Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6+6+6 malli kun isä ei voi/halua jäädä kotiin

Hmm
10.07.2020 |

En sano että tämä malli olisi huono mutta mietin miten perheen ja lasten tasa-arvo toteutuu esim. Seuraavissa tilanteissa :

Isä ei sairauden vuoksi kykene hoitamaan lasta koko päivää, saako äiti silloin pitää isänkin osuuden kuten yksinhuoltaja?

Entä jos isä on työssä esim. Maatilayrittäjä mistä on tosi vaikea olla pois noin pitkään. Eläimet pitää ruokkia ja muuta. Joutuuko tämä henkilö palkkaamaan työntekijän hoitamaan nämä työt ja tuleeko valtiolta tukea? Sillä isyysvapaan aikanahan ei saa työskennellä.

Ja sitten varmasti on joitakin tapauksia missä isää ei vain kiinnosta jäädä hoitamaan pikkulasta kotiin tai on ongelmia esim päihteitä, huolitaanko näissä vuoden äidin kanssa olleet päiväkotiin vai sanotaanko vaan että isän on oltava se pakollinen vapaa? Vai onko äidin jäätävä työttömänä kotiin hoitamaan lasta kunnes isäkuukaudet on ohi?

Kiva jos joju tietää miten näissä menee

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kykenee toimimaan maatilayrittäjänä, ruokkimaan eläimet sun muuta muttei pysty hoitamaan vauvaa? Ok, just....

Vierailija
2/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kykenee toimimaan maatilayrittäjänä, ruokkimaan eläimet sun muuta muttei pysty hoitamaan vauvaa? Ok, just....

KELA edellyttää, että isyysvapaan aikana yrittäjällä on sijainen, ei riitä, että ilmoittaa olevansa isyysvapaalla ja sillä aikaa mahdollisesti työtön äiti hoitaakin vauvaa. Toki maatilayrittäjä voi ottaa vauvan mukaan navettaan ja traktoreissahan on jo nyt paikka turvaistuimelle, joten varmasit sopii sekä yrittäjyys että lapsenhoito, mutta lapsi ei välttämättä nauti siitä, että on 12 tuntia traktorissa. Toki jos näin halutaan olevan, niin mikä ettei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meillä kunta ei pysty tarjoamaan päivähoitopaikkaa silloin, kun sitä ehdottomasti tarvitaan eli 7 päivänä viikossa aamulla klo 5.30 - 9 ja iltapäivällä klo 14.30 - 19.30. Syntyisi aika mielenkiintoinen yhtälö, kun isä ei pitäisi omaa 6 kk jaksoaan ja vuoden ikäiselle lapselle pitäisi se hoitopaikka löytää. Keväästä syksyyn tarve olisi ympärivuorokautiselle hoidolle.

Vierailija
4/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin asevelvollisuuteen saataisiin myös 6+6 malli? Tässä nähdään että feministit tekevät toista mitä puhuvat?

Vierailija
5/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on helppo, ei ole pakko hankkia lapsia jos ei halua olla isä.

Vierailija
6/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapset tehty. Mun mies johtotehtävissä ja paljon isompi palkka. Lomillakin tekee välillä töitä. Minä taas tykkäsin olla kotona kun lapset oli pieniä. Nyt teen miehen toiveesta osa- aika työtä ja hoidan kaiken lapsiin liittyvän, voisin olla kotonakin mutta haluan itse myös muutakin elämää.

Suomessa ei vaan saa olla hyväpalkkainen, munkin mies ihan duunariperheestä itse opiskellut ja noussut urallaan. Lapsia haluttiin, mutta haluttiin myös heistä huolehtia itse. Tää systeemin olisi meille ollut kamala.

Vierailija
7/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko käsittänyt väärin, että se ei olisi aivan pakollista isälle olla kotona jos sopivat niin? 🧐

Vierailija
8/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin vain miehet olisi jossain Tosi Tärkeissä ammateissa, ja naiset voi uhrautua milloin ja miten huvittaa. Miten naiset siihen pystyy? Yrittäjänaiset? Miksei miehet pystyisi?

Vierailija
9/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lapset tehty. Mun mies johtotehtävissä ja paljon isompi palkka. Lomillakin tekee välillä töitä. Minä taas tykkäsin olla kotona kun lapset oli pieniä. Nyt teen miehen toiveesta osa- aika työtä ja hoidan kaiken lapsiin liittyvän, voisin olla kotonakin mutta haluan itse myös muutakin elämää.

Suomessa ei vaan saa olla hyväpalkkainen, munkin mies ihan duunariperheestä itse opiskellut ja noussut urallaan. Lapsia haluttiin, mutta haluttiin myös heistä huolehtia itse. Tää systeemin olisi meille ollut kamala.

Isopalkkainenmies olisi myös saanut paremman vanhempainrahan. Tämähän on oikein laskettu, että tämä perheen tulonmenetys on harhakuvitelmaa. Ei vaan haluta antaa miehen hoitaa lapsia.

Vierailija
10/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatilayrittäjät saavat vanhenpainvapaan ajalta sijaisapua kunnalta.

Vierailija
11/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kauheaa, kun joutuisi puoli vuotta olemaan siittämänsä vauvan kanssa kotona! Veroprosentin voi laskea tuolle vuoden pätkälle alemmaksi, voi kerätä sitä ennen säästöjä jne. On vain tekosyitä, miksei systeemia saa muka muuttaa! Ei ihme, että erot pikkulapsiperheissä ovat nii yleisiä, kun koko lapsenteko on vain äidin päähänpisto saada toteuttaa unelmaansa ja kun se ei toteudu mielen mukaan, ukko pellolle ja uutta elättäjää etsimään.

Vierailija
12/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan tuo olla suositus, mutta eiköhän perheet osaa itse miettiä, mikä heidän tilanteessaan on paras vaihtoehto. Pakottamalla ei saada kuin syntyvyys vielä rajumpaan pudotukseen.

Vierailija
13/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin vain miehet olisi jossain Tosi Tärkeissä ammateissa, ja naiset voi uhrautua milloin ja miten huvittaa. Miten naiset siihen pystyy? Yrittäjänaiset? Miksei miehet pystyisi?

Mies joutuu uhrautumaan jo 6-12kk valtion eteen ilmaistyössä eli asepalveluksessa koska te naiset kannatatte tätä järjestelmää. On oikeus ja kohtuus että tekin edes jotain joudutte tekemään. Nyt vielä pitäisi miesten lastenhoitokin tehdä.

Vierailija
14/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 6+6+6 ollakaan toteuttamassa, vaan 1+7+7..?

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/koti…

Vierailija
15/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset voisivat käydä sen armeijan vastavuoroisesti sillä 5e/päivä orjapalkalla niin silloin me miehetkin voidaan hoitaa lapsia. Te sentään saatte ansiosidonnaista vanhempainrahaa ja kotihoidontuestakin kertyy eläke toisin kuin intistä.

Vierailija
16/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän 6+6+6 ollakaan toteuttamassa, vaan 1+7+7..?

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/koti…

Tuossakaan jutussa ei sanota mitä tapahtuu jos isä vain kieltäytyy jäämästä vapaalle, pääseekö lapsi päiväkotiin vai mitä tapahtuu? Varmaan lastensuojeluilmoitus..

Vierailija
17/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isopalkkainenmies olisi myös saanut paremman vanhempainrahan. Tämähän on oikein laskettu, että tämä perheen tulonmenetys on harhakuvitelmaa. Ei vaan haluta antaa miehen hoitaa lapsia.

Meillä se mies ei olisi viihtynyt yhtään kotona pienen lapsen kanssa. Mä taas tykkäsin mammalla kotona. Mutta voi kamalaa, meillä on kotona nämä kamalat, lapsillekin turmiolliset perinteiset sukupuoliroolit, ja tämä on perheen aikuisille molemmille ihan luontevaa. Mun miehestä on vuosien kuluessa muokkautunut hyvä isä, mutta pikkulapsiaikana ei oikein lastensa kanssa viihtynyt. Mä taas olisin ahdistunut töissä siitä, että en voi olla lasteni kanssa kotona.

Vierailija
18/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään pakoteta jäämään kotiin. Jos syystä tai toisesta isä tai äiti ei voi pitää vapaita niin sitten ei pidä. Miten tämä nyt on kenellekään ongelma?

Vierailija
19/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti voi tällä mallilla olla kotona 6+6 kk ansiosidonnaisella, mikä on jo itsessään parannus nykyiseen. Jos isä ei käytä omaa 6 kk jaksoaan niin äiti voi edelleen jatkaa kotihoidon tuella kuten nykymallillakin. Win-win kaikille. Ei ole edelleenkään pakko laittaa 12 kk ikäistä hoitoon, menettää vain isän 6 kk ansiosidonnaisen vanhempainvapaan.

Tekisi monille perheille hyvää että töissä käyvä puoliso pääsisi kokemaan sen kodin ja arjen pyörittämisen, ja kotona oleva työssä käynnin ja lyhyiden iltojen yhdistelmän, meillä molemmat ymmärtävät toisen näkökulman hyvin myös miehen hoito- ja vanhempainvapaiden ansiosta.

Kaikille perheille tämä ei vaan ole mahdollista, ymmärrän sen kyllä. Mutta pidempi ansiosidonnainen se olisi niillekin perheille joilla vain äiti on kotona.

Vierailija
20/43 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yhdenkään isän ole pakko jäädä kotiin ja äiti voi edelleen hoitaa lasta ansiosidonnaisella vuoden. Kotihoidon tukea ei olla poistamassa. Jos sen vuoden jälkeen haluaa äiti jäädä edelleen kotiin, niin sitten toki tulot putoaa.