Miten peruskunto voi yhtäkkiä romahtaa vuosikymmeniä urheilemalla?
Nuorena pelasin jalkapalloa, siitä lenkkeilyä noin 20 vuotta jonka aikana fyysisiä töitä ja lihaskuntoharjoittelua ja nuo lenkit olivat 5-10 km lenkkejä ilman mitään ongelmia.
Nyt ihan yhtäkkiä kunto on huono. Voin juosta vain lyhyen matkan hengästymättä. Portaat neljänteen kerrokseen tekevät tiukkaa. 2 x 20 vatsalihasliikkeitä jaksaa just. Miestenpunnerruksia ei mene yhtään. Kipuja tulee helposti ympäri jalkoja jos ei venyttele kunnolla ja pidä huolta oikeista asennoista.
Jos on koko elämän ajalta muka hyvä pohjakunto miten se voi täysin romahtaa? Tapahtui joskus tammikuun jälkeen enkä meinaa millään palautua!
Kommentit (8)
Siis jaksoitko joulukuussa vielä hyvin, mutta tammikuussa tuli romahdus ilman selvää syytä? Jos näin on, niin ehdottomasti lääkäriin.
Vai oliko sinulla monta kuukautta taukoa, ja sitten et jaksanutkaan entiseen malliin, kun yritit aloittaa uudelleen? Se ei ole yhtä vakavaa.
Perinteinen ylikunto? Oireet ainakin melko samat.
Vierailija kirjoitti:
Siis jaksoitko joulukuussa vielä hyvin, mutta tammikuussa tuli romahdus ilman selvää syytä? Jos näin on, niin ehdottomasti lääkäriin.
Vai oliko sinulla monta kuukautta taukoa, ja sitten et jaksanutkaan entiseen malliin, kun yritit aloittaa uudelleen? Se ei ole yhtä vakavaa.
Ei siis ollut taukoa missään vaiheessa, mutta tammikuussa sairastin flunssan samalla kun mies keuhkokuumeen ja pari läheistä oli myös flunssassa. Siitä asti on ollut kipuja, väsymystä jne. Töissä lisääntyivät rokulipäivät kun tein fyysistä työtä. Nyt olen ollut useamman kuukauden työtön. Verikokeissa ei ole näkynyt mitään. Haluaisin palata töihin tekemään niitä hommia mitä tein ennen (varasto), mutta hirvittää kun ei jaksa mitään. No ehkä tää tästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen ylikunto? Oireet ainakin melko samat.
Olen tuostakin lukenut, mutta en usko. Töissä käydessä vähensin reilusti muuta treeniä kun työ oli aivan tarpeeksi fyysistä ja olen aina pitänyt lepopäiviä/lepojaksoja. Ap
Krooninen väsymysoireyhtymä. Tosi ikävä sairaus. Koronasta voinut tulla taikka tavisflunssasta.
*urheilleella siis