Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko alkoholismiperheen henkinen perintö myös sitä

Vierailija
18.05.2013 |

että on niin huono itsetunto, että haluaa aina selitellä joidenkin ihmisten toiminnan parhain päin, ymmärtää heitä, vaikka he olisivat kuinka huonokäytöksisisiä?

Eli kärjistäen: alkoholistiperheessä kasvaneelle ammatinvalinta voi olla sellainen, että häntä on lupa kohdella huonosti (esim. sossu tai mt-sairaanhoitaja). Onko näin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 10:46"]

että on niin huono itsetunto, että haluaa aina selitellä joidenkin ihmisten toiminnan parhain päin, ymmärtää heitä, vaikka he olisivat kuinka huonokäytöksisisiä?

Eli kärjistäen: alkoholistiperheessä kasvaneelle ammatinvalinta voi olla sellainen, että häntä on lupa kohdella huonosti (esim. sossu tai mt-sairaanhoitaja). Onko näin?

[/quote]

Ei mitenkään epätodennäköistä. Siihen sitä juuri on alkoholistiperheessä kasvanut, siirtämään syrjään omat tarpeet ja ymmärtämään alkkisvanhempia. Jos työkseen alkaa muita ongelmaisia auttamaan, olisi hyvä ensin selvitellä oman taustan aiheuttamia taipumuksia. Paljon paremmin pystyy muita auttamaan, jos ei anna autettavien ongelmien käydä oman hyvinvoinnin päälle.

Vierailija
2/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minusta tuli juristi, veljistä toisesta dosentti yliopistolle ja toisesta neurologi. Eli en usko teoriaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:05"]

[/quote]

Minusta tuli juristi, veljistä toisesta dosentti yliopistolle ja toisesta neurologi. Eli en usko teoriaasi.

[/quote]

Joo. En ajatellut, että tämä kaikkia koskee. Itseäni tässä pohdin, miksi olen niin kunnianhimoton ammatin suhteen ja miksi nyt työskentelen alalla, jolla on kaikkea ikävää.

Vierailija
4/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todettu, että selkeästi hoitoalalla OSA työntekijöistä on niitä, joilla on oman taustansa (erilaisia ihmissuhdevaikeuksia ja riippuvuuksia perheessä) vuoksi tarve hoivata ja ymmärtää muita. Toisaalta on myös todettu, että johtoportaassa ja esim. poliitikoissa, juristeissa ja lääkäreissä yms. on keskimääräistä enemmän narsistisen persoonallisuushäiriön omaavia.  

Vierailija
5/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:20"]

On todettu, että selkeästi hoitoalalla OSA työntekijöistä on niitä, joilla on oman taustansa (erilaisia ihmissuhdevaikeuksia ja riippuvuuksia perheessä) vuoksi tarve hoivata ja ymmärtää muita. Toisaalta on myös todettu, että johtoportaassa ja esim. poliitikoissa, juristeissa ja lääkäreissä yms. on keskimääräistä enemmän narsistisen persoonallisuushäiriön omaavia.  

[/quote]

Ehkä joku tällainen mietityttää. Mun yksi tuttava työskenteli päihdehuollossa ja hän sanoi, että osa niistä, jotka siihen työhön hakeutuu, on itse alkoholistiperheestä ja ammatti on jatkumo siihen, he ovat ikään kuin tottuneet kodin ilmapiirin kautta olemaan tietynlaisessa roolissa ja jatkavat ammatissaan sitä.

ap

Vierailija
6/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomio varmaan pätee kaikkiin ihmisiin. Koulutusvalinnat tehdään oman identiteetin mukaisesti: millaiseksi itsensä ja omat kykynsä käsittää - ihminen valitsee sellaisen ammatin, jonka katsoo sopivan itselleen. Siinä vaikuttaa sekä itsetunto ja minäkuva, alitajuiset tekijät ja tiedostetut tekijät. Aivan varmasti se millainen oma rooli on ollut perheessä ja tavat miten siellä on käsitelty tunteita ja ristiriitoja vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti ihmiseen, että se vaikuttaa sekä minäkuvaan että omiin valintoihin. Kaikilla meillä. 

Vierailija
7/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on alkoholistiperheestä ja kyllä hänelle on ominaista puolustella muita ja toisaalta itsensä syyllistäminen. Ja kyllä tätä ominaisuutta voi toteuttaa ihan millä alalla tahansa. Mieheni esimerkiksi luettuttaa minulla monia kirjoittamiaan sähköposteja, jotta tarkistan ennen lähetystä, ettei niistä voi vastaanottaja loukkaantua. Ja koskaan niissä ei ole ollut mitään loukkaavaa.

Vierailija
8/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 11:47"]

Mun mies on alkoholistiperheestä ja kyllä hänelle on ominaista puolustella muita ja toisaalta itsensä syyllistäminen. Ja kyllä tätä ominaisuutta voi toteuttaa ihan millä alalla tahansa. Mieheni esimerkiksi luettuttaa minulla monia kirjoittamiaan sähköposteja, jotta tarkistan ennen lähetystä, ettei niistä voi vastaanottaja loukkaantua. Ja koskaan niissä ei ole ollut mitään loukkaavaa.

[/quote]

Tällaista hain, mussakin on tuollaista yltiökiltteyttä. ap

Vierailija
9/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä toisaalta on niinkin, että alkoholistiperheessä kasvaneet eivät vierasta tai pelkää alkoholisteja yleensä yhtä paljon kuin terveemmissä perheissä kasvaneet. Kun on nähnyt sitä samaa örvellystä viikoittain, on suunnilleen oppinut, miten sellaisille ihmisille kannattaa puhua ja miten heidän asioitaan sopii hoitaa.

Mulla on myös vähän tämmöistä taustaa ja olen huomannut, että toisaalta en kiinnitä humalaisiin niin paljon huomiota kuin toisenlaisesta taustasta tulleet. En siis koe tuntemattomia humalaisia kaupungilla tai liikennevälineissä mitenkään huomionarvoiseksi asiaksi, en pelästy enkä koe inhoa heitä nähdessäni.

Oma työni ei liity sosiaalipuoleen, joten monet kollegoistani suhtautuvat alkoholisteihin toisenlaisella tavalla, kauhistelevat ja päivittelevät. Osa suunnilleen laskee joka aamu, montako känniläistä taas oli torin laidassa työmatkan varrella.

Vierailija
10/10 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, musta tuo ei liity alkoholistiperheessä kasvamiseen vaan siihen naapuristoon, missä on kasvanut. Esimerkiksi Kalliossa lapsuutensa viettäneet ei säikähdä örveltäjiä.

Ja eihän kaikki alkoholistit ole näkyvästi alkoholin käyttäjiä, noita mainitsemiasi rantojen miehiä vaan ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.