Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiö, jossa osakkaat tekevät itse pihatyöt eikä ole ostettu palveluita huoltoyhtiöltä. Miten

Vierailija
12.07.2020 |

Kuuluu toimia niiden osakkaiden kohdalla, jotka eivät tee mitään pihatöitä? Eivät joko viitsi, kykene tai halua.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma on vapaaehtoista. Heidän työnsä arvo voidaan sopia maksettavaksi rahana. Jos sopimukseen ei päästä, koko huoltotyö pitää kerätä osakkailta osakkeiden määrien suhteessa.

Vierailija
2/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sille mitään mahda. Asun itse tällaisessa taloyhtiössä.

Joko muut tekee tai sitten kaikki maksamaan huoltoyhtiötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään voi pakottaa. Tuon takia me päätettiin ostaa ne työt huoltoyhtiöltä, koska työt jäi aina samoille ja toiset ei tehnyt mitään. Nyt kaikki maksaa tasapuolisesti.

Vierailija
4/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, talkoiden tekeminen on aina vapaaehtoista. On typerää sopia, että pihatyöt tehdään itse. Tarkoittaa sitä, että jotkut tekee, jotkut ei.

Vierailija
5/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä taloyhtiöt on usein pienehköjä rivariyhtiöitä. Hommaa ei saa mitenkään toimimaan. Onneksi .uutin pois.

Vierailija
6/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu kuinka iso taloyhtiö ja kuinka moni teistä tekee noita yhteisiä hommia. Jos hommat kasautuu muutamalle ja enemmistö ei tee mitään, ottaisin keskusteluun huoltoyhtiön palkkaamisen ja vastikkeen tarkistukset. Silloin se on tasapuolista kaikille. Mutta jos nyt pari asukasta ei kykene niin se on ihan normaalia. Ovat sairaita tai iäkkäitä niin ymmärtäähän sen ettei pysty.

Vierailija
7/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuoriso teki korvausta vastaan eli lähinnä oli kyse ruohonleikkuusta, nuoriso teki mielellään, tunnin homma 20€, välillä joku 'kykeneväkin' antoi vuoronsa heille. Lumityöt teki huoltoyhtiö.

Vierailija
8/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumityöt hankalin talkoilla. Joskus tulee lunta pupli metriä vuorokaudessa ja sitä pitäisi olla saman tien kolaamassa. Vaikka olisi vuorot niin pahimpina päivinä työssäkäyvä ei välttämättä ehdi niitä tekemään.

Vierailija
9/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Taloyhtiön vastuulla hoitaa asiat. Ei kannattaisi kenenkään suostua.

Vierailija
10/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuoriso teki korvausta vastaan eli lähinnä oli kyse ruohonleikkuusta, nuoriso teki mielellään, tunnin homma 20€, välillä joku 'kykeneväkin' antoi vuoronsa heille. Lumityöt teki huoltoyhtiö.

Mikset tehnyt itse?

Vierailija
11/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun pääsisin tuollaiseen taloyhtiöön! Siis oikeasti tykkään tehdä pihatöitä, siitä hyötyliikunnasta mitä siinä saan. Mutta meillä on huoltoyhtiö. Ja sitten on kokoomusrouva, joka tuli kieltämään, kun eräänkin talvimyrskyn jälkeen aamuvarhaisella lapioin kulkuväyliä auki. Rouva topakkana selitti, että jos itse teemme niin huoltoyhtiö laiskistuu! Minä kyllä hyvin ymmärsin, että sellaisen myräkän jälkeen eivät sillä silmänräpäyksellä pysty joka talon lumia hoitamaan.

Vierailija
12/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetatte pihatöille hinnan, jaatte sen asuntojen lukumäärällä  ja ne, jotka eivät osallistu, maksavat rahana. Meillä huoltoyhtiö hoitaa ja jokainen maksaa. Ei kukaan jaksa alkaa vääntään jostain nurmikon leikkuusta tai lumen luonnista. 

Vierailija
13/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tuollaisia taloyhtiöitä on olemassa? Luulisi, että ovat kuolleet suurten ikäluokkien myötä. Minä asun kerrostalossa juuri siksi, ettei tarvitse moisia hommia tehdä.

Vierailija
14/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin 13 asunnon rivariyhtiössä, jossa osa asukkaista vanhoja ja huonokuntoisia, osa työhaluttomia. Pihit ja jäärät jyräsivät hallituksessa niin että huoltotöitä ei annettu ulkopuoliselle, vaan mieluummin tapeltiin ja riideltiin vuodesta toiseen lumenluonnista ja ruohonleikkuusta. Ei sitä jaksanut enää katsella/kuunnella, joten muutettiin pois.

Vierailija
15/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoyhtiö hoitaa kaikki isot hommat, mutta itse hoidetaan aidanleikkuu, kukkapensaat ja jotain muuta pientä.

Vierailija
16/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille mitään mahda. Asun itse tällaisessa taloyhtiössä.

Joko muut tekee tai sitten kaikki maksamaan huoltoyhtiötä.

Näin on aina! Paitsi ehkä ihan pienessä yhtiössä, kuten meillä, kolme asuntoa. Meillä on kullakin oma alue, jonka lumityöt, nurmikon leikkuu ja lakaiseminen pitää hoitaa. Näkee heti, kuka ei ole hoitanut. Mitä muita töitä on?

- Isompaan yhtiöön mahtuu aina joitakin liian vanhoja, sairaita, osaamattomia, ujoja, laiskoja, kielitaidottomia, paniikkihäiriöisiä tai muista syistä töihin osallistumattomia. Nämä osallistumattomat ei varmaan käy kokouksissakaan. Sitten kun "ahkerien" pinna loppuu, huoltoyhtiö kutsuu. Voihan sillä vähän uhkailla?

Vierailija
17/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa taloyhtiössä on "talonmiesviikot". Sisareni taloyhtiössä vuoro osuu kunkin huoneiston kohdalle 11 viikon välein.

Vierailija
18/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää eniten sijoittajat. "Tässä sulle kämppä hyvällä tuotolla. Ota vaan sossupummi vuokralaiseksi, kulut on alhaiset kun tyhmät osakkaat hoitavat kaikki työt"

Pitääkin ottaa yhtiökokouksessa puheeksi, että vastikkeiden suorasta tulouttamisesta luovuttaisiin.

Vierailija
19/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin aikoinaan taloyhtiössä, jossa osan töistä tekivät asukkaat, osan palkattu siivooja. Kaksikerroksisissa taloissa oli monta rappukäytävää, mutta kustakin oli käynti vain neljään asuntoon (kaksi asuntoa ylhäällä, kaksi alhaalla), liikennettä oli siis kohtalaisen vähän rappukäytävää kohti, joten kunkin rapun asukkaat itse päättivät siivotaanko kerran vai kahdesti viikossa. Jos ei halunnut siivota vuorollaan, maksoi sitten (taloyhtiön kautta) siivouslikkeelle, jonka siivooja teki sen asunnon osuuden.

Siivooja huolehti myös yhteistiloista, ts. sauna- ja pyykkitupatiloista, kuivaushuoneesta, pyörävarastosta ja useimmissa rappukäytävissä myös ikkunanpesuista (mutta siivooja vahauksista).

Pihatyöt olivat ensin niin, että alan firma huolehti isot konetyöt, mutta kunkin rapun edustan ao. rapun asukkaat, mutta joutuivat sittemmin ostamaan kaiken palvelun.

Vierailija
20/42 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina noin, että osa tekee, osa ei. Taloyhtiössä voidaan sopia ihan miten vaan, on talomiesvuorot tai ruohonleikkuuvuorot tai ihan mitä vaan, mutta niihin ei ole pakko osallistua, osallistuminen on vapaaehtoista. Käsittääkseni taloyhtiön yhtiöjärjestykseen pitää tehdä ja maksaa muutos, jos haluaa, että kaikki hoidetaan virallisesti jotenkin vuoroittain. Ja eihän sille silloinkaan mitään voi, jos vuorossa oleva ei hoida hommiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän