Vaikuttaako työttömyystukeen jos en mene yhteishaun valintakokeisiin?
Sain kutsun valintakokeisiin yhteishaussa. Vaikuttaako työttömyystukeen jos en mene?
Olen juuri aloittanut työttömänä työnhakijana ja juuri ennen ilmoittautumista työvoimatoimistoon hain hetken mielijohteesta yhteishaussa aikuiskoulutukseen. Nyt olen kuitenkin tajunnut ettei tuo opintosuunta ole ollenkaan sitä mitä haluan.
Nyt sain kutsun valintakokeisiin. Näkeekö työvoimatoimisto jostain että olen hakenut paikkaa ja päässyt valintakokeisiin ja vaikuttaako tukiin tai johonkin muuhun jos en menekkään valintakokeisiin?
Kommentit (11)
Ei vaikuta mitenkään. Työvoimatoimistossa ei tiedetä, oletko hakenut koulutukseen, sillä tällainen tieto ei kulje ely-keskuksen ja oppilaitosten välillä eikä se tieto ole heille tärkeää. Asia kiinnostaa työvoimatoimistoa vasta, jos olet virallisesti työtön mutta opiskelet silti täyspäiväisesti, ja tästähän ei sinun kohdallasi ole kyse.
Kiitos! Uskaltaisinko mennä jopa pääsykokeisiin ja katsoa pääsisinkö sisään? Ja jättää sitten vain menemättä ilman seuraamuksia?
ap
Nostetaas ylös!
Ois kohta rahahanat menos kiinni.. Näkeekös työkkäri nyt sit että olen hakenut johonkin yhteishaussa.
Kiitooos
Tämä tieto ei ainakaan viime vuonna kulkenut työvomatoimiston ja koulujen välillä. Työkkärissä eivät siis näe, että oletko käynyt valintakokeissa, ja koulussahan nämä eivät edes tiedä, oletko työtön vai et. :)
Kaikkiin koulutuksiin on nyt ennnätysmäärä hakijoita, johtuen yleisestä taloustilanteesta ja yhteishakuun tulevista muutoksista vuonna 2015. Jo viime vuonna oli kevään yhteishakuun 5000 hakijaa enemmän kuin edellisenä vuonna, ja nyt voi olla vieläkin enemmän. Jos vähänkään tuntuu, että haluaa vaihtaa alaa, kannattaa tsekata pääsisikö kouluun sisälle koska se ei enää välttämättä ole yhtä helppoa kuin aiemmin.
Mielestäni työkkäri saa listan valintakokeissa olleista. Etenkin siitä syystä, että nuorilla on hakupakko, tarkastavat onko käyty valintakokeessa. Pitää paikkansa, jos on maininnut työkkärissä valintakokeesta,pitää mennä sinne ehdottomasti. Kokemusta on amk-tutkinnosta.
Ap, työkkärin kanssa ei kannata leikkiä. Äkkiä ovat tuet poikki, jopa tietämättömyyttään voi töpeksiä. Mikset voi tuota ilmoittaa, se kannattaa pidemmän päälle. Itse valmistuin tradenomiksi vuonna 2002, sitä ennen olin työnhakija,ja kyllä kerroin avoimesti,että haen opiskelemaan.
Toivottavasti korvaus ainakin alenee kuten toimeentulotuelle käy jos ihminen estää tahalteen oman työn/opintojen/tulojen saannin.
Miksei voi ilmoittaa, että on hakenut koulutukseen? Ei kannata pimittää tietoja,ei seuraa mitään hyvää.
Ei se, että pääsee valintakokeeseen tarkoita,että tulisi valituksi koulutukseen. Osaan koulutuspaikoista on paljon hakijoita esim. terveydenhuolto. Menet yrittämään ja katsot kuinka käy,
Jos olet yli 25-vuotias niin ei vaikuta. Ja ilmeisesti olet kun aikuisopintoihin haet.