Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tarkastanut työeläkeotteesi?

Vierailija
11.07.2020 |

Katsoin omani, aika karua luettavaa. Tosin saako tuota vähääkään edes sitten vanhana.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke n.1400/kk...kahden kuukauden päästä alan "nauttimaan" sitä.

Olen tottunut elämään niukasti, joten tuolla pärjäillään😊

Vierailija
22/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekertymäni on 0 euroa. En ota tuosta stressiä, koska eliniänodoitteeni on lyhyt huonoista geeneistä johtuen. En siis koskaan edes pääsisi vanhuuseläkkeelle. Olen tottunut elämään aivan liian pienillä yhteiskunnan tuolla. Todennäköisesti kohtalolani on jossain vaiheessa sairauseläke ja sitten tuolla ja toimeentulotuella eläminen. Jokapäiväinen elämäni on vain selviytymistä, joten tulevasta ei ole mitään järkeä stressata.

T: työtön 36-vuotias nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä, 3400e/kk on kertymä tähän mennessä ja vielä 12 vuotta minimieläkeikään. Arvio tulevasta eläkkeestä 5800 euroa/kk. Eiköhän noilla pärjää ja sijoitustuotoilla paikataan, jos ei pärjää.

En usko, bruttoansioista 1,5 % menee sinne kertymään, joten sun olisi pitänyt tienata koko työurasi keskimäärin 100ke/vuosi. Mikäli laskelmaasi sisältyy lisäksi joku vapaaehtoinen eläkevakuutus, niin sitten mahdollista.

Olen sitä ikäluokkaa, jolla eläke ei kertynyt ennen 23 ikävuotta ja eläkejärjestelmä muuttui muistaakseni 2004, siihen mennessä kertyneitä eläkkeitä oli otteen mukaan noin 1200 e/kk, sen jälkeen tuloni ovat vaihdelleet 90.000 ja 140.000 välillä vuosittain, josta päästään tuohon 3400e/kk. Ei minua häiritse yhtään uskotko vai et. Tuleva eläkkeeni minua vain kiinnostaa.

Kirjoitustyylistäsi päätellen nostat jättieläkkeesi hyvällä omallatunnolla ja muiden pienellä eläkkeellä kitkuttelevien toimeentulosta välittämättä. Aika itsekeskeiseltä minä, minä persoonalta vaikutat.

Vierailija
24/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin kotona omia lapsiamme vuosikaudet ja vaikka olenkin nyt työelämässä, eläke tulee olemaan tosi pieni. Kannattiko? Lasten takia ehdottomasti, muuten ei.

Toivottavasti lapsesi arvostavat sitä, että olet panostanut heihin ja voivat auttaa sinua sitten, kun olet eläkkeellä.

Tähän kai minun ja mieheni pitäisi luottaa. Kun on vielä maksettu lapsille koulutusta, ajokortteja ja muutenkin autettu vähistä varoista, pitäisi kai heidänkin vuorostaan auttaa meitä.

Ei todellakaan pitäisi. Lapset eivät ole vanhemmilleen velkaa mitään, vanhemmat sen sijaan ovat lapsilleen velkaa aivan kaiken.

Muistan kun isä oli viisikymppinen ja kovassa kunnossa. Teki kaikkia hienoja juttuja ja olin niistä todella ylpeä. Kun hän alkoi vanhenemaan niin huomasin ettei enää onnistu ne asiat mitä nuorempana ja se tuntui aika ikävältä. Nyt on jo yli 70 vuotias ja itse olen yli nelikymppinen, kohta viisikymppinen. Minulla on nyt kaksi huolehdittavaa, isä ja poika. Pojalle pitää järjestää niitä hienoja juttuja mitä itse sain lapsena kokea ja isälle koen todellakin olevani "velkaa" kaikistä niistä hienoista asioita mitä hän minulle järjesti ja autan kaikessa mahdollisessa mihin hän ei enää itsenäisesti kykene. Eihän tässä ole enää montakaan vuotta jäljellä ja sitten ei ole enää isää. Laitoksessa paskavaipoissa hänen ei kuitenkaan tarvitse koskaan maata vaan saa lähteä saappaat jalassa. Siitä minä pidän huolen.

Vierailija
25/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä, 3400e/kk on kertymä tähän mennessä ja vielä 12 vuotta minimieläkeikään. Arvio tulevasta eläkkeestä 5800 euroa/kk. Eiköhän noilla pärjää ja sijoitustuotoilla paikataan, jos ei pärjää.

En usko, bruttoansioista 1,5 % menee sinne kertymään, joten sun olisi pitänyt tienata koko työurasi keskimäärin 100ke/vuosi. Mikäli laskelmaasi sisältyy lisäksi joku vapaaehtoinen eläkevakuutus, niin sitten mahdollista.

Olen sitä ikäluokkaa, jolla eläke ei kertynyt ennen 23 ikävuotta ja eläkejärjestelmä muuttui muistaakseni 2004, siihen mennessä kertyneitä eläkkeitä oli otteen mukaan noin 1200 e/kk, sen jälkeen tuloni ovat vaihdelleet 90.000 ja 140.000 välillä vuosittain, josta päästään tuohon 3400e/kk. Ei minua häiritse yhtään uskotko vai et. Tuleva eläkkeeni minua vain kiinnostaa.

Eli olet 23-vuotiaasta vuoteen 2004 tienannut keskimäärin vajaa 70ke /vuosi. Hullumaksi vaan menee tämä satu.

Vierailija
26/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto on iha ok jos tosiaan rajataan sitten myös maksettavat eläkemaksut vastaavasti.

Suomessa vaan homma menisi todennäköisesti niin, että tulisi eläkekatto mutta maksuja nostettaisiin.

Täytyyhän jonkun maksaa Lois-Toverien palkat ja eläkkeet.

Vierailija
27/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläke kertymä on 1067 ja alimpaan eläkeikään 19 vuotta

Vierailija
28/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin kotona omia lapsiamme vuosikaudet ja vaikka olenkin nyt työelämässä, eläke tulee olemaan tosi pieni. Kannattiko? Lasten takia ehdottomasti, muuten ei.

Toivottavasti lapsesi arvostavat sitä, että olet panostanut heihin ja voivat auttaa sinua sitten, kun olet eläkkeellä.

Tähän kai minun ja mieheni pitäisi luottaa. Kun on vielä maksettu lapsille koulutusta, ajokortteja ja muutenkin autettu vähistä varoista, pitäisi kai heidänkin vuorostaan auttaa meitä.

Ei todellakaan pitäisi. Lapset eivät ole vanhemmilleen velkaa mitään, vanhemmat sen sijaan ovat lapsilleen velkaa aivan kaiken.

Muistan kun isä oli viisikymppinen ja kovassa kunnossa. Teki kaikkia hienoja juttuja ja olin niistä todella ylpeä. Kun hän alkoi vanhenemaan niin huomasin ettei enää onnistu ne asiat mitä nuorempana ja se tuntui aika ikävältä. Nyt on jo yli 70 vuotias ja itse olen yli nelikymppinen, kohta viisikymppinen. Minulla on nyt kaksi huolehdittavaa, isä ja poika. Pojalle pitää järjestää niitä hienoja juttuja mitä itse sain lapsena kokea ja isälle koen todellakin olevani "velkaa" kaikistä niistä hienoista asioita mitä hän minulle järjesti ja autan kaikessa mahdollisessa mihin hän ei enää itsenäisesti kykene. Eihän tässä ole enää montakaan vuotta jäljellä ja sitten ei ole enää isää. Laitoksessa paskavaipoissa hänen ei kuitenkaan tarvitse koskaan maata vaan saa lähteä saappaat jalassa. Siitä minä pidän huolen.

Mitä, meinasitko myrkyttää isäsi, jos alkaa näyttää siltä että tarvitaan vaippoja ja muuttuu petipotilaaksi? Vai miten selität, että hän "saa lähteä saappaat jalassa" eli tekevänä hyvävointisena miehenä?

Vierailija
29/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertymä nyt 1600e ja arvio 3200e jos tulotaso pysyy samana eläkkeelle asti (tuskin kyllä pysyy).

En tosin oleta että kun jään eläkkeelle mitään eläkejärjestelmää enää on olemassa ainakaan sellaisena kun se nyt on. Eläkekertymäni on hyvä mutta säästöt eivät valitettavasti. Säästöillä on luultavasti enemmän merkitystä siinä vaiheessa kun jäisin eläkkeelle

Vierailija
30/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi varmaan kannattanut tehdä velkakirja.

Vierailija
31/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

44e ja ikää 35v eli juna meni jo ja eläkeikää en tule koskaan näkemään saati mitään työeläkettä saamaan.

Vierailija
32/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 800 euroa/kk. Olen sen ikäinen ettei alle 23-vuotiaana tehdystä työstä kertynyt eläkettä itselle vaikka eläkemaksut pitikin maksaa, valmistuin 90-luvun alun lamaan joten työuran alku oli hajanainen ja vaati tosi paljon työtä että ylipäätään oli työtä. 15-vuotta kokopäiväisesti työelämässä ja kymmenen vuotta on mennyt neljää lasta tehdessä työelämän ulkopuolella vaikken varsinaisesti perhevapaita olekaan pitänyt, lasten isä pitänyt osan ja lapset menneet n. 1,5 vuotiaina päivähoitoon. Onneksi olen saanut kotoa pienen opiskelurahaston osakesalkun muodossa, asuntosäästöt aloitin heti nuorena 18 vuotiaana kun tuloja alkoi tulla opiskelujen ohessa tekemistäni töistä, olen aina ollut omistusasuja joka maksaa asuntolainaa, tein ennen lapsia vakituisen päivätyön ohessa keikkahommia milloin mitäkin rahan vuoksi ja sijoitin ne samoin kuin sijoitusten tuotot, myin velattoman ensiasuntoni ja sijoitin siitä n. puolet ja otin uuteen vähän enemmän lainaa joten nyt olen velattoman omakotitalopuolikkaan, sijoitusasunnon ja tuhdin osakesalkun sekä sairaskulu-/tapaturma-/vapaaehtoisen eläkevakuutuksen omistaja, osa-aika freelancer/yrittäjä/vuokranantaja joka todennäköisesti tulee yhden sisaruksensa kanssa vielä perimäänkiin sijoitusasuntoja, metsää ja arvopapereita vanhemmiltaan. Lasten isä hyvätuloinen ja varakkaasta suvusta. Luotan siis näihin enkä ole kovin huolissani tuosta alhaisesta eläkekertymästäni vaikka eihän se pahitteeksi olisi että saisi sitäkin vielä kerrytettyä. Näin viisikymppisenä alkaa olla vähän siinä ja siinä etenkin kun vieraalle vakituiseen työhön meno tuntuu vähän oudolta ajatukselta, kevyempi osa-aikainen ja määräaikainen työnteko enempi oma juttu. 

Vierailija
33/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot nyt kolmikymppinen ja tienaat 4000 e/kk, niin työeläkkeesi 67 v on n. 2300 e/kk. Edellyttäen että nyk. palkka nousee indeksien mukaisesti.

Harva 30 vuotias tienaa 4000e. Vielä harvempi pystyy säilyttämään tuon tulotason niin, että palkka nousee. Puhutaan marginaaliporukasta, veikkaan, että alle 5% väestöstä.

Yl. 30v tienaa 2200-3300, jos ovat edes työelämässä. Pätkätöitä, yt:yä ja työttömyyttä yhdistettynä tuohon palkkatasoon seuraavat 40 vuotta niin eläke on max 2000 miinus verot. Eli n. 1200 nettona.

Itse olen tienannut suht mukavasti palkka 20-v 2000, 30 v. 3000, 40 v. 4000. Työeläkettä 46v. Kertynyt 1100e. Työllisyys epävarmenee ja palkkakehitys hiipuu 50- vuotiaana.

Tulevaisuudessa eläkeikäisenä toivon, että a) minulla on puoliso jakamassa kuluja b) säästöjä tai realisoitavaa omaisuutta c) verotus Suomessa kevyempää kuin nyt.

Vierailija
34/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvi noin suurta eläkettä. Suomeen pitäisi määrätä eläkekatto ja vastaavasti eläkemaksuja kerättäisi vain tuohon kattoeläkkeeseen oikeuttava summa. Hyvä raja voisi nykyhetkeen olla vaikka 3500, jota korotetaan indeksin mukaisesti vuosittain.

Karkeasti ottaen tuo "uudistusehdotuksesi" ei säästäisi mitään. Ei tarvitsisi maksaa eläkettä niin paljoa tulevaisuudessa, mutta jäisi eläkemaksujakin saamatta, joilla kuitenkin osin on tarkoitus maksaa nykyeläkkeitä.

Vierailija
35/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto olisi kohtuullinen julkisella sektorilla, jossa jo palkat on veronmaksajien rahoittamia. Yksityisellä puolella ovat palkkansa ja eläkkeensä enemmän itse ansainneet, joten ei tunnu niin kummalliselta edes joidenkin harvojen johtajien huippupalkat ja edut.

Nykyisin takuueläke korvaa pienten eläkkeiden puutteita, eli katsoin kelan sivuilta että jos oma eläkekertymäni jäisi nykyiseen naurettavaan 600 euroon kuussa (ikää jo yli 40 vuotta, hohhoi), takuueläkkeen kanssa todellinen eläke olisi kuitenkin lähempänä tonnia. Toki se olisi sitten pakko nostaa Suomessa ,missä tuollakaan rahalla ei elä. Ajattelin kylläkin jatkaa säälittävää raatamistani minieläkkeeni kartuttamikseksi esim. 900 euroon, jonka nostaisin sitten jossain halvemmassa maassa.

Vierailija
36/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot nyt kolmikymppinen ja tienaat 4000 e/kk, niin työeläkkeesi 67 v on n. 2300 e/kk. Edellyttäen että nyk. palkka nousee indeksien mukaisesti.

Harva 30 vuotias tienaa 4000e. Vielä harvempi pystyy säilyttämään tuon tulotason niin, että palkka nousee. Puhutaan marginaaliporukasta, veikkaan, että alle 5% väestöstä.

Yl. 30v tienaa 2200-3300, jos ovat edes työelämässä. Pätkätöitä, yt:yä ja työttömyyttä yhdistettynä tuohon palkkatasoon seuraavat 40 vuotta niin eläke on max 2000 miinus verot. Eli n. 1200 nettona.

Mistä te keksitte noita veroprosentteja? 2000 euron bruttoeläke on nettona noin 1600 euroa, ei suinkaan 1200. Tämä on laskettu verottajan laskurilla kirkkoon kuuluvalle helsinkiläiselle.

Eläkkeestähän ei enää mene verojen lisäksi muita pakollisia maksuja toisin kuin palkasta.

Vierailija
37/50 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tuloilla tuon saa?

Olen 45v ja työeläkekertymäni näytti olevan 690e/kk. Olen akateeminen ja ihan hyväplkkaisessa työssä, toki äitiyslomat verottaneet eläket mutta silti.

Todennäköisestk lopullinen eläke varmaan 1200e/kk.

Boomer isäni pelkällä kansakoulupohjalla saa 3000e eläkettä ja sen eläkeikä oli 58v eli silloin jäi eläkkeellee erikoisvirkamieseläkkeelle. Reilua.

Vierailija
38/50 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tuloilla tuon saa?

Olen 45v ja työeläkekertymäni näytti olevan 690e/kk. Olen akateeminen ja ihan hyväplkkaisessa työssä, toki äitiyslomat verottaneet eläket mutta silti.

Todennäköisestk lopullinen eläke varmaan 1200e/kk.

Boomer isäni pelkällä kansakoulupohjalla saa 3000e eläkettä ja sen eläkeikä oli 58v eli silloin jäi eläkkeellee erikoisvirkamieseläkkeelle. Reilua.

Sulla äitiyslomat/hoitovapaat on vissiin todellakin verottaneet eläkettä, sillä olen sua 10 vuotta nuorempi ja eläkkeeni on nyt 714 euroa kuussa. Itsekin olen siis akateeminen ja ihan hyväpalkkaisessa työssä (ja olin lapsen takia pois töistä vähän yli vuoden).

Vierailija
39/50 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3100€ kertynyt tähän mennessä. Puolen vuoden kuluttua eläkkeelle.

Vierailija
40/50 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä hoitovapaat, opintovapaat, äitiyslomat yms. kerryttävät myös hieman eläkettä ja niiden kertymä ei näy laskelmassa. En nyt odota, että niistä jättisummia, mutta kai sieltäkin joku edes satanen tulee.

Eläkekertymä huhtikuuhun mennessä 987 ja ikä 43. Työurani on ollut pätkittäinen, mutta nyt vakivirka, joten mahdollisuus tasaiseen kertymään tästä lähtien. Eläkkeeni tulisi tällä tulotasolla olemaan se 2450 silloin 68v., mutta käytännössä odotan palkannousua ikälisien myötä. Olen nyt ilman niitä, koska tosiaan vaihdoin tälle alalle vasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän