Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapselle puhutaan seksistä, murrosiän muutoksista jne.?

Vierailija
12.07.2020 |

Taustatietona, että itselleni ei vanhemmat näistä puhuneet yhtään mitään. Muistan, että koulussa nämä taisi olla viidennellä luokalla, mutta sitä ennen jo tiesin mitä yhdyntä tarkoittaa. Kotona ei puhuttu, menkkoja salasin vuosia kun hävetti jne.

Nyt vanhin lapseni on 10 vuotias (poika) ja hieman yllättäen on jo murrosiän merkkejä niin käytöksessä kuin kropassa. Joku päivä sivuttiin keskustelussa lasten saamista ja kysyin haluaako tietää tarkemmin, jolloin hyvin topakasti sanoi että tietää jo eikä halua siitä keskustella.

Haluaisin hoitaa tämän nyt paremmin kuin omat vanhempani. Haluaisin olla se vanhempi joka pystyy juttelemaan ehkäisystäkin myöhemmin. Vai joko senkin aika on jo nyt?

Jos lapsi kieltäytyy keskustelemasta mitä seksi on niin annanko olla ja kokeilen joskus toiste uudestaan vai luotanko että hän saa tarvittavan tiedon koulusta tai muualta? Jos minulta olisi kysytty tuon ikäisenä asiaa niin en olisi mistään hinnasta itsekään halunnut keskustella aiheesta vanhenpieni kanssa, vaikka näin aikuisena olenkin sitä mieltä että esim. ehkäisystä olisi pitänyt keskustella. Toisaalta vanhempani olivat sitä mieltä, ettei seksiä ennen avioliittoa joten on ilmeistä miksei näistä asioista puhuttu.

Miten siis keskustella luontevasti tästä aiheesta? Kropan muutoksista on keskusteltu että se kuuluu ikään, tulee finnejä ja karvoja, mutta siihen se keskustelu on jäänyt.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois joku aihetta käsittelevä kirja kirjahyllyyn? Voisi sit salaa lueskella.

Tuon ikäiselle on tosi noloa puhua vanhemman kanssa asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe.

Vaikea.

Mäkin odotan vinkkejä.

Ehkäisystä olen myös puhunut.

Nuoret paljon tietää faktoja.

Tunnetason juttuja JS läheisyydestä olisi hyvä jutella.

En vaan tiedä itsekäään miten.

Olen ajatellut, että kun kotona halataan, niin se on yksi iso avu eteenpäin. Ja kun vanhempien suhde on hyvä ja lapset näkee sen, niin se myös auttaa heitä hahmottamaan.

On haasteellinen aihe.

Oma lapsuus oli niin tukkoinen tuon asian suhteen. Angstinen jotenkin. Vanhempien suhde ei ollut hyvä malli. Enkä itse silloin halunnut jutella, kun äiti kysyi tai olisi jutellut.

Hyvä on, jos saa juteltua ja edes kerrottua omista ja toisen rajoista ja siitä mikä on Ok.

Vierailija
4/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin kirjan. Tyttö ei ole ollut tippaakaan kiinnostunut.

Poika on.

Vierailija
5/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin joku aika sitten Yhdessä-podcastin jakson aiheesta (jakso 17). Siinä oli vieraana seksuaaliterapeutti Marja Kihlström. Oli mielestäni informatiivinen jakso ja sain uusia ajatuksia aiheesta. Omat lapseni ovat alle kouluikäisiä. Suosittelen kuuntelemaan tuon jakson, mikäli aihe kiinnostaa/mietityttää!

Vierailija
6/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pojan isä mukana kuvioissa? Pojan voisi nimittäin olla luontevampaa keskustella asiasta isän kanssa.

Vierailija
7/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa keskusteluun - murrosikään ja ehkäisyyn liittyviä asioita käsitellään myös koulussa neljännellä ja viidennellä luokalla. Asioista kannattaa puhua niiden oikeilla nimillä.

Itse ajattelen että tärkeää olisi tuossa iässä ottaa päivittäiseksi tavaksi suihkussa peseytymisen ja deodorantin käytön ja keskustella ja joko keskustella asioista (esim. murrosiän muutokset, siemensyöksyt, seurustelu ja ehkäisy) TAI opastaa oikean tiedon luokse; esim. YLE Areenasta löytyy sarja nimeltä murrosikä (kaikki jaksot eivät ehkä vielä ajankohtaisia), sekä netistä löytyy nuorille suunnattuja, hyviä ja luotettavia verkkosivuja (esim. https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/) .

Vierailija
8/8 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Ehkä joku kirja tai nettisivu voisi toimia, jos keskustelu vaivaannuttaa. Isä on kuvioissa kyllä, mutta näen hänen olevan kuitenkin se vielä huonompi aiheesta puhuja kuin minä.

Tutustun myös tuohon podcastiin ja linkattuun sivuun.

Dödö asia on jo kunnossa, se piti ottaa käyttöön jo vuosi sitten. Ihonhoitoa opetellaan ja siitä keskustelu sujuu ja on kiinnostunutkin.

Toivoisin että omat lapset ei kokisi samanlaista häpeää omasta kehityksestä kuin itse koin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi