Munakas, mitä täytteitä voisi käyttää?
Olen tehnyt aina vain siten, että paistanut nakkipaloja sekaan ja lisännyt paprikakuutioita. Nyt kaipaisin jotain vaihtelua. Olisiko hyviä ideoita.
Kommentit (13)
kinkkua ja juustoa, tonnikalaa, sieniä, kasviksia. melkein mitä vaan.
Kinkkusuikaleita, makkaraa, juustoa (kerma, feta, sulatejuustoja), pekonia, (herkku)sieniä, sipulia, tomaattia, ...
Tomaattia tosiaankin, sehän sopii hyvin munakkaaseen. Porkkanaraastetta hieman vierastan, mutta juustot kyllä menee. ap
Sienet. Juustot. Pikkutomaatit. Kinkkusuikaleet. Pekoni. Parsakaali. Fenkoli. Kypsät broilerinpalaset. Jalapeno.
Kannattaako sienet ensin paistaa erikseen vai lisätä ihan sellaisinaan? ap
Mä oon laittanut esim. herkkusienet ihan sellaisenaan, kyllä ne ehtii pehmetä siellä. Kuivattuja sieniä olen tietty liottanut ensin.
Näin keväällä parsa, paista vaikka nuppuja ja laita omeletin väliin, tee lopuista parsanvarsista keittoa tai risottoa.
Ei munakas varsinaisesti mitään täytettä tarvitse, mutta
- sekoita muniin raastettua juustoa tai laita paistuvan munakkaan päälle vaikka mozzarellaa ja tuoretta basilikaa
- muita yrttejä, tabascoa
- keitetyt perunat, kevätsipuli, feta
- paistettuja sieniä
- parmankinkkua tai palvikinkkua ja (taas) juustoa
Oi että miten ihania täyte-ehdotuksia tässä nyt onkaan jo kasassa. Nälkähän tässä jo tulee. Kiitos paljon kaikille. Sain paljon uusia ideoita useaan eri munakkaaseen. ap
Korvasienet on tähän vuodenaikaan ihan parhaita munakkaan täytteitä. Ne pitää tietysti ensin käsitellä myrkyttömiksi.
Talvisaikaan suosikkini on vanha kunnon talonpojanmunakas: paistettuja perunakuutioita, nakki-, kinkku- tai lihapullapaloja ja paistettua sipulia. Päälle silputtua ruohosipulia tai persiljaa, tarjotaan tomaatin kanssa. Nam!
T
Pinaattia ja raejuustoa, ihan mun lemppari. Pinaatista vaan puristaa ylimääräisen veden hyvin pois.
9 palaa vielä ...
Käsittele sienet vaikka italialaisittain: kypsennä oliiviöljyssä, mausta valkosipulilla, sitruunalla ja mustapippurilla (sama seos sopii pastaan mainiosti).
Vaihda kokeeksi munakasseoksen vesi kermaan/ ruokakermaan. Saat uuden makukokemuksen ja voit kekkailla omia maustamis- ja täytevaihtareita (ja kertoa niistä meille täällä).
Omeletti omelettina. Jos on ihan täytteetön voi panostaa salaattiin. Nyt keväällä salaatin joukkoon retiisejä, pikku porkkanoita, puhvelinsydän-tomaatteja ... Munakas maistuu salaatin kaverina ja vuodenaika maistuu kielellä.
- keitettyä parsaa sentin paloina + parmesanraastetta, suolaa
- sipulia ja paistettuja perunoita, tähänkin voi laittaa lisämauksi parmesania
- tuoreita herneitä, freesattua pekonia, juustoa
- keitettyä spagettia, voisulaa, persiljaa, mustapippuria, parmesania
Tomaatti ja porkkanaraaste. Juustot.