Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelisitko suomenruotsia, jos se olisi vapaaehtoinen...

Vierailija
17.05.2013 |

.....oppiainen koulussa? Nythän sitä ei voi valita pois, vaan se on pakollinen ja eri tutkimuksissa se on inhotuin aine tai toiseksi inhotuin aine koulussa.

Luulisin että jos ruotsi olisi vapaaehtoinen, niin sitä lukisi n. 20-30% oppilaista, erittäin suuri määrä siis. Ei olisi mitään pelkoa että ruotsinosaajat vähenisi, vaan kävisi päinvastoin, hyvää ruotsia osaavat lisääntyisi, ja kaikki olisivat paljon tyytyväisempiä. Loppusi jankuttaminen ja kiistely ainaisesta pakkoruotsista, se ei lopu muuten kuin että ruotsista tulee vapaaehtoinen oppiaine.

https://kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 12:29"]

Ne nettilistat eivät tule kelpaamaan. Kun katsot sinne näet, että siellä on liikaa "aku ankkoja" ja "hannu hanhia" että ne voisi ottaa vakavasti. :D

[/quote]

Sekoitat adressiin, kansalaisaloitteessa pitää tunnistautua. Kun homoaloite julkaistiin, 50 000 tunnistettua allekirjoitusta tuli täyteen samana päivänä (!!!!!!!!!!!!!) ennen neljää. Siinä on teille oikeasti kansan tahtoa. Tää että masinoidaan jotain kerääjiä on naurettavaa pelleilyä. Myöntäkää jo että kukaan ei piittaa.

Vierailija
22/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nettilistat eivät tule kelpaamaan. Kun katsot sinne näet, että siellä on liikaa "aku ankkoja" ja "hannu hanhia" että ne voisi ottaa vakavasti. :D

[/quote]

Nettilistan allekirjoittaminen vaatii tunnistautumisen esim. pankkitunnuksilla. Aku Ankalla ei liene pankkitunnuksia tai muuta vahvaa tunnistautumiskeinoa Suomessa.

Allekirjoitukset kelpaavat kyllä, vaikka se miten sinua harmittaisi. Nämä kansalaisaloitteet eivät ole mitään adressit.com-sivun aloitteiden tapaisia vaan todella vakavasti otettavia. Taas kerran; luulo ei ole tiedon väärti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kielipää on vaikeuksissa jo ihan äidinkieleni eli suomen kanssa, vieraista kielistä puhumattakaan. Kaksi kieltä on ehdoton maximi minun aivoille joten yritän suomea ja englantia vääntää. Ja englantiakin lähinnä vain siksi että olen tekemisissä ihmisten kanssa jotka eivät suomea osaa eivätkä välttämättä edes tiedä missä koko maa on. Ja yhäkin tarvitsen jatkuvasti sanakirjaa että tulen ymmärretyksi tai ymmärtäisin mitä he puhuvat.

Vierailija
24/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin innostuin keräämään paperisia allekirjoituksia. Huomenna vien kirjastoon keräyslaatikon ja 100 kannatuslomaketta. Olemme kummityttöni kanssa sopineet että keräämme paperisia allekirjoituksia yhteensä 1000kpl. Hän vie keräyslaatikon 3 kirjastoon ja minä kahteen. Kummityttöni omalla paikkakunnallaan ja minä omallani.

Vierailija
25/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aloite on ollut sen luokan floppi, että eduskunta varmasti pyyhkii sillä ihan oikeutetusti takapuolensa.

[/quote]

Joo. Jotenkin noloa, kun oikeissa asioissa tulee 50 000 nimeä päivässä, ja näillä taas...

Vierailija
26/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai opiskelisin. Olen usein tarvinnutkin ruotsin kielen taitoani sekä Suomessa että Ruotsissa. On myös hienoa, kun ymmärtää myös tanskan- ja norjankielisiä tekstejä. 

Suomenruotsilla pärjää aivan mainiosti myös Ruotsissa ja jokainenhan voi ihan itse valita haluaako oppia ääntämään suomen- vai riikinruotsia. Harjoitteluahan se vaatii myös oppituntien ulkopuolella aivan kuten minkä tahansa muunkin kielen puhumaan oppiminen.

Huvittavaa muuten, että suurin osa näistä kaikkein äänekkäimmistä "pakkosuomenruotsin" vastustajista puhuu myös melko huonoa englantia ja sitäkin erittäin suomalaisittain eli ns. tankeroenglantia. Tuskin muukaan oppi on kovin hyvin päähän mennyt.

Vierailija
27/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opiskelisi. vaikka asun länsirannikolla, en ole koskaan tarvinnut ruotsia. Lapset taasen saisivat asiasta päättää itse.

Vierailija
28/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aloite on väärän porukan masinoima. Joku neutraalimpi ryhmä saisi paremmin ääniä kasaan.

Enemmistö suomalaisista vastustaa pakkoruotsia, mutta harva haluaa ollal persujen aloitteita allekirjoittamassa.

Vierailija
29/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homoliittoaloitetta rummutettiin jo viikkoja etukäteen kaikissa medioissa, ei ollut ihme että tarvittavat nimet tuli nopeasti. Kun kansalaisaloite 131 saa 30 000 allekirjoitusta kasaan, niin mediatkin alkavat kiinnostua ja sitten voi olla niin että 50 000:n allekirjoitusraja ylitetään reippaasti. Mutta on myös mahdollista että yksi suuri porukka tulee vielä mukaan allekirjoituskeräys talkoisiin ja se voi yhdessä kuukaudessa saada jopa 40 000 allekirjoitusta, en voi paljastaa tarkemmin asiaa, koska se on suunnitelun alla vielä.

Vierailija
30/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 12:40"]

Se aloite on väärän porukan masinoima. Joku neutraalimpi ryhmä saisi paremmin ääniä kasaan.

Enemmistö suomalaisista vastustaa pakkoruotsia, mutta harva haluaa ollal persujen aloitteita allekirjoittamassa.

[/quote]

Minä olen allekirjoittanut aloitteen, enkä ole persu. En ikinä äänestäisi heitä. Hyvä aloite on kuitenkin hyvä aloite riippumatta siitä, kuka sen on tehnyt. Ja kyllä, osaan ruotsia sujuvasti, vastustan vain pakkoruotsia, en ruotsinkieltä.

Vierailija
31/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hemmetin pakkosuomenruotsi?! Siis kouluissa opettava ruotsiko? Tajuatko, ettei Suomessa opeteta mitään muutakaan kieltä natiivisti?! Suomensaksa, suomenenglanti, suomenvenäjä... Vaikka tyhmille se on kai tarpeen vielä ilmoittaa, että tässä ollaan Suomessa opiskelemassa vierasta kieltä...

Vierailija
32/32 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 12:43"]

Homoliittoaloitetta rummutettiin jo viikkoja etukäteen kaikissa medioissa, ei ollut ihme että tarvittavat nimet tuli nopeasti. Kun kansalaisaloite 131 saa 30 000 allekirjoitusta kasaan, niin mediatkin alkavat kiinnostua ja sitten voi olla niin että 50 000:n allekirjoitusraja ylitetään reippaasti. Mutta on myös mahdollista että yksi suuri porukka tulee vielä mukaan allekirjoituskeräys talkoisiin ja se voi yhdessä kuukaudessa saada jopa 40 000 allekirjoitusta, en voi paljastaa tarkemmin asiaa, koska se on suunnitelun alla vielä.

[/quote]

LOL