukat vedettynä lahkeiden päälle Ja paita housuihin.
Borrelioosiin sairastunesita tulee vain puolelle se rengas!
Kun olemme Turussa, tarkistan joka päivä, kun siellä on niin paljon puutiaisia. Tampereella ollessa en tarkista.
Borrelioosin ehkäsyyn riittää, jos puutiainen huomataan alle vuorokaudessa. Puutiaisaivokuume tarttuu heti, jos se on tullakseen.
meillä on mökillä punkkeja (meren rannalla) ja siellä ollessamme tarkastan lapsen vähintään 1-2 kertaa päivässä. Mä löydän itsestänikin joka kesä muutaman punkin, vaikka koitan olla varovainen ja esim paljaita sääriäni "pyyhin" käsillä tuon tuosta, jotta mahdolliset ruohosta jalkaan tarttuneet irtoisi heti.
Olen myös rokottanut itseni TBE:tä vastaan. Lapsi on siihen vielä liian pieni. Muuten, käsitykseni mukaan punkki olisi hyvä saada irti n 8-10 tunnin sisällä tarttumisesta, jotta borrelioosiriski olisi minimaalinen.
Noita punkkeja löytyy täältä Joensuusta joka ojasta. Juuri pari päivää sitten koirien pissalenkin jälkeen löytyi yksi punkki omaa jalkaa pitkin kävelemästä. Farkut oli päällä enkä kahlannut edes heinikossa. Hieman hirvittää kattoa, kun pikkulapset temmeltää tuolla pusikoissa. Toivottavasti vanhemmat ymmärtää tarkastaa apsensa vai kuvittelevatkohan että täällä ei punkkeja ole.
Joka ilta meillä tarkastetaan, rannikolla asumme. Rokotukset on myös.
Et ylireagoi.
Mun lapsuudessani mökillä, eli 70-luvulla Itä-Suomessa, alueella jossa oli punkkeja, äiti tarkisti meistä punkit joka ilta. Ihan normaalikäytäntö oli :-). Eikä silloin edes ollut tietoa borrelioosista tai aivokuumeesta.
No ei kait siitä haittaakaan ole.
Itse olen asunut koko elämäni täällä länsirannikolla meren vieressä (kuten myös lapseni) eikä meillä ole koskaan ollut punkkeja (koiralta olen löytänyt kaksi viimeisen kuuden vuoden aikana) vaikka nuohotaan tuolla heinikossakin. En muistaisi, että minulla tai sisaruksillani olisi niitä ollut lapsenakaan. En ole koskaan myöskään tehnyt mitään punkkitarkastuksia lapsille (koiralta olen löytänyt punkit ihan kun olen rapsuttanut ja silittänyt sitä) emmekä ole myöskään ottaneet mitään rokotuksia.
Meillä on näin keväällä ja kesällä, joka ilta punkkitarkstus lapsilla iltapesun yhteydessä. Lapset tietää jo että ilman punkkitarkistusta ja suihkua ei mennä nukkumaan. Eli ei ylireagointia mun mielestä!
Eivät ole ylireagointia, varsinkaan rannikolla.
Meillä on mökki Turun saaristossa ja punkkitarkastus on osa jokaista iltaa.