Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monet ihmiset asuvat pääkaupunkiseudulla vastentahtoisesti

Vierailija
12.05.2013 |

Siksi alue on niin vastenmielinen ja ahdistava, koska sinne ihmiset joutuvat vastentahoisesti muuttamaan työpaikan perässä. Vastaavaa ahdistusta ei ole esim. Tampereella tai Turussa, jossa asuvat ihmiset oikeasti haluavat asua siellä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen lapista kotoisin ja asunut ympäri Suomea ja ulkomailla. Mulla ei ole ongelmia asumisen kanssa ollut missään, joka paikasta löytyy niitä hyviä ja huonoja puolia ja jokaisesta paikasta olen saanut ystäviä ja tuttuja. En ole kiinni missään paikassa, koti on siellä minne sen tekee. Lapissa käyn pari kertaa vuodessa ja yksi loma-asunto on siellä, se riittää ainakin toistaiseksi.

Vierailija
2/23 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 09:12"]

Miksi ihmeessä muutamalla, elämäänsä ilmeisen tyytymättömällä yksilöllä palstalla, on niin kova ja jatkuva tarve mollata pk-seutua? Täällä on vähintään yhtä viihtyisää ja yhtä kivat/kurjat ihmiset kuin muuallakin, lisäksi paremmat työmahdollisuudet ja tukku asioita, joita ei muualta löydy, kuten tietyt palvelut, harrastemahdollisuudet ja koulut. Toisaalta sitten asuminen voi tosiaan olla kallista, koska kysyntä usein ylittää tarjonnan ja lisäksi pk-seudun kunnilla on kaavoitusongelmansa.

Kun nämä asiat ymmärtää ja ottaa huomioon omassa elämässään, voi tehdä päätöksen siitä, minne asettuu asumaan. Ja kun se päätös on tehty, sitten asennoidutaan sen mukaan ja tehdään elämästä niin hyvää kuin on mahdollista.

Minusta lähdetään väärin liikkeelle, jos oletetaan että valitsen enste sen Kyrvätperän tai metropolin, missä haluan asua, ja sitten alan märistä, että haluan sinne minulle sopivat työpaikat ja palvelut ja tontin järven rannalta metropolin keskustasta mutta kuitenkin ilman niitä alkuperäisiä kyttääviä kyrvätperäläisiä ja lisäksi halvalla.

[/quote]

Näinpä. Ja Helsingissä/Espoossa luontokin on upeampi kuin monilla pikkupaikakkunnalala, etenkin Lounais-Suomen/Pohjanmaan suunnalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän mitä tarkoitat. Meillä taas koko suku asuu pääkaupunkiseudulla ja on aina asunut. En osaisi minnekään muualle siksi edes ajatella muuttavani.

Pitäisi todellakin luoda niitä työpaikkaja muuallekin kuin vain pk-seudulle.

Vierailija
4/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä joutuisin muuttamaan Tampereelle tai Turkuun ahdistuisin taatusti, vaikka näissä kaupungeissa ei sinänsä mitään vikaa ole. Itse tunnen vain onnellsia pääkaupunkiseutulaisia.

Vierailija
5/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kyllä viihtyy hyvin pääkaupunkiseudulla. Suurin syy siihen ahdistuneisuuteen löytyy ihan sieltä peilistä toisin kuin, jos joutuisi asumaan Turussa, Tampereella tai vielä jossain pienemmässä maaseutukaupungissa. Todella moni on joutunut pakenemaan pääkaupunkiseudulle ei ainoastaan töiden perässä vaan myös päästäkseen eroon muun Suomen ummehtuneesta ilmapiiristä.

Vierailija
6/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 14:21"]

Suurin osa kyllä viihtyy hyvin pääkaupunkiseudulla. Suurin syy siihen ahdistuneisuuteen löytyy ihan sieltä peilistä toisin kuin, jos joutuisi asumaan Turussa, Tampereella tai vielä jossain pienemmässä maaseutukaupungissa. Todella moni on joutunut pakenemaan pääkaupunkiseudulle ei ainoastaan töiden perässä vaan myös päästäkseen eroon muun Suomen ummehtuneesta ilmapiiristä.

[/quote]

Miksi kukaan muuttaisi vapaaehtoisesti pääkaupunkiseudulle? En keksi yhtään syytä. Rumat kaupungit, kalliit asunnot, ikävät ihmiset. Vai työ on syy, miksi moni joutuu muuttamaan.

Vierailija
7/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin pois pääkaupunkiseudulta siksi, koska täällä on niin kallista asua. Haluaisin muuttaa kerrostalosta omakotitaloon, eikä meillä käytännössä ole mahdollisuutta sellaiseen, jos asutaan täällä. Haluaisin myös lähemmäs omia vanhempiani, koska kunhan lapsi menee kouluun, lomia on hankala järjestää, kun ei ole turvaverkkoa täällä. Jos taas lapsi olisi kaiket kesät mummolassa, olisi aika tuskaa olla niin paljon hänestä erossa. 

Työn perässä aikanaan tultiin, ja nyt tekisi mieli pois paremman asumisen perässä.

Vierailija
8/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, Turku, Suomen p***sereikä. Kuka muu siellä haluaa vapaaehtoisesti asua kuin syntyperäinen varsinais-suomalainen? Siis ei siinä kaupungissa itsessään ole mitään vikaa mutta niissä sisäänlämpiävissä hirveää murretta puhuvissa ihmisissä kyllä...

Vierailija
9/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: muualla Suomessa pk-seudun sijaan voisin kyllä asuam mutta en Turussa enkä ehdottomasti myöskään Pohjanmaalla, saman nurkkakuntaisuuden vuoksi.

Vierailija
10/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ahdistunut Helsinkiin, Espooseen tai Vantaalle työn perässä muuttamisesta. En ole ahdistunut New Yorkkiin muuttamisesta. Paluumuutto ahdisti kyllä aluksi. En ahdistuisi Tampereelle tai Turkuun muuttamisesta. Kyrvätperälle joutumisesta sen sijaan saattaisin hyvinkin ahdistua.

Vierailija
11/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Itse en haluaisi asua Helsinkiä pienemmässä paikassa, mutta ymmärrän hyvin, jos joku joutuu muuttamaan tänne siksi, että ei saa muualta töitä, ja on sitten vaan jumissa paikassa, josta ei pidä ja jossa asumisesta joutuu vielä maksamaan niin järkyttävää hintaa, ettei välttämättä pysty säästämäänkään kunnolla. Itse tein valinnan, että asun siellä, missä haluan, vaikka joudunkin elämään niukemmin, mutta tiedostan olevani hyväosainen siinä mielessä, että pystyn tämän valinnan edes tekemään.

Vierailija
12/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen työ siirtyy Helsinkiin jaTampereelta ei lähdetä sinne, yöks. Mielummin ilman töitä. Tiedän mistä puhun, koska olen siellä asunut.  Muualle voisin muuttaa, mutta en Etelä-Suomeen.

Vierailija
13/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, työn takia jouduttiin Turusta Helsingin seudulle ja tää on ihan peestä. Talot ja tontit on ihan älyttömän kalliita, pakko asua rivarissa ja vituttaa ihan kympillä..

Vierailija
14/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko muuttaa omaa asennetta niin, ettei aivan koko elämä v-uttais koko ajan.

Vierailija
15/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas niin haluisin helsinkiin, josta olen kotoisin. Mutta ei, ok talo maalta oli liian houkuttelva ja nyt täällä tuppukylässä sitten mädännytään. Pah.

Vierailija
16/23 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itsekin muutin tänne koska kotipaikkakunnalla ei ole alani töitä. En nyt mitenkään kärsi Helsingissä asumisesta mutta välillä kyllä harmittaa että ei ole varaa kuin kerrostaloasuntoon täällä, muualla voisi samoilla tuloilla ostaa omakotitalon. Ja luontoihmisenä kyllä muutenkin tykkäisin asua mieluummin jossain maaseutumaisemmissa oloissa... 

Vierailija
17/23 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei saisi muuttamaan enään pääkaupunkiseudulta pois. Täällä saa elää rauhassa, ilman pikkukaupungin juoruilijoita, joilla ei ole muuta tekemistä kuin kytätä toisten tulemisia ja menemisiä. Muita plussia ovat tietenkin harraste, koulutus, työ, kulttuuri yms. ja asua voi vaikka metsän keskellä jos vain haluaa...

Vierailija
18/23 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 13:49"]

Siksi alue on niin vastenmielinen ja ahdistava, koska sinne ihmiset joutuvat vastentahoisesti muuttamaan työpaikan perässä. Vastaavaa ahdistusta ei ole esim. Tampereella tai Turussa, jossa asuvat ihmiset oikeasti haluavat asua siellä.

[/quote]

Köyhät alueet ovat kyllä ahdistavia ja asuminen on kaikkialla kallista.

Vierailija
19/23 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettaisiin kyllä heti pois täältä pääkaupunkiseudulta, jos miehelle vaan löytyisi muualta Suomesta töitä.

Vierailija
20/23 |
13.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa vaikka Lieksaan, jos se onnelliseksi tekee. Meitä on niin monenlaisia. Mua ei kiehdo pikkukaupunkien sisäänpäinlämpiävyys, kateus ja katkeruus. Mua ei kiehdo syrjäkylien rasismi ja väkivalta. Suurta ja pientä olen kokenut asumisen suhteen ja Helsinki on sopivin siltä väliltä. Ja kyllä, en ole töissä Helsingissä, vaan pendelöin täältä poispäin duuniin päivittäin.