Lausutaanko Caesar "keessar" vai "siisar"?
Kommentit (35)
Tuollapa vaihtoehtoisia tapoja, kukaan ei oikeasti tiedä koska originaali latinaa ei kukaan ole saanut nauhalle:
https://www.quora.com/What-is-the-correct-Latin-pronunciation-of-the-na…
Riippuu puhutko Rooman keisarista vai siitä kreikkalaisesta kokista, joka keksi Caesar-salaatin ja nimesi sen itsensä mukaan.
Salaattikaveri ja sen myötä myös salaatti lausutaan ”seessar”, Julius Caesar taas ”keessar”.
Riippuu myös aikakaudesta ja muista tekijöistä. Englanninkielisissä maissa ae äännetään ai. Ajatelkaa Kaiseria.
Minä äännän Keesar, koska olen opiskellut latinaa.
Ite oon aina lausunu seessar. En tosin tiä et onko se oikein..
Vierailija kirjoitti:
Riippuu puhutko Rooman keisarista vai siitä kreikkalaisesta kokista, joka keksi Caesar-salaatin ja nimesi sen itsensä mukaan.
Salaattikaveri ja sen myötä myös salaatti lausutaan ”seessar”, Julius Caesar taas ”keessar”.
Mäkin olen aina lausunut salaatin aina ”seessar” ja henkilön ”keessar”.
Vierailija kirjoitti:
Koira kasvattaja siisarista.
Lausun Julius. Miten muuten Caesar on etunimensä lausunut?
Vierailija kirjoitti:
Caesar Cardini, a famed restaurateur who, according to lore, invented the dish in Tijuana, Mexico, in 1924 when a rush of diners on the Fourth of July strained his kitchen’s resources and he had to make do with whatever ingredients were left on hand.
Ei mitaan tekemista kreikkalaisen kokin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lausun Julius. Miten muuten Caesar on etunimensä lausunut?
Pelkään pahoin että "uli" tai "uliu"...
Vierailija kirjoitti:
Ite oon aina lausunu seessar. En tosin tiä et onko se oikein..
Mista se toinen s tulee?
Seeza salad on lahimpana amerikkalaista aantamysta jos haluaa tuota salaattia tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Caesar Cardini, a famed restaurateur who, according to lore, invented the dish in Tijuana, Mexico, in 1924 when a rush of diners on the Fourth of July strained his kitchen’s resources and he had to make do with whatever ingredients were left on hand.
Ei mitaan tekemista kreikkalaisen kokin kanssa.
Siitä huolimatta se salaatti lausutaan ässällä.
Suomessa sanoisin kesar. Latinassa c kai lausutaan aina ässänä, mutta useimmissa eurooppalaisissa kielissä se lausutaan k:na takavokaalien, kuten a:n edellä.
Riippuu siitä, yritätkö ääntää latinaa vai brittien englatinaa.
Latinaksi se äännetään kesar.
Englatinaksi siisar.