Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20e rajaa kahdeksi päiväksi,ehdota ruokaa 5.lle hengelle

Vierailija
13.05.2013 |

3 aikuista ja 7 ja 16v= 4miestä ja minä

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa

ap

Vierailija
2/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitto ja laatiko ruokia. Aamuisin puuroa. Ehdottaisin että teet esim. kasvislaatikkoa (peruna-sipulia ja joitain kasviksia) tai kinkkukiusausta, makaroonilaatikkoa. Jauhelihakeittoa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraattipitoiset ruoat ovat halpoja ja täyttäviä. Siis kaikki missä on jauhoja, viljaa ja perunaa. Esim. riisipuuro, makaronilaatikko (paljon makaronia suhteessa lihaan), janssonin kiusaus. Onko pakkasessa marjoja? Kiisseli on halpa jälkiruoka ja välipala, samoin marjapuurot. Keittoa tehdessä pilko liha oikein pieneksi, jolloin se maustaa jokaisen lusikallisen mutta määrällisesti sitä ei tarvitse olla paljon. Itse tehdyt pinaattiletut ja letut yleensäkin ovat myös halpoja.

Vierailija
4/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät leivän välistä tai teet sen ite, niin ei pitäs tulla ongelmia.

Vierailija
5/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten olisi itse leivotut sämpylät ja vaikkapa makkarakeitto. Tai iso satsi jauhelihakastiketta, perunat/pastaa ja vihanneksia. Makaroonilaatikkoakin saa ison kasan halvalla.

Meillä on aina pakasteessa ruuanlaittovaraa juurikin niille niukemmille kuukausille. Aina on jauhelihaa, kalaa, tavallista lihaa. Tämä kuukausi on ollut tiukka, mutta missään vaiheessa ei ole tarvinnut pohtia ruokaongelmaa, on mistä laittaa.

Vierailija
6/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko kaikkia aterioita aamupalasta iltapalaan?

Aamulla puuroa + leipää + maitoa

Lounaalla makaronilaatikko ja lisukkeet

Välipalaksi hedelmärahka

Päivälliseksi Lohkoperunoita ja pihviä

Iltapalaksi puuroa/jogurttia ja leipää

Toisena päivänä samaan tyyliin. Vaikkapa kalakeitto ja toisena ruokana lihaperunapata.

Tosin en ymmärtänyt kysymyksen tarkoitusta aivan täysin, vastasin silti :D

Pitääkö rahaa käyttää mahdollisimman tarkkaan 20€ vai mahdollisimman vähän? Ruokaa saa hyvin eri hinnoilla eri kaupoista, tarjouksesta, itse tekemällä. Pakastimessa vielä marjoja, sieniä? jne.

Onko allergioita, oletteko nirsoja jne?

Vierailija
7/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä on valmiina kaapeissa/pakkasessa. Meillä pärjätään kyllä samankokoisella porukalla kaksi päivää milloin tahansa ostamatta yhtään mitään. Ja kympillä per päivä pitäisi kyllä saada ruuat ilman suurempaa ajatustyötä. Pari päivää pärjää hyvin niukemmallakin sapuskalla, en tarkoita että nälissään, vaan esim. lihan määrää voi hyvin vähentää tilapäisesti, jos syötte sitä normaalisti paljon. Siinä säästää jo hyvin.

Vierailija
8/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 10:18"]

Välipalaksi hedelmärahka

Toisena päivänä samaan tyyliin. Vaikkapa kalakeitto ja toisena ruokana lihaperunapata.

Pitääkö rahaa käyttää mahdollisimman tarkkaan 20€ vai mahdollisimman vähän? Ruokaa saa hyvin eri hinnoilla eri kaupoista, tarjouksesta, itse tekemällä. Pakastimessa vielä marjoja, sieniä? jne.

[/quote]

20 euroa ei kyllä riitä noin moneen liharuokaan lisukkeineen. Pihvilihaa tarvitaan 4 aikuiselle ainakin 600 g ja se maksaa varmaan kympin halvimmastakin naudanlihasta. Jauheliha makaronilaatikkoon, kala keittoon ja lihat lihaperunapataan maksavat yli kympin lisää vaikka käyttäisi seitiä ja sikanautaa. Siihen vielä rahkat sun muut, ei onnistu. Ap:n täytyy tarjota kyllä jotain muuta kuin liharuokaa.

Vierailija
9/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kananmunat ovat myös edullisia

Vierailija
10/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä näitä 2 rivin aloituksia, kun pyydetään vinkkejä, mutta ei kerrota mitään lisätietoja.

Mä kun ostin asunnon, mulla oli lisätuloja kivasti. Heti asunnon ostamisen jälkeen extratulot loppuivat kuin seinään ja rahaa riitti just asunnon lainaan ja eipä mihinkään muuhun. Mä söin 2 kk puuroa. Olin ostanut tarjouksesta 10 pakettia puuroa ja lisäksi oli äitini tuomia marjoja pakkasessa. Asuin lähellä työpaikkaa ja kävin aina keittämässä ruokatunnilla puuroa lounaaksi. Vyöhön piti tehdä ylimääräisiä reikiä tänä aikana.

Kaikki riippuu siitä mitä teillä on kaapissa. Jos meillä olis nyt maitojauhetta tai kestomaitoa, meidän perhe pärjäisi jopa kuukauden ilman kaupassa käyntiä. On tosi paljon näitä vauvanmarjatetroja kaapissa, banaanilastuja, kuivattuja marjaa. Joku puutostauti kerkeis tulla, mutta monivitamiinejakin kaapista löytyy.

Liity Valion sivuilla lukijaksi, kerran viikossa tulee ruokalista sähköpostiin.

Vierailija
11/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sillä kahdella kympillä pitää saada kaikki,juusto ja leikkele on loppu,samaten leivät,maitoa menee hurjasti,pihvit voi kyllä unohtaa,vaikka joku niitä ehdottikin.

ap

Vierailija
12/12 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 10:18"]

Välipalaksi hedelmärahka

[/quote]

20 euroa ei kyllä riitä noin moneen liharuokaan lisukkeineen. Pihvilihaa tarvitaan 4 aikuiselle ainakin 600 g ja se maksaa varmaan kympin halvimmastakin naudanlihasta. Jauheliha makaronilaatikkoon, kala keittoon ja lihat lihaperunapataan maksavat yli kympin lisää vaikka käyttäisi seitiä ja sikanautaa. Siihen vielä rahkat sun muut, ei onnistu. Ap:n täytyy tarjota kyllä jotain muuta kuin liharuokaa.

[/quote]

En tarkoittanut täyslihapihvejä, vaan esim. jauhelihapihvejä. Kaupan jauhomössöpihvit on todella halpoja, mutta itsehän voi tehdä vaikka 600g:n sika-nauta paketista (5€) kaksi pellillistä pihvejä, kun laittaa tarpeeksi vettä, korppujauhoja, hiutaleita, vehnäjauhoja tms. sekaan kuten kaupan pihveissäkin! Niitä voi sitten syödä seuraavana päivänä vaikka makaronin kanssa.

Toki riippuu siitäkin, miten kovia syömään olette. Vähällä rahalla eläminen voi tarkoittaa samalla pientä laihdutuskuuria vanhemmille ;)

Perunoita ostan aina 0,75€/kg ja yhdestä kilosta meidän 5-henkinen perhe syö todella isot annokset.

Lisukket voivat olla vaikka kuorittu porkkana kaikille. Koska kilon pussissa on n. 10 porkkanaa, siitä riittää kahdellekin ruoalle lisukkeeksi.

Annoin vain vaihtoehtoja, halvempaakin ruokaa voi toki tehdä ja valita, onko aikuistenkin pakko saada maitoa vai kelpaisiko vesi? Onko lisukkeen pakko olla kallista tomaattia ja salaattia vai juures jne.

Jauheliha 600g  4€

Makaronia 2 ps 0,50€

Perunaa 1kg  0,75€

Porkkanaa 1kg  1,25€

Maitoa 2prk  2€ (itse tosin ostan Lidlistä 0,75€/l)

Rahka 1€

Kerma 1€

Persikat 1€

Kaurahiutaleet 0,25€ (Tuskin menee edes tätä määrää kahden päivän aikana, vaikka keittäisi välipaloiksi puuroa, velliä, persikkapuuroa jne)

Levite 0,75€

Leipää 3€

Tästä tuli 15€ kun näinkin "leveästi" tekee ruokaa. Toisesta kilosta perunaa ja 1€:lla seitiä saa kalakeiton. Jos haluaa kermaista, voi laittaa vielä 0,50€ kermaan.

Ei se ole oikeasti ongelma, paitsi jos ei ole mielikuvitusta ja on jumiutunut noihin kaavoihin, että pakko olla tomaatti-kurkku-salaattia ja pakko olla 2 pihviä yhden sijaan jne. Minäkin syön vähän ihan vain säästääkseni ja koska samalla on kiva pysyä hoikkana ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän