Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaa kesää lomaillaan asuntoautolla ja tuntuu, että muut karavaanarit paheksuu "aloittelijoita"?

Vierailija
10.07.2020 |

Se, ettei auto mene kerralla omalle paikalle ei tarkoita sitä, että pitää jäädä tuijottamaan halveksuttavasti!! Siis puhun leirintäalueella tapahtuvasta toiminnasta.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei kukaan tule valittamaan, niin minulle yhdentekevää jos joku tuijottaa. En yleensä välitä muista niin paljon huomatakseni.

Vierailija
42/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan pari kertaa lainattu asuntoautoa ja tykättiin kyllä. Leirintäalueet kierrettiin kaukaa, koska ei olla niin yhteisöllisiä, että haluttais seuraa. Aina löytyi kiva parkki jostain rauhallisesta paikasta yöpymiseen ilman, että häirittiin ketään. Ja aamulla taas jatkettiin. Outoa jumittaa päivätolkulla samassa paikasssa, mut tapansa kullakin. Sama kuvio on myös veneilyssä. Toiset jää satamiin kaljottelemaan ja toiset käy rauhallisissa luonnonsatamissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit huikata heille, että näytäs vähän, niin alkaa antamaan sulle merkkejä peruuttamiseen.

Usein saattavat olla siinä juuri sitä varten, jos näyttäjää tarvitaan.

Vierailija
44/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa peruuttaa, pysy v.ttu kotonasi!?Terv karavaanari since 1986!

Vierailija
45/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karavaanarius on elämäntapa. Et oo karavaanari jos kerran vuodessa vuokraat viikoksi auton.

Eräs tunnettu somettajakin on ekaa kertaa matkailuautolla just liikenteessä ja jakelee vinkkejä kun tietäis enemmänkin aiheesta, tulee myötähäpeä.

No jaa. Me ei ehditä montaa viikkoa ja montaa kertaa kesässä reissata, mutta silti ollaan ihan yhtä karavaanareita kuin muutkin. 

Onko enemmän karavaanari se, jolla on vaunu kausipaikalla kesät-talvet? Vai kilometrienkö mukaan se lasketaan? Leirintäalueella juotujen whiskyjen? 

Karavaanari on jokainen, joka tuntee onnen tunnetta oman (/lainatun) lyhyemmän tai pidemmän karavaaninsa nytkähdettyä liikkeelle. Ei se vaadi mitään arvottamisia minun mielestäni.

Mun mielestä ”oikealla” karavaanarilla on oma auto tai vaunu. Lomat ja viikonloput ollaan liikkeessä. Jos ajelee vuokravälineellä, ei ihmekkään et katotaan vähän pahasti

No mistä sen vuokravälineen sitten tunnistaa?

Lukee isolla "vuokraus hyypiä". 🤪🤪🤪🤪

Vierailija
46/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karavaanarius on elämäntapa. Et oo karavaanari jos kerran vuodessa vuokraat viikoksi auton.

Eräs tunnettu somettajakin on ekaa kertaa matkailuautolla just liikenteessä ja jakelee vinkkejä kun tietäis enemmänkin aiheesta, tulee myötähäpeä.

No jaa. Me ei ehditä montaa viikkoa ja montaa kertaa kesässä reissata, mutta silti ollaan ihan yhtä karavaanareita kuin muutkin. 

Onko enemmän karavaanari se, jolla on vaunu kausipaikalla kesät-talvet? Vai kilometrienkö mukaan se lasketaan? Leirintäalueella juotujen whiskyjen? 

Karavaanari on jokainen, joka tuntee onnen tunnetta oman (/lainatun) lyhyemmän tai pidemmän karavaaninsa nytkähdettyä liikkeelle. Ei se vaadi mitään arvottamisia minun mielestäni.

Mun mielestä ”oikealla” karavaanarilla on oma auto tai vaunu. Lomat ja viikonloput ollaan liikkeessä. Jos ajelee vuokravälineellä, ei ihmekkään et katotaan vähän pahasti

No mistä sen vuokravälineen sitten tunnistaa?

Hardcorekarvanaamareilla on autoissaan/vaunuissaan nimerotunniste, jonka suuruudesta pystyy päättelemään alkoholisoitumisasteen.

Mitä pienempi numero, sitä pidemmälle numeroidun juopon alkoholisoituminen on edennyt.

Vannabekaravaanareilla tämä numerointi puuttuu ja kyseessä on normaali matkailija ilman kausipaikkojen aiheuttamia alkoholiongelmia.

Vierailija
47/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tykkää kuppikunnista. On niin turvallista olla vain tuttujen parissa.

Vierailija
48/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa peruuttaa, pysy v.ttu kotonasi!?Terv karavaanari since 1986!

Itse olen peruutellut vuodesta 1975. Ekan kerran kun peruutin tampereelta jyväskylään, hieman muut karavaanarit katselivat  että tuleeko tuosta mitään. Oriveden paikkeilla meni jo rutiinilla.  Lisäksi peruuttamisessa on sekin etu että hyvin näkee onko jonoa "takana". Vain amatöörit vetää vaunua..  

Vierailija
49/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karavaanirit ovat omahyväisiä m*lkkuja ja ne saakelin kopperot pitäisi kieltää lailla. Tukitaan liiikenne ja päästöt ei kiinnosta lainkaan.

Vierailija
50/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karavaaranit on ikuisuusaihe kesäisin maantiellä. Minusta se on pikemminkin asennekysymys kuin ongelma. Yhtälailla heillä on oikeus käyttää julkisia teitä kuin muillakin. Oman kokemukseni mukaan karavaarani antaa kyllä tietä nopeimmille kulkijoille kun jonoa alkaa kertyä taakse.

Suurempi ongelma on mielestäni veneilijät Helsingin edustalla, joilla ei ole minkäänlaisia vedellä liikkumisen taitoja. Ei ymmärretä merimerkkejä, ei välitetä nopeusrajoituksista, eikä tiedetä kuka väistää. Ne nopeusrajoitukset on vesillekin laitettu hyvästä syystä. Laineita ei saa nostattaa tietyissä paikoissa (lintujen pesimärauha, laiturien turmelu, asutus jne).

Mielestäni on hullua päästää yhtään kuljettajaa veneilemään tai vesijeteillä ajamaan Helsingin tai muunkaan kaupungin edustalle ilman merkkien ja sääntöjen opiskelua.

Etenkin kun Helsingin edustalla kulkee laivareittejä ristiin rastiin. Ne isot laivat eivät pysähdy ja käänny hetkessä, kun joku tohelo aiheuttaa vaaratilanteen tietämättömyyttään.

Laivan ja veneen törmätessä veneilijä jää 100% varmuudella kakkoseksi.

Vierailija
51/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntovaunua perässään vetävät on pääsääntöisesti idiootteja.

Körryytellään pitkin maanteitä 70-80 km/h satasen alueella kilometrien pituinen letka perässä. En ole koskaan nähnyt, että joku väistäisi hetkesi sivuun, että takana tulijat pääsisivät ohi. Suomen maanteillä ei ole helppoa ohittaa, eikä tarvita kuin yksi tai kaksi arempaa kuskia siihen asuntovaunuetanan taakse, niin muilla onkin jo aikamoinen ohittamisurakka.

Opettelepa pitämään kunnollinen turvaväli, niin alkaa niitä ohituspaikkoja löytyä, kun näet ratin takaa muutakin kuin edelläajavan perävalot.

Ei ohittamisessa mitään ongelmaa ome, mutta nou lastikot aiheittavat ihan turhaa hidastelua. Ja sitten on tosiaan niitä arkajalkoja, jotka vielä jostain syystä roikkuvat ihan perässä, vaikkei ole mitään aikomusta ohittaa. Yleensä nämä ovat naiskuskeja.

Vierailija
52/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ilmastojutut ja päästöjen vähentäminen ovat muotia, niin ainakin asuntovaunut tulisi kieltää.

Vierailija
53/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun ilmastojutut ja päästöjen vähentäminen ovat muotia, niin ainakin asuntovaunut tulisi kieltää.

Kielletään mieluummin hotellit.

Suurimman osan ajasta lämmitetään isoa hotellia satoine huoneineen, joissa ei edes ole ketään.

Ilmastoinnit pauhaavat kesällä ja lämmitykset talvella.

Matkailuautoa tai vaunua käyttävä laittaa lämmöt päälle vaunuun/autoon parkkeeratessaan sen ja ympäristö kiittää.

Omalla kulkuneuvolla kulkevien saasteet ovat hyttysen pieru Itämeressä verrattaessa suomen tyhjäkäynnillä toimivaan majoitusverkostoon.

Vierailija
54/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on muutaman kerran vuokrattu asuntoauto ja ollut tosi mukavaa. En ole niin sosiaalinen että etsisin tuntemattomista juttuseuraa, mutta juttelen kyllä jos mulle jutellaan. Yövyttiin useimmin kyllä leirintäalueilla (ei millään näillä isoilla suosituilla SF-karavaanareiden alueella), lähinnä sellaisilla pienillä joissa oli vain muutamia autoja ja vaunuja silloin kuin niissä kävimme, eli omaa tilaa oli riittävästi, eikä yhteistiloissa tunkua.

Sitä kausipaikka hommaa en niin ymmärrä varsinkaan siinä mielessä, että et koskaan poistu alueelta. Mikä järki ostaa vaunu, josta et sitten liikuta koskaan, vai onko se jo valmiiksi sellainen ettei sen kanssa liikenteeseen kannata mennä. Ilmeisesti vaunu on kuin kesämökki, mutta haluaa kuitenkin olla alueella jossa on muitakin, eli mökki rauhaa ei varsinaisesti. Sen verran kiinteitä rakennelmia joillakin näkee vaunujen ympärillä että tietää ettei se ainakaan vuosiin ole liikkunut.

Ei sillä, jos tykkää ei se minulta ole pois. Saan minä kuitenkin ihmetellä vaikkei asia mulle mitään kuulukaan.

Vierailija
55/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että Suomessa ei ole ikäviä ja veemäisiä karavaanareita yhtään sen enempää kuin muuallakaan. Sensijaan meillä riittää laumoittain ihmisiä jotka kuvittelevat että heitä katsotaan pahasti ja kriittisesti. Vika on pään sisällä ja koskee suurta osaa meistä.

Kun kuvittelee mielessään että tuon katse tarkoittaa pahaa ja se varmasti ajattelee mut ihan tolloksi niin minkäs siinä katselijana teet kun sut on jo edeltäkäsin tuomittu.

Jos olet ystävällinen, se tulkitaan alentuvaksi veetuiluksi. Jos taas et ole tulijan parkkeeraustouhuja huomaavinasi niin olet tyly ja sisäänlämpiävä.

Vierailija
56/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenestä puhut?

Vierailija
57/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me on muutaman kerran vuokrattu asuntoauto ja ollut tosi mukavaa. En ole niin sosiaalinen että etsisin tuntemattomista juttuseuraa, mutta juttelen kyllä jos mulle jutellaan. Yövyttiin useimmin kyllä leirintäalueilla (ei millään näillä isoilla suosituilla SF-karavaanareiden alueella), lähinnä sellaisilla pienillä joissa oli vain muutamia autoja ja vaunuja silloin kuin niissä kävimme, eli omaa tilaa oli riittävästi, eikä yhteistiloissa tunkua.

Sitä kausipaikka hommaa en niin ymmärrä varsinkaan siinä mielessä, että et koskaan poistu alueelta. Mikä järki ostaa vaunu, josta et sitten liikuta koskaan, vai onko se jo valmiiksi sellainen ettei sen kanssa liikenteeseen kannata mennä. Ilmeisesti vaunu on kuin kesämökki, mutta haluaa kuitenkin olla alueella jossa on muitakin, eli mökki rauhaa ei varsinaisesti. Sen verran kiinteitä rakennelmia joillakin näkee vaunujen ympärillä että tietää ettei se ainakaan vuosiin ole liikkunut.

Ei sillä, jos tykkää ei se minulta ole pois. Saan minä kuitenkin ihmetellä vaikkei asia mulle mitään kuulukaan.

Vuokrasin aikoinaan kausipaikan pariksi talveksi matkailuautolleni erään pienen paikkakunnan lerintäalueelta, syynä etten löytänyt autolle muuta talvisäilytyspaikkaa.

Tuli siellä poikkeiltua kahden talven aikana aika usein ja muut vakipaikkalaiset tulivat tutuiksi.

Juominen oli viikonloppuisin jokapäiväistä ja kahden vuoden aikana muutama yksinäinen mies päätyi katkolle ja kun vierailin joidenkin kausipaikkalaisten vaunuilla, ne olivat siivottomia, kusenhajuisia sikaloita.

Kävin itse siellä perheeni kanssa ja kun vietin paikassa toisenlaista elämää selvinpäin, alkoivat paikalliset suhtautua meihin vihamielisesti.

Viimeisiä niittejä oli sähköjohtojen katkaiseminen autolleni ja rosteristen pölykapseleiden tuhoaminen jollakin syövyttävällä aineella ja se toinen talvi jäi viimeiseksi.

SIsäänpäinlämpiävää alkoholisoitunutta porukkaa, jossa kastijako rikkaampien ja köyhien välillä oli silmiinpistävä.

Aurinkorannalla, veden äärellä juopottelivat paremmin toimeentulevat ja keskikaljaa joi kauempana peränurkissa pidemmälle kausipaikkaelämää viettäneet paikan hylkiöt.

Vierailija
58/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasin aikoinaan kausipaikan pariksi talveksi matkailuautolleni erään pienen paikkakunnan lerintäalueelta, syynä etten löytänyt autolle muuta talvisäilytyspaikkaa.

Tuli siellä poikkeiltua kahden talven aikana aika usein ja muut vakipaikkalaiset tulivat tutuiksi.

Juominen oli viikonloppuisin jokapäiväistä ja kahden vuoden aikana muutama yksinäinen mies päätyi katkolle ja kun vierailin joidenkin kausipaikkalaisten vaunuilla, ne olivat siivottomia, kusenhajuisia sikaloita.

Kävin itse siellä perheeni kanssa ja kun vietin paikassa toisenlaista elämää selvinpäin, alkoivat paikalliset suhtautua meihin vihamielisesti.

Viimeisiä niittejä oli sähköjohtojen katkaiseminen autolleni ja rosteristen pölykapseleiden tuhoaminen jollakin syövyttävällä aineella ja se toinen talvi jäi viimeiseksi.

SIsäänpäinlämpiävää alkoholisoitunutta porukkaa, jossa kastijako rikkaampien ja köyhien välillä oli silmiinpistävä.

Aurinkorannalla, veden äärellä juopottelivat paremmin toimeentulevat ja keskikaljaa joi kauempana peränurkissa pidemmälle kausipaikkaelämää viettäneet paikan hylkiöt.

Pakko olla Kokonniemi?

Vierailija
59/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä uskon että Suomessa ei ole ikäviä ja veemäisiä karavaanareita yhtään sen enempää kuin muuallakaan. Sensijaan meillä riittää laumoittain ihmisiä jotka kuvittelevat että heitä katsotaan pahasti ja kriittisesti. Vika on pään sisällä ja koskee suurta osaa meistä.

Kun kuvittelee mielessään että tuon katse tarkoittaa pahaa ja se varmasti ajattelee mut ihan tolloksi niin minkäs siinä katselijana teet kun sut on jo edeltäkäsin tuomittu.

Jos olet ystävällinen, se tulkitaan alentuvaksi veetuiluksi. Jos taas et ole tulijan parkkeeraustouhuja huomaavinasi niin olet tyly ja sisäänlämpiävä.

Olen kierrellyt toistakymmentä vuotta ympäri eurooppaa eri maissa, enkä missään ole tömännyr samanlaiseen toljotteluun kuin suomessa.

Kun menee tankkaamaan autoaan pienillä paikkakunnilla, terassilla istuu vanhojen ukkojen kööri, joka tuijottaa tulijaa maanisesti ja seuraa jokaista liikettä kuin teatteriesitystä.

Kun parkkeeraat autoasi leirintäauleella, paikalle ilmestyy kuin tyhjästä muutama toljottaja seuraamaan operaatiota suu auki.

Toljottaminen alkaa jo kun ajaa autonsa sisään leirin portista ja kaikkien päät kääntyvät tulijaa kohti kuin taikaiskusta, eikä saa hetkenkään rauhaa, ennenkuin on saanut sähkökaapelit vedettyä ja markiisin laskettua alas.

On tämä omaalaatuinen toljottajien maa.

https://d1ddzfo1d7bgrb.cloudfront.net/aamulehti/200189150-800x_.jpg

Vierailija
60/66 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenestä puhut?

Äidin puheenvuoro

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme