Ihan oikeasti, eikö sellainen suhde ole kamalan tylsä
jossa pitäisi koko ajan osata keskustella sivistyneesti sivistyneistä aiheista ja tyhmä ei saa missään nimessä olla? Eikö tuollainen ole kauhean suorittavaa elämää?
Kommentit (31)
Minusta jo työyhteisössä tunne siitä, ettei saisi heittää mitään "junttia huumoria" kahvipöydässä, on kuivakan tylsää.
Mistä sä päättelet ettei sivistyskodeissa saa muusta puhua? Sivistyneillä ihmisillä nimenomaan on laaja yleistieto ja ovat älykkäitä ja monesti vielä verbaalisesti lahjakkaita, joten läppää kyllä pystyy ja saa heittää. Varmasti on vaihtelevammat puheenaiheet kuin niissä rekka-lätkä-salkkariperheissä.
Huumorintajua ja heittäytymiskykyä on myös meillä kulttuuri-ihmisillä. Sitä jaetaan satunnaisesti kaikenlaisille ihmisille. Aamulla keskustelimme Golanista ja keskustelu päättyi pieruvitseihin.
Ah, mä varmaan vetäisn itseni hirteen jos mies rupeaisi heittämään "läppää" politiikasta tai taiteesta, kuinka kornia
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:53"]
Ah, mä varmaan vetäisn itseni hirteen jos mies rupeaisi heittämään "läppää" politiikasta tai taiteesta, kuinka kornia
[/quote]
Mistä te sitten keskustelette?
Ei siinä mitään raskasta ole. Meillä puhutaan paljon "sivistyneistä aiheista", mutta huumorintaju meillä molemmilla, mulla ja miehellä, on tosi yksinkertainen (vrt. Kummeli, kakkajutut jne.). Ei sivistys ja älykkyys tarkoita täydellistä huumorintajuttomuutta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:55"]
[/quote]
[/quote]
Vakka mistä, maailma on erilaisia asioita pullollaan.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sano nyt jotain esimerkiksi! Miksi just politiikka ja taide on huonoja aiheita? Mitkä ei ole?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No juuri kun suljit kaksi teemaa pois, niin suljet samalla tavalla varmaan monia muitakin? Anna kun arvaan, keskustelette esimerkiksi inuiittien asemasta Arktisessa neuvostossa? Anopista? Keskuspankin ohjauskorosta? Siitä, saako norran korjata hitsaamalla?
Jotkut tykkää siitä ihan oikeasti, eivätkä ole kiinnostuneita mistään junttihuumorista tai pieruvitseistä. Minusta sekin on tavallaan vähän rajoittunutta, mutta se heille suotakoon, mitäs ihminen kiinnostuksenkohteilleen tai huumorintajulleen voi. Itse jaan aikani kahden työpaikan välille, toinen yliopistopiireissä ja toisessa on sekalaisempaa porukkaa. Akateemisella lounastauolla tyypit katsoisi kieroon, jos kertoisi katsoneensa telkkarista jotain muuta kuin uutisia, dokkareita tai kylttyrellejä ohjelmia. Kaksimielisiä vitsejä ei kerrota. Siinä toisessa paikassa taas ei tavallaan ole "lupa" alkaa kahvihuoneessa keskustelemaan kauhean vaativia tai vakavia, koska osa porukasta jää silloin ulkopuolella ja protestoi. Mulle sopii hyvin yhdistelmä näitä. Kotona en jaksaisi, jos aina pitäisi kauhean lennokkaita keskustella.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sano nyt jotain esimerkiksi! Miksi just politiikka ja taide on huonoja aiheita? Mitkä ei ole?
[/quote]
Että mistäkö me puhutaan? Vaikka mistä, ihan kaikesta mitä mieleen juolahtaa. Sillä erotuksella että kaiken ei tarvitse olla sivistynyttä eikä sillä tiedolla tarvitse snobbailla ja pyrkiä heittämään läppää varhaisrenesanssin ja täysrenesanssin eroista.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:52"]
Huumorintajua ja heittäytymiskykyä on myös meillä kulttuuri-ihmisillä. Sitä jaetaan satunnaisesti kaikenlaisille ihmisille. Aamulla keskustelimme Golanista ja keskustelu päättyi pieruvitseihin.
[/quote]
Eli te ette puhuneet pelkästään Golanista vaan myös kakkajutusta ja silloinhan ette ole ap:n mainitsemia tyyppejä.
Veikkaan, että ns. sivistyneitä aiheita vieroksuvissa huusholleissa puhutaan lähinnä seuraavista a) lapset ja mitä heille kuuluu b) pihapiirin/suvun juorut c) iltapäivälehtien lööpit ja d) tosi-tv/salkkarit jne. tv-ohjelmien käänteet. Todennäköisesti nainen siis puhuu ja mies murahtelee vieressä. Kertokaa toki jos oon väärässä!
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Että mistäkö me puhutaan? Vaikka mistä, ihan kaikesta mitä mieleen juolahtaa. Sillä erotuksella että kaiken ei tarvitse olla sivistynyttä eikä sillä tiedolla tarvitse snobbailla ja pyrkiä heittämään läppää varhaisrenesanssin ja täysrenesanssin eroista.
[/quote]
No ei tää nyt kyllä selvennä yhtään! Mä pyysin konkreettisia esimerkkejä siitä, mitkä on hyviä ja mitkä huonoja keskustelunaiheita.
Ketä kiinnostaa mitä joku pariskunta kotonaan puhuu??
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:20"]
jossa pitäisi koko ajan osata keskustella sivistyneesti sivistyneistä aiheista ja tyhmä ei saa missään nimessä olla? Eikö tuollainen ole kauhean suorittavaa elämää?
[/quote]
Ei. Mutta olisi uskomattoman tylsää olla ihmisen kansa jonka kanssa ei pystyisi jakamaan ajatuksiaan.
Ei ole tylsä. Puheenaiheet luonnollisesti koskevat aiheita, joista olemme kiinnostuneita. Huumori heijastelee omaa huumorintajuamme. Sivistystä arvostavalle ihmiselle tämä ei ole mitään suorittamista vaan luonnollista ja kivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 10:52"]
[/quote]
Eli te ette puhuneet pelkästään Golanista vaan myös kakkajutusta ja silloinhan ette ole ap:n mainitsemia tyyppejä.
[/quote]
Mä en usko, että ap:n mainitsemia ihmisiä on olemassa. Luulen, että ap:lla on sellainen mielikuva, että jos ihmiset tykkäävät keskustella ns. sivistyneistä asioista ja perustella mielipiteensä faktoilla, he eivät ole kykeneväisiä "rentoon" vitsailuun tai ylipäätään mihinkään muuhun kommunikointiin. Myös meillä keskustellaan paljon esim. historiasta, politiikasta, maailmankatsomuksesta, tieteestä, mutta silti huumori on aika kakkapitoista.
Jo yliopistossa nämä jakautuivat kahteen leiriin: niihin jotka olivat jo valmiiksi pystyyn kuolleita ja joiden huumori oli sellaista hemmetin kuivaa ja niihin joilla oli muitakin kiinnostuksen kohteita ja muuta elämää.
No ei meillä koko ajan keskustella "sivistyneistä aiheista", mutta aika paljon, kun ne sattuu nyt kiinnostamaan. Ei siinä ole mitään suorittavaa. Mistä sitä sitten pitäisi keskustella?