Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polikliininen synnytys kättärillä

Vierailija
14.05.2013 |

Kukaan viime aikoina kotiutunut pikaisesti kyseisestä paikasta? Miten suhtauduttiin, mitkä kriteerit?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt polikliinisesti viime vuonna mutten Kätilöopistolla. Uskoisin kriteerien olevan kaikkialla aika lailla samantyyliset.

Äidin täytyy olla terve (ei esim. raskausdiabetestä), uudelleensynnyttäjä, veriryhmän täytyy olla rhesuspositiivinen, ei saa olla str. Agalactiae-infektiota sekä synnytyksen täytyy sujua ongelmitta. Lapsen kuuluu olla täysiaikainen, kaikinpuolin terveen oloinen, sokereiden täytyy pysyä, lapsen täytyy virtsata ja ulostaa 6h seurannan aikana ja lastenlääkärin täytyy tarkastaa lapsi ja hyväksyä lähtö. Lastenlääkäriä ei välttämättä saa virka-ajan ulkopuolella.

Lisäksi aikaisempien lasten sokeritasojen ja kellastumisen on täytynyt pysyä normaaleina. Muistaakseni jonkun piti olla vielä kotona apuna kotiutuvien kanssa (puoliso tms.).

Vierailija
2/6 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni kotiutui viikko sitten kättäriltä kun vauvan syntymän jälkeen 23h. Tällä ystävälläni oli kylläkin raskausdiabetes, ja oli myöskin rh negatiivinen. lääkäri oli tarkastanut vauvan kotiutuessa, ja kätilö sitten 2vrkn iässä sairaalassa. Kyseessä oli jo perheen kolmas lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23h menee jo lyhytjälkihoitoiseen synnytykseen, niistä on vähitellen tulossa rutiinia uudelleensynnytyksessä jos äiti ja lapsi voivat hyvin. Polikliinisessä synnytyksessä lähdetään kotiin suoraan synnytyssalista 6h seurannan jälkeen käymättä osastolla lainkaan, sen takia hieman tiukemmat kriteerit. 

Vierailija
4/6 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kotiutunut kuuden tunnin päästä synnytyksestä, vaikka olen rh negatiivinen. Ja kättärillä tämä.

Vierailija
5/6 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rhesusnegatiivisuus ei estä polikliinistä synnytystä jos vasta-aineita ei ole muodostunut. Tällöin testataan myös lapsen veriryhmä. Meillä myös mies on rhesusnegatiivinen ja silti lapsikin testattiin. Tuloksia ei tarvinnut jäädä odottamaan, sanoivat soittavansa. Sanoivat myös kuitenkin, että periaatteessa pitää olla rhesuspositiivinen. 

Vierailija
6/6 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kolmas tulossa. Isommat lapset joutuvat joka tapauksessa lähtemään vähän pidemmälle hoitoon, joten oltaisiin miehen kanssa muutama eka päivä ihan keskenään vauvan kanssa. Tuntuisi mukavalta aloittaa elo kotosalla rauhassa jos kaikki menee vain hyvin ja ongelmia ei tule.

Täytyikö neuvolan kanssa sopia kotikäyntiä tms.? Joskus on (tietääkseni) ollut myös ehtona, ettei epiduraalia anneta/saa jos haluaa kotiutua nopeasti. Pitkääköhän tämä paikkaansa, vai onko huhupuhetta?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän