peppukiito
Lapsemme on nyt 1v 2kk ja aloitti peppukiidon n. 1 vuotiaana. Hän ei ole ollut aktiivinen liikkuja ollenkaan vaan puheen kehitys ja sosiaalisuus puskeavt selkeästi vahvasti läpi ja ovat hänellä etusijalla.
Nyt aloitimme fysioterapian liikkumisen takia ja ajattelin sen olevan hyvä juttu, saataisin jotain jumppa ohjeita jotta lapsi kiinnostuisi enenmmän oppimaan liikkumista. Nyt sitten on käyty kerran fysioterapiassa ja tämä äiti kyllä kauhistui. Terapeutti käänsi ja väänsi lapsen jalkoja väkisin, lapsi pistää vastaan koko kropallaan ja sai kunnon itkuraivarit ihan kuin häntä olisi sattunut. Kotona vielä ollaan tehty noita annettuja ohjeita mutta minun tekee pahaa kun lapsi itkee ja pistää vastaan kun yritän avustaa häntä eri asentoihin.
En muutenkaan pidä nyky yhteiskunnan motosta jossa kaikella kehityksellä on niin kiire. Kysyn kumminkin mielipidettä asiaan ja miten teillä muilla peppukiitäjillä on liikkumaan opittu itse vai onko tullut käytyä fys.terapiassa, oliko hyötyä?
Kommentit (3)
Miksi sosiaalisuus ja puheen kehitys ovat vaihtoehtoja liikkumiselle? Ihminen tarvitsee sekä fyysistä että psyykkistä puolta, toinen ilman toista ei toimi mitenkään. Esimerkiksi menestyvimmät ihmiset ovat useimmiten kovakuntoisimpia, koska terveenä jaksaa. Jos ei noin vanhana osaa muuta kuin peppukiitää, keho on jo pakottanut itsensä epäterveisiin asentoihin, joten pieni kipu on valitettava välttämättömyys. Samaan tapaan erilaisten puhevikojen korjaaminen edellyttää paljon toistoja ja jo opittujen väärien metodien eliminoimista.
Käveleekö kävelyttäen?
Minusta voisi ihan rauhassa odotella vielä kesän loppuun. Tuossa iässä hoksataan juttuja kuitenkin aika äkkiseltään. Enkä tosiaan vääntelisi raajoja, jos se sattuu!
Tuohon ylle että joillain lapsilla siis fyysinen ja sosiaalinen kehitys kulkevat niin että toinen on selkeästi vahvempi. Esim. tutun yksivuotias käveli jo 10 kuisena muttei osaa vieläkään puhua, meillä sitten taas höpistään jo kaikenlaista.
Kyllä lapsi kävelee kävelyttäen ja ottaa muutamia askelia taaperokärryn kanssa. Ymmärrän että lapsen kuuluisi jo liikkua monipuolisemmin, mutta se itkun määrä fysioterapeutin lasta väännellessä oli ihan kamalaa :( Olen kotona leikin varjolla yrittänyt jonkun verran niitä neuvoja otttaa käyttöön lapsen kanssa ettei itkisi, mutta paljon laittaa hanttiin siltikin.