Lapsi 9kk ja ruokailushow
Meillä on perheessä 9kk vanha poika jonka ruokailut ovat menneet ihan showksi. Ihan voimme mieheni kanssa syyttää itseämme siitä, että näin kävi, mutta haluaisinkin kuulla, miten muut ovat päässeet vastaavasta tilanteesta eroon.
Eli syöttötuolissa kun aloitettiin ruokailuy noin 6kk iässä, jossain vaiheessa menimme ja annoimme pojalle lelun viihdykkeeksi, jotta söisi paremmin. Nyt siis tilanne on se, että ruokahetkissä heiluu useita tavaroita joita poika tutkii ja samalla ruokaa laitetaan suuhun. On täysin kykenemätön keskittymään vain syömiseen. Ideoita ruokailutilanteen rauhoittamiseksi otetaan vastaan! :)
Kommentit (2)
No lopetatte vaan sen pelleilyn. Ei terve lapsi montaa ateriaa jätä väliin, se syö kyllä kun nälkä tulee.
Meillä tuon ikäisen syötöt on menny niin että oon antanu muun perheen ruoasta lapselle sellaista mitä pystyy syömään, esim keitettyjä vihanneksia, makaroonia, perunaa, riisiä, tomaattia, kurkkua, kananmunaa, kalaa jne. Ja lapsi syö(tai sotkee) niitä sen aikaa kun muu perhe syö. ruokailun lopuksi oon sitte antanu lapselle vielä sen verran sosetta ku menee Ja pikkuhiljaa ku sormiruokarepertuaari on laajentunu niin jättäny kokonaan soseet pois.
puurot on tietty vaikeita sellaisissa vaiheissa kun lapsi ei suostu lusikastä oikein syömään, mutta esim kylmenneestä ja kovettuneesta kaurapuurosta saa hyviä sormipaloja siitäkin..
Kiinnostuisiko lapsi itse syömisestä? Esim. sormiruokailusta. Lapselle eteen lautaselle jotain mitä voi itse mutustella ja samalla itse syötät lasta. Yritä korvata lelut ruokailuun liittyvillä asioilla. Lusikka lapselle käteen, nokkamukia mistä itse juo jne.