Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on välilevyn pullistuma, kertokaa millaisia oireita?

Vierailija
09.05.2013 |

Minulla selän vasemmalla puolella jatkuvaa kipua, joka säteilee myös lonkkaan. Tuntuu myös isohko paukura vasemmalla puolella selkää. En ole käynyt lääkärissä, kun ei ole tähän asti vaivannut liikaa, mutta nyt oireet pahentuneet.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Si- nivel oireilee. Se pahkura kertoo sen. Mulla vuosi sitten sama ja pahenee, jos et saa hoitoa, mutta ei vaadi leikkausta. Googlaa ei nivel ja iskias.

Vierailija
2/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 18:31"]

Minulla selän vasemmalla puolella jatkuvaa kipua, joka säteilee myös lonkkaan. Tuntuu myös isohko paukura vasemmalla puolella selkää. En ole käynyt lääkärissä, kun ei ole tähän asti vaivannut liikaa, mutta nyt oireet pahentuneet.

[/quote]Jos olet synnyttänyt lähiaikoina ja imetät niin kyse on löysästä lantiosta. Imetys ylläpitää sitä tilaa ja silloin kannattaa treenata huolellisesti lantiopohjan lihaksia + fysioterpeutilla käyntiä. Minulla paheni oire niin etten kyennyt kävelemään kun oli kuin puukolla olisi selkään isketty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlaista oikealla puolella mutta ilman pahkuraa. Kipu säteilee varsinkin öisin, kun nukun kyljelläni. Ärsyttävä vaiva, mutta ei sitten nukuta ei...

Vierailija
4/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla välilevyn pullistuma vei vei jalasta polvesta alaspäin tunnon ja teki myös jalan holtittomaksi eli jalka petti alta. Alkutilanteessa kävelin siis seiniin tukien, koska jalka ei ottanut päälle - se oli aika hurjaa ja kurjaa =( En esim. uskaltanut laskeutua portaita pitämättä kiinni kaiteista, koska olisin voinut pudota alas. Leikkauksen jälkeenkin jalkaan jäi tuntopuutosalue säären sisäsyrjälle. Tuo sinun oireesi voisi olla myös ns. piriformis syndrooma - toki kuvaamatta ei tiedä! Katsopa kuitenkin netistä vähän tietoa asiasta! Minulla on ollut tuo piriformiskin - kesti useammman kuukauden ja etenkin istuminen oli vaikeaa!

Vierailija
5/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli välilevynpullistuma nikamien L4-5 kohdalla. Se säteili oikeaan pakaraan ja siitä hermorataa pitkin koko oikeaan jalkaan. Myös pullistunut nikama alaselässä oli turvoksissa, ja alue oli kosketusarka. Loppuvaiheessa pohkeen yläosan ja nilkan väliltä lähti tunto, koska hermot olivat niin pahasti puristuksissa.

En ole koko elämässäni kärsinyt niin kovaa kipua kuin tuolloin. Se vei melkein tajun ja jatkui ja jatkui, päivästä toiseen, useamman kuukauden. Koska sopivaa asentoa nukkua ei ollut, kärsin myös pitkäaikaisesta unenpuutteesta ja olin väsymyksestä - ja opiaateista (Tramal) - sekaisin. Sietokyky kaikkien asioiden suhteen oli äärirajoillaan ja olin kamalaa seuraa. Jos esim. kynä putosi pöydältä, saatoin purskahtaa itkuun ja saada puolen tunnin raivarit. En pelkästään siksi, että jouduin hankalasti kumartumaan nostaakseni sen, vaan koska olin niin lopussa. En jaksanut mitään ylimääräistä. Onneksi mies jaksoi uskoa, että paranen ja hoiti pääasiassa lapsetkin akuutin vaiheen yli.

Olin leikkausjonossa, mutta kuulun niihin onnekkaisiin, joilla vaiva parani itsekseen. Se tapahtui yllättävän nopeasti sitten kun lopulta alkoi: ensin tuskin pystyin kävelemään ja yhtäkkiä olikin ensimmäinen kivuton minuutti, sitten tunti ja sitten päivä. Se oli juhlaa. Minulla on loppuelämäni korkeampi riski sairastua uudelleen, mutta keskityn ajattelemaan muita asioita ja nauttimaan siitä, että olen terve.

Noin yleisesti sanoisin, että ihmisellä ei todennäköisesti ole välilevynpullistumaa, jos selkää välillä vähän kolottaa. Sen kivun kyllä huomaa.

Vierailija
6/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää ihmeessä selkäkipujen kanssa ajoissa lääkäriin, jo viikkojen odottelu voi tehdä pysyvää hallaa! Minulle sattui vuosia sitten hassu juttu: heräsin aamulla pahojen selkäkipujen kanssa, mutta menin töihin. Jouduin kesken päivän lähtemään työterveyteen, kun en voinut oikein kävellä enkä istua, kaikki sattui hirveästi. Lääkäri väitti, että tämä on välilevynpullistuma ja antoi pitkän sairasloman. Iltasella liikuin ja venyttelin ja seuraavana aamuna olin terve kuin pukki! Se olikin ilmeisesti äärimmäisen paha lihaskramppi jossain alaselän seudulla.

Vierailija
7/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 21:43"]

Noin yleisesti sanoisin, että ihmisellä ei todennäköisesti ole välilevynpullistumaa, jos selkää välillä vähän kolottaa. Sen kivun kyllä huomaa.

[/quote]

Kipu on kyllä kurjaa, just sellaista hermosärkyä. Vielä tosiaan kun säteilee pitkälle.

t: 4

Vierailija
8/22 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuntuu samanlaista kipua alaselässä kuin epiduraalipuudutusta laitettaessa: sellaista painetta ja vihlontaa joka säteilee alaspäin. Voisiko tuo olla oire alkavasta välilevyn pullistumasta?

Vierailija
9/22 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiropraktikollekaan ei kannata rynnätä suin päin. Itselläni on välilevyn pullistuma ja ortopedin toimesta perustuen rtg sekä magneettikuviin kiropraktikon käsittely ehdottomasti kielletty.

Vierailija
10/22 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oireet alkoi kaiketi n. Pari kolme vuotta sitten. Ensin parin-kolmen kk välein ala selkä oli kipeä. Nyt viimeisenpuolentoista vuoden ajan selkä on ollut kipeä kokoajan. Puolen vuoden aikana alkoi alaselän kivun lisäksi istumis vaikeudet sekä jatkuvasti koventuva kipu ja säteily ja puutumiset oik. Jalassa. Kipuja esiintyy Pakarassa, sääressä, polvi taipeessa, pohkeessa ja nilkassa.Perus Särkylääkkeitä ja lihasrelaksantteja määrättiin aina kunnallisella puolella tämän kolmen vuoden ajan kun siellä kävin. Rtg:nit otettiin mutta eipä siellä mitään näkynyt niinkuin ei pullistuma yleensäkään. No kävin yksityisellä puolella toukokuun lopussa josta lääkäri määräsi ortopedille ja hän magneetti kuviin joista selvisi että minulla on alimmassa nikamavälissä kookas välilevyn pullistuma. Kunnalliselle puolelle laittoivat lähetteen leikkausarvioon koska yksityisellä ei minulla ollut varaa leikkausta suorittaa. Yksityisen ortopedi arvioi leikkauksen tapahtuvan jo ennen juhannusta. Kutsun sain arvioon kuitenkin vasta elokuun alkuun ja siellä ortopedi päätti että leikkaus tapahtuu nyt kk sisällä eli päivämäärää tässä nyt vielä odottelen . Olen iloinen että leikkaukseen olen vihdoinkin pääsemisessä. Säryt ovat edelleen aivan jäätävät. Ainoa kestettävä asento jossa ajoittain ei tunnu niin kovaa kipua on seisominen. Mikään makuu asentokaan ei enää helpota. Nukkumaan mennessä yleensä laitan monet kerrokset tyynyjä vatsan alle vatsalleen maatessa joka vähän helpottaa ainakin hetkeksi. Nukutuksi ei tahdo kunnolla saada. Lääkkeitä syönyt jo monta kuukautta ja niistäkin pelkään jo vieroitusoireita. Käytössä lyrica+panacod+norflex ja niiden sivuvaikutukset. Tuskaista on. Aamut on kaikista vaikeimpia liikkumisen kannalta. Vessa käynnit myös sekä housujen, sukkien ja kenkien pukemiset. Autolla ajaminen / edes autossa istuminen on ehkä pahinta! Oikeassa jalassa akiles jänteestä lähtevät refleksit ovat heikot. Vasemman jalan kääntyvyys oli muistaakseni 60 astetta ja oik. Vain 35. oikeassa jalassa myös heikompi tunto. Myöskään oikeasta jalasta en saa taivutettua varpaita vastaavanlaisesi selälleen maatessa kohti kasvoja kuin taas vasemmalla jalalla.

Täytyy sanoa että nämä säryt ja iän ikuiset odottelut hoitoon pääsystä ja vastauksista sekä monen kuukauden sairauslomasta on laskenut mielialaa aika huolella. Seinät rupeavat kaatumaan päälle ja on vain yksinkertaisesti liikaa aikaa ajatella ja kun ei edes pysty tekemään mitään.

Joka tapauksessa tieto leikkaukseen pääsystä ja sen tapahtumisesta kk sisään on parantanut mielialaa ja on taas uskoa jostain paremmasta ja kivuttomasta elämästä. Kaikille tämän kokeneille ja siitä parantuneille voin vaan nostaa hattua kaikesta siitä kivun jaksamisesta! Ja niistä edelleen kärsiville toivotan tsemppiä ja jaksamista. Kannattaa vaan yrittää vaatia parempaa hoitoon pääsyä itselleen. Jokainen sen on kuitenkin ansainnut eikä kivuista pitäisi kenenkään joutua kärsimään .

tyttö; 25v. 

Vierailija
11/22 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä epäilisin lihaskipuja. Ihan jo sen takia, koska tiedän kokemuksesta, mistä välilevyn pullistumassa on kyse. Välilevyn pullistuman tuntee, kun hermoradat aiheuttavat tunnottomuuden tunnetta. Eli jos jossain päin nivusissa, reidessä ja pohkeessa on tunnottomuutta, viittaa se välilevyn pullistumaan.

Oma ensimmäinen kokemus on kauhea. Olin ulkomailla työmatkalla ja pakattiin kamppeita ja yritin olla välittämättä kokoajan kasvavasta selkäkivusta. Selvisin iltaan ja pääsin raahautumaan huoneeseen, jossa yhtäkkiä tipuin lattialle. En päässyt siitä mihinkään, vaan soitin apua ja hotelli kutsui lääkärin paikalle. Sain kolme piikkiä ja minulle ehdotettiin, että veisivät minut sairaalaan. Halusin kuitenkin Suomeen. Täällä kävin lääkärillä, mutta ei ollut mitään. Oireet palasivat parin viikon päästä, jolloin pääsin päivystyksenä CT-kuvaan. Pullistuma todettiin, mutta juttelin kirurgin kanssa ja hän sanoi, että leikkaus on perusteltu, mutta suositteli ortopedista fysioterapeuttia. Sain ensimmäiset viisi käyntiä kahden viikon ajalle ja sen jälkeen viikon välein. Oireet hävisivät kokonaan niillä 20 käynnillä, kun hän venytti selkääni. Siitä on viitisen vuotta, nyt viime keväänä oireita palasi, jolloin menin lääkärille ja sain taas ajan. Ne menivät hoidolla ohi, mutta nyt tuntuu, että tulevat hiljalleen takaisin. Tiedän kuitenkin, että vaihtoehtoinen hoito, leikkaus on niin iso ja hankala operaatio, etten ihan ensimmäisenä suuntaa sinne.

Vierailija
12/22 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hyvät ihmiset kiropraktikolle niiden oireidenne kans, ajoissa!!!

Vierailija
13/22 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaushoidosta vaan ei tahdo olla apua pidemmän päälle.

Vierailija
14/22 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori urheilija ja lajissani selkä kivut aika yleisiä. Minulla on ollut selkä viimeisen vuoden aikana kipeä hyvin monta kertaa mutta aina fysioterapia on auttanut ja on löytynyt yleensä lukko taikka jokin vastaava.

Nyt viimesen parin kuukauden aikana fysioterapia on saanut kivun vain hetkeksi pois vaikka olen tehnyt ohjattuja harjotteita koko ajan.

Nyt muutama viikko sitten kävin lääkärissä ja mangeetti kuvissa ja löytyi lannerangassa välilevyn pullistuma. Se ei paina vielä hermoon mutta ei ole kaukana sekään. Nyt lepoa niin kauan kun oireelee. Yleensä menee n. 6-10vk paranemiseen.

15.v tyttö

Vierailija
15/22 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran massiivinen välilevyn pullistuma. Oireet olivat kova selkäkipu joka säteili jalkaan, varpaat olivat puutuneet, yöllä oli kivuliasta nukkua koska selkä tuli polttavan kipeäksi, selkä oli vinossa, sukkia ei saanut jalkaan aamulla, istuminen oli vaikeaa ja jos istuin esim puoli tuntia niin selkä saattoi mennä niin jäykäksi että siihen tarvitsi apua nousta ylös. 

Vierailija
16/22 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, voiko välilevyn pullistuma sattua hoikalla ihmisellä vatsan puolelle? Toisinaan alaselkä ja lanne on niin kipeänä, että mikä tahansa liike tuntuu olisi 100 naulaa (ei neulaa) isketty ympäri selkää.

Lähes 9 kk on ihmetelty mun vatsakipuja ja tänään oli kolonoskopia eikä paksusuolesta löytynyt mitään vikaa. Aloin kaverini vinkistä pohtia sitten, että säteileekö selästä jotain vatsan puoleen? Lääkkeenä ollut norspan 5 mg kipulaastari.

Vierailija
17/22 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla selkäongelmia todettu, nikamasiirtymää ihan reilusti lannerangassa. Välillä vatsanpohjaa vihloo, välillä alaselkää, välillä kipu jumahtaa ristiselkään. Tarkemmat tutkimukset vasta tulossa mutta jos ei joku kirjoita kohta tramalia vahvempaa, järki lähtee.

Vierailija
18/22 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaselässä on välilevyn pullistuma ja jatkuvasti tuntuu pientä jomotusta niillä paikkeilla. Kumartaessa ja muutoinkin kun selällä on enemän työtä, tuntuu vihlova kipu, kuin joku pyrittelin puukkoa selkärankaa vasten.

Kipu säteilee pakaroihin, reisien etuosaan ja sääriin.

Olen myös havainnut outoja hermovikoja. Jos joku hivelee hiuksiani, tunnen pientä vihlontaa alaselässä.

Vierailija
19/22 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin jotain 27v mies kun mulla yhtäkkiä ekaa kertaa elämässäni kipeytyi niska ja puutui sormia.

Yritin venytellä ja yritin olla tekemättä mitään mutta kipu ei mennyt ohi.

Kävin työfysioterapeutilla, hän oli sitä mieltä että kyseessä olisi nikamalukko jota pitäisi niksautella...

Kävin työterveyslääkärillä, hän ei osannut sanoa juuri mitään muuta kuin että magneettiin ja enmg:hen on pitkät jonot.

Kävin yksityisellä omt-fysioterapeutilla, hän oli ammattitaitoinen ja osasi heti sanoa että kyseessä ei ole nikamalukko ja ei todellakaan saa niksautella. Suositteli menemään heti lääkärille joka osaa asiansa.

Lopulta menin Diacorin fysiatrille, hän laittoi lähetteen magneettiin ja enmg:hen.

Fysiatri kertoi tutkimusten jälkeen että löytyi kookas välilevyn pullistuma C6-7 nikamissa joka ahtautti hermokanavia jotka aiheutti nuo oireet. Ohjeeksi antoi lepoa ja taukoa liikunnasta. Kuulemma vain 10% joutuu leikkaukseen.

Vierailija
20/22 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27v ukko ja vasen lonkka kipeytyi vuoden aikana pari kertaa siten että sängyllä maatessa jos koitti jalkaa nostaa,niin siihen tuli sähköiskumainen vihlaisu..meni burana-panadol combolla ohi ja minä hullu jopa vedin juoksulenkkiä. Tämä oli vasta esimakua tulevasta.

3kk sitten viikonloppu alkoi taas samanlaisilla tuntemuksilla lonkassa. Paheni koko ajan ja sunnuntaina sattui pakaraan niin paljon että en voinut ottaa enää askeltakaan ja ambulanssi ukot paikalle. 3 piikkiä lääkkeitä kankkuun ja aamulla lääkäriin.. Välilevyn pullistumaa oli vähän vaikea uskoa kun selässä ei tuntunut ollenkaan. Siitä sitten kävelykepit ja burana/panadol/panacod kuurille. Alkoi helpottaa vasta kun pääsin fyssarille,joka neuvoi liikkeet,joilla vaivaa hoidetaan. Fyssari jopa osasi painelemalla nikamista etsiä sen missä kohin pullistuma on

Kaikkiaan kärvistelin ensin keppien kanssa 2vk,jonka jälkeen ilman. Kaikkiaan täysin normaaliksi kesti parantua 1.5kk ja vieläkin pitää huolehtia keskivartalosta ettei sama toistu. Pahinta oli yöt,kun ei voinut maata kuin mahallaan ja pakaraa vain poltteli. Kyljen kääntäminen ja ylös nousu aiheutti kovinta mahdollista kipua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi