Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joiltain ihmisiltä puuttuu kokonaan ihmistenlukutaito?

Vierailija
13.07.2020 |

Itse ainakin luotan vaistoon ja uskon sitä, koska se on aina osottautunut oikeaksi. Jos joku ihminen aiheuttaa kylmiä väreitä tms, en halua olla sellaisen ihmisen läheisyydessä jos ei ole mikään pakko. Joiltain ihmisiltä taas tuommonen vaisto tuntuu kokonaan puuttuvan, ovat jotenkin vaistovajavaisia. Mistähän sekin johtuu.

Luotatteko te vaistoihinne? Joistain ihmisistä vain tuntee heti, että heissä on joku vialla, vaikka käyttäytyisivät asiallisesti ja näyttäisivät tavallisilta. Sen vain tuntee.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma ettet ole psykoosissa?

Vierailija
2/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko varma ettet ole psykoosissa?

Taidat kuulua niihin vaistovajakkeihin kun meni tunteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Itsellä on sellainen kyky että pystyn aistimaan ihmisten tunnetiloja aika hyvin. Asunut alkoholistiperheessä, you know. Luen siis ihmisiä aika hyvin, tarkkailija kun olen. Se niin sanottu vaisto on harvoin väärässä, kun hälytyskellot alkaa kilkattamaan sitä kannattaa kuunnella. Silloin voi säästää itseään paljolta pahalta.

Vierailija
4/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei ole missään kosketuksissa vaistoihinsa. Ja vaisto pitäisi osata erottaa peloista, ennakkoluuloista, toiveajattelusta yms.

Vierailija
5/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin vain kerran työkaverini miehen, joka kävi työttömien työpajan pihassa. Sai minut heti tuntemaan kylmiä väreitä, vaikka oli oikein sympaattinen jutuiltaan ja kuljetti heidän kissaa pyöränkorissa mukana.

Vaisto osottautuikin alle vuodessa oikeaan, puukotti tutun kuoliaaksi.

Vierailija
6/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on korkeampi tunneäly, toisilla matalampi. Sama kuin ÄO:n kanssa.

Vierailija
7/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä "vaistot" ja "intuitiot" heijastavat kokijansa omia ennakkoluuloja. Naisilla varsinkaan ei ole mitään vaistoa, vaan ihmistutka pettää jatkuvasti ja taas on sian-jättö-päivät koittaneet.

Sekä naisissa että miehissä on vaistottomia ja vaistollisia, ei tämä ole mikään sukupuolikysymys. Muutin uuteen kylään ja tiesin että kahdessa naapuruston miehessä on jotain vikaa vaikka kukaan muu ei tuntunut haistavan. Kävi ilmi että toinen hakkasi vaimoaan ja toinen hyväksikäytti tytärtään. Ennen kuin hyväksikäyttö tuli ilmi kysyin mieheltäni että tuntuuko sinustakin niin kuin tuo Pekka olisi koko ajan häpeissään. Mies sanoi että miten niin.

Vierailija
8/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä ei ole missään kosketuksissa vaistoihinsa. Ja vaisto pitäisi osata erottaa peloista, ennakkoluuloista, toiveajattelusta yms.

AP:llä ainakaan ole mitään vaistoja, pelkkiä ennakkoluuloja.

Vierailija
9/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitähän on ihan neurologisia poikkeavuuksia jotka vaikuttaa ihmisten lukemiskykyyn. Esim. aspergerit ei tyypillisesti osaa tulkita ihmisten sanatonta viestintää, äänensävyjä tms.

Mutta kyllä tuossa vaistohommassakin voi mennä metsään. Esim. itse entisenä koulukiusattuna olevinani useinkin ennen vaistosin että ihmiset ajattelee minusta pahaa eivätkä pidä minusta. Terapiassa tämä uskomus kyseenalaistettiin. Että osaanko olevinani todella lukea toisten ajatukset yliluonnollisella vaistolla niin että olen oikeassa. Vai käykö niin, että koska ajattelen heidän ajattelevan minusta pahaa, sulkeudun ja vetäydyn eleiltäni, jolloin hekin tietysti "jättävät rauhaan", minkä itse tulkitsen taas torjunnaksi ja lisäosoitukseksi että minusta ei pidetä. Kyllä se lopputulema siihen päätyi, että vaistoni olivat yleensä väärässä.

Vierailija
10/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo! Ennakkoluuloksi sitä kutsutaan.

Vierailija
11/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin alkaa hälytyskello kilkattaa jo tiettyjen nimien kohdalla, vaikkei edes näe ihmistä. Samoin esim. huonot hampaat tai vino nenä aiheuttaa heti hälytyksen. Joskus myös ikä, liian nuori tai liian vanha.

Vaisto ei yleensä erehdy...

Vierailija
12/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Minä kyllä vaistoankin, mutta usein toimin tietoisesti vaistoja vastaan. Esim. masentuneen tai ahdistuneen ihmisen energia ei ole yleensä kovin miellyttävää, mutta en hylkää tällaista ihmistä sen takia että vaistoni käskee vetäytymään.

Vierailija
13/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Itsellä on sellainen kyky että pystyn aistimaan ihmisten tunnetiloja aika hyvin. Asunut alkoholistiperheessä, you know. Luen siis ihmisiä aika hyvin, tarkkailija kun olen. Se niin sanottu vaisto on harvoin väärässä, kun hälytyskellot alkaa kilkattamaan sitä kannattaa kuunnella. Silloin voi säästää itseään paljolta pahalta.

Kappas, itsekin olen alkoholisti-isäni takia saanut olla koko lapsuusiän tarkkailija ja valmiusasemissa, minä olin se joka huolehti ja piti äidin hengissä, vanhimpana lapsena.

Ehkä alkoholistien lapsista kehittyy parempivaistoisia, joskus ne vaistot tekevät elämän hankalaksikin, kun sitä on liiankin valppaana tahtomattaankin, vaistot aina hereillä ihmisten parissa, se uuvuttaa äkkiä.

Mutta onhan siitä tosiaan hyötyä että on elämän kova koulu käytynä.

ap

Vierailija
14/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ns vaistot ehkä on kokemuksia sinua satuttamista ihmisistä jotka tulevat mieleen kun tapaat uusia ihmisiä, ehkä joku sama ele, ilme tai olemus ja silloin ns vaisto "varoittaa" sinua. Samalla tavalla se toimii toisinkin päin. Joku muistuttaa sinua jostain ihmisestä josta olet aina pitänyt ja siksi pidät tästä uudestakin ihmisestä heti. Haluaisin uskoa vaistoihin ja intuitioon mutta tällaista olen miettinyt...

Vierailija
15/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:llä ainakaan ole mitään vaistoja, pelkkiä ennakkoluuloja.

No just joo, miksi näin luulet? Olet muuten väärässä.

ap

Vierailija
16/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Joidenkin seurassa tulee jostain selittämättömästä syystä kummallinen, outo olo. Välillä jo pelkkää kuvaa katsoessa. Yleensä olen luottanut siihen tunteeseen.

Vierailija
17/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lapsuuden pihaleikkien poika, josta aina sain jonkilaisia outoustuntemuksia ja pysyin vähän etäämpänä kuin muista sen vuoksi (vaikka näytti normaalilta ja oli normaali käytökseltään pihaleikeissä), on nykyään tuomittu pedofiili.

En ole lapsuuden jälkeen siis nähnyt tai ollut ko.ihmisen kanssa missään tekemisissä, mutta kuulin asiasta, enkä edes hämmästynyt.

Vierailija
18/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Joidenkin seurassa tulee jostain selittämättömästä syystä kummallinen, outo olo. Välillä jo pelkkää kuvaa katsoessa. Yleensä olen luottanut siihen tunteeseen.

Älä katso sitä kuvaa. Vai etsiskeletkö tarkoituksella joidenkin kuvia? Keksisitkö vähän parempaa täytettä elämällesi kuin muiden ihmisten riepottelun ja heistä nälvimisen? Voisitko elää omaa elämääsi ja keskittyä siihen sekä unohtaa ne vieraat mielestäsi epämiellyttävät ihmiset kokonaan?

Vierailija
19/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajilla on "tarkat vaistot". He havaitsevat uhrinsa helposti ja nopeasti. Riittää, että on vähän ujo, epävarma tai poikkeaa massasta liikaa. Sillehän ap tässä koettaa saada vahvistusta joo.

Vierailija
20/35 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs lapsuuden pihaleikkien poika, josta aina sain jonkilaisia outoustuntemuksia ja pysyin vähän etäämpänä kuin muista sen vuoksi (vaikka näytti normaalilta ja oli normaali käytökseltään pihaleikeissä), on nykyään tuomittu pedofiili.

En ole lapsuuden jälkeen siis nähnyt tai ollut ko.ihmisen kanssa missään tekemisissä, mutta kuulin asiasta, enkä edes hämmästynyt.

Kiusasitko häntäkin? Ehkä häntä kiusattiin pienestä pitäen ja se vaikutti hänen psyykeensä haitallisesti? Joihinkin koulukiusattuihin se välttely ja suorat sanalliset hyökkäykset vaikuttavat traumatisoivasti. Toki jotkut selviävät vahvempina myös.