Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laita mulle, please, linkki tosi hyviin mokkapaloihin!

Vierailija
10.05.2013 |

Olen tehnyt vaalealla pohjalla, mutta kylässä on aina parempia ja usein tummalla kaakao-pohjalla. Olisi ihana osata itsekin, mieskin tulee kohta kotiin pitkän työpäivän jälkeen ja haluaisin yllättää. Anyone?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti. Eikös tämä ole vähän -80 -lukua..

mokkapaloja, voi taivas

Vierailija
2/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei valitettavasti ole, mutta jos löytäisit 80-luvun "suklaapiirakan" ohjeen, saisit hyvän reseptin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noi mokkapalat on hyviä edelleen. Syökö #2 vaan uusimpia trendiruokia? Sä et varmaankaan sitten voi syödä riisiä, tai perunaakaan...

AP:lle sen verran että mokkapala-ohjeet on aika samanlaisia, eli kato vaan joku esim. kotikokista ja käy kommentit läpi.

Vierailija
4/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tänne nyt linkit ja salaiset mokkapalaohjeet! Minäkin tarvitsen, hirmuisesti tekee mieli makeaa :)

Vierailija
5/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun lisäät kaakaojauhetta... 

Vierailija
7/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voita 100g sokeria 1dl  vehnäjauhoja 5dl leivinjauhetta 1tl kaakaojauhetta 1dl 

Vierailija
8/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on ohjeita väärällään. Minusta Kotiruoka-keittokirjan ohje on paras ja onnistuu aina:

4 munaa

3 dl sokeria

150 g margariinia

2 dl maitoa

2 tl vaniljasokeria

3 tl leivinjauhetta

3 rkl kaakaojauhetta

5 dl vehnäjauhoja

Sulata margariini ja anna jäähtyä. Sekoita kuivat aineet keskenään. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi, lisää sulatettu rasva. Lisää jauhoseos vuorotellen maidon kanssa ja sekoita tasaiseksi. Levitä pellille, paista 175 asteessa 25-30 minuuttia.

Sokeria on tässä minusta vähän liikaa, laitan itse noin 2 dl ja hyvin onnistuu niinkin.

Vierailija
9/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se 2:nen leipoo sitten vuonna 2013 vai leipooko ollenkaan?

Vierailija
10/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 13:31"]

Siis oikeasti. Eikös tämä ole vähän -80 -lukua..

mokkapaloja, voi taivas

[/quote]

Voi surku sinua. Toivottavasti ennen pitkää opit pitämään elämästäsi ja itsestäsi, niin ei tarvitse tällaisilla keinoilla itseä nostatella.

Vierailija
11/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 9. Pyysin nimenomaan hyväksi todettua ohjetta, en mitä tahansa nettiohjetta! Mieheni on syntynyt 60-luvulla ja pitää vietävästi mokkapaloista vielä 2000-luvullakin. Pullakin sille kelpaa ja oikeastaan mikä vain, kunhan saa :). ap

Vierailija
12/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://eleviina.blogspot.fi/2008/04/parhaat-mokkapalat-mihin-olet-trmnnyt.html

Ei oo parempia mokkapaloja kuin nää, ihanan meheviä... ja näitä syödessä ei sitten niitä kaloreita mietitä ;)

Vierailija
13/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 13:34"]

Kyllähän noi mokkapalat on hyviä edelleen. Syökö #2 vaan uusimpia trendiruokia? Sä et varmaankaan sitten voi syödä riisiä, tai perunaakaan...

AP:lle sen verran että mokkapala-ohjeet on aika samanlaisia, eli kato vaan joku esim. kotikokista ja käy kommentit läpi.

[/quote]

En syö, mutta mokkapalat on musta vaan jotain niin.... Ehkä lapset tykkää, mutta oikeasti aikuiset.

Vierailija
14/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 13:57"]

Kiitos 9. Pyysin nimenomaan hyväksi todettua ohjetta, en mitä tahansa nettiohjetta! Mieheni on syntynyt 60-luvulla ja pitää vietävästi mokkapaloista vielä 2000-luvullakin. Pullakin sille kelpaa ja oikeastaan mikä vain, kunhan saa :). ap

[/quote]

Minäkin olen aikanani googlettanut googlettamasta päästyäni ja testannut mokkapalaohjeita testaamasta päästyäni. Ohjeitahan on monenlaisia niinkuin on makujakin.

Itse tykkään että mokkapalapohjan pitää olla kaakaoinen, kuohkea ja kostea, sekä kuorrutuksen tumma ja ei liian makea. (Monissa ohjeissa pohja on vähän kuivahko ja murumainen)

Minun lemppariohje siis kosteisiin tummiin mokkapaloihin on lukuisien testien jälkeen tämä Pirkan resepti:

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/26665-mokkapalat

Lisään sekä pohjaan että kuorrutukseen n. ruokalusikallisen kaakaojauhetta reseptin kertoman lisäksi. Pohjaan laitan yhteensä 2dl espresso/maitosekoitusta, ja sen on ehdottomasti oltava kuumaa taikinaan sekoitettaessa. Jauhosekoitus on siivilöitävä. Päälle en laita nonparelleja tai strösseleitä, vaan rouhin suklaalevystä lastuja kuuman kuorrutteen päälle, sulatan valkosuklaata ja pursotan raidoiksi, tai ripottelen pussista Marianne-murskaa. Tai sitten laitan pelkän kuorrutteen. Kuorrutteen sekaan voi raastaa 1-2 appelsiinin kuoren jos tykkää.

Tästä minun oheissössötyksestä huolimatta ohje on tosi helppo ja nopea. Aloituksesta jäähtymisvaiheeseen menee reilusti alle tunti, varsinkin jos aloittaa mittaamalla kaikki ainekset valmiiksi omiin kippoihin ja kuppeihin.

Ja ei helevetti, onhan se ryhdyttävä leipomishommiin nyt sitten itsekin! Kiitti vaan ap ;)

Vierailija
15/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1085897-mokkapalat-kuohkealla-pohjalla/#post15146362

Toi Arkadian Ullan on paras ohje ikinä! Ihanan kuohkea ja sopivan kostea. Kuorrutusta teen ite vaan enemmän :P

Vierailija
16/17 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 13:57"]

[/quote]

Ok. Omalla kohdalla vain on käynyt niin, että muiden maasta taivaan kehuma resepti ei olekaan minun mielestäni ollut hääppöinen. Kerran kokeilin juuri tuolla perusteella jotakin tosi ihqua mokkapalareseptiä, enkä yhtään pitänyt tuloksesta.

Tuo kirjoittamani ohje on mielestäni aina vain kaikkein paras, ja onnistuu aina. Maku on minusta hyvä silloinkin, kun joskus kiireessä munavaahto ei ole ollut tarpeeksi kuohkeaa ja taikina on jäänyt löysäksi. Pohjasta tulee vähän ohuempi ja tiiviimpi, mutta silloinkin mokkapalat ovat minusta hyviä.

Kuorrutuksen ohjeitta olen itse muuttanut niin, että laitan siihen vähän reilummin rasvaa ja kahvin määrää en mittaa, vaan lisään sitä tipottain, kunnes seos on sopivan paksua. Isompi rasvan määrä tekee kuorrutteesta helpommin käsiteltävän, sen levittämisellä ei ole ihan niin kiire ja strösselitkin ehtii laittaa, ennen kuin pinta on kovettunut.

Vierailija
17/17 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Www.mokkapalareseptit.weebly.com

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi