"Kolmas sukupuolimerkintä tukee itsemäärittelyoikeutta" Toivottavasti nykyinen hallitus edistää tätä asiaa!
Toivottavasti hallitus edistää tätä asiaa aktiivisesti. Tämä on tärkeä ihmisoikeuskysymys.
“Haluamme vahvistaa itsemääräämisoikeutta sukupuoleen ja kolmas juridinen merkintä tekisi näkyväksi suuren joukon ihmisiä, joiden sukupuoli on muu kuin nainen tai mies. Ihmisten jaottelu kark"easti naisiin ja miehiin syntymähetkellä on rakenteellista syrjintää, joka on aika poistaa Suomesta”, sanoo Setan puheenjohtaja Viima Lampinen."
Juuri näin!
https://seta.fi/2018/11/05/kolmas-sukupuolimerkinta-tukee-itsemaarittel…
Kommentit (41)
jos pasiin tulee jokin kolmas merkintä, niin eiköhän ennen urheilukilpailua tutkita että pystyykö osallistumaan. joten mielensänpahoittajat pahoittavat mielensä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sukupuolia on vain kaksi. MIES ja NAINEN. Aloitus oli kyllä muuten ihan selvää ironiaa
Luit sitten aloituksen väärin. Haluan herätellä ihmisiä ajattelemaan näitä asioita. -ap
Saatanan sinä herätät ja joudut helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäk. Sukupuolia on kaksi.
Tässä tolkun ihmisten kanta 👍
Siinä sata vuotta kellarissa eläneen av-mamman kanta, josta ei saa pölyä hinkkaamallakaan irti.
Vierailija kirjoitti:
Mä sinakin kuseskelen unisex vessojen reunoille niin kauan kunnes saadaan taas miesten vessat.
Hyvä idea ! :)
Pidetään mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä jaotella syntymähetkellä yhtään mihinkään.
Ei niin. Ihonväriäkään ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on moneen palveluun rekisteröitymisessä olleet vaihtoehdot: mies, nainen, en halua kertoa. Hyvä, että on lisätty mahdollisuuksia, vapaampaa.
Tämä. Ihmiset vaativat lisää lakeja ja tiukempia rangaistuksia - ja lisää vapauksia..
Lopputulos on sekasorto.
Kannatan sitä, että voitaisiin jo synnytyslaitoksella kirjata sukupuoleksi intersukupuolinen jos näin on.
Oon vähän kateellinen jos joskus näin koska tämä olisi se helpoin tapa välttää intti
"Vuoden 2019 alusta Saksasta tuli ensimmäinen Euroopan maa, joka tunnustaa intersukupuolisten ihmisten kolmannen sukupuolen identiteetin. Intersukupuoliset henkilöt voivat virallisissa dokumenteissa valita sukupuolekseen naisen tai miehen sijaan moninaisen. He tarvitsevat rekisteröitymistä varten lääkärintodistuksen. Lainmuutos johtui maan perustuslakituomioistuimen tekemästä päätöksestä.[3]"
"Suomessa syntyy vuosittain noin 20 intersukupuolista lasta.[4]"
"Intersukupuoliset voidaan rekisteröidä väestökirjanpidossa kolmannen sukupuolen edustajiksi nykyisin muun muassa Intiassa, Saksassa ja Australiassa, mutta Suomessa lapsi on rekisteröitävä lain mukaan mieheksi tai naiseksi viimeistään viikon kuluttua syntymästä.[1]"
Vierailija kirjoitti:
Oon vähän kateellinen jos joskus näin koska tämä olisi se helpoin tapa välttää intti
Eli se ei haittaa, että suurin osa deittikumppaneista todennäköisesti vieroksuu muunsukupuolista?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on moneen palveluun rekisteröitymisessä olleet vaihtoehdot: mies, nainen, en halua kertoa. Hyvä, että on lisätty mahdollisuuksia, vapaampaa.
No mitä sinä sillä vapaudella olet tehnyt?
Minä olen vain trollaillut jossain somessa, kun sukupuoli ei näy, voi leikkiä miestä. BUAHAHAHA.
Reaalimaailmassa semmoiselle rastille ei ole mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten ne transsukupuoliset suomalaiset, jotka transitioituvat naisesta mieheksi? Joutuvatko he armeijaan? Ja toisinpäin: Välttääkö armeijan, jos alun perin mieheksi määritetty ilmoittaa olevansa transsukupuolinen?
Tässä hääkuvassa oikealla on henkilö, joka median mukaan on intersukupuolinen: https://www.news24.com/move/archive/pictures-caster-semenya-and-violet-…
Arvaisitko sinä ulkonäön perusteella mieheksi vai naiseksi? Kuulemma ulkoisesti naisen sukupuolielimet, mutta keho tuottaa silti enemmän testosteronia kuin naisilla normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten ne transsukupuoliset suomalaiset, jotka transitioituvat naisesta mieheksi? Joutuvatko he armeijaan? Ja toisinpäin: Välttääkö armeijan, jos alun perin mieheksi määritetty ilmoittaa olevansa transsukupuolinen?
Olen käynyt intin. Olen transnainen. Ei ole pakko käydä sillä asepalveluvelvollisuus nimenomaan perustuu juridiseen sukupuoleen. Jos siis olet ftm niin kyllä olet asepalvelusvelvollinen jos taas mtf niin ei ole pakko käydä. Pelkkä ilmoitus ei riitä missään. Sulla täytyy olla monen lääkärin arvio siitä oletko oikeasti trans ja mieltäsi terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se ei haittaa, että suurin osa deittikumppaneista todennäköisesti vieroksuu muunsukupuolista?
Voi vaihtaa takaisin mieheksi kun täyttää 30v ja eihän sukupuoli olisi tälläisen muutoksen jälkeen muuta kuin sosiaalinen konstruktio. Voisi rauhassa mennä esim. uimahallissa naisten puolelle vilkuilemaan :)
Ap kiitos, että puolustat ihmisoikeuksia ja tuot näitä asioita esiin. Olet todella rohkea. Moni ei uskalla puhua tästä, koska heti tulee raivoa päälle, mutta ap:n kaltaiset valaa toivoa ihmiskuntaan.
Taas täällä valehdellaan. Intersukupuolisuus on synnynnäinen biologinen tila! Todella harvinainen. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän potaskan kanssa.
Voi hyvää päivää taas. Menee vaikeaksi kohta viitata enää keneenkään ihmiseen, kun ei voi sanoa "tuo nainen tuolla" tms. Ja mites esim. englanniksi puhut jostain ihmisestä, kun et tiedä mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää taas. Menee vaikeaksi kohta viitata enää keneenkään ihmiseen, kun ei voi sanoa "tuo nainen tuolla" tms. Ja mites esim. englanniksi puhut jostain ihmisestä, kun et tiedä mikä se on?
Anomalia on hyvä, kuvaava sana.
Mä sinakin kuseskelen unisex vessojen reunoille niin kauan kunnes saadaan taas miesten vessat.