Mies ei tee kotihommia, kun olen äitiyslomalla
Jäin juuri äitiyslomalle (esikoinen ei siis vielä syntynyt, mutta olen viimeisilläni raskaana), ja saman tien mies lakkasi pistämästä tikkua ristiin kotihommien eteen. Ennen hän osallistui paljonkin, oikeastaan kaiken teimme puoliksi. Hän käy viikolla töissä. Huolehdin kyllä tiskit ja ruoat ja pyykit, mutta esim. illalla hän ei tiskaa pyynnöstäni huolimatta, vaikka vetoan liitoskipuihin, supistuksiin tms.
Mitä mieltä? Pitäisikö alkaa valittaa? Voisi edes kohteliaisuudesta auttaa vähän. Olen aika vaivainen jo tässä vaiheessa raskautta.
Pitääkö äitiyslomalla olevan äidin siis mielestänne hoitaa KAIKKI kotihommat, koska mies käy töissä?
Kommentit (42)
20: kuulostaa asialliselta. Hoidan kyllä suurimman osan kotihommista, ja tietenkin hoidan pääosin vauvan, kun se tulee, mutta odotan kyllä, että mies osallistuu jotenkin edes viikonloppuisin. Hän onkin kyllä sanonut, että aikoo auttaa vauvan hoidossa, kunhan minä hoidan yöheräilyt, jotta hän pääsee töihin. Toivon, että hän on mielellään vauvan kanssa.
AP
Joo, kyllä minä tein käytännössä kaikki kotihommat äitiyslomalla. Joskus taisi käyttää minun puolesta koirat ulkona, mutta siihenpä se sitten jäi. Ja joku mainitsi edellä, että äidilläkin on oikeus nukkua joskus aamulla pitkään. -Tuntematon käsite täällä meillä:( Lapsi on reilun vuoden ikäinen ja minä olen herännyt JOKA IKINEN aamu heti lapsen herättyä hoitamaan KAIKKI aamukuviot. Sori, nyt liioittelin...Yhden vuorokauden mies hoiti lapsen ja koirat, kun makasin helvetillisen noroviruksen kourissa. Täytyy myöntää, että välillä ärsyttää! Kiittelen mielessäni anoppia, joka on passanut ainokaisensa pilalle.
Ja nyt joku sanoo, että mitäs valitsit tuollaisen miehen. Mun silmät aukesi todellakin vasta lapsen myötä, kun kotitöiden määräkin lisääntyi siinä sivussa. Mies on paljon työn takia poissa kotoa, muutaman päivän pituissa jaksoissa ja kotona ollessaan olisi kyllä kiva, kun ottaisi enemmän vastuuta tämän huushollin pyörittämisestä. Tämä on lähes, kuin yh:na eläisi.
Itse olen tehnyt mukisematta kaiken siivouksen äitiyslomani ajan. Tiskit, pyykit, imuroinnin ja ruuan suurimmaksi osaksi. Ei niihin oikeasti mene päivässä niin kauan. Illalla laitan tiskikoneen pyörimään ja aamulla tyhjennys. Päivällä täytän konetta sitä mukaan, kun likaisia tulee ja mieskin osaa joskus laittaa likaisen astiansa koneeseen. Maanantai ja tiistai on pyykkipäiviä. Kuivat vaatteet viikkaan heti seuraavana päivänä kaappeihin. Keskiviikkona tai torstaina imuroin. Luutuan, jos viitsin. Pölyt ja pinnat pyyhin jos näyttävät likaisilta. Ja meillä on oikeastaan aina tosi siistin näköistä. Eli yhteenveto tiskikoneen tyhjennys 4 minuuttia, pyykkien viikkaus 10 minuuttia, imurointi alle 30 minuuttia. Luutuaminen ja pölyt 20 minuuttia. Eli kodin hoitoon menee alle sen tunnin päivässä. Loppu päivän hoidan vauvelia ja se tykkää katella, kun teen ruokaa. Otan rennosti. Voin sanoa, että tää äitiyslomalla olo on paljon helpompaa kuin töissä käynti.
Mun neuvo on, että jaa tietyille päiville mitä teet milloinkin. Jos pyykkipäivä on maanantaina niin et pese niitä pyykkejä kuin vasta vaikka kori pursuilis kuinka. Ja just nää rutiinit helpottaa elämää. Tiskikoneen tyhjennys aamuisin. Elät ihanaa aikaa elämässäsi. Nauti tästä. Älä stressaa jostain kotitöistä. Siihen ei maailma kaadu, vaikka tiskit lojuisivatkin pari päivä siinä pöydällä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:06"]
Pitääkö äitiyslomalla olevan äidin siis mielestänne hoitaa KAIKKI kotihommat, koska mies käy töissä?
[/quote]
Pitää PISTE
Ehkä olen itsekin aika stressissä ja uuvuksissa tässä vaiheessa raskautta, joten kiukuttaa, kun en saa apua. Asia voi olla jälkeenpäin ajateltuna mitätön ja minun pitäisi nyt vaan tsempata, hoitaa hommat ja olla miettimättä liikaa. Katsotaan, mihin tämä tilanne etenee. Ehkä roolit vakiintuvat sitten paremmin, kun vauva on tullut ulos.
On hienoa, että on olemassa AV, josta saa monipuolisia näkemyksiä asiaan, kun itse ei näe muuta kuin tilanteen omasta positiostaan, siinä keskellä ollessaan.
AP
Sanompahan vain, että voi jumalauta.
Jos olisin tään läskiperseen mies, niin tähän loppuis viimeistään.
Jos lehmällä olis tosiaan pokkaa edes odottaa, että mies alkaisi töistä tullessaan siivoamaan tämän läskipään sotkuja, niin kierrätykseen vaan sanon minä.
Ymmärtäisittä edes hävetä. Ennen maatalon emännät hoiti siinä sivussa karjan ja lypsyt. Lapsen synnyttyä saatoi jäädä yksi navettakierros väliin.
Nykyään nämä saatanan pikkuprinsessat keksivät tekosyitä, kun eivät ehdi vauvapalstailuiltaan edes omia tiskejään siivota.
HÄVETKÄÄ HÄVETKÄÄ HÄVETKÄÄ
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:06"]Jäin juuri äitiyslomalle (esikoinen ei siis vielä syntynyt, mutta olen viimeisilläni raskaana), ja saman tien mies lakkasi pistämästä tikkua ristiin kotihommien eteen. Ennen hän osallistui paljonkin, oikeastaan kaiken teimme puoliksi. Hän käy viikolla töissä. Huolehdin kyllä tiskit ja ruoat ja pyykit, mutta esim. illalla hän ei tiskaa pyynnöstäni huolimatta, vaikka vetoan liitoskipuihin, supistuksiin tms. Mitä mieltä? Pitäisikö alkaa valittaa? Voisi edes kohteliaisuudesta auttaa vähän. Olen aika vaivainen jo tässä vaiheessa raskautta. Pitääkö äitiyslomalla olevan äidin siis mielestänne hoitaa KAIKKI kotihommat, koska mies käy töissä?[/quote]
Meillä ei ikinä se joka oli kotona hoitanut kaikkea yksin. Voimavarojen mukaan. Älä hyvä ihminen täältä neuvoja kysy. Katkerat miehet vastailevat. Kyllä te yhdessä varmaan keksitte molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun. Et voi tietää yhtään mitä sulla on edessä. Voi olla että nautit tai voi olla että kituat. Sen mukaan sitten teette.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 23:38"]
Sanompahan vain, että voi jumalauta.
Jos olisin tään läskiperseen mies, niin tähän loppuis viimeistään.
Jos lehmällä olis tosiaan pokkaa edes odottaa, että mies alkaisi töistä tullessaan siivoamaan tämän läskipään sotkuja, niin kierrätykseen vaan sanon minä.
Ymmärtäisittä edes hävetä. Ennen maatalon emännät hoiti siinä sivussa karjan ja lypsyt. Lapsen synnyttyä saatoi jäädä yksi navettakierros väliin.
Nykyään nämä saatanan pikkuprinsessat keksivät tekosyitä, kun eivät ehdi vauvapalstailuiltaan edes omia tiskejään siivota.
HÄVETKÄÄ HÄVETKÄÄ HÄVETKÄÄ
[/quote]
Heh! EN häpeä, koska ensinnäkään en ole edes miehelle sanonut asiasta mitään. Tulin ensin kysymään neuvoa vauva-palstalta;).
Selvennetään:
Tänään on siis sunnuntai. Mies ei ole ollut koko viikonloppuna töissä. Tänään olen tehnyt kaksi lämmintä ruokaa, pessyt kaksi koneellista pyykkiä, ripustanut pyykit, koonnut vauvan sängyn (IKEA), ja tiskannut lounaan jäljiltä tulleet tiskit. Nämä asiat tein ihan mielelläni, eikä niistä ollut liikaa vaivaa.
Mies on nukkunut pitkään, syönyt tekemiäni ruokia, juonut kaljaa ja pelannut videopeliä.
Iltaa kohti koko päivän kestäneet supistukset ja liitoskivut alkoivat viedä voimiani ja pyysin miestä auttamaan. Ei auttanut. Ja nyt pitäisi hävetä?
AP
Siis miksi et uskalla puhua miehelles tosta? Millanen suhde teillä on? Kyllä se kommunikointi on oleellista parisuhteessa. Miehet inhoaa ajatusten lukemista, eikä ne ole siinä edes hyviä. Eikä eäse ole reilua sellaista odottaakaan. Mutta kyllä tuo monesti näkyy tavalla tai toisella ulospäin, että otapa reippaasti puheeksi vaan.
Ja miksi sä passaat sitä miestä? Kai tajuat et pahemmat tilannetta itse. Toinen kittaa kaljaa ku sä toimit piikana. Sori, mut miten sä vielä ihmettelet ettei auta. Nyt homma haltuun nainen, tai tulet olee pahassa pulassa!
Ja miksi sä passaat sitä miestä? Kai tajuat et pahemmat tilannetta itse. Toinen kittaa kaljaa ku sä toimit piikana. Sori, mut miten sä vielä ihmettelet ettei auta. Nyt homma haltuun nainen, tai tulet olee pahassa pulassa!
Ei kai kaksi aikuista ihmistä voi sotkea keittiötä niin, ettei siitä selviäisi korkeintaan tunnin tai parin työllä päivittäin. Astioita ei ole pakko tiskata joka aterian jälkeen erikseen eikä välttämättä edes samana iltana, jos ei jaksa. Pese aamulla tai seuraavana päivänä. Riittää, että tiskaa ne pari kertaa päivässä. Ruokaa kannattaa opetella tekemään useamman päivän määrä kerralla, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin lämmittää se mikrossa. Jos miehellä on tapana syödä kuin hevonen, niin jemmaa osa ruoasta piiloon pakastimeen. Syö se itse salaa, kun mies on töissä. ;) Imurointi samoin: onko se ihan välttämätöntä? Ei sitäkään tarvitse tehdä kuin korkeintaan muutaman kerran kuukaudessa? Pyykinpesu: voiko sitä edes kutsua työksi? Rankin vaihe on se kun laitat vaatteet koneeseen ja otat ne sieltä kuivumaan... ja myöhemmin narulta kaappeihin. Viimeistään lapsen syntymän jälkeen joudut miettimään sitä, miten saat hoidettua asiat mahdollisimman tehokkaasti.
Toivottavasti miehesi tajuaa lapsen syntymän jälkeen, ettei hän voi asennoitua niin, että hän tekee töitä ehkä normin 5 x 8 tuntia ja loppuajan hän saa levätä, kun sinä teet töitä vähintään 7 x 12 tuntia ja muun aikaa olet nukkuessasikin valmiustilassa vastaamaan vauvan kutsuun, jos vauva tarvitsee jotain hetkenä minä hyvänsä...
Ei todellakaan tarvitse yksin hoitaa kotitöitä! Vauva voi olla vaativa jne. Joten miehen on turha vaatia naista yksin hoitamaan kotitöitä. Vauvan takia nainen on kotona.
Pääosin lattiamopit kommentoimassa. - Oma valinta raataa kuin pieni eläin ja antaa sian röhnöttää. Miettikääpä, miksi katsomme lätkää, miesten lätkää, no tietysti siksi, että mies on vahvempi kuin nainen.
Meillä lapsen isä kävi töissä ja hoiti vauvaa kaikki illat, yöt, viikonloput ja lomat. Mies tekee aina kaikki perheen ruoka ja päivittäisostokset. Kun vauva oli sen ikäinen, että pystyi olemaan kaupassa mukana, isä kävi aina lapsen kanssa kaupassa.
Emme ole koskaan olleet nöpönuukia siivouksen kanssa, meitä ei vaivaa bakteerikammo. Eikä minua vaivaa mikään, paitsi se, että naiset on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin tyhmiä ja paapoo idioottimiehiään..........................
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 01:46"]
Pääosin lattiamopit kommentoimassa. - Oma valinta raataa kuin pieni eläin ja antaa sian röhnöttää. Miettikääpä, miksi katsomme lätkää, miesten lätkää, no tietysti siksi, että mies on vahvempi kuin nainen.
Meillä lapsen isä kävi töissä ja hoiti vauvaa kaikki illat, yöt, viikonloput ja lomat. Mies tekee aina kaikki perheen ruoka ja päivittäisostokset. Kun vauva oli sen ikäinen, että pystyi olemaan kaupassa mukana, isä kävi aina lapsen kanssa kaupassa.
Emme ole koskaan olleet nöpönuukia siivouksen kanssa, meitä ei vaivaa bakteerikammo. Eikä minua vaivaa mikään, paitsi se, että naiset on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin tyhmiä ja paapoo idioottimiehiään..........................
[/quote]
Vähän samalla linjoilla tämän kanssa.
Minä tein päivän aikana suurimman osan kotihommista, joten iltaisin ei ollut oikeastaan mitään tehtävää. Viikonloppuisin työt jakautuivat aika lailla puoliksi.
Meillä mies myös heräili vauvan kanssa öisin aina välillä (sinällään helppoa, koska vauva oli korvikkeella). Meille molemmille oli tärkeää se, että saimme levätä yhtä paljon.
Miehelle oli ihan itsestäänselvyys, että myös hän osallistuu talouden pyörittämiseen ettei se ole vain minun harteillani. Me kummatkin asumme samassa taloudessa ja lapsikin on yhteinen.
Ei näistä asioista voi oikein muuta kuin keskustella puolison kanssa.
Onko perheen kakkosautona olevan jenkkiraudan rassaus kotityötä vai harrastusta?
– Kotityötä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:37"]
Äärettömän helppoa: tiskaat vain omat astiasi, peset vain omat pyykkisi jne. Miehelle voit sanoa, että tämä ei ole hotelli.
[/quote]
Mies voi sanoa myös että maksa omat kulusi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 07:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:37"]
Äärettömän helppoa: tiskaat vain omat astiasi, peset vain omat pyykkisi jne. Miehelle voit sanoa, että tämä ei ole hotelli.
[/quote]
Mies voi sanoa myös että maksa omat kulusi.
[/quote]
Missä sanottiin, että ap ei niitä maksaisi?
Mun mielestä äitiysloma ei ole mikään sellainen juttu, että "äiti makaa kotona" ja ehtii siksi kaiken. Hän jää äitiyslomalle yhteisen projektin, lapsen vuoksi, tehtävänään hoitaa häntä. Äitiysloman alussa nainen on viimeisillään raskaana, jolloin kaikki liikkuminen on usein jo huomattavan vaikeaa, ja vauvan synnyttyä taas kiinni hänessä. Jos vauva valvottaa, äiti on usein aika lopussa. Mies taas tekee töitä samalla tavalla kuin ennenkin, ja kuten joku jo sanoikin, on aiemminkin jaksanut aivan hyvin tehdä osansa kotitöistä työpäivänsä jälkeen. Mihin se jaksaminen siis yhtäkkiä loppuisi. Mihinkään "elättäjän osaankaan" on tosiaan turha vedota, koska äitiyslomalla naisen tulot eivät vielä pienene, vaan vasta sitten, jos jää hoitovapaalle.
Mielestäni asetelma ei siis ole sellainen, että vaimo "vain on kotona", vaan kyse on työnjaosta. Toinen käy töissä ja toinen hoitaa lasta. Kyllä useimmissa tapauksissa on varmaan luonnollista, että äitiyslomalainen tekee isomman osan kotitöistä, mutta tuollainen, että mies periaatteesta ajattelee ettei voi tehdä mitään siksi että toinen on kotona, on aivan naurettavaa. Parisuhteeseen kuuluu toisen huomioiminen ja halu auttaa, ja jos mies ei auta supisteluista kärsivää naista mitenkään, on se minusta todella itsekästä ja inhottavaa kohtelua. Aina pitäisi huomioida tilanne ja miettiä tapauskohtaisesti. Samoin jos vauva on erityisen vaativa ja valvottava, olisi kohtuutonta odottaa vaimon tekevän 100 % kotitöistä.
Näistä asioista pitäisi keskustella niin että mies ymmärtää sinun näkökantasi ja sen, miksi toivot apua. Ei sen tarvitse olla mitään nalkuttamista tai epäsovun luomista. Luokaa yhteinen sopimus siitä, miten hommat hoidetaan.
Mun mies on ollut tänään 19 tuntia töissä, joten oletan, ettei hän jaksa siivota. Minä siivoan! Ja näkyipä juuri tulevan kotiin...