Isännöitsijän kilpailutus, millainen homma
Onko täällä taloyhtiöiden hallituksessa työskenteviä henkilöitä? Oletteko kilpailuttaneet isännöitsijää? Kuka sen kilpailutuksen teki, hallituksen puheenjohtaja vai hallitus yhdessä? Oliko iso työmäärä, oliko vaikea homma?
Kiitos tuhannesti vastauksista
AP
Kommentit (21)
Ilmainen palvelu on avattu osoitteessa http://www.kilpailuttamo.fi, yhdellä lomakkeella kaikki isännöitsijät kerralla saa kilpailutettua.
Meillä hallituksen puheenjohtaja kilpailutti ja hallituksessa yhdessä päätettiin, kuka isännöitsijä valitaan.
Suosittelen sukk.fi. Tulee hyvä raportti
Voi voi, kyllä on vaikeaa. Tähän kaikkeen vaikuttaa tietysti se, minkäkokoisesta taloyhtiöstä on kyse. Olen itse isännöitsijä, ja olen ollut myös hallituksen puheenjohtaja ja kilpailuttanut isännöitsijöitä. Mun mielestä siitä hommasta on ihan turha tehdä niin isoa ja monimutkaista hommaa. Teillä on tietyn kokoinen taloyhtiö, se vaikuttaa hintaan eniten. Isännöitsijä yleensä hinnoittelee palvelunsa sen mukaan kuinka paljon taloyhtiöön menee aikaa suurinpiirtein per asunto, ja hinta lasketaan per asunto, kaikki ylimääräiset hommathan tehdään erillislaskutuksella. Eli, kun isännöitsijä antaa tarjouksen, siinä on se perushinta, johon kuuluu kaikki listassa olevat peruspalvelut, sitten on se erillispalveluiden hinnasto, jossa voi ollakin ne suurimmat erot, niitä kannattaa syynätä läpi sen takia että jos on tulossa vaikka isompia remontteja ym.
Meidän entisessä taloyhtiössä vaihdettiin hyvä ja halpa isännöitsijä sen takia kun talo oli riitainen, ja kaikki valittivat että isännöitsijä ei tee mitä pitää, kun ihmiset eivät tajunneet mitä isännöitsijän kuuluu tehdä, isännöitsijä kyllä irtisanoi itsensä jo itse kun ei kestänyt sitä marinan määrää, yhden pienen talon asioihin saattoi mennä 5 tuntia päivässä, puheluja ja toimistolla käyntejä. No, jokatapauksessa, hallitus otti sitten uuden (jonka saivat) ja rahaa alkoikin sitten palaa ihan urakalla, isännöitsijä laskutti idiootti hallitusta jokaisesta asiasta satoja euroja joita vain päästään keksi että hänen pitää nyt erillislaskutuksella tehdä, parissa kuukaudessa taloyhtiön tili oli syöty tyhjäksi, ja jopa kaukolämpölaskut ym. maksettiin myöhässä kun tili oli tyhjä. Onneksi talossa oli henkilö joka tiesi isännöitsijän asiosta, esim. siitä että isännöitsijällä oli meidän talon lisäksi vain pari kolme muuta ytiötä asiakkaana, ja hänellä oli sekä oman firmansa että henkilökohtaiset laskut ulosotossa. Isännöisijä kävi pelaamassa biljardia ympäri maata, ja oli tuttu näky aina yökerhoissa muutenkin. Mitä tästä opimme on se, että myös isännöitsijästä pitää selvittää tietoja miten hän asiat hoitaa, ja hallituksen pitää tietää mitä tekee, isännöitsijähän on vain hallituksen juoksupoika, ei toisinpäin. Meillä oli kyse muutamasta tonnista kun oli pieni taloyhtiö, mutta tutuilla Vantaalla kävi huonommin kun oli iso taloyhtiö, niin isännöitsijä kavalsi kymmeniä tuhansia euroja. Mun kokemus on sellainen, että kuitenkin pieni isännöintitoimisto on parempi kuin iso, kunhan katsoo että ei ota sitä kaupungin ketkua, esimerkiksi perheyhtiöt jotka ovat toimineet esim. 20 vuotta on varmaan niitä luotettavimpia, jos he vaan suostuvat ottamaan uusia asiakkaita.
Hallitus hoiti kilpailutuksen, olihan siinä jonkin verran työtä. Pakettien vertailu vei aikaa, mutta tärkeintä oli onkia aitoja kokemuksia isännöintifirmojen asiakkailta. Me teimme loistavan päätöksen heivatessamme vanhan firman, suuri pääkaupunkisedulla toimiva lafka. Oli niin iso ettei mikään toiminut, ihan perse palvelu.
Vaiva kannattaa nähdä, mutta jos teillä on nyt toimiva isännöinti, ei kannata siihen ruljanssiin ruveta.
Kiitos vastauksesta. Ruljanssi oli kiva sana minun kannaltani mitä käytit :-)
Kyselen asiasta, koska olen isännöitsijäksi koulusta valmistunut, mutta varsinaisesti niitä töitä en ole tehnyt. Nyt minua on kuitenkin pyydetty konsultoimaan tai siis vetämään kilpailutushankkeen alusta loppuun siihen saakka kun uusi isännöitsijä astuu kuvioon. Hallituksen väki ei halua hoitaa itse. Paljonko siitä kehtaa pyytää palkka, paljonko aikaa menee?
siis edellinen oli AP
Kiitos vielä jos joku viitsii vastata. Kehtaanko pyytää siitä hommasta jotain vai pitäisikö tehdä ilmaiseksi tutulle? Millaisesta työmäärästä voisi olla kyse?
AP kiittää avuliaita
Tuohon palkkakysymykseen en osaa vastata. Kyllä hallituksen pitäisi ainakin loppumetreilllä valintaan osallistua, koska hehän määrittävät mitä odotuksia on , tai mitä mennyt siihen asti pieleen. He myös vastaavat osakkaille valinnastaan, eli ei sitä kokonaan kannata ulkoistaa...Aika riippuu siitä, kuinka monelta yritykseltä tarjous tulee. .
Joo, ei kokonaan ulkoistaa, vaan olla apuna ja tehdä tarvittavat paperit että homma saadaan läpi lainmukaisesti. Mutta vielä siihen palkkioon, jos joku osaisi antaa vihjettä suhteessa työmäärään.
AP
Katsopa vähän, mitä isännöitsijät ottavat paperihommista. Meillä isännöitsijätodistus maksaa 80 e, joten voit varsin hyvin pyytää tunnista 100 e + alv ja olet silti halvempi kuin isännöitsijä, jonka ottavat töihin.
Kiitos, ajattelin kyllä että koko homma olisi 100 euron kieppeillä, mitä pyydän:-) Onko muita mielipiteitä työn laajuudesta ja hinnasta? Tarkoitus olisi olla yhteistyössä hallituksen kanssa, olla mukana hallituksen kokouksissa ja linjata heidän toiveistaan yhteenveto ja sitten huomioida ne asiat tarjouspyynnöissä, jotka tehdään isännöintiliiton ohjeiden mukaan.
isännöitsijätodistuksen hintaan ei voi mielestäni verrata, koska isännöitsijntodistus on virallinen dokumentti. Sen hinta voi olla pahimmillaan jopa 200 euroa.
viesti 8 oli siis edelleen ap:n. Olisko kilttejä palstalaisia vielä kommentoimaan?
tuumii ap
Mikä tossa nyt on niin ihmeellistä? Kysytte isännöitsijätoimistoista mitä maksaa xxx talon isännöinti. Ne kertoo sen teille ja mitä pakettiin kuuluu. Hölmökin osaa lukea ne paperit.
No 100 euroa kuulostaa kyllä naurettavan pieneltä rajalta, jos meinaat kilpailutuksen aikana kokoustella ja hoitaa yhteydenpitoa hallituksen suuntaan. Ja sekin vaikuttaa, että vertailetko kuukausimaksun lisäksi toimistokuluja yms. mahdollisia lisämaksuja. Mutta tee vaan polkuhintaan, jos haluat ottaa homman vain työkokemuksen kannalta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 23:27"]
Mikä tossa nyt on niin ihmeellistä? Kysytte isännöitsijätoimistoista mitä maksaa xxx talon isännöinti. Ne kertoo sen teille ja mitä pakettiin kuuluu. Hölmökin osaa lukea ne paperit.
[/quote]
Oikeestiko kuvittelet, että joku vaan soittaa ja pyytää vastauksia isännöitsijätoimistoilta? :O Sulla ei taida olla hirveesti kokemusta isännöitsijöistä. Ovat varmaan mulkuin ammattiryhmä mitä on olemassa. Hyvä jos asukkaat saavat tietojaan, vaikka pyytävät sen sadannen kerran... ja sä tuumit, että ohikulkija soittelee ja pyytää.
Kokemusta isännöitsijöiden kanssa työskentelystä n. 20 vuotta ja tietenkin asukkaanakin ollut muutamissa taloyhtiöissä.
Ei satanen riitä alkuunkaan tuohon hommaan. Hölmö olet, jos tuolla summalla alat jotain tehdä. nolla perään vähintään.
Isännöitsijän vaihto on muuten epätoivoista puuhaa pääkaupunkiseudulla. Hyviä toimistoja on vaikea saada isännöitsijäksi.
Kiitos kommenteista, ajattelin että kolme tapaamista olisi hallituksen kanssa. Lähinnä tässä mietin sen vuoksi, että kehtaako hinnoitella itsenä miten, kun onko homma niin helppo, että siihen ei tarvitse osaamista. Paitsi, että menee lainmukaan ja suositusten. Lisää vielä keskustelua, mikä ei olisi sitten polkuhinta?
Todella rakentava asenne. Ai isännöitsijä on vain hallituksen juoksupoika. Tuolla asenteella on hyvä lähteä rakentamaan reipashenkistä yhteistyötä.
Meillä hallituksen apuna toimi Isännöintimeklari. www.isannointimeklari.fi. Meklari varmistaa että isännöintitoimistoilta tulevat tarjoukset ovat keskenään vertailukelpoisia ja pisteyttää tarjoukset. Lisäpalveluna mm. arkiston siirron valvonta, jotta edelliseltä isännöintitoimistolta ei jää toimittamatta oleellista materiaalia. Hyvin toimii.
mielenkiintoinen linkki: www.kilpailutaisannointi.fi