Miksi syydetään verovaroja ANOREKSIAN hoitoon?
Heti aluksi: otsikko on provo.
Alkoi nyppiä, kun luin keskusteluja, joissa päivitellään sitä kuinka ihmiset syövät itsensä lihaviksi ja sitten heidän hoitoonsa käytetään verorahoja.
Esimerkiksi tuo 270 kg painavan tapaus. Hei haloo, tuo ihminen on sairas! Hänellä on syömishäiriö.
Sairauksia hoidetaan verovaroilla. Jos ihminen teloo itsensä extreme-urheilussa, hänkin saa hoitoa, vaikka on itse aiheuttanut vammansa.
Entä miltä kuulostaisi tällainen kommentti: Anoreksia on jokaisen oma valinta. Kun syö sen verran kuin kuluttaa, pysyy normaalipainoisena. Jos on liian laiha, pitää vain alkaa syödä enemmän.
Tietenkään tuolla tavalla ei sanota anoreksiaa sairastavalle, koska tajutaan, että ihminen ei ihan vain huvin vuoksi ole valinnut tilaansa. Ymmärretään, että 35 kg painavalla on syömishäiriö, mutta ei mitenkään voida ymmärtää sitä, että 300-kiloisellakin on syömishäiriö, joka vaatii oikeaa apua eikä kommentteja tyyliin "lähde juoksulenkille".
Kommentit (10)
Heh, olin jo valmistautunut otsikon vastaiseen keskusteluun ja vääntöön ;)
On oikeasti aika kummallista, että meillä ei vedetä terveyskeskuksissa kohtuu hinnalla sellaisia painonvartijat-tyyppisiä ryhmiä. Siitä tulisi terveydenhoitoon todennäköisesti pelkkää säästöä.
En siis kiellä sitä, että oma motivaatio on todella tärkeää kaikessa parantumisessa. Tämä koskee niin ylipainoa, anoreksiaa kuin muutakin mielenterveyttä.
On vain todella ajattelematonta olla näkemättä niitä todellisia ongelmia vakavan ylipainon taustalla.
Eihän anoreksiassakaan ykkösongelma ole se, että ihminen on liian laiha. Anorektikon ongelma ei ole se, että hän on niin "laiska", ettei viitsi syödä tarpeeksi.
Mielestäni sairaalloinen ylipaino (BMI yli 40) on vastaavanlainen ongelma kuin sairaalloinen alipaino (BMI alle 16). Monelle lievästi ylipainoiselle voi riittää se, että ottaa itseään niskasta kiinni, mutta ei sellaisella jolla on selvästi vääristynyt suhde ruokaan.
ap
No, ylipäätään tässä maassa on totuttu 'liian hyvään', eli itse ei tarvitse olla vastuussa itse aiheututuista sairauksista. Kaikki pitää tulla ilmaiseksi. Olemme menossa sitä kohti, että ihminen joutuu ottamaan enemmän vastuuta itsestään - myös sairauden kohdatessa. Ja hyvä niin. Miksi sairaanhoidon tai hammashoidon tulisi olla ilmaista??
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:21"]
No, ylipäätään tässä maassa on totuttu 'liian hyvään', eli itse ei tarvitse olla vastuussa itse aiheututuista sairauksista. Kaikki pitää tulla ilmaiseksi. Olemme menossa sitä kohti, että ihminen joutuu ottamaan enemmän vastuuta itsestään - myös sairauden kohdatessa. Ja hyvä niin. Miksi sairaanhoidon tai hammashoidon tulisi olla ilmaista??
[/quote]
Meillä tällä sivistysmaissa on tapana että myös yhteiskunta huolehtii jäsenistään. On toisenlaisiakin valtoita. Ehkä voi muuttaa johonkin niistä?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:21"]
Miksi sairaanhoidon tai hammashoidon tulisi olla ilmaista??
[/quote]
Eihän se olekaan. Tunnen yhden vakavasti ylipainoisen, joka on maksanut veroja huomattavasti enemmän kuin keskimääräinen suomalainen. Hän ei ole koskaan ollut työttömänä eikä hänellä ole lapsia, joten hän on veroihinsa nähden käyttänyt hyvin vähän yhteiskunnan palveluita. Minä en ainakaan keksi mitään perustetta sille, miksi hänen pitäisi maksaa verojen lisäksi terveydenhoitonsa vielä uudestaan.
ap
nosto