Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piruiliko optikko?

Vierailija
18.05.2013 |

Olin näön tarkastuksessa. Minulla on ollut silmälasit 9-vuotiaasta lähtien likinäön vuoksi. Olen nyt 3-kymppinen, ihan ikäiseni näköinen. Ei ole ryppyjä eikä kukaan ole luullut vanhemmaksi kuin olen. Pikemminkin luullaan usein nuoremmaksi.

Optikko alkoi puhumaan, että ikäni puolesta lukulasit alkavat olla ajankohtaiset. Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia nähdä lähelle, päinvastoin. Optikko teetti vielä lähinäkötestinkin. Mitään tarvetta laseille ei siinäkään ilmennyt.

Ihmettelin vähän asiaa, että eikös tuon pitäisi vanhempien ihmisten ongelma muutenkin. Optikon mukaan kuulemma ihan ajankohtainen minulla - ikäni vuosi.

kotiin tultuani luin netistä, että ajankohtainen asia se todellakin 40-45 on ikävuoden jälkeen niillä, joilla ei ole likinäköisyyttä. Likinäköisillä ongelma ilmenee 5-kymppisenä. Tuohon minulla on aikaa toistakymmentä vuotta.

Mistä sinun mielestäsi tässä oli kyse?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me olemme yksilöitä - silmiemmekin osalta. Minä täytän pian 31-vuotta, ja jokin aika sitten optikko mietti mistä iso muutos näkemisessä oikein johtui. Totesi sitten siihen perään varovasti, että ei se nyt ihan tavatonta ole että kolmikymppisenä jo alkaa ikääntyminen näkyä näköasioissa. Ja minä olen vielä likinäköinen, joten siihen viiteenkymppiin olisi minun silmilläni vielä aika paljon aikaa...

Vierailija
2/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ikänäkö aika monilla alkaa jo kolmikymppisenä tuntua. Ja nelikymppisenä tuntuu ihan varmasti jo, vaikka moni (eivät kaikki) likinäköinen säästyykin lukulasien/moniteholasien hankkkimiselta vielä sen kymmenkunta vuotta - se tuntuu siinä, että kaukolasienkaan ei enää tarvi olla niin vahvat ja lukemaan pystyy paremmin ilman laseja kuin kaukolasien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 21:08"]

Yritti myydä sulle toisetkin lasit tai kalliimmat linssit.

[/quote]

Tätä minäkin veikkaan, mutta on sinunkin ikähysteriasi vähän ylimitoitettu.

Itse asiassa likinäköisyys voi jopa korjaantua ikänäön lisääntyessä, mutta tavallisesti jossakin vaiheessa on hankittava kaksiteholasit - ja ne ovat kalliimmat eli optikko saa niistä enemmän rahaa.

Vierailija
4/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kai sinun näkösi kuitenkin tarkastettiin? Itselläni todellakin korjaantui välillä 33-35 kokonaan hajataittoisuus toisesta silmästä, ja vahvuuksista lähti toisesta silmästä 0.50 ja toisesta 0.75 astetta. Lihasjännityksen piikkiin laittamani pääkivut loppuivat, ja aika konkreettisesti huomasin eron, kun laitoin ensimmäistä kertaa päähäni vahvuuksilla varustetut aurinkolasit. Olin nimittäin lentää selälleni. Saivat sitten lisämyyntiä ihan kivasti niistä aurinkolaseista.

Vierailija
5/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymisestä tässä oli kyse. Myyntimiehiä selkeästi. Halusi että ostat ostat ja ostat.

Vierailija
6/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko olisi halunnut että ostat likulasit. Ei siinä sen kummempaa.

Itse olen 43 ja likinäköinen, lasit ollut 19 vuotiaasta. Tähän asti olen lukenut kaukolasit päässä, mutta nyt näen paremmin lukea ilman laseja.

Vierailija
7/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko oli vain noin 10 vuotta etuajassa. Ihan oikeasti ikänäkö alkaa vaivata jo neljänkympin korvilla monilla. Sitten sitä siinä sinnittelee koska ne lukulasit tai moniteholasit hankkii. Mutta ikänäkö ilmoittelee ensimmäisiä oireita jo paljon nuorempana kuin mitä luulisi.

Likinäköisenä en ole lukulaseja vielä hankkinut sillä jos mun pitää nähdä jotakin tarkasti, otan lasit vaan kokonaan pois niin näen yhä pienetkin tekstit. ( Ikää 40++) Sullekin ehkä käy samoin koska sanot olevasi likinäköinen myös.

Vierailija
8/12 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ikänäkö 35vuotiaana, vaikka olen likinäköinen.

Ihmeen herkästä vedät kyllä hernettä nenään, mikset koe vittuiluna sitäkin, että optikko tarjoaa miinuslaseja sinulle?

Koskaan en ole kuullut optikosta joka vain myyntitarkoituksessa tekis lasimääräyksen! Jos näin todella kävi voit tehdä tuosta optikosta valituksen. Eli mene silmälääkärille ja katso minkälaiset lasit se sulle määrää.

Vierailija
9/12 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vähän herkkää hommaa lähteä ihmistä kohtelemaan 20 vuotta vanhempana. Ottaisin itse moisen hyvin varovaisesti puheeksi, ettei asiakas loukkaantuisi ja vaihtaisi liikettä.

ap

Vierailija
10/12 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 20:33"]

Olin näön tarkastuksessa. Minulla on ollut silmälasit 9-vuotiaasta lähtien likinäön vuoksi. Olen nyt 3-kymppinen, ihan ikäiseni näköinen. Ei ole ryppyjä eikä kukaan ole luullut vanhemmaksi kuin olen. Pikemminkin luullaan usein nuoremmaksi.

Optikko alkoi puhumaan, että ikäni puolesta lukulasit alkavat olla ajankohtaiset. Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia nähdä lähelle, päinvastoin. Optikko teetti vielä lähinäkötestinkin. Mitään tarvetta laseille ei siinäkään ilmennyt.

Ihmettelin vähän asiaa, että eikös tuon pitäisi vanhempien ihmisten ongelma muutenkin. Optikon mukaan kuulemma ihan ajankohtainen minulla - ikäni vuosi.

kotiin tultuani luin netistä, että ajankohtainen asia se todellakin 40-45 on ikävuoden jälkeen niillä, joilla ei ole likinäköisyyttä. Likinäköisillä ongelma ilmenee 5-kymppisenä. Tuohon minulla on aikaa toistakymmentä vuotta.

Mistä sinun mielestäsi tässä oli kyse?

[/quote]

Ehkä sä tarttisit vahvemmat lasit, jotta näkisit selvemmin peilistä naamasi :-).

Vierailija
11/12 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti myydä sulle toisetkin lasit tai kalliimmat linssit.

Vierailija
12/12 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta alettiin mitata optikolla ikänäköä ja silmänpaineita heti, kun täytin kolmekymmentä. En tosiaan ole optikko, mutta käsittääkseni tuo on yleinen käytäntö ja hyvä tapa. Useimmat tarvitsevat (tai ainakin hyötyisivät) lukulaseista juuri mainitsemassasi 40-45 v iässä, mutta yksilöitähän senkin suhteen ollaan. 

Tykkään käydä joka toinen vuosi näöntarkastuksessa, ja kysyisin kyllä perään, jos ei tuota ikänäkömahdollisuutta tutkittaisi. Toistaiseksi ei ikänäköä merkkejä ole löytynyt. :)

Voi tietty olla, että optikko luuli sua vanhemmaksi kuin olet, ja voi olla, että hänellä oli myynnillisiä tavoitteitakin. Mutta mielestäni suhtautumisesi ikänäkötestiin on aika lapsellinen. Kysehän on sun terveydestä, ja sen tutkimisesta ja edistämisestä. Ja vaikka toki olemme ikinuoria niin minä kuin sinäkin, niin tulemme tarvitsemaan niitä lukulaseja.

Terveyteensä ihmiset taas suhtautuvat eri lailla, niin tässäkin. :) Toiset käy hammaslääkärissäkin vuosittain tarkastuksessa, toiset menee kun säryn vuoksi ei saa enää nukuttua. Sama optikollakin: toiset haluavat säännöllisesti varmistua kaiken olevan mahdollisimman optimaalisesti, toiset menevät vasta kun on vaikeuksia nähdä lähelle. Toiset myös ovat kiinnostuneita terveysasioista ja tietävät niistää paljon, toisia ei kiinnosta. Ehkäpä optikko oletti sun olevan terveysasioista kiinnostunut, ja että ymmärrät nuo sulle yllätyksenä tulleet asiat?