Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmistun koulusta, mutta haluaisin vaihtaa heti alaa.. kokemuksia?

Vierailija
11.07.2020 |

Valmistun suht. Pian hoitoalan koulutuksesta, mutta ala ei tunnu lainkaan omalta enää, vaikka aikaisemmin olin varma siitä, että olen oikealla alalla. Nyt olen kuitenkin ajautunut kokoajan kauemmas ja kauemmas alalta enkä tiedä onko enää paluuta alalle. Koulun käyn loppuun, sillä olen jo niin pitkällä ja koulusta hyvät arvosanat, niin en halua heittää kaikkea tehtyä työtä hukkaan ja onhan ne paperit aina hyvä asia, ei niistä ainakaan haittaa ole.
Nyt olen kuitenkin pohtinut alanvaihtoa, en vain ole vielä keksinyt mitä opiskella seuraavaksi.. en myöskään jaksaisi kokoajan opiskella vaan työelämä oikeastikin sopii minulle paremmin, mutta hoitoalan töissä en välttämättä halua olla. Onko muilla kokemuksia siitä, että vaihtanut lennosta alaa? :)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihto on todella yleistä. Tuottavistani moni on nimenomaan vaihtanut alaa "lennosta". Mieti mikä sua kiinnostaa, mitä haluaisit oikeasti tehdä työksesi?

Vierailija
2/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käy loppuun, koska sitten sinut voidaan velvoittaa esim työkkäristä niihin hommiin koko ajan, eikä uutta koulutusta tueta mitenkään kun on niin "varma" ala jo valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä käy loppuun, koska sitten sinut voidaan velvoittaa esim työkkäristä niihin hommiin koko ajan, eikä uutta koulutusta tueta mitenkään kun on niin "varma" ala jo valmiina.

Miksi minut työkkäristä niihin hommiin pakotettaisiin? Minulla on kokemusta toiselta alalta ja voin olla sen alan töissä ja olen nytkin koulun ohessa, en minä työttämänä tietenkään edes haluaisi olla vaan mieluummin olisin niissä hoitoalan hommissa jos pitäisi valita se tai työttömyys, en kuitenkaan koe, että haluaisin olla työelämäni ajan hoitoalalla ja siksi mietin uutta alaa.

Ap

Vierailija
4/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainahan sitä voi hakea vaikka logistiikka-alan tai kaupan alan töihin ilman koulutusta, siellä riittää hommia. Ei ole mikään pakko hoitoalalla työskennellä edes väliaikaisesti.

Vierailija
5/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemat hoitajat (3kpl) on kaikki vaihtanu lentoemäntään. Nyt on tietenkin huono tilanne sillä alalla, mutta korjaantuu kyllä ajan kanssa ja varmasti johonkin yhtiöille tulee rekryjä jo kohtuullisen ajan sisällä, uusiakin lentoyhtiöitä aika varmasti tulee. Koulutus vain 4-6 viikkoa ja sitten töihin.

Vierailija
6/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap korjaa siis vielä, että mieluummin olen hoitoalan töissä kuin työttömänä. Ei hoitoala mielestäni mitenkään kamala ole, ei vaan välttämättä se ensisijainen ala minulle ja siksi näen järkeväksi miettiä muuta. Ei ole mikään katastrofi työskennellä siellä välillä, mutta en halua kokonaan jäädä sinne.

Ap

Vierailija
7/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.farmaseutti tai terveystieteitä lukemaan. Tosin taitaa hoitajat saada parempaa palkkaa kuin farmaseutit, joten palkan takia ei ehkä kannata opiskella useampaa vuotta.

Vierailija
8/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde hoitamaan eläimiä, ne on kiitollisempia saamastaan hoidosta

Vierailija
9/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä jännä palsta. Jos joku kirjoittaa, että aikoo keskeyttää, niin tulee kasapäin vastauksia, että älä laiska apina tee sitä, asiat menee pieleen, tutkinto on hyvä olla valmis. Sitten kun joku sanoo että ei nyt tunnu ihan omalta mutta käynpä tämän loppuun, vastataan että ei kun keskeytä ihmeessä, ei kannata tehdä loppuun. Mikä tahansa asia, niin aloittaja on AINA väärässä.

Vierailija
10/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on fiksu kun käy koulun loppuun. Tottakai koulu kannattaa käydä loppuun, aina. Siitä ei ole mitään muuta kuin hyötyä! Koulutus näyttää CV:ssä aina hyvältä, piste.

Vierailija
11/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt tuuliviiri. Se sinun koulutuksesi maksaa yhteiskunnalle, joten mitäs jos hyväksyt valintasi ja menet mukisematta hoitoalalle töihin? Siellä tarvitaan nyt raakaa työvoimaa, kun on Korona ja kaikki sen lieveilmiöt. Ja syksyllähän se taas pahenee, kenties tulee taas lakiin perustuva työvelvoite. Ymmärrän, että ajatus pyllyjen pyyhkimisestä, raskaista ja Koronaa tartuttavista potilaista ei houkuttele, mutta sinulla on kohta koulutus ja samalla moraalinen velvoite siihen. Joten, nuori, kasaa itsesi ja hoida osuutesi.

Vierailija
12/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minut työkkäristä niihin hommiin pakotettaisiin? Minulla on kokemusta toiselta alalta ja voin olla sen alan töissä ja olen nytkin koulun ohessa, en minä työttämänä tietenkään edes haluaisi olla vaan mieluummin olisin niissä hoitoalan hommissa jos pitäisi valita se tai työttömyys, en kuitenkaan koe, että haluaisin olla työelämäni ajan hoitoalalla ja siksi mietin uutta alaa.

Ap

Hyvä ap! Älä missään nimessä jätä koulua enää tässä vaiheessa kesken. Kaikki työ menisi kakkulankaivoon, et saisi todistuksia ja meriittejä siitä. Johan sitä työnantajatkin ihmettelisivät, miksi jättänyt loppusuoralla koulun kesken, ei anna hyvää kuvaa millään alalla. Ja koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo. Aivan uudenlaiset asiat voivat kiinnostaa tai vanhat kiinnostukset palata, ja silloin tuo koulutus voikin olla todella hyödyllinen siellä takataskussa.

Vierailija
13/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä ap! Älä missään nimessä jätä koulua enää tässä vaiheessa kesken. Kaikki työ menisi kakkulankaivoon, et saisi todistuksia ja meriittejä siitä. Johan sitä työnantajatkin ihmettelisivät, miksi jättänyt loppusuoralla koulun kesken, ei anna hyvää kuvaa millään alalla. Ja koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo. Aivan uudenlaiset asiat voivat kiinnostaa tai vanhat kiinnostukset palata, ja silloin tuo koulutus voikin olla todella hyödyllinen siellä takataskussa.

Mitähän ne työnantajat ajattelee, jos on hoitajan paperit, mutta ei yhtään työkokemusta - alalla, jossa on työvoimapula. Ajattelevat, että tyypissä täytyy olla jotakin vikaa.

Vierailija
14/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon alapeukkuja siihen nähden, että tuo on ihan totta.

Vierailija
15/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitähän ne työnantajat ajattelee, jos on hoitajan paperit, mutta ei yhtään työkokemusta - alalla, jossa on työvoimapula. Ajattelevat, että tyypissä täytyy olla jotakin vikaa.

On monia muitakin hyviä syitä vaihtaa alaa kuin työttömyys.

Se kertoo kuitenkin esim päättäväisyydestä ja sitoutuneisuudesta, että on käynyt koulutuksen loppuun vaikka ei ollutkaan se oma ala. Kyllä se positiivisena asiana nähdään. Varsinkin, jos saataisiin sille omalle alalle (eri kuin hoito) motivoitunut, sitoutuva ja reipas tekijä.

Varsinkin, jos on nuorena peruskoulusta mennyt hoitoalalle, on aivan normaalia ja luontevaa, ettei ole vielä siinä iässä löytänyt sitä omaa alaansa, joka vastaisi mielenkiintoa ja taitoja.

Vierailija
16/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules nyt tuuliviiri. Se sinun koulutuksesi maksaa yhteiskunnalle, joten mitäs jos hyväksyt valintasi ja menet mukisematta hoitoalalle töihin? Siellä tarvitaan nyt raakaa työvoimaa, kun on Korona ja kaikki sen lieveilmiöt. Ja syksyllähän se taas pahenee, kenties tulee taas lakiin perustuva työvelvoite. Ymmärrän, että ajatus pyllyjen pyyhkimisestä, raskaista ja Koronaa tartuttavista potilaista ei houkuttele, mutta sinulla on kohta koulutus ja samalla moraalinen velvoite siihen. Joten, nuori, kasaa itsesi ja hoida osuutesi.

No en todellakaan. Voin minä siellä kausittaisesti töissä käydä, mutta en kokoaikaisena. Tämä on kuitenkin yksi ainoa elämäni enkä aio sitä viettää työssä jossa en viihdy.

Ap

Vierailija
17/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon alapeukkuja siihen nähden, että tuo on ihan totta.

Varmaan siksi kun se ei ole minulle mikään ongelma ja sanoin sen jo aikaisemmin. Ei työkkärin tarvitse pakottaa minua yhtään mihinkään.

Ap

Vierailija
18/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä väliä? Koulutus on kuitenkin koulutus.

Vierailija
19/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama mutta valmistuin sosiaalialalle. Mua ei itse työ ärsytä niin paljon kuin työyhteisöt. En koe osaavani mitään koska mua on harjoitteluissa pidetty tyhmänä eikä suostuttu opettamaan tarpeeksi asioita. Teenkin ihan muita töitä kuin sosiaalialan. Hoitoala on varmaan vähän samanlainen mutta töitähän siellä riittää.. Ei mikään ihme että moni kyseisillä aloilla oleva vaihtaa muuhun.

Vierailija
20/32 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkään mun tuntemaan alanvaihtajaa ei pakotettu töihin koronakeväänä eikä edes pyydetty töihin. Varsinkin ihmiset jotka vaihtavat heti valmistumisen jälkeen alaa eikä heillä ole lainkaan työkokemusta niin ei todellakaan koskaan ikinä pakoteta alan töihin, koska ovat yksinkertaisesti liian suuri riski potilasturvallisuudelle. Hoitoalalle kun ei vaan voi pakottaa ketä tahansa vaan työnantajan täytyy olla varma siitä, että hoitajat osaavat hommansa. Pelkkä koulutus ei siihen riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän