Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luvattomat puutarhajätekasat kaupungin viheralueella

Mums
13.07.2020 |

Oleko mielestänne nipo, kun haluaisin huomauttaa laittomasti taloyhtiön tontin rajalle, kaupungin maiden puolelle kootuista puutarhajätekasoista? Onko mahdollista, että ne keräävät punkkeja ja haittaeläimiä? Punkkeja alueella ainakin on paljon ja nyt on alkanut ilmaantua enemmän myös hiiriä ja kuulemma rottiakin. Pari naapuritaloyhtiötä pk-seudulla harrastaa tätä. Puunrankoja, haravointijätettä yms. on kerätty isoiksi kasoiksi tontin viereiseen metsikköön (kaavoitettu vihervyöhykkeeksi). Nämä barrikadit estävät liikkumista metsikössä esim. koiran kanssa. Olen itse kaatunut pahasti näihin kasoihin ja kerran sain haavan jalkaani. Lisäksi rytiköt laskevat luonnontilaisen metsikön esteettistä arvoa. Kokemuksia vastaavasta ja vinkkejä, mitä kannattaisi tehdä? Voisiko asiaa hoitaa jotenkin niin, ettei naapurisopu kärsi?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhajätteitä ei tietenkään saa tuupata kaupungin maalle ja jos sitä tapahtuu niin on aivan asiallista puuttua siihen. Joko taloyhtiöt tai omakotitalon omistajat kompostoivat jätteensä itse tai toimittavat asianomaiseen paikkaan, pääkaupunkiseudulla Sortti-asemalle. Itsekin omakotiasujana tiedän että puutarhajätteet ovat jokakesäinen riesa, mutta ei menisi mieleenikään lykätä niitä naapurin tai kaupungin harmiksi.

"Puutarhajäte" on ihan harhaanjohtava ilmaisu, se ei ole mitään jätettä vaan ihan normaalia lahoavaa ja maatuvaa puuainesta.

Vierailija
22/27 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öttiäisille ja pölyttäjille ja linnuille hyväksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kunhan kurtturuusua ei levitä

Vierailija
24/27 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti kävelee johonkin risukasaan. No ei kukaan, eli ap puhuu pazkaa

Zinc

Joo, mutta siinäpä ei olisikaan risukasaa jos naapuri ei olisi vienyt sinne jätteitään, vain kunttaa ja helppokulkuista siistiä metsämaata. Olisi mukava lähteä käyskentelemään metsässä suoraan kotipihalta.

Minä patikoin eilen noin 15km osittain erittäin vaikeakulkuisessa metsässä jossa oli kynnettyjä hakkuuaukioita ja hillitöntä risukkoa eikä siinä sinänsä ollut mitään ongelmaa.

Tietysti ihmisille jotka on tottuneet kävelemään asfaltilla tällainen maasto on järkytys.

Vierailija
25/27 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puutarhajätteitä ei tietenkään saa tuupata kaupungin maalle ja jos sitä tapahtuu niin on aivan asiallista puuttua siihen. Joko taloyhtiöt tai omakotitalon omistajat kompostoivat jätteensä itse tai toimittavat asianomaiseen paikkaan, pääkaupunkiseudulla Sortti-asemalle. Itsekin omakotiasujana tiedän että puutarhajätteet ovat jokakesäinen riesa, mutta ei menisi mieleenikään lykätä niitä naapurin tai kaupungin harmiksi.

Miten ne voi olla reisa omakotiasujalle, en ole koskaan tajunnut. Ajaa vaikka sirkkelillä pieniksi ja viskaa kompostiin tontin nurkalle.

Käsittämätöntä uusavutomuutta ..

Zinc

On se riesa. Kompostit täyttyvät ja rinnalle pitää tehdä joku ruma kehikko oksille, rikkaruohoille, pois siivotuille kasveille, pensasadan leikkuujätteelle jne. Minulla on lähes 2000 neliön tontti jossa on useampi kukkaryhmä, puita, pensasaita joka sivulla, jne ja niistä kertyy melkoinen määrä roskaa kesän aikana vaikka silppuankin nurmikon ja puiden lehdet ruohonleikkurilla. Sorttiasemalle en silti ole vienyt kuin silloin kun olen kaatanut suuria puita.

Ei jonkin rumuus ole mikään syy laistaa vaastuullisesta toiminnasta. Kaikki maatuva mahtuu kyllä tontille jos asian haluaa järjestää.

En ole koskaan vienyt tontiltani maatuvaa pois. Tuntuisi niin idioottimaselta. Varsinkin sitten kun ostaa multaa.

Vierailija
26/27 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... olen ap, ja tottunut kyllä kävelemään hankalassakin maastossa. Erävaellukset kartan ja kompassin varassa on tuttua ja jopa mieleistäkin puuhaa. Voin kyllä halutessani valita asfaltoidun tai puistossa kulkevan lenkkipolun.

Yksi pointtini on, kuten joku oivalsi, että olisi ihanaa voida puikahtaa koiran (kytketyn) kanssa pieneen luonnontilaiseen metsikköön suoraan oman taloyhtiön tontin laidalta ilman, että tarvitsee kompuroida maatuvien runkojen, risujen, oksien ja lehtien muodostamissa kasoissa.

Toisaalta luonnon ja eläinten ystävänä olen miettinyt sitäkin, että näistä kasoista saattaa olla hyötyä luonnon monimuotoisuudelle. Lisääntyneet jyrsijät ja punkit yms. vaan harmittava sivutuote?

Olen siis useimpien mielestä haitallinen nillittäjä, jos huomautan asiasta. No, naapurisopu on toki minulle tärkeämpää, joten täytynee sitten antaa asian vaan olla

:(

Eihän tämä nyt mikään iso ongelma tosiaan mulle ole, harmituksen aihe lähinnä.

Vierailija
27/27 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... olen ap, ja tottunut kyllä kävelemään hankalassakin maastossa. Erävaellukset kartan ja kompassin varassa on tuttua ja jopa mieleistäkin puuhaa. Voin kyllä halutessani valita asfaltoidun tai puistossa kulkevan lenkkipolun.

Yksi pointtini on, kuten joku oivalsi, että olisi ihanaa voida puikahtaa koiran (kytketyn) kanssa pieneen luonnontilaiseen metsikköön suoraan oman taloyhtiön tontin laidalta ilman, että tarvitsee kompuroida maatuvien runkojen, risujen, oksien ja lehtien muodostamissa kasoissa.

Toisaalta luonnon ja eläinten ystävänä olen miettinyt sitäkin, että näistä kasoista saattaa olla hyötyä luonnon monimuotoisuudelle. Lisääntyneet jyrsijät ja punkit yms. vaan harmittava sivutuote?

Olen siis useimpien mielestä haitallinen nillittäjä, jos huomautan asiasta. No, naapurisopu on toki minulle tärkeämpää, joten täytynee sitten antaa asian vaan olla

:(

Eihän tämä nyt mikään iso ongelma tosiaan mulle ole, harmituksen aihe lähinnä.

Niin onhan se harmittavaa jos siili sattuu löytämään lehtikasoista talvipesälle paikan.