Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SSRI-lääkkeen vieroitusoireet

Vierailija
12.07.2020 |

Mä söin aikoinani 1,5 vuotta sitalopraamia, jonka lopetin 2 vuotta sitten. Siitä lähtien olen ollut jatkuvasti pelkotiloissa, sairaudenpelkoa, paniikkikohtauksia ja pakko-oireita on ollut, vaikka mitään noista ei ole ollut ennen lääkitystä. Alkaa olo käymään toivottomaksi, kun mikään ei tunnu auttavan tähän eikä kukaan ymmärrä näitä oireita.

Onko muilla ollut tämänkaltaisia viekkareita tai kestänyt kauan ssri-lääkkeiden viekkarit?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti osalla ihmisistä oireet on pysyviä. Itselläni oli myös hyvin kamalia ja pitkäkestoisia vieroitusoireita, ja lueskelin siksi asiasta paljon. Ja kävi ilmi että on joitain ihmisiä, joiden on pakko syödä lääkettä loppuikä ihan siksi, että aivot on siihen tottuneet eikä enää totu olemaan ilman. Koe-eläimillä oli myös pysyviä muutoksia aivosoluissa havaittu SSRI-lääkkeillä, jotka ei palautuneet kun lääke lopetettiin. 

Omassa tapauksessani olin onnekas eli lopulta oireet kesti vain noin vuoden. Ja oli lääkäri joka suostui määräämään toisentyyppistä lääkettä (SNRI, mirtatsapiini) rauhoittavaa lääkettä (Rivatril) vieroitusoireisiin. Näiden avulla pääsin alkuperäisestä lääkkeestä vähitellen eroon, ja sitten piti toki vieroittua vieroituslääkkeistä. Mutta se oli lastenleikkiä verrattuna SSRI:n vieroitukseen, jossa oli ihan kauheat oireet: sähköiskuntunteita ja ei-tahdonalaisia lihasnykäyksiä ja pakkoliikkeitä, sietämättömiä päänsärkyjä, paniikkikohtauksia, itsem urhaan liittyviä pakkoajatuksia jne.

Vierailija
2/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo jo johtuu taustalla olevasta sairaudesta eikä vieritusoireista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustelut? Ja mikäs se mun sairaus sitten onkaan, kun tuollaisia oireita ei ole ilmaantunut kuin vasta ssri-myrkyn lopetuksen jälkeen. t. ap

Vierailija
4/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut? Ja mikäs se mun sairaus sitten onkaan, kun tuollaisia oireita ei ole ilmaantunut kuin vasta ssri-myrkyn lopetuksen jälkeen. t. ap

Olet selvästi sairas. Kannattaisi varata lääkärille sika ja aloittaa esim. Netolepti lääkitys noihin oireisiin.

Vierailija
5/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet selvästi sairas. Kannattaisi varata lääkärille sika ja aloittaa esim. Netolepti lääkitys noihin oireisiin.

Ennemmin kuolisin.

Vierailija
6/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla hoito vastainen ihminen. Apua on saatavilla. Lievää psykoottista oireilua kun on sairauden pelkoakin

Vierailija
7/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vieroitusoireet, jotka lähinnä koostui järkyttävistä sähköiskukivuista, maanisesta olotilasta ja mielialanvaihteluista kestivät noin puoli vuotta. Lääkettä (paroksetiini) söin noin 3kk.

Vierailija
8/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla hoito vastainen ihminen. Apua on saatavilla. Lievää psykoottista oireilua kun on sairauden pelkoakin

On se letkeetä provota sunnuntai-iltana.

Vierailija
9/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä itse lopettanut ilmeisesti lääkityksen ja inisee nyt kun sairaus on palannut

Vierailija
10/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vieroitusoireet, jotka lähinnä koostui järkyttävistä sähköiskukivuista, maanisesta olotilasta ja mielialanvaihteluista kestivät noin puoli vuotta. Lääkettä (paroksetiini) söin noin 3kk.

Ainiin, nuo sähköiskut. Mulla tulee niitäkin vielä satunnaisesti...

Vierailija
11/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä itse lopettanut ilmeisesti lääkityksen ja inisee nyt kun sairaus on palannut

Niin siis mikä sairaus on palannut? Kun ei ole ollut noita sairauksia ennen lääkitystä. Kerro sinä, kun tiedät paremmin.

Vierailija
12/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mitään noista vieroitusoireista vaikka söin Olanzapiinia ja Brintellixiä lähes vuoden. Uni ei meinaa olla tarpeeksi pitkäkestoista. 5h ja herään, mutta nukahdan uudestaan. Lihoin myös paljon. Ehkä kuitenkin selvisin vähällä noista aineista.

Vierailija
13/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on ollut sairaus johon lääke on määrätty vai miten muuten olet saanut Sari lääkkeitä. Palaa kiltisti lääkärin luo ja kerro oireesi. Todennäköisesti aloittavat risperidon 1-2 mg sairauden pelkoon ja paniikkihäiriö oireisiin.

Vierailija
14/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on ollut sairaus johon lääke on määrätty vai miten muuten olet saanut Sari lääkkeitä. Palaa kiltisti lääkärin luo ja kerro oireesi. Todennäköisesti aloittavat risperidon 1-2 mg sairauden pelkoon ja paniikkihäiriö oireisiin.

Aika epäpätevä lääkäri, jos määrää psykoosilääkkeitä noihin sairauksiin. Olisi muuten mielenkiintoista nähdä henkilö, jolla ei ole muuta tekemistä kuin provota jossain vauva.fi-palstalla.

Vierailija
15/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai psykoosilääkkeitä kun oireilu on selvän psykootyista. Tasaavat samalla mielialaa ja paniikkihäiriö lieventyy jos ei väisty

Vierailija
16/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai psykoosilääkkeitä kun oireilu on selvän psykootyista. Tasaavat samalla mielialaa ja paniikkihäiriö lieventyy jos ei väisty

Oikea itseoppinut keittiöpsykologi siellä?

Vierailija
17/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tätähän ne lääkärit yrittää väittää, kun eivät haluaisi myöntää että se lääke, jonka väittivät olevan harmiton ja riippuvuutta aiheuttamaton, onkin tainnut aiheuttaa oikein kunnon riippuvuuden. Mulllekn sanoi SSRI:n määrännyt lääkäri näin kun valitin sietämättömiä oireita lääkkeen vähennyksen / lopetuksen yhteydessä. Että se on merkki siitä, että mun masennus tarvii vielä lääkehoitoa. Kun sanoin, että ei se masennus ennen hoitoakaan niin hurjia juttuja aiheuttanut kuin nyt on, kuten paniikkikohtaukset ja itsemurhapakkoajatukset, niin hän totesi sairauden pahentuneen ja saaneen mahdollisesti psykoottisia piirteitä. Ketipinoria kuulemma olisi pitänyt ottaa SSRI:n lisäksi. Todennäköisesti loppuikä.

Minäpä menin yksityiselle psykiatrille ja sanoin siellä että haluan kerta kaikkiaan irti syömästäni lääkkeestä ja tarvitsen apua koska menen työkyvyttömään kuntoon vieroitusoireista, jos yritän lopettaa. Hänellä oli ymmärtäväisempi näkemys ja suostui myöntämään että ne voi tosiaan olla vieroitusoireita, joita voidaan hoitaa toisentyyppisillä lääkkeillä, jos on tarvetta. Kuulemma moni hoitaa niitä itsekseen juomalla alkoholia, mikä ei todellakaan ole terveellistä ja johtaa helposti alkoholismiin.

Vierailija
18/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista vaarallisina on ihmiset jotka keksivät salaliittoja lääkkeistä. Puhuvat niiden vieroitusoireita joita ei ole.

Vierailija
19/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta SSRI-estäjistä. Ovat paikallaan silloin kun on todellinen tarve. Mokoma ovat hitaita ajaa alas. Jos annosta leikkaa ihan liian rajusti, niin kyllä R. Kellyn "I can believe I can fly" on hetken aikaa henkilökohtainen lista ykkönen.

Vierailija
20/37 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ssri:stä oli valtava apu. Tiedostin, että lopettaminen voi olla hankalaa ja tein sen hyvin hitaasti annosta pienentämällä. Kaikkinensa tein lopettamista noin vuoden ajan. Mitään vieroitusoireita ei tullut missään vaiheessa. Näiden lääkkeiden käyttö vaatii kärsivällisyyttä sekä aloittamisessa (vie aikaa, että alkavat tehota) että lopettamisessa (liian äkkinäiset liikkeet aiheuttavat ikäviä oireita).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän