Jos jäisit NYT työkyvyttömyyseläkkeelle, paljonko eläkkeesi olisi?
Mulla olisi 1650€/kk. Aika masentavaa. Toivottavasti mitään ei satu lähivuosina ja pääsen kerryttämään isomman saldon pohjalle.
Työkyvyttömyyseläkehän lasketaan näin:
TEL- otteen kertynyt eläke +
laskennallinen eläke vuosille 2013- se vuosi kun täytät 63. Laskennallinen eläke on viimeisen 5v keskiansiosi *1,5% / kk. Eli laske kuukausikeskiarvo ja sitä tuo 1,5% on sen vuoden kertymäsi.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:06"]
Joo mutta se 1,5%*vuosipalkka jaetaan sitten vielä 12kk:lla, jolloin saadaan se osuus jonka saat kuukausittaiseen eläkkeeseesi.
Anteeksi, hiukan epäselvästi tuo alkuperäinen laskukaava. Onhan siinä vielä jotain spessujuttuja senkin mukaan kuinka pitkään viihtyy työelämässä. Esim täytettyäsi 62v kertyy eläkettä yli 4%. Jos viihtyy työelämässä vaikka pari vuotta pidempään, saa eläkettä helposti kerrytettyä useamman satkun kuukautta kohden enemmän.
Mua hätkähdytti se että eläke jäisi noinkin pieneksi, vaikka palkka on n 3000€/kk. Laskin että päästäkseni 2000€ eläkkeeseen mun pitää saada nostettua vuosiansiot 45000€ tasolle. Pitänee vaihtaa työpaikkaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 13:49"]
Laskukaavassa virhe koska mun eläke olisi 4500 eli tonnin enemmän kuin nykyinen palkka. Mulle on kertynyt 33 vuodessa eläkettä n 1500€ ja viimeiseltä 5 vuodelta tulee brutto*1,5%/vuosi eikä kuukausi... Eli mulle kertyy eläkettä n 50€ per vuosi noiden viimeisten vuosien aikana ja loppueläke jotain 1800€. Eli n 50% nykypalkasta.
[/quote]
[/quote]
Niin, työkyvyttömyyseläkkeeseenhän EI LASKETA mitään superkertymiä.
Työkyvyttömyyseläke lasketaan peruskertymällä ja siten kuin henkilö olisi ollut töissä vain 63-vuotiaaksi.
Laskukaavassa virhe koska mun eläke olisi 4500 eli tonnin enemmän kuin nykyinen palkka. Mulle on kertynyt 33 vuodessa eläkettä n 1500€ ja viimeiseltä 5 vuodelta tulee brutto*1,5%/vuosi eikä kuukausi... Eli mulle kertyy eläkettä n 50€ per vuosi noiden viimeisten vuosien aikana ja loppueläke jotain 1800€. Eli n 50% nykypalkasta.
Joo mutta se 1,5%*vuosipalkka jaetaan sitten vielä 12kk:lla, jolloin saadaan se osuus jonka saat kuukausittaiseen eläkkeeseesi.
Anteeksi, hiukan epäselvästi tuo alkuperäinen laskukaava. Onhan siinä vielä jotain spessujuttuja senkin mukaan kuinka pitkään viihtyy työelämässä. Esim täytettyäsi 62v kertyy eläkettä yli 4%. Jos viihtyy työelämässä vaikka pari vuotta pidempään, saa eläkettä helposti kerrytettyä useamman satkun kuukautta kohden enemmän.
Mua hätkähdytti se että eläke jäisi noinkin pieneksi, vaikka palkka on n 3000€/kk. Laskin että päästäkseni 2000€ eläkkeeseen mun pitää saada nostettua vuosiansiot 45000€ tasolle. Pitänee vaihtaa työpaikkaa.
ap
[/quote]
[/quote]
näin se menee, eli noin 50 % nykyisestä bruttopalkasta
ja se eläke ei saa ns palkankorotuksia tms..he mäkin sain korotusta yks vuosi 0,005%
nauroin tollaselle korotukselle, kun samaan aikaan kaikki nousi mikä mitäkin jopa 10 % sähkölasku, lastenharrastukset, ruoka jne
Noin 18e/kk. Olenkin kyllä ollut koko nuoruuteni määräaikaisella eläkkeellä joten työeläkettä ei ole ehtinyt kertyä.
1.4.2015 jos alkaisi, Varman laskelma
- työkyvyttömyyseläke 1975€
- kuntoutustuki 2726€
t. 43v perustyöntekijä (2014 bto 49521€, eli n.3800€/kk (13kk)).
Toivottavasti ei tartte vähään aikaan jäädä
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja se on 746 e.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläke on 800 euroa kuussa. Siinä on mukana siis työeläkettä.
Ei se oo mulla varmaan kuin 10euroa kertynyt se eläke, jäisin kyllä silti eläkkeelle vaikka heti.
Että oikein jäisit!Sille ei niin vaan jäädä.
Itse olen joutunut ja ei kovin iso eläke ole.
Mieluummin töissä olisin kun työkykyni menettäneenä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:51"]
Että oikein jäisit!Sille ei niin vaan jäädä. Itse olen joutunut ja ei kovin iso eläke ole. Mieluummin töissä olisin kun työkykyni menettäneenä.
[/quote]
Niin moni jäänyt masennuksen takia nuorempana kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 11:06"]
Mulla olisi 1650€/kk. Aika masentavaa. Toivottavasti mitään ei satu lähivuosina ja pääsen kerryttämään isomman saldon pohjalle.
Työkyvyttömyyseläkehän lasketaan näin:
TEL- otteen kertynyt eläke +
laskennallinen eläke vuosille 2013- se vuosi kun täytät 63. Laskennallinen eläke on viimeisen 5v keskiansiosi *1,5% / kk. Eli laske kuukausikeskiarvo ja sitä tuo 1,5% on sen vuoden kertymäsi.
[/quote]
naisten keskieläke on n 1400€ ja miesten n 1700. joten tuolla olisit yli keskivertoeläkkeen.
4,85e :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D: D:D::D:D:D:D
Reilu paritonnia. Kohta velaton talo, asumismenot 200/kk ja mies maksamassa puolikasta kuluista. Uskoisin pärjääväni.
Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä melkein koko ikäni ja niin jatkuu niin kauan kuin elän. Joten 700 ja risat ja sitä rataa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:19"]
1.4.2015 jos alkaisi, Varman laskelma - työkyvyttömyyseläke 1975€ - kuntoutustuki 2726€ t. 43v perustyöntekijä (2014 bto 49521€, eli n.3800€/kk (13kk)). Toivottavasti ei tartte vähään aikaan jäädä
[/quote]
Kuntoutustuki ja työeläke on saman suuruinen. Nimi vain vaihtuu.
Mulla työeläkekertymä on tällä hetkellä lähempänä 1800€/kk. Olen 45v. En jaksa laskea paljonko olisi työkyvyyttömyyseläke.
Kannattavinta olisi joutua työtapaturman kautta eläkkeelle, sillä se olisa korkein, ja sitä sais loppuelämän. Työkyvyttömyyseläke muuten vaihtuu vanhuuseläkkeeseen, joka on pienempi. Tapaturmaeläkekin pienenee muttei niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 12:24"]
Työkyvyttömyyseläkehän on aika hyvä. Äitini jäi sellaiselle 54-vuotiaana ja saa tosi muhkeaa eläkettä. Nousee vielä hyvää tahtia, koska laskennallinen palkka (eli mitä saisi töissä) on noussut viime vuosina yleistä ansiokehitystä paremmin eli hänen eläkkeensä on noussut siinä sivussa mukavasti. Muistaakseni saa jo 3200 Euroa eläkettä, vaikka viimeinen palkka työstä oli 4800 kuutisen vuotta sitten.
[/quote]
....just tällaiset asiat on niitä, joista tässä maassa pitäisi leikata NYT!!! Siis ymmärrän että harva ehdoin tahdoin työkyvyttömyyseläkkeelle haluaa ( vaikka tiedän kyllä niitäkin), mutta ei siinä ole mitään järkeä, että yhteiskunta maksaa toimettomalle ihmiselle tuollaisia summia.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 05:44"]Mun eläke ON 852+169 ( mulla on puoliso. Laskee kansaneläkettä) eläkkeensaajan asumistuki 147e päälle. 2 vuoden päästä eläke nousee 23% taulukon mukaan joka lasketaan sen mukaan milloin jäi eläkkeelle.
[/quote]
Miten jollain voi olla 18 työvuoden jälkeen vain 1200€ bruttona? Minä olen tehnyt töitä hoitoapulaisen 2 vuotta ja työeläke tuo 852+ kansaneläke. Työttömänä kotona lasten kanssa olin 10 vuotta sitä ennen ja sitäkin ennen työttömänä opiskellen jotain pilipalia ja kävin lukion.