Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teidän (erityisesti teini-ikäiset) lapset elää ihan omaa rytmiään kesälomalla?

Vierailija
10.07.2020 |

Ihmettelin kovasti kun kuulin että tuttavapiirini teinit herätetään joka aamu kello 8.30.

Onko tuo ihan yleistä?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleekohan tästä valtavasti alapeukkuja... Mulla oli lapsena ja varhaisteininä valtava pelko siitä, että jos valvoo myöhään lomalla niin unirytmi menee sekaisin, eikä sitten kun koulu alkaa, ehdi nukkua tarpeeksi. Koulussa ym. siitä aina kovasti peloteltiin, kuinka monta tuntia yössä minkäkin ikäisen pitää ehtiä nukkua - koskaan ei kerrottu, mitä seuraa jos ei nuku tarpeeksi, mutta uskoin että jotain äärimmäisen kamalaa sen täytyy olla. Joten halusin lomalla herätä aina aikaisin, ettei sitten koulun alettua tapahdu jotain epämääräistä kamalaa. Äiti sai suostuteltua nukkumaan sentään kahdeksaan asti lomilla. Tätä jatkui suunnilleen ripariin asti, jolloin vasta opin satunnaisen myöhään valvomisen hauskuuden ja sen, ettei siitä mitään kamalaa seuraa, seuraavana päivänä vaan vähän väsyttää enemmän.

Voi sinuu. Jotenkin hellyyttävää, mutta toisaalta juurikin aivan tarpeetonta pelottelua.

Terve ihminen nukkuu tarpeeksi, kun nukuttaa. Mä en ole koskaan uskonut tuohon, että ihminen tarvii joka yö ne 8-10 tunnin unet. Ei sitä unta väkisin vaan tule. Toiset tarvii enemmän toiset vähemmän.

esim mieheni nukkuu mielellään 12 tuntia vuorokaudessa ja pärjään vallan hyvin kuuden tunnin unilla.

Vierailija
62/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan yleinen olettamus siitä että _jokainen_ teini haluaa valvoa aamuun ja nukkua iltapäivään. Uskokaa tai älkää, on olemassa myös sellaisia teinejä jotka heräävät automaattisesti aikaisin. Ja tietenkin myös sellaisia, jotka toivovat herättämistä.

Miksi siitä pitää vetää raivarit täällä? Eiköhän vanhemmat tunne omat lapsensa parhaiten.

Sitten on sun kaltaisia, jotka eivät näe, että olet ainoa joka täällä raivoaa.

Tietenkin osa teineistä on aikaisen madon nappaajia, kuten aikuisistakin. Se on vaan teiniyteen kuuluva juttu, että uni maistuu. Vaikka herää ajoissa, niin aika moni ottaa pikku päikkärit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa elää ja päin peetä elävät. Valvovat yön ja nukkuvat päivällä.

16 ja 18vuotiaita.

Vierailija
64/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni on tärkeää, mut ei sill ole lomalla väliä, milloin nukkuu. Maailmalla on sitä paitsi eri aikavyöhykkeitä, ei koko maailma nuku samaan aikaan koskaan. Puhdasta propagandaa, että johonkin tiettyyn aikaan pitäisi nukkua tai vähintään taivas putoaa niskaan.

Vierailija
65/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit raivoaa täällä, ei ne tyhmiä ole. Menkääpäs katsomaan jo pikkukakkosta.

Vierailija
66/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ihmetyttävät nämä vanhemmat, joiden lapset saavat nukkua pitkälle iltapäivään. Taitavat olla niitä perheitä, joista teini joudutaan hakemaan syksyllä nuorisotoimen kyydillä kouluun...

Minäkin nukuin teininä lomalla ja viikonloppuisin niin pitkään kuin nukutti ja tiedätkös mitä tein illalla ja yöllä? Luin. Olen ollut lapsesta saakka lukutoukka ja mikään ei ollut nuorena ihanampaa kuin lukea omassa huoneessa yöllä ihan rauhassa, kun mistään ei kuulunut äänen ääntä ja kaikki oli hyvin.

Sitä samaa tekevät nyt myös omat kolme teiniäni, eli meidän perheen harrastus on lukeminen. Olemme löytäneet myös äänikirjat ja jos tulisit vaikka nyt katsomaan mitä perheemme tekee, niin näkisit minut sohvalla kännykkä kädessä, yksi teini on tuossa sohvalla vieressä kirja kädessä, toinen taitaa löhötä nyt yläkerran aulan sohvalla kirjaa lukien ja kolmas löhöää sängyssään lukien. Mieheni joko lukee tai ottaa pieniä tirsoja sängyssä. Jos tulet katsomaan tätä lomapäivän viettoa vaikka yöllä yhdentoista aikaa, niin me kaikki olisimme luultavasti kirjat kädessä tai sitten parilla olisi luurit korvilla ja niistä kuuluisi äänikirja. Aamulla yleensä minä nousen ekana joskus seiskan ja kympin välillä, sitten nousee mies ja teinit yleensä puoleen päivään mennessä.

Olemme hyvin onnellinen ja tasapainoinen perhe. Lukemisen ohella harrastamme yhdessä ja erikseen myös ruoanlaittoa ja teemme erilaisia ruokia ihan sen mukaan mitä hyviä ohjeita löydämme ja liikuntaharrastuksena meillä on mm. maastopyöräily, vaellus ja talvella hiihto. Alkoholi ei kuulu perheemme tekemisiin ollenkaan, ei aikuisten eikä teinien.

Myös lasten ystävät ovat samanlaisia rauhallisia fiksuja ihania nuoria. Asumme pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
67/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ihmetyttävät nämä vanhemmat, joiden lapset saavat nukkua pitkälle iltapäivään. Taitavat olla niitä perheitä, joista teini joudutaan hakemaan syksyllä nuorisotoimen kyydillä kouluun...

Ei sunkaan kukaan mun teiniä minnekään kouluun hae kun toista vuotta jo töissä ja viettää ansaitusti elämänsä ensimmäistä palkallista kesälomaa :P

Vierailija
68/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ollut edes paha, joudun itse menemään kello 21.45 nukkumaan kesälomallakin. Olen pian 15v, vanhemmat valittavat omaa aikaa, vaikka olisin ihan hiljaa omassa huoneessa. Herätys jossain kello 9. Puhelin pois 21.00, mitä teen että saan valvoa pitempään?

Vierailija
69/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritin loman alussa jotain sääntöjä asetella, mutta nyt mun teinit ei niistä enää piitanneet. Ollut antoisaa aikaa. Olen joutunut itse kasvamaan äitinä ja ihmisenä. Pari kuukautta mennyt opetellessa, että antaa toisten elää omaa elämäänsä. En mä voi noita enää komennolla, mutta joka päivä kerron miten tärkeitä ja rakkaita poikia ne mulle on ja jos ikinä jotain pulmia niin tulisivat juttelee

Vierailija
70/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihanaa lukea näitä kommentteja. Vielä viitisen vuotta sitten minä olin se teini, jonka nukkumaanmenoaika oli lukiossakin 22.30 ja aamulla äiti herätti huutamalla viimeistään yhdeksältä, että nyt ylös sieltä ettei päivä mene hukkaan. Ymmärrän, että tarkoitus oli hyvä, mutta huonounisena teininä sain unen päästä kiinni usein vasta kolmelta yöllä ja vaikka yhteentoista asti nukkuminen vapaapäivisin olisi ollut niin paljon parempi. En myöskään ymmärrä vanhempien logiikkaa pakottaa teini sänkyyn kymmeneltä: sen sijaan, että olisin voinut tehdä jotain hyödyllistä, esim. lukea tai piirtää lampun valossa, makasin tuntikausia hipihiljaa sängyssä puhelimella. Jos äiti löysi minut esim. 17-vuotiaana hereillä vielä yhdeltä yöllä, hän raivostui minulle totaalisesti, että miksi en ole nukkumassa. En voi vieläkään ymmärtää.

Vierailija
71/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotias elää omassa rytmissään. Kyselen toki kun ollaan lähdössä reissuun tai tekemässä muuta erikoisempaa, että onko lähdössä mukaan ja on ollutkin paljon matkassa. Ja jos sanon vaikka, että 9.00 on lähtö niin istuu siihen aikaan autossa😊

Vierailija
72/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu miten tykkää. Tulee joskus kotiinkin vasta lähempänä aamua. Välillä käyn kertomassa, paljonko kello on, mutta en pakota heräämään. Tytär 18-vuotias.

Vierailija
73/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vielä tylsempi perhe! Innolla odotan kommentteja.

Meillä pysyy aina sama rytmi. Kyllä, aina. Kaikki menevät nukkumaan 22.15-22.45 ja heräävät 07.15-07.45. Nukkumaanmeno on aina tuskatonta ja niin myös herääminen. Päivän aikana ei ole tarvetta päiväunille ja päivän jaksaa pirteänä. Teineillä ei iltariennot kiinnosta, he näkevät ystävään mielummin päivällä. Illat yleensä vietämmekin yhdessä katsellen elokuvia.

Meidän perheelle tämä sopii oikein hyvin.

Montako kertaa olet antanut teineille vaihtoehtoja? Esim. Mennä kaverille yöksi,valvoa myöhään?

Luulen, että olet oikea tyranni eikä lapset uskalla vastustaa sinua ja siksi voit elää tuossa omassa kuplassasi luullen että kaikki muutkin ovat onnellisia koska sinä olet .

Vierailija
74/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ca kirjoitti:

Tuo ei ollut edes paha, joudun itse menemään kello 21.45 nukkumaan kesälomallakin. Olen pian 15v, vanhemmat valittavat omaa aikaa, vaikka olisin ihan hiljaa omassa huoneessa. Herätys jossain kello 9. Puhelin pois 21.00, mitä teen että saan valvoa pitempään?

En osaa sulle mitään keinoja neuvoa, vanhempasi saattavat vain kiristää sääntöjä. Itse tykkään, että sulla on turhan kovat rajat etkä todellakaan ole mikään taapero ikäinen josta vanhemmat tarvitsevat hoitotaukoja. Mä en edes usko, että vanhemmilla on oikeus määrätä sua nukkumaan tiettyyn aikaan, kehottaa toki voi tai ottaa sun kännykkää tms. Sulla on oikeus myös pitää elämään kuuluvia ääniä eikä hengittämättä hiljaa nyhjöttää piilossa, että vanhempasi saavat omaa aikaa. He voivat mennä vaikka hotelliin viikonlopuksi omaa aikaa viettämään. No jos ei mikään auta niin kohta voit onneksi jo muuttaa omaan asuntoon ja elää vapaasti.

Vierailija
75/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kertovat täällä teinien saavan nukkua vaikka koko päivän. Eikö heidän tarvitse ollenkaan osallistua kotitöihin? Kuka tekee ruoan, käy kaupassa, pesee pyykit, siivoaa ( yhteiset tilat) jne? Saavatko teinit laiskotella koko pitkän kesäloman? Sen ymmärrän, että annetaan heidän nukkua aamuisin vähän kauemmin.

Vierailija
76/76 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo ajatus sua helpottaa niin ei siinä mitään.