Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos jättää kumppanin ADHD:n takia, kannattaako syytä eroon kertoa?

Vierailija
11.07.2020 |

Kannattaako kertoa siinäkään tapauksessa, jos mieheni varta vasten kysyy rehellistä syytä erolle? Kun eihän tuolle ADHD:lle mitään edes voi (lääkkeet toki on mutta rajansa niilläkin). En tiedä meneekö mitkään kasvoimme vain erillemme ja tunteet hiipuivat tekosyyt edes läpi.

Tuomitkaa vain, mutta ADHD ihmisen kanssa seurustelu tuntuu samalta kuin seurustelisi pikkulapsen kanssa. Koko ajan joutuu olemaan varuillaan, ettei toinen sotke ja tuhoa koko asuntoa ja kaikista arkiaskareista pitää erikseen muistuttaa, siis ihan samoin kuin jotain pikkulasta. En vain jaksa enään.

Tästä on keskusteltu ennenkin, että onko mikään muutos mahdollinen, mutta mies syyttää esim. avainten hukkumisesta, vessan vetämättä jättämisestä, levyn päälle unohtumisesta, tiskikoneen tyhjentämättä jättämisestä, vaatteiden ripottelusta ympäri kämppää sekä muiden tavaroiden ja ruuan tähteiden pudottelusta ja siivoamatta jättämisestä vain ADHD diagnoosiaan ja sanoo, ettei vain voi asialle mitään. Ihan s*atanan ravostuttavaa.

Mistä tuota edes tietää milloin käyttää koko ADHD diagnoosia vain tekosyynä laiskuudelle? Mutta eihän tätä mahdollisuutta voi edes väläyttää, koska se olisi minulta vain ymmärtämättömyyttä nepsy ihmisiä kohtaan. Yhyy, yhyy, aina vain pitää jaksaa ymmärtää kun ADHD:n kanssa eläminen on niin vaikeeetaaa. Ihan turha mennä pariterapiaan kun sieltä vaaditaan tätä samaa ymmärtämistä ja joustoa vain minulta mutta kukaan ei koskaan yritä ymmärtää miltä minusta tuntuu istua töissä ja toivoa, ettei minua tuntia myöhemmin töihin lähtenyt pikkumieslapseni ole vahingossa polttanut poroksi meidän yhteistä asuntoa.

Vaikkei nyt yhtään kuulosta siltä, edelleen rakastan miestäni, mutta kun ei tuon kanssa vain yksinkertaisesti jaksa elää.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta kannattaa sanoa. Hän voi sitten joko yrittää kovemlin seuraavassa suhteessa tai etsiä itselleen naisen, jollaon myös ADHD tai joku hoivakompleksi.

Vierailija
2/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko miettinyt että muuttaisit omaan asuntoon, mutta jatkaisit seurustelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne itsellä, jätin miehen koska hänellä ei ole empatiaa, kannattaako siitä kertoa?

Ensimmäisellä kerralla kerroin ja mankumisen jälkeen jäin suhteeseen. Toisella kertaa en viitsinyt jauhaa samaa levyä. Mitä se hyödyttää. Totesin vain että olemme kasvaneet erilleen.

Vierailija
4/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis itse ADHD-nainen ja tullut siihen tulokseen, etten muuta kenenkään kanssa yhteen- säästää kaikkien hermoja.

Kuvaamasi jutut ovat tuttuja itsellenikin, mutta säätämistäni pahentaa entisestään kaikki "ylimääräinen" häiriö, mm. Asuinkumppani.

Vierailija
5/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen adhd keskeyttää sinut jo puolivälissä lausettasi ja keksii itse loput, joten eipä niillä selityksillä ole lopulta mitään merkitystä.

Vierailija
6/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen adhd ja ehdottomasti sitä mieltä, että miehesi käyttää väärin syin oireyhtymäänsä. 

Adhd ei tarkoita sitä, että se selittäisi ihmisen vastuuntunnon puuttumista  ja luonteen heikkouksia. Se tottakai  tekee ihmisestä valtavirrasta poikkeavan, mutta sen parhaita puolia on esimerkiksi kyky tehdä monta asiaa samaan aikaan. 

Olen tehnyt kaikkeni, että pärjäisin adhd-ihmisenä. Olen maineeltani kamala nipottaja, sillä joudun ponnistelemaan keskittyäkseni asioihin. Siivoan esim. kotini tekemällä montaa asiaa kerralla, mutta edistyn koko ajan: imuroin, pesen vessaa, sättään netissä, puhun puhelimeen hyvän ystäväni kanssa saadakseni kaiken tehdyksi jne. Keinot ovat monet, mutta minulle on tärkeää osata hoitaa asiani ja olla olematta vaivaiksi muille

UNohteluun kehitin seinään ruuvattavan kauniin laatikon, jonne laitan avaimet, luurin, muistettavien asioiden muistilistan yms. Kotini tärkeimmän tukikohdan. Sieltä löytyy ihan kaikki, mitä tarvitaan. Tietysti unohtelu on arkipäivää, jonka mieheni suostuu kestämään, mutta hän myös tietää miten teen parhaani kuin sössöttäisin kaiken syyksi adhd:n.

Miehesi on oppinut sen kaiken ehkä lapsuudestaan? Kaikkea saa tehdä, kun on adhd. Ja juuri miehesi tapaisten ihmisten vuoksi meidän adhd-ihmisten maine menee. Hyvät ja pärjäävät adhd:t unohdetaan.

Jos ikinä tapaat uuden adhd-ihmisen elämässäsi älä sekoita häntä mieheesi. Miehesi on vain totaalinen plösö. Eläkööt yksin!

Vierailija
7/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke auttaa tietyn ajan,ja monilla liitännäisiä (unettomuutta yms)

Ei todellakaan kannata asua adhdeen kans , seurustelu onnistuu kyllä hyvin, ja miksi ees pitäis asua aina yhdessä?

Eli kerro tai elä,kyllä se miehes tietää jo.

t. adhd

Vierailija
8/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei adhd n takia, vaan käytöksen, kaikkea ei voi laittaa diagnoosin syyksi. Uusia toimintatapoja pitää opetella jatkuvasti , muuten oireet eivät ikinä helpota. Jos näitä ei ole lapsuudessa vaadittu, niin aikuisen on tietysti vaikea havaita missä vika on.. Muistilaput "vedä vessa", "muista avain", puhelimeen hälytys kun ruoka on valmis ja muistutus sammuta virta.

Vierailija
9/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies tehnyt itselleen samanlaisia listoja, kun mitä esim. koulussa tehdään:

Aamulista:

aamiainen

aamiaistavarat pois: Muista margariini

suihku

vaatteet päälle

Tarkista, että likaiset kalsarit ovat pyykkikopassa

hampaiden pesu

Tarkista, että mukana on:

työavaimet

kotiavaimet

auton avaimet

bussikortti

lompakko

puhelin

Pyrkiikö hän mitenkään ohjaamaan toimintaansa?

Vierailija
10/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariterapiassa ei vaadita hyväksyntää, vaan pyritään keskustelemaan asioita molempien näkökulmasta, tosin tuon kuvailemasi henkilön kanssa tästä tuskin on hyötyä, sillä terapia toimii vaan jos molemmat ovat valmiita näkemään suurta vaivaa suhteen eteen...

Vierailija
11/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi ei halua parantaa toimintatapojaan, teidän ei kannata jatkaa yhdessä. Mutta jos hän haluaa, etsikää apua. Toimintaterapeutti, adhd vertaistuki ja monet nettisivut antavat neuvoja erilaisista apukeinoista, joilla arjen saa sujuvammaksi. Voisikohan toimintaterapeutille saada lähetteen lääkkeen määränneen tahon kautta ja onko osittain korvattavaa?

https://seura.fi/terveys/aikuisen-adhd-saatiin-hyvalle-tolalle/

Vierailija
12/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin pitkän listan hänen piirteistään ja käyttäytymisestään jotka tekevät yhdessäolon sietämättömäksi. Vaikka niihin olisi (osittain) syynä adhd, niin en alkaisi diagnotisoida juurisyitä.

Vierailija
14/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä aikasemmin ole tullut mieleen, mutta voisi ihan oikeasti harkita. Toki riippuu mitä mieltä mies on ja tällä hetkellä asumme kaksistaan, ei lapsia eikä aikeita tässä elämäntilanteessa hankkia mutta jätettiin pieni pelivara, jos mieli lasten suhteen jostain syystä muuttuukin lähitulevaisuudessa. Se taas tekisi tällaisen järjestelyn mahdottomaksi.

Vierailija
16/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paloturvallisuuden parantamiseksi kannattaisi hankkia ajastimella varustettu liesi, joka sammuu itsestään tietyn ajan kuluttua. Tai kello soimaan aina kun kääntää hellan päälle ja lappu ulko-oveen tarkastuskohteista ennen lähtöä.

Vierailija
17/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ADHD-nainen lisää ja valitettavasti munkin tapauksessa yhdessä asuminen parisuhteessa oli yhtä helvettiä sekä puolisolle että minulle itselleni. Puolisolle koska aiheuttamani kaaos oli hänelle sietämätöntä ja hän joutui koko ajan korjailemaan jäljiltäni asioita joita itse en edes huomannut ja mulle itselleni koska koin jatkuvaa ahdistusta ja riittämättömyyden tunnetta, sekä uupumusta kun ponnistelin yrittääkseni olla siedettävä asuinkumppani. Ero tuli osittain näistä syistä, muttei toki pelkästään niistä. 

Nyt olen asunut kaksi vuotta omillani ja ymmärtänyt ensimmäistä kertaa elämässäni kuinka paljon myös oma henkinen hyvinvointini on kohentunut siitä että voin tehdä asioita omalla tavallani ja omalla rytmilläni. Olen löytänyt keinoja ylläpitää kohtuullista siisteyttä (minulla on esimerkiksi pitkin kämppää eri kokoisia arkkuja, laatikoita jne jotka on nimenomaan sitä varten että niihin voi tunkea kaiken jokapaikassa lojuvan ja lajitella ne niistä omille paikoilleen sitten kun siihen on aikaa ja energiaa) ja onnistunut luomaan hyvin säännölliset aamu- sekä iltarutiinit. 

En usko, että kykenen enää ikinä asumaan kenenkään kanssa. Tämä on sinänsä harmillista, koska haluaisin kuitenkin joskus vielä parisuhteen mutta on hankala löytää ketään joka suostuisi vakavaan suhteeseen jossa ei kuitenkaan koskaan edes muuteta yhteen...

Vierailija
18/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mies tehnyt itselleen samanlaisia listoja, kun mitä esim. koulussa tehdään:

Aamulista:

aamiainen

aamiaistavarat pois: Muista margariini

suihku

vaatteet päälle

Tarkista, että likaiset kalsarit ovat pyykkikopassa

hampaiden pesu

Tarkista, että mukana on:

työavaimet

kotiavaimet

auton avaimet

bussikortti

lompakko

puhelin

Pyrkiikö hän mitenkään ohjaamaan toimintaansa?

Joskus psykologin luota mies tuli kotiin tämän tyyppisen listan kanssa. En tiedä ovatko sitä yhdessä työstäneet vai psykologi yksin miehelle vääntänyt tuon kasaan. Löytyy jääkaappin ovesta ja kopio vielä ulko-ovessa, mutta ihan hukkaan menneet. Mies väittää, ettei muista katsoa listoja. Yritä nyt sitten ottaa selvää, onko tämä ihan oikea ADHD:sta johtuva syy vai typerä tekosyy.

Vierailija
19/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 jatkaa vielä alkuperäiseen otsikon kysymykseen:

Toisaalta kannustan olemaan rehellinen asiasta, mutta miettimään äärimmäisen hienotunteisen tavan lähestyä. Itse ainakin aikoinaan tosiaan koin melkoista ahdistusta omasta "viallisuudestani" ja jatkuvaa huonoa omaatuntoa siitä miten puoli joutui turhautumaan takiani jatkuvasti. Yritin parhaani mukaan olla vetoamatta neurologiseen poikkeavuuteeni "tekosyynä" mutta silti tuntui myös äärimmäisen pahalta kun itse yritti parhaansa, asiat menivät silti mönkään ja puoliso välillä sortui syyttämään minua vain laiskuudesta, välinpitämättömyydestä ja asennevammasta. Keskittymishäiriöni oli minulle tuolloin paljon arempi paikka kuin nykyään jolloin olen sen hyväksynyt ja tosiaan pystynyt tekemään asioita itselleni sopivalla tavalla.

Kannattaa myös harkita tosiaan sitä erilleen muuttoa vaihtoehtona erolle, (se voi myös olla molemmille pehmeämpi lasku eroon, jos myöhemmin siltä tuntuu) jos tahtoa ja rakkautta yrittää vielä on. Tilanne on varmasti raskas ja turhauttava myös puolisollesi ja toisen itsetunnolle saattaa olla melkoinen kolaus jos parisuhde karahtaa asiaan jolle hän ei voi mitään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun täytyisi loputtomiin sietää, joustaa ja turhautua. 

Vierailija
20/25 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinunkaan ei syytä etsiessä kannata mennä diagnoosin taa piiloon vaan kertoa että yhdessä asuminen on sinulle kuormittavaa ja sinun tarpeesi eivät siinä täyty. Mies voi sitten miettiä että jahas adhd:ni on varmaan syynä, mutta sun ei sitä tarvi alkaa osoitella, puhua vain omista tuntemuksistasi?