Saako teidän (erityisesti teini-ikäiset) lapset elää ihan omaa rytmiään kesälomalla?
Ihmettelin kovasti kun kuulin että tuttavapiirini teinit herätetään joka aamu kello 8.30.
Onko tuo ihan yleistä?
Kommentit (76)
Täällä tuntuu olevan yleinen olettamus siitä että _jokainen_ teini haluaa valvoa aamuun ja nukkua iltapäivään. Uskokaa tai älkää, on olemassa myös sellaisia teinejä jotka heräävät automaattisesti aikaisin. Ja tietenkin myös sellaisia, jotka toivovat herättämistä.
Miksi siitä pitää vetää raivarit täällä? Eiköhän vanhemmat tunne omat lapsensa parhaiten.
Saavat ihan miten itse haluavat.
Tosin rytmin lipsumisen seurauksena toisen kesätyönantaja voi jotain sanoa ja toisella menee aamutreenit (kesällä 6 krt viikossa treenit) persiilleen jos käkkiikukkuu myöhään illalla.
Ja koska pienestä pitäen heidät on opetettu "saa tehdä haluaa, mutta itse kärsii seuraukset"-asenteeseen, huolehtivat itsensä nukkumaan viimeistään klo 23:00.
Kyllä huomaa, että joillain on vanhemmuus hukassa. Ei teinien kuulu hillua yöllä ulkona tai nukkua keskipäivään saakka. Saman vuorokauden aikana kotiin viim. 23.00 ja aamulla viimeistään klo 10.00 ylös. En tajua vanhempia jotka antavat lastensa olla ulkona yöllä. Ite olin teini 2000 luvun alussa ja kyllä sillon vielä oli kotiintuloajat ja ei nukuttu puoleenpäivään. Nukkumaan mentiin viimeistään puolen yön aikaan. Unirytmi on jo aivojenkin kannalta tärkeä varsinkin lapsilla ja nuorilla joilla aivot eivät ole vielä kehittyneet. Yöllä kuuluu nukkua ei päivällä ja valvominen yön pikkutunneille ei ole terveellistä. Tästä löytyy ihan tutkimuksiakin joita jokainen vanhempi voi ihan itse lukea.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan yleinen olettamus siitä että _jokainen_ teini haluaa valvoa aamuun ja nukkua iltapäivään. Uskokaa tai älkää, on olemassa myös sellaisia teinejä jotka heräävät automaattisesti aikaisin. Ja tietenkin myös sellaisia, jotka toivovat herättämistä.
Miksi siitä pitää vetää raivarit täällä? Eiköhän vanhemmat tunne omat lapsensa parhaiten.
Ei oleta. Mutta herättely ei ole oikein. Jos joku teini herää itse aikasin omasta halustaan, silloinhan hän saa elää itsevalitsemassaan rytmissä.
Uni tärkeää kirjoitti:
Kyllä huomaa, että joillain on vanhemmuus hukassa. Ei teinien kuulu hillua yöllä ulkona tai nukkua keskipäivään saakka. Saman vuorokauden aikana kotiin viim. 23.00 ja aamulla viimeistään klo 10.00 ylös. En tajua vanhempia jotka antavat lastensa olla ulkona yöllä. Ite olin teini 2000 luvun alussa ja kyllä sillon vielä oli kotiintuloajat ja ei nukuttu puoleenpäivään. Nukkumaan mentiin viimeistään puolen yön aikaan. Unirytmi on jo aivojenkin kannalta tärkeä varsinkin lapsilla ja nuorilla joilla aivot eivät ole vielä kehittyneet. Yöllä kuuluu nukkua ei päivällä ja valvominen yön pikkutunneille ei ole terveellistä. Tästä löytyy ihan tutkimuksiakin joita jokainen vanhempi voi ihan itse lukea.
Kuka on sanonut näissä viesteissä, että teini hilluu yöllä ulkona?
Ja tuo unirytmipaasauksesi on puppua.
Nukkukoot miten tahtoo. Itse herään arkena 05:30 ja viikonloppuisin 06:00 mutta kyllä teinit saa nukkua (itsekin nukuin teininä pitkään lomilla).
Illalla pitää kyllä alkaa hiljentyä 23 aikoihin että saan unen päästä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias.
Kotona pitää olla kello 00.30 ja hiljaista kello 01.00. Mutta nukkua saa miten haluaa, kunhan ei häiritse muita. Yleensä laittaa nukkumaan 02-03 ja herää 11-12.
Jaa että kotona heti valomerkin jälkeen? Meillä 15-vuotias on kotona ellei erityisen painavista syistä muuta johdu.
Ihan pellossa ei saa elää mutta nukkua saavat toki pitkään halutessaan. Jos me ollaan perheen kanssa tekemässä jotain kivaa niin lähdetään liikkeelle yleensä siinä puoli yhdentoista maissa joten siihen mennessä pitää olla hereillä ja pukeissa jos mukaan haluaa.
Todella ihmetyttävät nämä vanhemmat, joiden lapset saavat nukkua pitkälle iltapäivään. Taitavat olla niitä perheitä, joista teini joudutaan hakemaan syksyllä nuorisotoimen kyydillä kouluun...
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. On sairastanut masennuksen ja vuosien unihäiriön jonka olen saanut korjattua. Hän menee viimeistään 22.30 nukkumaan kesälomillakin. Nukkua saa miten pitkään tykkää. Uni on teini-ikäiselle tärkeää ja mielenterveydelle, valvominen yöllä ei ole.
Sääliksi käy teiniäsi.. En tiedä ketään yli kymmenvuotiasta joka menisi nukkumaan varsinkaan lomalla 22.30!
Joo, yleensä poliisiautolla tuodaan kotiin.
- av-mammat kuorossa A.D. 2020 -
Vierailija kirjoitti:
Todella ihmetyttävät nämä vanhemmat, joiden lapset saavat nukkua pitkälle iltapäivään. Taitavat olla niitä perheitä, joista teini joudutaan hakemaan syksyllä nuorisotoimen kyydillä kouluun...
Meillä ainakin on teini pyytänyt, ettei anneta nukkua pitkään aamulla. Annan silti nukkua. Herää viimeistään puoli kymmenen maissa.
Täällä on niin vastuuttomia vanhempia että oksat pois. Hietan i e messäkin juurikin ihmettelin, että mitä teinit tekee keskellä yötä ulkona.
Tietty on eriasia puhtaanko 13-vuotiaasta vai 17-vuotiaasta.
Meillä saa valvoa niin pitkään kuin haluaa, mutta elektroniikka sammuu klo 23 koskien myös älypuhlinta. Kirjaa saa lukea, piirtää, pelata tai vaikka jumpata. Kotona myös ollaan klo 23.
Lapset 15 v. ja 16 v. poikia, kerran ovat olleet klo 23 asti, muuten tulevat jo 20 mennessä. Eikä näiden kaverit ole yhtään myöhempään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vielä tylsempi perhe! Innolla odotan kommentteja.
Meillä pysyy aina sama rytmi. Kyllä, aina. Kaikki menevät nukkumaan 22.15-22.45 ja heräävät 07.15-07.45. Nukkumaanmeno on aina tuskatonta ja niin myös herääminen. Päivän aikana ei ole tarvetta päiväunille ja päivän jaksaa pirteänä. Teineillä ei iltariennot kiinnosta, he näkevät ystävään mielummin päivällä. Illat yleensä vietämmekin yhdessä katsellen elokuvia.
Meidän perheelle tämä sopii oikein hyvin.
Voi luoja.. olen pahoillani teidän teinien elämättömän elän puolesta. Katsoisit peiliin niin jospa heräisit.
Meillä on koko perheellä yökyöpeli tuohu, etten mä edes halua rajoittaa lapsia, että joutuisivat nukkumaan ennen puolta yötä tai heräämään kukonlaulun aikaa... meillä kukko laulaa siis 12.00 ja nukkumaan mennään kun jouetaan.
Kunhan asialliset hommat hoidetaan hyvin ja deadlineen, niin muuten ollaan ku ellun kanat. Eli siis työt, kotityöt ja perheen yhteiset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. On sairastanut masennuksen ja vuosien unihäiriön jonka olen saanut korjattua. Hän menee viimeistään 22.30 nukkumaan kesälomillakin. Nukkua saa miten pitkään tykkää. Uni on teini-ikäiselle tärkeää ja mielenterveydelle, valvominen yöllä ei ole.
Sääliksi käy teiniäsi.. En tiedä ketään yli kymmenvuotiasta joka menisi nukkumaan varsinkaan lomalla 22.30!
Nuoren kasvun kannalta tärkein aika olisi nukkua 22-01 välisenä aikana, mikäli siis kiinnostaa sellaiset asiat kuin aikuisiän sairaudet.
Tuleekohan tästä valtavasti alapeukkuja... Mulla oli lapsena ja varhaisteininä valtava pelko siitä, että jos valvoo myöhään lomalla niin unirytmi menee sekaisin, eikä sitten kun koulu alkaa, ehdi nukkua tarpeeksi. Koulussa ym. siitä aina kovasti peloteltiin, kuinka monta tuntia yössä minkäkin ikäisen pitää ehtiä nukkua - koskaan ei kerrottu, mitä seuraa jos ei nuku tarpeeksi, mutta uskoin että jotain äärimmäisen kamalaa sen täytyy olla. Joten halusin lomalla herätä aina aikaisin, ettei sitten koulun alettua tapahdu jotain epämääräistä kamalaa. Äiti sai suostuteltua nukkumaan sentään kahdeksaan asti lomilla. Tätä jatkui suunnilleen ripariin asti, jolloin vasta opin satunnaisen myöhään valvomisen hauskuuden ja sen, ettei siitä mitään kamalaa seuraa, seuraavana päivänä vaan vähän väsyttää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ovat oppineet oman aikataulunsa, kun saavat sitä toteuttaa.
esim ekaluokalta saakka, ei olla kouluun herätelty. Eikä ole pommiin nukkumisia ollut kuin 11 koko peruskoulu ja lukion ajalta. Ite laittaa kellon soimaan ja pitää huolen lähdöistään.
Vapailla saa sitten nukkua just ku lystää. Onhan ne herätyksen loman jälkeen vähän kovempia monelle, mutta pari päivää se ottaa ja taas on uusi rytmikohillaan ja unet nukuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me taidetaan olla se tämän ketjun tylsä perhe. Meillä jatkuu koko kesän perinteinen viikonloppurytmi - nukkumaan 23.00 ja herätys 08.30. Jää paljon enemmän aikaa yhteisille tekemisille ja harrastuksille.
Miten niin jää enemmän aikaa harrastuksille? Yhtä paljon sitä nukkuu jos rytmi on vaikka 2 h myöhempi. Vai onko pakko harrastaa just klo 9?
Koska perheemme nuoremmat lapset eivät jaksa valvoa. Ei siis voi olla myöhempi rytmi.
Todella kurja loma teineillä. Tuskin heitä enää kiinnostaa tehdä kanssasi ja pikkulasten kanssa mitään. On sinun asiasi hoitaa pikkutenavat ja suoda myös teineille oikeus omaan elämään ja rytmiin!
Ei meillä lapset ole pahoillaan herättelystä. Päin vastoin. Ihan normaalia huolehtimista tuollainen rauhallinen herättely kysymällä tuleeko syömään vai ei.