Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrityksen perustamisesta tietoa - auttakaa viisaammat!

Vierailija
11.05.2013 |

Olen ajatellut perustaa osakeyhtiön pienimuotoiseen harrastus-/sivutyöhöni. Asia on muuten selkeä, mutta kertokaa, miten yrityksen olemassaolo vaikuttaa palkansaajan statukseeni. Teen siis päätyökseni ihan normaalia palkkatyötä ja sitä aion jatkaakin, mutta mitä jos jäisin päätyöstäni työttömäksi, niin vaikuttaisiko yrityksen olemassaolo esim. työttömyyskorvauksen saamiseen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Oy? Melko raskas yhtiömuoto pienimuotoiseen sivuduuniin

Vierailija
2/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi. Lähtökohtaisesti työvoimatoimisto ei katso oy:n omistajan olevan työtön.

Sen sijaan voit liittyä itsellesi sopivaan osuuskuntaan, jonka kautta laskutat tekemäsi sivutyön. Sinulle sopiva ratkaisu voi olla myös toiminimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin suosittelisin vaikka toiminimeä. Oy:n pyörittäminen ei käy ns. vasemmalla kädellä. Ajattelitko hoitaa kirjanpidon itse? Olla toimitusjohtaja? Jos olet yrittäjä, se vaikuttaa mahdolliseen työttömyyskorvausasiaan suuresti. Yrittäjänä et ole työtön vaikka leipätyösi loppuisi.

Vierailija
4/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako yhtiömuoto palkansaajan statukseen? Onko toiminimen haltija "vähemmän yrittäjä" kuin esimerkiksi osakeyhtiön toimari? 

Haluan yhtiömuodon, jonka kautta/avulla on helppo työllistää myös muita (esim. perheemme nuorisoa). Ehkä toiminimenkin kautta on ihan yhtä helppo työllistää, mutta jotenkin tuo osakeyhtiö tuntuu selkeimmältä, kun siinä yritys toimii omillaan, eikä osana henkilökohtaista talouttani.

ap

Vierailija
5/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen lisää vielä, että jos päädyt osakeyhtiöön, valitse kumppani(t) tarkoin. Olen osakkaana pienessä perheyrityksessä. Itselleni oli alusta asti selvää, että työasiat ovat työasioita, henk.koht.asiat erikseen. Valitettavasti tämä ei aina pysy muilla yhtä hyvin mielessä. Omat kinat vedetään esiin duunissa. Lisäksi tunnetaan toisemme niin hyvin, että varmasti osataan vetää oikeista naruista, jotta toinenkin ärsyyntyy.

Läheisyys voi olla toki myös valtava voimavara.

Vierailija
6/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakeyhtiön toimitusjohtajuus ja/tai omistaminen ei vaikuta statukseen työntekijänä. Statukseen työttömänä se vaikuttaa erittäin paljon.

Työllistäminen onnistuu yhtä lailla toiminimellä kuin osakeyhtiöllä. Sivukulut ja paperityöt on yhtä suuria kummallakin.

Osakeyhtiössä itse asiassa huomioidaan perheenjäsenten palkkausta / omistajuutta suhteessa verotukseen ja eläkemaksuihin. Ole näistä selvillä.

Osakeyhtiön tilinpäätöksen laatiminen on monimutkaisempaa kuin toiminimen. Oy ei kannata, jos pyörität selkeää yhtä kuviota ja lähinnä palkkausta varten. Oy kannattaa alv:n vähennysten sekä juoksevien menojen kanssa.

Itselläni on sekä palkkatöitä mutta myös osakeyhtiö, jonka kautta maksan autosta ja puhelimesta lähtien mahdollisimman paljon vähennyksiin kelpaavia kuluja. Ylipäätään suhteessa verottajaan, eläkelaitoksiin ja kunnan palveluihin minulla on kaksi roolia: Olen sekä yksityishenkilö että firman omistaja. Nämä kaksi roolia on pidettävä visusti erillään hyvin monessa tilanteessa! Ja varsinkin rahan ollessa kyseessä :)

Vierailija
7/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole työsuhteessa omistamaasi osakeyhtiöön, millä perusteella saat laittaa auto- ja puhelinkulujasi sinne? Vai oletko sekä palkkatyössä, että työsuhteessa ( palkkatyössä) osakeyhtiössäsi?

Todellakin nämä roolit kannattaa pitää erillään, ainakaan peiteltyä osinkoa verottaja ei ymmärrä.

Vierailija
8/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakeyhtiö on mielestäni selkeämpi, itse omistan puolet, jolloin olen osakas, mutta myös palkkatyöntekijä (yel-velvollinen). Oy on uskottavampi ja selkeämpi, toiminimi on harrastelijoille, ja osuuskunnat ihan peestä, niissä vasta riidellään. Hanki kunnon kirjanpitäjä, joka selvittää sinulle kaikki lakipykälät, ei niitä tarvitse itse osata ulkoa. Sinun tehtäväsi on pyörittää yritystä, ei papereita.

Vierailija
9/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjällä on periaatteessa mahdollisuus työttömyysturvaan, mutta käytännössä sitä on erittäin hankala saada.

Mitä hyvänsä teetkin, niin hanki kunnolla tietoa eri asioista ennen yrityksen perustamista ja myöskin palkkaa kunnollinen kirjanpitäjä. Näillä keskustelupalstoilla liikkuu aivan liikaa yrittäjiä, jotka yrittävät hoitaa kaiken itse, ja sitten valitetaan verottajan ja muiden tahojen epäoikeudenmukaisista tempuista, kun oikeasti ongelmana on se, ettei itse ole toimittu sääntöjen mukaisesti.

Karmeimpana esimerkkinä nainen, joka työskenteli miehensä toiminimessä ja joka jäi ilman äitiyspäivärahaa, kun hänen YEL-maksujaan ei ollut maksettu. Eivät ymmärtäneet, että vaikka yrittäjän puolisolle ei toiminimessä makseta palkkaa eikä sitä edes saa maksaa, tietyt lakisääteiset velvollisuudet on toki hoidettava.

(Selvennän tämän palkkausasian: Yrittäjä voi toiminimessä vapaasti nostaa rahoja ja maksaa puolisolleen niin paljon kuin haluaa. Puoliso on kuitenkin yrittäjä, ei työntekijä, eli hänelle maksettava raha ei ole palkkaa: siitä ei makseta sivukuluja eikä oteta ennakonpidätystä eikä sen määrää ilmoiteta verottajalle. Sen sijaan veroilmoituksella lasketaan toiminimen verotettava tulos (tuloista vähennetään menot) ja ilmoitetaan, miten se jakautuu yrittäjän ja hänen puolisonsa kesken (esimerkiksi yrittäjä 70 %, puoliso 30 %). Yrittäjän nostamaa rahaa ei tietenkään lasketa menoksi. Jos puoliso tekee vähääkään enempää töitä, hänestäkin on maksettava YEL-maksua, joka vaikuttaa eläkkeen lisäksi myös esimerkiksi äitiys- ja sairauspäivärahaan, ja hänen on maksettava ennakkoveroa.)

Vierailija
10/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataanpa nyt vähän näitä vääriä käsityksiä.

Jos olet kokopäiväisessä palkkatyössä ja yritys on sivutoimista, ei se vaikuta työttömyyteesi käytännössä muuten kuin että joudut antamaan selvityksen yritystoiminnasta ja sen sivutoimisuudesta. Päätoimiselle yrittäjälle tilanne on toinen.

Kannattaisi ehkä käydä lukemassa työttömyysturvalaki ennen kuin annatte neuvojanne.

Vierailija
11/11 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppitunti numero 1: Älä luota keskustelupalstojen neuvoihin.

Tässä on muutama asiallinen linkki, googlettamalla löydät lisää.

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/minustakoyrittaja/perustaminen/

http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yrityksen_perustaminen

http://www.yrityssuomi.fi/web/guest/palvelupolku?pp=polku_Yrityksen_perustaminen

http://www.uusyrityskeskus.fi/n%C3%A4-perustat-yrityksen

Yrittäjäkurssista ei ole ainakaan haittaa, ja se saattaa olla jopa edellytys starttirahan saamiseksi, jos siis sellaista haluat. Lisäksi kannattaisi käydä juttelemassa asiasta Uusyrityskeskuskessa tai TE-toimistossa, niissä osataan antaa parempia ja luotettavampia neuvoja kuin av-palstalla, ja varmaan myös ohjataan yrittäjäkurssille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi