Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset raskausaikana?

Vierailija
11.05.2013 |

Eli tein testin n. 2 viikkoa sitten ja se oli positiivinen (Jeee :) ). Eilen alkoi kuitenkin jonkin sortin kuukautiset. Vuoto ollut vähäistä, ei valu housuihin asti, mutta paperiin jää pyyhkiessä. Aamulla ei ollut mitään, mutta nyt iltaa kohti alkoi taas vuotamaan ja hieman enemmän kuin eilen (kunnolla punaista, mutta ei kovin paljoa). Periaatteessa on siis tihkuttanut kaksi päivää. Pitäisikö ottaa yhteyttä neuvolaan maanantaina jos vuoto jatkuu? Ei ole kipuja ja raskausviikkoja on n. 6.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle on tulossa keskenmeno?? :O

Vierailija
2/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että vuodon pitäisi olla runsasta ja kivuliasta. Tiedä sitte.. toivottavasti ei :(

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisiko olla sitä kiinnittymisvuotoa? Vai tuleeko se jo aiemmin?

Vierailija
4/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 00:05"]

No voisiko olla sitä kiinnittymisvuotoa? Vai tuleeko se jo aiemmin?

[/quote]

Eiköhän se ole kiinnittynyt jo aikoja sitten =D

Vierailija
6/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos alkuraskauden verenvuoto on niukkaa ja kivutonta, neuvolaan kannattaa ottaa yhteyttä muutaman päivän sisällä" eli kannattaa siis maanantaina ottaa yhteyttä neuvolaan. Otanko vaikka loppuisikin huomenna tuo vuoto?

Vierailija
7/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole jo soittanut neuvolaan ja ilmoittanut, että olet raskaana, niin kannattaa soittaa heti maanantaina. Sovitte ensimmäisestä käynnistä jne. Kannattaa raportoida kaikki vuodotkin.

Vierailija
8/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta on hyvä tietää, että keskenmenoa ei voi myöskään itse aiheuttaa."

Ohis. Ei kai tuo pidä paikkaansa?

Vierailija
9/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykettä ei noilla viikoilla vielä kuitenkaan luultavimmin löydy, joten hyvin voit odotella viikon verran ja seurailla tilannetta. Voi olla että menee kesken tai sitten ei , mutta ei tuolle nyt mitään voi neuvolakaan tehdä.

Vierailija
10/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset viikot ovat jännittäviä, kun ei voi tietää varmuudella, mitä kohdussa kasvaa vai kasvaako yhtään mitään. Pitää odottaa ensin ensimmäisten sydänäänten kuunteluja ja sitten ultraäänitutkimuksia. Siksi kannattaa pitää raskaus salaisuutena ennen kuin alkaa tiedottaa sitä koko maailmalle. :) Ei nuo vuodot ole välttämättä vaarallisia, mutta onhan ne huolestuttavia. Joko sinua on alkanut yhtään oksettaa? Se ainakin olisi hyvä merkki... :P

Vierailija
11/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaan on jo aika sovittuna, mutta se on vasta kuun lopussa. Olen onnekseni lukenut että en ole ainoa kellä on vuotoa tullut tai jopa monetkin kuukautiset. No toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin :( Huokaus. Inhottavaa odotella. Kiva mennä ultraan ja lääkäri ilmoittaakin et "ei täällä mitään ole, sori". Olisipa kotona oma ultraäänilaite :DD

Vielä ei okseta pahemmin, kovin väsynyt olen niin kuin ensimmäisessäkin raskaudessa.

Vierailija
12/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa raskaudessa vuotoa ja kipua -> keskenmeno.

Toisessa raskaudessa vuotoja niin, että luulin menkoiksi. -> raskaus onnistui ja huomenna vietetään äitienpäivää. tai siis tänään. =)

Vierailija
13/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla harmitonta tai sitten se ei ole harmitonta, se on piinaavaa kun ei tiedä eikä sille mitään voi vaikka kesken menisikin. Itsellä on kahdessa onnistuneessa raskaudessa ollut vuotoa ja kaksi kertaa se on tarkoittanut keskenmenoa joten vuoto voi tarkoittaa mitä vaan. Toivottavasti sinulla jotain harmitonta ja vuodot loppuu säikyttelemästä. Alkuraskaus on kyllä niin piinaavaa aikaa ilman vuotojakin.

Vierailija
14/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on harmitonta.. :(

-ap

Vierailija
15/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne, sinulta vaaditaan nyt kärsivällisyyttä siinä toivon ja pelon vaiheilla. Tiedän mitä koet, olen itse kokenut saman monta kertaa. Omalla kohdalla se on aina tarkoittanut keskenmenoa. Toisaalta tiedän toisten kokemuksesta että joskus verenvuoto tässä vaiheessa on sitä harmitonta jota sinullekin nyt kovasti toivon.

Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä neuvolaan vuodon vuoksi. He eivät voi tehdä asialle yhtään mitään. Joillain paikkakunnilla tosin voi olla mahdollista, että joko neuvolassa tai naistentautien poliklinikalle lähetettynä pääset ultraääneen jolla katsotaan onko kohdussa elävää alkiota. Mutta esimerkiksi Helsingissä ei. Aika monet menevät omalla rahoituksella varhaisultraan täsäs vaiheessa koska eivät kestä odotusta, on pakko saada tietää mitä tapahtuu. Ultratutkimksia tehdään kaikilla lääkäriasemilla ja maksavat noin satasen. 

Muutoin voit vain odottaa, ja katsoa runsastuuko vuoto (=keskenmeno) vai pysyykö niukkana (=raskaus mahdollisesti jatkuu), jolloin voit mennä neuvolaan varattuna aikana ja toimitte sen oletuksen pohjalta että raskaus jatkuu. 

Jos taas verenvuoto runsastuu, tee raskaustesti viikko-pari vuodon lakattua. Jos se on negatiivinen, ei tarvita muuta hoitoa, raskaus on keskeytynyt ja kohtu tyhjentynyt. Jos se on edelleen positiivinen silloin ota yhteys neuvolaan uudestaan - keskenmeno on voinut jäädä epätäydelliseksi tai on pieni mahdollisuus että raskaus jatkuu selvistä keskenmenon merkeistä huolimatta (esimerkiksi kyseessä on ollut kaksosraskaus ja toinen alkio edelleen elossa). 

Näin varhaisilla viikoilla keskenmenon verenvuoto ei mitenkään välttämättä eroa tavallisista kuukautisista, ei siis ole sen kivuliaampaa, eikä vuoto sen runsaampaa. Vuoto kuitenkin todennäköisesti kestää vähän pidempään ja voi alkaa hitaasti tiputellen. 

Olen siis itse kokenut monta keskenmenoa, kuin myös monta onnistunuttakin raskautta. Olen myös töissä äitiysneuvolassa ja kohdannut tämän kokeneita (ja niitä joilla verenvuotoa on ollut mutta raskaus silti jatkunut) sitä kautta. 

Toivottavasti et koe tätä tietopakettia ahdistavaksi. Viimeksi kun täällä kerroin näitä samoja asioita samanlaisen kysymyksen esittäneelle, sain haukkuja että "kuinka kehtaat olla noin tunteeton kun toinen haluaisi vain kuulla että kaikki menee todennäköisesti hyvin". Kuitenkin moni haluaisi myös mahdollisimman paljon täsmällistä tietoa eikä vain lohdutteluja, vaikea arvata. 

Voimia odotukseen! 

Vierailija
16/16 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausviikolla 6 ei pitäisi tulla kuukautisia, eli jotain muuta vuotoa. Niinkuin muutkin sanoivat voi olla harmitonta tai ensi merkki keskenmenosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän