Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei koiratietäjät! Kumpi parempi valinta minulle, valkoinenpaimenkoira vai saksanpaimenkoira?

Vierailija
10.07.2020 |

Kaipaisin aktiivista koiraa harrastuskaveriksi ja seuraksi. Olisi myös mukavaa että koiralla olisi hieman puolustusviettiä, eli ei päästä esim. murtovarkaita keskellä yötä sisään. Koira saisi liikuntaa vähintään 2h päivässä, viikonloppuisin enemmän. Lisäksi halutessaan pääsisi aidatulle pihalle. Koiran kanssa olisi tarkoitus harrastaa vähintään tokoa viikoittain, sekä kokeilla muitakin lajeja esim agility, nosework, haku ja vesipelastus. Haluan että koira on aktiivinen ja kaikessa mukana, sekä mahdollista kouluttaa mahdollisimman tottelevaiseksi.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksentelen ristiin rastiin erilaisia maastoja puttbillini kanssa, koira ainakin tykkää kun saa liikuntaa eikä välitä siitä mennäänkö pusikon läpi NS haavi auki tai asvalttitietä kilometrikaupalla. Pääasia lienee että koira saa purettua luontaisen energiavrantonsa eikä puolustuskoiraa parane pitää kotikoirana tai ongelmia tulee varmasti. Mielellään n 10 km liikuntaa päivässä pitää terhakankin koiran nupin kunnossa eikä joka mummo tunnu siitä yhtä uhkaavalta.

Vierailija
22/22 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tyyppinen olet ihmisenä? Saksanpaimenkoira ei kaikille sovi, pitää olla aika jämpti ja rauhallinen. Hyvä kasvattaja haastettelee sinut kunnolla, kun olet ensimmäistä koiraasi ostamassa. Suosittelen Palveluskoiraliiton treenejä.  

Valkoiseissapaimenkoirissa on paljon arkuutta ja sairauksia, koska rotuhan on aikoinaan jalostettu vain yhden ominaisuuden perusteella muusta piittaamatta, jotta saataisiin aikaan saksanpaimenkoirissa hyväksymätön valkoinen väri. 

Harrastuksia tärkeämpi on, että opetat koiraasi pienestä pitäen kulkemaan kunnolla hihnassa ja teet sen kanssa riittävän pitkiä lenkkejä kävellen. Ei siis pyörän kanssa juoksutusta niin että koiralle tulee huippukunto ja se ei osaa mitään. Ota neuvosi kokeneilta palveluskoiraihmisiltä, joiden omat koirat osaavat kulkea hihnassa vetämättä eivätkä räyhää muille. Valitettavasti koirakerhoissakin on hyvin heikkoa osaamista, jossa koira oppii tottelemaan vain kun sen nenän edessä on nakki.

Kannattaa lukea Palveluskoiraliiton oppaita ja muita asiantuntevia koirankoulutusoppaita. Palveluskoiran kouluttamisessa tarvitaan enemmän johdonmukaisuutta ja mustavalkoisuutta kuin lemmikin. Ota narttu, ei urosta, ja pennun tulisi olla se periksiantavin porukasta, se ei reippain ja rohkein. 

Saksanpaimenkoirien lonkkatilanne on parantunut huimasti, mutta selässä on ongelmia. Itse en ole 30 vuoteen ottanut kuin käyttölinjaisia, mutta varmaan näyttelylinjoissakin on terveitä koiria. Olen itsekin liiton hyväksymä kasvattaja 90-luvun alusta, mutta en tällä hetkellä kasvata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän