Onko Amerikassa kauppojen auloissa oikeasti niille todella ylipainoisille tarkoitettuja invamopoja?
Vai onko tämä vaan joku komedoissa esiintyvä juttu?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ainakin Teksasissa. Mutta vaan köyhälistön kaupoissa, kuten Wal-Martissa. Suosittelen videota "People of Wall Mart". Siitä näkyy aika hyvin asiakaskunnan taso.
Tuonnimisiä videoita on youtubessa silmänkantamattomiin. Mitä niistä tarkoitat?
Mikä tahansa suosituimmista.
USA:ssa on todella vaikea saada hyötyliikuntaa autoilun takia. Jalkakäytäviä ei yksinkertaisesti ole monissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ainakin Teksasissa. Mutta vaan köyhälistön kaupoissa, kuten Wal-Martissa. Suosittelen videota "People of Wall Mart". Siitä näkyy aika hyvin asiakaskunnan taso.
Kyseinen kauppa vastaa Prismaa tasoltaan.
Joo, ei Wal-mart ole mikään halpahalli sentään, vaan hyvinvarusteltu ketjumarketti. Asiakaskunnan taso kertoo yleensä enemmän alueen asukaskunnasta kuin itse kaupasta...
Minusta se on kyllä halpahalli, mutta sinulla on täysi oikeus olla eri mieltä.
Hengenvaarallisesti lihava -ohjelmassahan noita näkyy, ne jotka vielä pystyy kaupassa käydä, käyttää aina niitä.
KylmäTotuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On! Niitä on joka paikassa. Myös esim museoissa ja Disney Worldissä. Surullista. Olen itsekin mielestäni tosi ylipainoinen (162/97), mutta siellä ihan normaalipainoinen. Niissä laihdutusleikkaus-TV-ohjelmissa ihmisten tavoitepaino on nää mun kilot.
Ongelma siellä on se, että roskaruoka on halpaa ja terveellinen ruoka kallista.Yhdysvalloissa tavallinen ruoka on halpaa mutta kuten täälläkin laiskat vetävät hamppareita yms roskaa väittäen sen olevan halvempaa.
10-18€ pitsa vs 5kpl kyljyksiä mitkä maksavat 5-6€ kaupasta riippuen ja perunat yms päälle... yksi ihminen syö siis YHDEN pitsan hinnalla monta päivää terveellisempää ruokaa jos osaa uunia käyttää. Sama homma tuolla rapakon takana.
Nyt on kyllä pakko sanoa, että ns. produce eli tuore liha/kala, hedelmät, vihannekset ym. ovat selvästi kalliimpia monessa osavaltiossa kuin meillä täällä Suomessa. Siinä on lisäksi sellainen juttu, että moni osavaltio maksaa osan sosiaalietuuksistaan ns. ruokaluottokorttina, ja sillä voi ostaa vain tarkasti määriteltyjä tuotteita. Luin itse erään osavaltion listaa, ja hiki nousi otsalle: jopa murot on lueteltu, mitä saa ostaa ja mitä ei.
Listauksessa oli vaihtoehtona mm. jättipussi kuivattuja papuja vs. iso tölkillinen käyttövalmiita sellaisia. Siinä missä kuivatuissa pavuissa ei saanut olla ohjeen mukaan esim. mitään maustetta, noissa tölkkiversioissa SAI olla suolaa, sokeria jne.! Kun mietitään keskivertoköyhää Amerikassa, kuinkahan moni osaa edes käsitellä kuivatut pavut oikein? Niin...eli ehkä 98% valitsee ne epäterveelliset tölkkiversiot. Tämä sama logiikka ei koskenut vain papuja, vaan oli läsnä kaikessa muussakin: makeutusaineella makeutettu mehu oli kieltolistalla, sokerilla makeutettu sallittu. Smoothieta ei saanut ostaa, mutta omenasose kävi kyllä. Jne.
Jenkeissä pikaruoka on niin halpaa, ettei sitä edes käsitä. Kahdella tai kolmella dollarilla voi saada kokonaisen aterian jossain, tai tarjouksesta jopa pitserian pitsan. Suomesta on helppo huudella.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa on todella vaikea saada hyötyliikuntaa autoilun takia. Jalkakäytäviä ei yksinkertaisesti ole monissa kaupungeissa.
Jos löytyy kävelykatuja poliisit pysäyttävät monen kävelijän matkan "epäilyttävän käytöksen" takia ihonväristä riippumatta. Tietty isot kaupungit kuten New York ovat asia erikseen sillä niissä on normaalia kävellä toimivan joukkoliikenteen takia mutta muualla ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei Wal-mart ole mikään halpahalli sentään, vaan hyvinvarusteltu ketjumarketti. Asiakaskunnan taso kertoo yleensä enemmän alueen asukaskunnasta kuin itse kaupasta...
Walmartti on lähempänä Prismaa kuin Tokmannia yms halpamarketteja. Targetit ovat kuin täkäläiset Citymarketit eli hieman kalliimpia mutta myös nähdään laadukkaampina.
Vierailija kirjoitti:
Huonoissa kaupunginosissa ei edes uskalla kävellä, koska on jengejä ja huumeväkivaltaa. Autollakaan ei uskalla pysähtyä välttämättä punaisiin. Siksi kouluttamattomat ihmiset syövät rasvaista noutoruokaa kotona ja pelaavat pleikkaria tai katsovat televisiota. Eivät välttämättä edes tajua, että pitäisi syödä vähän prosessoitua ruokaa ja kuitua.
KylmäTotuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On! Niitä on joka paikassa. Myös esim museoissa ja Disney Worldissä. Surullista. Olen itsekin mielestäni tosi ylipainoinen (162/97), mutta siellä ihan normaalipainoinen. Niissä laihdutusleikkaus-TV-ohjelmissa ihmisten tavoitepaino on nää mun kilot.
Ongelma siellä on se, että roskaruoka on halpaa ja terveellinen ruoka kallista.Yhdysvalloissa tavallinen ruoka on halpaa mutta kuten täälläkin laiskat vetävät hamppareita yms roskaa väittäen sen olevan halvempaa.
10-18€ pitsa vs 5kpl kyljyksiä mitkä maksavat 5-6€ kaupasta riippuen ja perunat yms päälle... yksi ihminen syö siis YHDEN pitsan hinnalla monta päivää terveellisempää ruokaa jos osaa uunia käyttää. Sama homma tuolla rapakon takana.
Mulla on erilainen kokemus. Riippuisiko osavaltiosta? Suomessa ollessa tehdään kaikki ruoka itse ruokakulut ovat mielestäni ihan ok. Kun ollaan yhdysvalloissa tehdään edelleen ruuat itse ja yritetään valita niitä asioista jotka siellä olisivat halvempia, mutta silti ruokakulut räjähtävät aina pilviin. Joskus on käyty jossayn wendysissä tai potbellyssä ja kyllä se halvemmaksi tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Walmartti on lähempänä Prismaa kuin Tokmannia yms halpamarketteja. Targetit ovat kuin täkäläiset Citymarketit eli hieman kalliimpia mutta myös nähdään laadukkaampina.
Ihan totta? Minä taas olisin sanonut Tokmanni = Wal-Mart, Target=Prisma. Wal-Martin tuotteet ovat kyllä joskus Tokmannia huonotasoisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos löytyy kävelykatuja poliisit pysäyttävät monen kävelijän matkan "epäilyttävän käytöksen" takia ihonväristä riippumatta. Tietty isot kaupungit kuten New York ovat asia erikseen sillä niissä on normaalia kävellä toimivan joukkoliikenteen takia mutta muualla ei niinkään.
Tämä on niin totta. Muistan kun olin Nokian leivissä Teksasissa 90-luvun lopulla. Oli juhannusjuhlat ja Nokian insinööri tunnollisena käveli kotiin, kun oli vähän nautiskellut. Siitä tuli expattipiireissä legendaarinen tarina. No tietysti poliisi pysäytti ja kuulusteli, siellä ne eivät edes niin välitä vaikka olisi promilleja, ajavat silti kotiin. Mutta kävely, se se vasta epäilyttävää on.
Vierailija kirjoitti:
On. Mutta kaikkia ainakin omassa vanhassa kotipaikassani vit utti, kun ne ylipainoiset ottaa ne ja vanhukset odottaa, että milloin saavat mopon jolla käydä ostoksilla. Yleinen mielipide oli, että läskit voi raahata per settään kaupassa kävellen ja jättää ne niille, joilla ei ole itseaiheutettu vaikeus liikkua.
Upean logiikan riemujuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
KylmäTotuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko sanoa, että ns. produce eli tuore liha/kala, hedelmät, vihannekset ym. ovat selvästi kalliimpia monessa osavaltiossa kuin meillä täällä Suomessa. Siinä on lisäksi sellainen juttu, että moni osavaltio maksaa osan sosiaalietuuksistaan ns. ruokaluottokorttina, ja sillä voi ostaa vain tarkasti määriteltyjä tuotteita. Luin itse erään osavaltion listaa, ja hiki nousi otsalle: jopa murot on lueteltu, mitä saa ostaa ja mitä ei.
Listauksessa oli vaihtoehtona mm. jättipussi kuivattuja papuja vs. iso tölkillinen käyttövalmiita sellaisia. Siinä missä kuivatuissa pavuissa ei saanut olla ohjeen mukaan esim. mitään maustetta, noissa tölkkiversioissa SAI olla suolaa, sokeria jne.! Kun mietitään keskivertoköyhää Amerikassa, kuinkahan moni osaa edes käsitellä kuivatut pavut oikein? Niin...eli ehkä 98% valitsee ne epäterveelliset tölkkiversiot. Tämä sama logiikka ei koskenut vain papuja, vaan oli läsnä kaikessa muussakin: makeutusaineella makeutettu mehu oli kieltolistalla, sokerilla makeutettu sallittu. Smoothieta ei saanut ostaa, mutta omenasose kävi kyllä. Jne.
Produce: hevi-osasto.
Jenkeissä pikaruoka on niin halpaa, ettei sitä edes käsitä. Kahdella tai kolmella dollarilla voi saada kokonaisen aterian jossain, tai tarjouksesta jopa pitserian pitsan. Suomesta on helppo huudella.
On myös muistettava, että jenkeissä ei ole samanlaista valistusta liittyen terveellisiin elämäntapoihin ja etenkin ruokavalioon kuin mitä meillä Suomessa. Ei sitä edes tajua kun on lapsi; täällä aika lailla kaikki kaverit ovat perheistä, joissa tehdään itse ruoka tulotasosta riippumatta, koulussa saa ravintoaineiltaan suht optimaalista ruokaa ja sitä myös syövät kaikki oppilaista opettajiin. Pikaruoka on kallista ja sitä syödään lähinnä viikonloppuisin tai erityisen juhlan tms. kunniaksi. Missään ei ole kasapäin pikkuruisia kioskeja, joiden ainoa tarjonta keskittyisi myymään lapsille halvalla herkkuja. Limu ei ole jokapäiväinen juoma. Kouluun ja harrastuksiin liikutaan itsenäisesti ja vietetään aikaa iltaisinkin ulkona omanikäisten parissa.
Jenkeissä ei saa alle 12-vuotiasta jättää yksin kotiin, ja hänet on myös haettava koulusta sekä saatettava sinne (jossei kulje koulubussilla). Ruoka voi olla kotonasi terveellistä, mutta kaverisi voivat elää pitsalla ja koulussa ainoa vaihtoehto on maksullinen lounas (pitsaa/hodaria/nuggetteja). Kaikkialta saa makeita herkkuja ja pikaruokaa, ja tulee myös halvemmaksi ostaa niitä kuin vaikkapa hedelmiä välipalaksi. Saatat asua lähiössä, jossa ei ole yhtään ruokakauppaa, mutta useampi pikaruokamesta ("food desert").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta? Minä taas olisin sanonut Tokmanni = Wal-Mart, Target=Prisma. Wal-Martin tuotteet ovat kyllä joskus Tokmannia huonotasoisempia.
Se on Walmart, koittakaa oppia kirjoittamaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan. Eihän se toimisi, jos läskimopo pitäisi jättää siihen kaupalle. Sittenhän olisit niiden ostostesi kanssa aivan kaksistaan. Kylläse ajopelin pitää kuljettaa kotiin saakka.
Ei saa vieda kotiin. Kun olet ostoksesi tehnyt niin aina tulee pakkaajapoika lastaamaan ostokset autoosi ja ajaa ajopelin takaisin kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun yhdessa USAn parhaista kunnista ja taalla on jokaisessa ruokakaupassa 2-3 tuollaista ajopelia, ovat hehtaareiden kokoisia, siella vasyy laihempikin.
Itse kaytin niita kun oli jalka paketissa 6 viikkoa, enka ole yhtaan ylipainoinen. Monella saattaa olla uusi polvi tai sydanvika mika ei nay ulkopuolelle.
Ihan turha teidan on naureskella ja sepitella satuja kun olette ehka kayneet maassa pikalomalla.
Terveellinen ruoka on USAssa kallista, ja varsinkin sellainen, joka myös maistuu hyvälle. Tämä tarkoittaa yleensä luomua. Perinteisesti tuotettu ruoka, esim. kasvikset ja hedelmät, voivat olla ihan hyviä satokautena, mutta yleensä sen ulkopuolella ovat jotakin muuta. Tuore kala on kallista, viimeksi ostin hyvää lohta $26/lb. Minulla on tässä kanapaketti, n. puoli kiloa, ei luomu, raised without antibiotics, no growth hormones, fed and all vegetarian diet, no ionophores, humanely raised, packaging bpa free, recycable. Sitten on luettelo siitä, mitä huonoja aineita kanoille syötettävässä ruuassa ei ole, en viitsi sitä listaa tähän kirjata. Hinta kahdeksan dollaria. Pointti tässä on, että tämä kana on ihan hyvän makuista, ja toinen pointti on, että pakkauksen tuoteselosteet joutuu aina lukemaan tarkkaan, jos haluaa varmistaa tuotteen laadun ja että sen voi olettaa maistuvan hyvälle. Yleisesti tavallinen ruoka tavallisessa kaupassa on sitä halvinta ja huonointa, mutta luomuruokaa, etenkin kasviksia ja hedelmiä, on nykyään joka kaupassa.
Se vielä, että kaikilla ei ole vara valita mitä syö, eikä myöskään ole tarpeeksi tietoa ravitsemuksesta, eikä se kaikkia kiinnosta, vaan syödään sitä mihin on totuttu. Ei kaikilla ole varaa ostaa luomumarjoja ja hedelmiä, eikä ehkä edes perinteisesti tuotettuja. Moni kansalainen painii muiden ongelmien kanssa, joten ei siinä ruoka-asiat ole päällimmäisenä, vaan pääasia on, että jotakin ruokaa on. On myös alueita, joissa ruokakaupat ovat matkojen päässä.
Vierailija kirjoitti:
Hengenvaarallisesti lihava -ohjelmassahan noita näkyy, ne jotka vielä pystyy kaupassa käydä, käyttää aina niitä.
...pystyy kaupassa käymään....