väsynyt miehen kuvitelmaan miten asiat pitää tehdä.
Olenko huono äiti? Mies on nyt vauhkonnut sitä tänään taas.
En ole täydellinen. Virheitäni on muun muassa että annan 1v. leikkiä omalla tyhjällä potallaan, en ole siis heti kieltämässä kun laittaa legoja sinne tai vähän siirtelee.
Mies vertaa tätä siihen että annan lapsen leikkiä omalla kakallaan.
Sitten annan tyhjätä keittiön kaappia, missä on muovikippoja, sillä välin kun tiskaan ja laitan ruokaa. Tässä oli kaksi virhettä en siis saisi laittaa ruokaa ja tiskata kun lapsi on hereillä ja että ruoka kipoilla ei saa leikkiä. Ja kun kysyn että sittenkö ei syödä, kun ruokaa ei ole niin se olisi pitänyt tehdä lapsen nukkuessa. Ja sanottakoon että en saa tehtyä ruokaa puolessa tunnissa tai alle sen, niin kuin miehen mielestä se pitäisi. Menee 45 min vähintään.
Ja annan tyhjätä kaappia koska siellä ei ole mitään vaarallista ja on silloin koko ajan vieressä eikä hermostu, eli on helpompaa kuin jos estän lapsen pääsyn kaapille, jolloin lapsi koittaa vuorotellen päästä joka laatikolle, tai juoksee pois keittiöstä jolloin tietenkin täytyy katsoa mitä tekee muualla...
Tänään sain nukutettua muksun vaunuihin kävellessä, tulin sisälle ja käytin itsekkäästi korkeintaan 25 min tvn katseluun. Nukkui 15 min vaunuissa, 10 min meni sisälle tuontiin riisumiseen ja sänkyyn laittoon. siis yhteensä 45 min.
Aina minulta jää se tärkein asia tekemättä mikä pitäisi tehdä lapsen nukkuessa, joka vaihtelee tiskeistä, pyykeistä, kuivien vaatteiden viikkauksesta, ruuan laitosta, imuroinnista, omaan lepoon/omaan aikaan tai mikä nyt milloinkin on tärkeintä.
Jos pyydän miestä katsomaan lasta, sanoen:
-Olen väsynyt en ole ehtinyt yhtään lepäämään. -Minun olisi pitänyt levätä kun lapsi nukkuu, eikä tehdä jotain turhaa kuten ruokaa tai siivonnut, koska sen ehtii muulloinkin.
-Että saisin tehtyä ruuan rauhassa. -Minun olisi pitänyt tehdä ruokaa kun lapsi nukkuu, eikä tehdä jotain turhaa...
-Että saisin tyhjättyä ja täytettyä koneen(tiski- tai pyykinpesukoneen) -Minun olisi pitänyt hoitaa tiskit kun lapsi nukkuu, eikä tehdä jotain turhaa...
Ja kun selitän etten kaikkea voi tehdä silloin kun lapsi nukkuu, alkaa syyttely siittä että minä en jaksa lapsen kanssa olla, pitää puhua loppuun palamisesta neuvolassa, ja sitä kautta hankkia apua.
Jännä juttu että itse tunnen jaksavani hoitaa lasta ja kotia tarpeeksi hyvin, mutta se ongelma tulee siinä etten saa hoidettua niin hyvin kuin miehen mielestä pitäisi. Kellään muulla lapsi perheellä ei ole tälläistä kuin meillä paitsi alkoholisteilla kuulemma, ja minä ilmeisesti olen sokea kun en näe sitä ja kykenemätön hoitamaan lastani. Ja tämä loukkaa ja ahdistaa koska mielestäni miehen syytökset ovat perättömiä, huolehdin lapsestamme hyvin, leikin, annan rakkautta, ruokaa, nukutan kun tarvii unta, kiellän myös kun on tarpeen. Koitan parhaani mukaan tehdä asiat niin että lapsella olisi kaikki hyvin.
Kommentit (32)
Ooh. Mä annoin lapselle lisäksi päivän sanomalehden revittäväksi siksi aikaa, kun itse tein jotain. Koko ajan toinen silmä mukulassa, joo... tai ehti se pari kertaa tehdä jotain muutakin.
Nyt semmoinen sääntö, että niin kauan kuin lapsi tekee jotain, mikä ei vaadi välitöntä asiaan puuttumista, niin älä puutu. Ja sen miehen puheet annat mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Tyhjät tynnyrit kolisee, koirat haukkuu, karavaani kulkee...
Tosin parin vuoden kuluttua huomaat, että olet ainoa aikuinen taloudessa ja pärjäät paremmin lasten kanssa keskenäsi.
Mies pariksi päiväksi lapsenhoitoon. Lähde itse vaikka toiseen kaupunkiin kyläilemään. Jos kysyy syytä, sano rehellisesti ja ystävällisesti että olet kyllästynyt hänen syytöksiinsä ja nyt selvitetään kumpi teistä on väärässä.
Silloinhan miehellä olisi mahdollisuus näyttää sinulle että hän on oikeassa ja sinä olet käyttänyt aikasi väärin. Jos taas hänen teoriansa ei toimikaan (hups vaan, mutta eihän se nyt ole mahdollista), hän saattaisi jopa jättää syyttelemästä.
Joka tapauksessa ilmoitat miehelle että nykyinen meno ei voi jatkua. Menkää vaikka sinne neuvolaan keskustelemaan asiasta, niin että mieskin on paikalla.
Niin ja sanottakoon nyt että tosiaan minulla ei ole 3 lasta, saati 4, eikä edes 2 lasta, vain 1 lapsi.
eli en pidä itseäni super äitinä, varmasti on paljon minua parempia äitejä, mutta en ole huono äiti, enkä saamaton, mutta koti ei ole tip top, jos keittiö on siisti sitten on sotkua olohuoneessa tai pyykkikasa odottaa eli aina jotain tekemistä on. Koko talo ei ole nyt ollut siistinä, mutta ei koko talo myöskään sotkussa...
Ja mies ei ikinä muiden aikana valita näistä. Silloin esittää niin ymmärtävää miestä ja puhuu itsekkin että on se hankalaa lapsen kanssa tehdä jotain kun aina ehtii joka paikkaan...
Et maiinnut mitä kotitöitä mies tekee ,kun on noin aikaa kytätä sinun tekemisiäsi.Kun on aikaa arvostella, kyllä pyykki-ja tiskikoneen oppii käyttämään ja ei ruuanlaittokaan mahdotonta ole. ÄLÄ ALISTU KOTIORJAKSI.
Ja jälleen kerran... Ihan yllärinä nuo miehen ominaisuudet tulivat?!? Mutta se kakara oli pakko vääntää, ihan sama minkälaisen tyypin kanssa. Kärsi nyt sitten.
Ja mitä se miehesi tekee? Hoitaako hän lastaan? Mitä kotitöitä hän tekee? Laittaako hän ruokaa?
Voitko lähteä vuorokaudeksi tai kahdeksi vaikka vanhemmillesi kyläilemään? Vai etkö kuitenkaan uskalla?
juu olen koittanut puhua, mutta hänellä on päässä vain kiiltokuva perhe missä kaikki on täydellistä.
"Nyt semmoinen sääntö, että niin kauan kuin lapsi tekee jotain, mikä ei vaadi välitöntä asiaan puuttumista, niin älä puutu. Ja sen miehen puheet annat mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Tyhjät tynnyrit kolisee, koirat haukkuu, karavaani kulkee..."
näin olenkin ajatellut, ettei haittaa jos lapsi ei tee mitään vaarallista, mutta siinä opetan lapselle (siis 1 vuotiaalle) että ruoka kipoilla saa leikkiä, jos sallin sen.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 17:45"]
Ja jälleen kerran... Ihan yllärinä nuo miehen ominaisuudet tulivat?!? Mutta se kakara oli pakko vääntää, ihan sama minkälaisen tyypin kanssa. Kärsi nyt sitten.
[/quote]
Kyllä ne vaan monesti tulee yllärinä juurikin sen jälkeen kun se eka lapsi on syntynyt. Olen monesti ajatellut, että jos joutuisin uutta miestä etsimään, en ikinä ottaisi lapsetonta miestä vaan sellaisen, jolla jo on lapsia jotta näkisin, miten mies on heidän kanssaan, millainen isä on.
Ap, miten paljon se mies osallistuu kotihommiin ja lapsen hoitamiseen? Millaisen suhteen miehesi aikoo kehittää lapsensa kanssa? Ja miten he aikovat sinut äitienpäivänä yllättää?
[/quote]
Kyllä tuli yllätyksenä... Kyllä puhittiin aikasemmin lapsen hoidosta ym. Mutta ei se vaan mee niin aina kun suunnittelee ja puhuu.. Niin ja tosiaan toisinaan sanoo että riittää että hoitaa lapsen ja ei kaikkea pysty tekeen. ja välillä syyttelee
Miksi naiset aina alistuu tollasten miesten valtaan? Miksi et uskalla sanoa että kun minä en osaa niin tee sinä paremmin? Anna miehelle se vastuu vaikka viikonloppuna näyttää että miten ne hommat hoidetaan kunnolla.
Mutta ei se auta, tiedät itsekkin sen! Koska se viikonloppu on vain hetki siitä ajasta jota muuten teet seitsemänä päivänä viikossa. Tai voisit tietysti neuvoa miestä omissa töissään..
Nyt vaan pysyt kovana ja sanot miehelle että jollei sinun tyylisi kelpaa niin tehkööt itse. piste. Tai että en minkään neuvo sinua miten työsi tulee tehdä niin anna minä hoidan tämän omalla tavallani.
alisteisessa asemassa olet valitettavasti ja mitä kauemmin annat tilnateen jatkua noin se vain pahenee, et ole miehelle koskaan tarpeeksi hyvä. Toivottavasti mies tajuaa muuttua ennen kuin on liian myöhäistä ja toivottavasti sinä tajuat laittaa kovan kovaa vastaan ajoissa. Muuten saat olla tiskirättinä lopun elämääsi...
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 17:50"]
[/quote],
Kyllä ne vaan monesti tulee yllärinä juurikin sen jälkeen kun se eka lapsi on syntynyt. Olen monesti ajatellut, että jos joutuisin uutta miestä etsimään, en ikinä ottaisi lapsetonta miestä vaan sellaisen, jolla jo on lapsia jotta näkisin, miten mies on heidän kanssaan, millainen isä on.
Ap, miten paljon se mies osallistuu kotihommiin ja lapsen hoitamiseen? Millaisen suhteen miehesi aikoo kehittää lapsensa kanssa? Ja miten he aikovat sinut äitienpäivänä yllättää?
[/quote]
Vapaa päivinään osallistuu, lapsen hoidosta tekee ne mukavimmat, ja usein pyytää auttamaan. Niin ja ei koskaan tee mitään kotityötä niin että lasta katsoisi samalla. Ei juuri työpäivinä osallistu muuten kuin valittamalla,
Äitienpäivästä en tiedä, taitaa olla niin että muistetaan vaan meidän äitejä. Eihän tää lapsi vielä mitään äitienpäivästä tajua...
Kuulostaa ihan narsistilta, et osaa tehdä mitään oikein ja olet huonoetc. Millaisesta perheestä miehesi on, millainen äiti, entä isä? Onko mustasukkainen lapselle sen saamasta huomiosta? Täytyyhän lapsen päästä leikkimään ja kokeilemaan kaikkea, miten muuten se oppii mitään?
Kuulostaa siltä, että miehellä on pahoja mielenterveysongelmia. Siis on HULLU. Eroa.
Kyllä kai sinä sen lapsen ÄITINÄ tarvitset huomiota ja muistamista ÄITIENpäivänä riippumatta siitä, ymmärtääkö lapsi touhusta mitään. Minä olisin ihan tolkuttoman loukkaantunut jos en 1vuotiaan äitinä saisi sunnuntaina minkäänlaista eritysihuomiota.
Tuo mies kuulostaa sekopäiseltä. Tekemäsi jutut joita hän moittii ovat aivan normaaleja pikkulapsiperheessä.
mies pyrkii kontrolloimaan, alistamaan ja tuhoamaan itsetuntosi.
ota lapsi ja juokse.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 17:58"]
Miksi naiset aina alistuu tollasten miesten valtaan? Miksi et uskalla sanoa että kun minä en osaa niin tee sinä paremmin? Anna miehelle se vastuu vaikka viikonloppuna näyttää että miten ne hommat hoidetaan kunnolla.
Mutta ei se auta, tiedät itsekkin sen! Koska se viikonloppu on vain hetki siitä ajasta jota muuten teet seitsemänä päivänä viikossa. Tai voisit tietysti neuvoa miestä omissa töissään..
Nyt vaan pysyt kovana ja sanot miehelle että jollei sinun tyylisi kelpaa niin tehkööt itse. piste. Tai että en minkään neuvo sinua miten työsi tulee tehdä niin anna minä hoidan tämän omalla tavallani.
alisteisessa asemassa olet valitettavasti ja mitä kauemmin annat tilnateen jatkua noin se vain pahenee, et ole miehelle koskaan tarpeeksi hyvä. Toivottavasti mies tajuaa muuttua ennen kuin on liian myöhäistä ja toivottavasti sinä tajuat laittaa kovan kovaa vastaan ajoissa. Muuten saat olla tiskirättinä lopun elämääsi...
[/quote]
Joku kirjoitti että kirjoittaa vaikka kirjeen miehelle, se ei sitä lukisi. Sanoisi että tyhmää sellanen kirjottelu.
No luonteelta olen sellanen että vältän riitoja, ja nyt kun on lapsi on vaikeaa riidella kun lapsi on koko ajan läsnä. Ja en osaa puhua näistä miehen kanssa ilman että mies heittää asian vitsiksi, tai alkaa kovaan ääneen asiaa setviin, hokemaan samoja asioita aina. Ei keskustelusta tule mitään.
Minulla on aikas usein mielessä ero, mutta en nyt jaksa alkaa eroa tekemään, odotan että lapsi kasvaa ja jos asiat muuttus parempaan.
Jos mies jäis kotiin, niin tulot tippuis sen verran että olis liian tiukkaa. Eli ei ole mahdollista vaihtaa osia.
Kuule, mitä pienempi lapsi on kun erotatte, niin sitä helpompaa se on lapselle! Eli lapsen vuoksi kannattaa erota mahd. pian. Lapsi ei saa traumoja eikä ikävöikään niin pahasti kun kasvaa siihen tilanteeseen, että äiti ja isä on erillään.
Minäkin kannatan sitä, että mies mukaan neuvolaan ja otat asian siellä esille. Miehesi käytös on täysin ala-arvoista.
Oletko puhunut tuosta asiasta miehelle? Koita vaikka kirjoittaa kirje, jossa kerrot että kun pyydät apua, et kaipaa neuvoa että hoida kaikki päivän hommat sillä aikaa kun vauva nukkuu, koska se ei ole mahdollista. Tarvitset häneltä konkreettista apua ja osallistumista. Ehdota että mies jää hoitovapaalle niin voi osoittaa sinulle miten lapsi ja kotiasiat ja oma lepo hoituu.
Eihän tuo hyvältä kuulosta, mutta toki en tiedä miten paljon aikaa teidän päivästä menee noihin syytöksiin. Jos se on jatkuvaa niin se on jo kiusaamista ja pitäisi ottaa vakavasti. Jos se on enemmän satunnaista, voi se johtua siitä että mies ei vain tajua.