Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kaverista": kun mulla meni elämässä tosi huonosti,

Vierailija
20.05.2013 |

oli urapaineita ym., lääkitsin pahaa oloani juomalla liikaa. Tapasin uuden kaverin, joka alkoi käydä baarissa kanssani ja kutsui mut usein kotiinsa jatkamaan juomista, kun mä olin jo valmiiksi kännissä. Itse join ja itse jatkoin juomista, mutta olen silti katkera kaverilleni. Mulla on lapsia ja mun piti mennä aamulla töihin, hänen ei. Hän tiesi sen. Käski vain mun tehdä vähemmän töitä. Olin aika sekaisin silloin ja arvostelukyvytön.

Olenko väärässä, kun en halua enää olla tuon kaverin kanssa missään tekemisissä? En halua juoda, enkä halua pitää kaverina ihmistä, joka paskat välitti siitä, että join liikaa, väärään aikaan ja työni ja perheeni kärsi sen takia. Hän päinvastoin ruokki sitä ja kannusti mua juomaan. Onko mulla "oikeus" olla vastaamatta hänen puheluihinsa ja jättää hänet menneisyyteen, sinne pimeään aikaan? Mulle kuuluu nyt hyvää.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ollut sulle hyvä kaveri, koska ei välittänyt susta. Unohda tyyppi.

Vierailija
2/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itse vastuu juomisestasi, et voi sysätä sitä kaverisi harteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla oikeus lopettaa yhteydenpito hänen kanssaan mutta sulla ei ole oikeutta laittaa omaa juomistasi hänen piikkiinsä.

Vierailija
4/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan itse vastuun juomisestani, mutta en olisi juonut niin paljon ilman tuota kaveria. ap

Vierailija
5/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 01:36"]

Otan itse vastuun juomisestani, mutta en olisi juonut niin paljon ilman tuota kaveria. ap

[/quote]

Seli seli. Olet itse syypää juomiseesi, ei kaverisi. Älä uhriuta itseäsi, se ei johda mihinkään.

Vierailija
6/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 01:36"]

[/quote]

Niin kauan kun tulee yksikin "mutta", et ota koko vastuuta juomisestasi itsellesi, vaan sälytät osan kaverin niskaan.

Seurassa toki tulee otettua, mutta tuskin seurasta kukaan sua pakotti juomaan. Vaikka on mankunut ryyppyseuraksi, sinä olet tehnyt päätöksen siksi (ryyppyseuraksi) alkaa.

Vierailija
7/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt hieman samalla tavalla, siksi ymmärrän. Kaveri on nykyään entinen kaveri ja samaa ehdotan sinunkin tehtäväksi. Vanhan kansan sanonta "seura tekee kaltaisekseen" pitää liiankin hyvin paikkansa.

Hyvä, että olet päässyt hänestä eroon. Ei kannata vastata yhteydenottoihin, hän vain käyttäisi sinua hyväkseen, maksattaisi sinulla juopotteluitaan tms. Älä vastaa. Miksi ihmeessä tekisit niin??

Sinä elät nyt omaa elämääsi.

Vierailija
8/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"olenko väärässä" - no eihän kenenkään ole pakko olla tekemisissä jonkun kaverin kanssa, jos ei halua. Ei sitä internetistä tarvitse varmistaa, aikuinen voi valita oman seuransa ihan itse. Itsekin blokkasin erään "kaverin" taannoin, oli vain niin rasittava ihminen, oikein kunnon energiasyöppö. Mokomat turhat ihmissuhteet, jotka vain ottavat ja kuluttavat, kannattaa heittää ensimmäisenä romukoppaan!

Vierailija
9/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ryyppääminen oli tietysti ihan oma syysi, mutta ei se nyt tähän liity... jos et halua jonkun (ei-sukulaisen) kanssa olla tekemisissä, älä ole. Hittoako sitä jollain vauvapalstalla kyselemään...

Vierailija
10/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tilanne muuttuisi, jos olisi sukua? Ei niidenkään kanssa tarvitse olla tekemisissä.

Vierailija
11/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin olen jättänyt matkan varrelle pari syrjäytynyttä kaveria joiden kanssa elämä oli aina yhtä juhlaa, eli pelkkää ryypiskelyä. Silloin olin vielä nuori joten kai se oli hyväksyttävääkin mennä ja tulla miten lystää, ei ollut lapsiakaan vielä.

He jatkavat ryyppäämistään edelleen, 1-3 kertaa viikossa, yli kolmikymppisinä. Jossain vaiheessa vaan se nuoruuden villiys muuttuu yksinkertaisesti holtittomaksi aikuisuudeksi. Ei huvita opiskella heitä, heillä opinnot vieläkin kesken (tuskin valmistuvatkaan koskaan), ei huvita mennä töihin, pääasia on pitää hauskaa.

Minä haluan elämältä eri asioita, ja olen myös muuttunut heidän mielestään tosi tylsäksi kun en ole pelti kiinni enää koskaan.  Joten parempi ettei olla tekemisissä. Minulla itselläni on hauskempaa selvinpäin, nauran paljon, heitän läppää, enkä tarvitse siihen mitään boostausta pullosta.

Tottakai on jokaisen omalla vastuulla jos juo ja paljon juo, mutta noissa porukoissa yleensä sille joka päättää olla selvinpäin kyseisten ihmisten kanssa tai juo vain pari kaljaa, tyrkytetään oikein että ota ota sä oot niin hauska kun sä oot kännissä (toisinsanoen on kiva nauraa sille jolla on räkä poskella tai joka sammuu)...

Omalla vastuulla on myös se miten reagoi tyrkytykseen, sanooko napakasti ei ja jos ei uskota lähtee pois kun ei jankutusta jaksa, vai tekeekö toisten mieliksi ja juo kunnes lakkaavat jankuttamasta.

Noille minun kavereilleni oli myös tärkeää se että minulla menee huonosti. Että on joku jolla menee huonommin kuin itsellä. He eivä sulattaneet sitä kun tapasin mieheni, valmistuin, pääsin töihin, alkoi mennä hyvin, olen onnellinen. Se oli jotain todella kestämätöntä heille.

Vierailija
12/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, sinä joit ihan itse! Vai kaatoiko se kaveri sun kurkkuun viina? Vedit ihan itse, et voi syyttää ketään muuta (vaikka kuinka haluaisit) siitä, että sinulla on alkoholiongelma. Hakeudu hoitoon, ymmärrät, ettei kukaan muu ole juonut sinun puolestasi.

Vierailija
13/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä huono seura taaksesi, mutta turha syyllistää ketään muuta kuin itseään juomisesta. Olen alkoholistin tytär ja kyllä niitä syitä juomiselle on riittänyt. Ryyppyporukoissa on turha notkua jos haluaa raitistua, mutta toisen alkkiksen vika ei sinun dokaamisesi ole. Luuletko että tuollaisella ihmisellä on elämänhallinta ja arvostelukyky kunnossa miettimään, mikä sinulle olisi parasta? Seuraa halusi kuten sinäkin, yksin on tylsempi dokata. Jätä alkkisseura taaksesi, hakeudu AA-kerhoon ja lopeta tekosyiden etsiminen.

Vierailija
14/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet hoksannut yhteyden juomisen ja tämän kaverin suhteen. Myös minulla oli tuollainen ystävä. Bileilta olisi pitänyt aloittaa kuudelta illalla viimeistään, eikä kolmeltakaan olisi saanut lähteä kotiin nukkumaan. Joo, itse join, mutta kyllä se painostus vaikuttaa, anteeksi nyt vain kaikki täydelliset ihmiset.

Tunsin suurta syyllisyyttä heittäessäni tätä ihmistä elämästäni pois, juurikin siksi että oma vikanihan se on jos juon. Mutta kun KENENKÄÄN MUUN seurassa ei ole sellaista hoputtamista "Juo nyt, ota ota, mä haen sulle, mä maksan, ota ota, juo juo, ethän sä ole ottanut vielä mitään!".

Älä vastaa puheluihin, älä suostu tapamaan häntä. Minua auttoi sellainen ajattelutapa, että koska en halua juoda, olen todella tylsää seuraa baareissa yms. joten on molemmille parempi että hän löytää jotain parempaa ja kivempaa seuraa. Tsemppiä! Vaikka olisitkin tällä hetkellä ystävätön, ennen pitkää niitä uusia ilmaantuu jostain. Jos ei tänä vuonna, niin seuraavana.

Vierailija
15/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole reilua, että jätäv vain vastaamatta kaverillesi. Mitäpä jos vuorostaan houkuttelet hänet terveellisempiin tapoihin viettää aikaa? Katsotte, onko teillä mitään yhteistä kun viin jää pois. Ja kun kaverisi huomaa ettei sinua kiinnosta viettää aikaa juopotellen ja hän sitä haluaa, niin hän varmasti etsii ryyppyseuransa muualta. En kannata näitä jätä vastaamatta-ohjeita. Ehkäpä kaverisikin haluaisi muuttaa elämäänsä, mutta ei osaa/saa kannustusta siihen? 

Vierailija
16/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^anteeksi kirjoitusvirheet, mutta ehkä saatte selvää!

Vierailija
17/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on todennäköisesti hyvä idea tulevaisuutesi kannalta lopettaa kaveruus, mutta komppaan tuota, että kannattaa päästää irti ajatuksesta, että kaverisi oli millään tavalla syypää juomiseesi, ja katkeruudesta häntä kohtaan.

(mun mielestä ap:n ei kannata yrittää "auttaa" tätä kaveria, koska ap ei selvästi ole vielä ihan toipunut tuosta huonosta vaiheestaan ja en usko, että hänellä olisi resursseja toisen tukemiseen. Se vaatisi todella hyväksyvän ja ymmärtävän ja auttamishaluisen asenteen kaveria kohtaan, ja ei kuulosta siltä, että ap tällä hetkellä pystyisi siihen.)

Vierailija
18/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 05:22"]

Miten tilanne muuttuisi, jos olisi sukua? Ei niidenkään kanssa tarvitse olla tekemisissä.

[/quote]

Eipä kyllä, mutta jos haluaa täysin blokata jonkun sukulaisen, voi siinä samalla joutua blokkaamaan ison kasan muitakin omaisia. Lisäksi varsinkin lähisukulaisen välttely voi todellisuudessa olla paljon rasittavampaa ja kuluttavampaa kuin asiallinen kanssakäynti... 

Vierailija
19/19 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opimme tästä? Älkää olko kenenkään kaveri niin ei tartte syyllistyä siitä jos joku tahtoo viettää aikaa kanssasi.

Kukaan ei viinaa sisääsi kaatanut. On toikin tapa tuomita kaveria. Ehkä sinulla menee nyt hyvin niin voit alkaa katsomaan muita alaspäin! :) Mikä kaveri!