Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei tee kotihommia, kun olen äitiyslomalla

Vierailija
12.05.2013 |

Jäin juuri äitiyslomalle (esikoinen ei siis vielä syntynyt, mutta olen viimeisilläni raskaana), ja saman tien mies lakkasi pistämästä tikkua ristiin kotihommien eteen. Ennen hän osallistui paljonkin, oikeastaan kaiken teimme puoliksi. Hän käy viikolla töissä. Huolehdin kyllä tiskit ja ruoat ja pyykit, mutta esim. illalla hän ei tiskaa pyynnöstäni huolimatta, vaikka vetoan liitoskipuihin, supistuksiin tms.

Mitä mieltä? Pitäisikö alkaa valittaa? Voisi edes kohteliaisuudesta auttaa vähän. Olen aika vaivainen jo tässä vaiheessa raskautta.

Pitääkö äitiyslomalla olevan äidin siis mielestänne hoitaa KAIKKI kotihommat, koska mies käy töissä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla mies tuli sänkyyn ja sanoi, että on pahoillaan, että unohti tiskata. Oli tiskannut nyt aamulla ennen töihin lähtöään. Sanoinkin illalla hänelle, että odotan häneltä tietenkin apua, vaikka teenkin suurimman osan hänen käydessään töissä. Hän sanoi, että auttaa kyllä. 

Nyt aion rentoutua ja yritän uskoa siihen, että yhteiselämämme sujuu vauvan tultua yhtä harmonisesti, kuin ennen äitiyslomaanikin. Uusien roolien määrittelyyn menee tietenkin vähän aikaa. Yritän olla nipottamatta siisteydestä, mutten aio olla piikanakaan.

Kiitos kaikille kommenteista! 

AP

Vierailija
2/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mun asia. Sopikaahan keskenänne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän helppoa: tiskaat vain omat astiasi, peset vain omat pyykkisi jne. Miehelle voit sanoa, että tämä ei ole hotelli.

Vierailija
4/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestäpä valitat.

Nythän olet kotona, joten miksi et voisi tehdä niitä kotitöitä yksin? Mieshän on kuitenkin päivät töissä.

Jösses, tekeehän tässä muutkin kotitöitä päivisin, vaikka on neljä alle eskari-ikäistä hoidettavana. Ja muuten tiedoksi -ihan hyvin ne kotityöt tulee tässä tehdyksi.

Seuraavaksi varmasti valitat, että mies ei vaihda vaippoja tai tee sitä ja tätä yhtä paljon kuin sinä.... Huokaus!

Vierailija
5/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestäpä valitat.

Nythän olet kotona, joten miksi et voisi tehdä niitä kotitöitä yksin? Mieshän on kuitenkin päivät töissä.

Jösses, tekeehän tässä muutkin kotitöitä päivisin, vaikka on neljä alle eskari-ikäistä hoidettavana. Ja muuten tiedoksi -ihan hyvin ne kotityöt tulee tässä tehdyksi.

Seuraavaksi varmasti valitat, että mies ei vaihda vaippoja tai tee sitä ja tätä yhtä paljon kuin sinä.... Huokaus!

Vierailija
6/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko niin, että kun miehesi tulee töistä kotiin, niin hän alkaa siivota ja tiskata siellä?

Ja sinä lepäät päivän ja odotat, että miehesi tulee sinua passaamaan?

Kyllä meillä ainakin minä siivoan ja teen kaikki työt, kun kerta päivät olen kotona. Mies saa levätä illalla, kun tulee väsyneenä kotiin.

Vierailija
7/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:37"]

Äärettömän helppoa: tiskaat vain omat astiasi, peset vain omat pyykkisi jne. Miehelle voit sanoa, että tämä ei ole hotelli.

Kyllä jos tätä kolmosen ohjetta noudatat, saatat hyvinkin pian olla yksinhuoltaja!

Enpä eroja ihmettele, jos naiset kolmosen tavoin toimivat....

Vierailija
8/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa pienempään kotiin jos on liikaa kotihommia tai johonkin hostellityyppiseen majoitusratkaisuun jos sekin tuntuu liian paljolta jaettavaksi.

Vierailija
9/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on päivät töissä, sinä kotona. Mutta mikään laki ei edellytä, että laitat miehelle ruokaa, joten jätä se kokonaan väliin. Ei siis synny tiskiä ja jos syntyy, saa mies luvan omat astiansa tiskata. Kotona oleminen ei tarkoita, että täytyy toimia ilmaisena piikana toiselle.

Mies saa levätä illalla eikä ole pakko tehdä kotitöitä. Sama sinulla, koska olet pessyt omat pyykkisi jo päivällä ja syönytkin silloin, tiskit tehty. Teillä on siten molemmilla vapaat ja leppoisat illat, paitsi että miehellä on nälkä eikä hänellä ole puhtaita vaatteita. Mutta se ei ole sinun ongelmasi, koska olet tehnyt ne kotityöt, jotka olet itse aiheuttanut.

Vierailija
10/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei mies auta ä-lomalla ei auta muutenkaan

t. saman kohtelun kokenut vaimo

Vierailija
11/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:37"]

Kyllä jos tätä kolmosen ohjetta noudatat, saatat hyvinkin pian olla yksinhuoltaja!

Enpä eroja ihmettele, jos naiset kolmosen tavoin toimivat....

[/quote]

Miksi naisen pitäisi tiskata miehen aiheuttamat tiskit? Eihän mieskään tiskaa naisen tiskejä, joten mihin ihmeeseen perustat tämän ajattelun? Aiheuttajaperiaate toimii myös avioliitossa eli se joka sotkee, se siivoaa. Mies ei ole yksi lapsista, jota täytyy paapoa. Äitiysloman aikana saa saman palkan kuin ollessaan töissä, joten mies ei voi vedota edes elättämiseen.

Vierailija
12/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:39"]

Ajatteletko niin, että kun miehesi tulee töistä kotiin, niin hän alkaa siivota ja tiskata siellä?

Kyllä meillä ainakin minä siivoan ja teen kaikki työt, kun kerta päivät olen kotona. Mies saa levätä illalla, kun tulee väsyneenä kotiin.

[/quote]

Miten se mies yhtäkkiä on väsyneempi kuin silloin kun nainenkin kävi vielä töissä? Ei kai naisen kotonaolo aiheuta miehelle väsymystä? 

Periaatteessa olen sitä mieltä, että kotona oleva hoitaa kotityöt, mutta jos sinulla on liitoskipuja ja supistelee, on aika kohtuutonta, ettei mies voi laittaa tikkua ristiin sinua auttaakseen. Minä ainakin pyysin mieheltä loppuraskauden aikana, että voisiko hän imuroida, koska se tuntui kurjalta ja raskaalta ison mahan kanssa. Vauvan kanssa ollessa imuroin taas ihan sujuvasti itse.

Keskustelun paikka siis. 

Vierailija
13/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 22:39"]

[/quote]

MInä ainakin oletan, että kun olen päivällä siivonnut niin mies ei sotke siistiä kotia. Ei töissäkäymien anna lupaa sille, että saa sotkea ja olettaa, että toinen siivoaa.

Vierailija
14/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! 

En ole valittanut asiasta miehelle, koska olen vielä aika hämmentynyt. Tänään on siis supistellut, ja pyysin miestä tiskaamaan. Tiskit lojuvat edelleen altaassa, enkä aio niistä toista kertaa sanoa. Tänään mies ei ole ollut töissä, sillä onhan sunnuntai, mutta ei siis ole auttanut tänäänkään. 

Varmasti hoidan suurimman osan kotihommista sittenkin kun lapsi tulee, mutta minusta olisi ihan normaalia huomaavaisuutta auttaa silloin, kun toinen on huonossa kunnossa.

En missään nimessä halua luoda  nipottamalla välillemme epäsopua varsinkaan nyt, kun ensimmäinen lapsi on tulossa, mutta mietityttää, millainen tulevaisuus meille on tulossa. Täytyykö asiasta jutella, vai hoidanko kaikki taloustyöt täysin mukisematta 24/7?

AP

Vierailija
15/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies teki saman. Vetosi siihen, että koska minä olen kotona, niin voin tehdä kaiken. Hänellä on töissä raskasta, hän lepää.

Niinpä lepäsin päivällä ja miehen tultua kotiin ryhdyin kotitöihin. Sama jatkui, kun vauva oli syntynyt. Päivät olivat omaa aikaani, iltaisin siivosin, pesin pyykit jne. Tietenkään mies ei voinut tehdä mitään viikonloppuisinkaan, joten pakkasin vauvan ja tavarat autoon perjantaisin ja lähdin mummolaan hemmoteltavaksi. Minullakin oli oikeuteni saada nukkua aamulla pitkään!

Miehen mielestä toimin väärin, hän olisi halunnut täysihoitolan palvelut myös viikonloppuisin. Olin kuulemma itsekäs, kun en tehnyt hänelle ruokaa...

Haloo! Ei kotona oleva ole mikään ilmainen piika! Isyyslomalla mies muuten ei tehnyt kotitöitä, koska oli isyyslomalla, kuten moneen kertaan korosti

Vierailija
16/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty kotona oleva hoitaa enimmät siivoukset, pyykit ym. päivällä (ne mitkä pystyy, jos on kipuja/supistuksia tai myöhemmin vaikka huutava vauva niin ei ehkä kaikkeen kohtuullisesti kykene), mutta miksi sen kotonaolijan pitäisi tehdä kaikki illallakin syntyvät kotityöt? Siis esim. keittiön siivous/tiskaaminen iltaruuan jälkeen tms. Eiks nää hommat pistetä puoliksi, ja jos toinen on raskaana ja väsynyt ni aika mulkku se mies joka ei tee vähän enempääkin kuin puolet!

Vierailija
17/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa palkkasin siivoojan, joka kävi kerran viikossa ja siivosi miehen jäljiltä sotkut. Miehen mielestä olin laiska, minä ja siivooja taas totesimme, että hän ei suinkaan tee tavallisia kotihommia vaan ainoastaan korjaa miehen välinpitämättömyyden tulokset. Tehokas nainen käytti 4 tuntia joka viikko siihen, mitä miehen olisi pitänyt tehdä ihan arkijärjellä ajatellen. Kun palasin töihin, mies ei edelleenkään tehnyt kotitöitä, koska niitä ei hänen mielestään voinut olla, koska kukaan ei ollut päivällä kotona!

Vierailija
18/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ajan ajatellut, että onpa minulla ihana mies, kun se tekee pyytämättä kotihommia.  Kunnes nyt! Yhtäkkiä hän vaan lopetti kaiken panostamisen, ja vieläpä juuri silloin, kun olisin hänen apuaan oikeasti tarvinnut.

En ymmärrä mikä siihen on mennyt. Jos tilanteeseen ei tule muutosta, on pakko ottaa asia puheeksi, mutta toivottavasti tämä tilanne on vaan jotain vauvan tuloon liittyvää stressiä, ja hän ottaa pian aktiivisemman roolin kotona.

AP

Vierailija
19/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai päivät kotona makaava voi sen verran nousta, että saa kotityöt tehtyä.

Vierailija
20/42 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en valittanut enkä välittänyt ennen kuin vauva syntyi. Tein kaiken vaikka sattui koska en pidä kotitöitä rasittavina.

Kun vauva syntyi me tehtiin niin et koska mies todellakin tienas ja maksoi kaiken mä tein kaiken paitsi iltaisin mies hoiti vauvan. Näin jälkeenpäin ajatellen mies kantoi vauvaa ensimmäiset viikot enemmän kuin minä. Mä vaan syötin.

Sopisko tollanen teille AP? Eli sinä hoidat kotityöt joista mies maksaa maksamalla teidän elämän ja sun kaikki henk.koht.jututkin ja mies osallistuu hoitamalla vauvan iltaisin ja viikonloppuisin. Tietenkin sinä imetät ja hoidat yöt et mies saa nukkua.