Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selkäkipu, magneettikuva näkymät

Selkäkipuilija
10.07.2020 |

Olen kipuillut selkäni kanssa yli 10 vuotta. Kivut alkoivat reilu 20 vuotiaana ja kipujaksot ovat tulleet ja menneet siten että kivut ovat jatkuvasti lisääntyneet, kipujaksot pitkittyneet sekä kivuttomat hetket lyhentyneet. Nyt jatkuvaa kipua on jatkunut n. 4kk ja kipu pitää ajoittain hereillä myös öisin, sängyssä kääntyminen ja ylösnouseminen on tuskaista. Kipu on rasituksen jälkeen jomottavaa ja selkärangan pienikin liikautus vilkaisee. Selkä on myös todella jäykkä ja pingoittuneet lihakset vetää sen herkästi virheasentoon. Toinen jalka tuntuu ajoittain puutuneelta ja siinä on iholla huonompi tunto kuin toisessa jalassa.

N. Kuukausi sitten kävin MRI kuvassa ja sieltä löytyi modic 1 muutos sekä aktiivista degeneraatiota. Muutama pullistuma, mutta ei hermopinnettä. Ortopedi ei ottanut mitään kantaa tähän kuvaan ja totesi vain ettei leikattavsa ole. Yleislääkärikään ei tiedä mitä selälle voi tehdä ja kirjoitti tulehduskipulääkereseptejä (Arcoxia ja Burana) sekö lähetteen reumalääkärille. Reumamarkkeerit oli negatiivisia. Onko täällä vastaavia kipuilijoita? Voiko Modic 1 muutos viitata mitenkään reumasairauksiin, vai onko sekin taas turha lääkärikäynti? Mun mielestä on outoa että selkärangassa oleva tulehdusmuutos ei ole lääkäreiden mielestä oikein mitään, eikä kukaan osaa sanoa siitä mitään.

Olen turhautunut kipuun, eri lääkäreillä ja fyssareilla juoksemiseen. Onneksi lääkärit ei enää passita mua turhille asioista mitään tietämättömille fyssareille, joiden ristiriitaiset diagnoosit ja liikkumisohjeet alkoi jo tympäistä. Olen siis harrastanut kivuista huolimatta koko ikäni aktiivisesti monipuolista liikuntaa, en ole ylipainoinen enkä tupakoi.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkää ei yleisesti ottaen osata hoitaa, selkäongelma kulkee minulla, sekä miehelläni suvussa ja ainoa hoito jonka olemme keksineet on pysyä hoikkana ja harrastaa säännöllistä liikuntaa. Näin selkää ympäröivät lihakset pysyvät kunnossa.

Itselläni selkäkivut alkoivat 16 vuotiaana, en aamuisin saanut kenkiä jalkaan. Olin ja olen hoikka.

30 v lääkäri katsoi minua päästä varpaisiin ja totesi että magneettikuva on kunnossa.

Isälläni on välilevynpullistuma.

Sitten aloitin liikkumaan.

Vierailija
2/5 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nkyään selkävaivoja vaan vähätellään. Mulla iso välilevynpullistuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo liikkuminen on? Pystytkö esim hölkäämään?

Vierailija
4/5 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino ja pituus?

Vierailija
5/5 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo liikkuminen on? Pystytkö esim hölkäämään?

Harrastin juoksemista vuosia, mutta nyt en enää kipujen takia pysty. Liikun edelleen n. 5 kertaa viikossa 1-1.5h kerrallaan, työ on myös fyysistä. Nyt olen käyttänyt crosstreineriä, uinut, hiihtänyt, pyöräillyt sekä tietysti lihaskuntoa erilaisilla vatsa-, selkä-, käsi ja pakaralihasliikkeillä. Pituus on 170cm ja paino 65kg.

Modic 1 muutoksessa ei suositella liian rankkaa liikuntaa tulehdustilan vuoksi ja olenkin nyt yrittänyt vähän keventää liikkumista. Pahimmillaan tilanne oli ennen sairaslomaa ja tota kuvaa, silloin joka ikinen jumppaliike sattui.