Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviääkö lakkiaisista yksin...

Vierailija
09.05.2013 |

En usko, että vieraita tulee kovin paljon, max 30; riippuu vähän siitä tuleeko esim. naapureita, joita ei suoraan kutsuta. Apuna olisi vain mies ja pikkuveli, joka on toki topakka ja mm. voi vaikka tiskata ja keräillä astioita. Mulla ei yksnkertaisesti ole ketään, ketä kehtaisin pyytää - yksi miehen sisko on joka vuosi jonkun apuna ja aattelin, että eiköhän nyt ole hänenkin vuoronsa olla ihan vieras. Toisaalta, jos kaikki eivät tule, kuten vähän uumoilin, tuntuu hullulta rueta palkkaamaan ihan vierastakaan. Meillä suvusta suurin osa asuu niin kaukana, ettei moni ehkä tule päällekkäisyyksien vuoksi. En ole järjestänyt mitään juhlia ennen sitten ristiäisten, joissa apuna oli edesmennyt äitini. Nekin olivat aika pienet.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 13:12"]

Muistan aina, miten silloisen poikaystävän äiti teki juuri noin poikansa yo-juhlissa eli "kyllä minä tässä pärjään". Käytännössä osa vieraista passitettiin keittiöön hoitamaan tarjoilua (tietty myös minut, olihan tyttöystävä) ja koskaan kukaan ei oikein tiennyt, mitä tehdä ja mitä löytyy mistäkin, olivat ne juhlat aika ankeat. Kuppeja osaa kuka tahansa hakea vieraiden jäljiltä ja pestäkin ne, mutta mistä löytyy lisää sokeria tai oliko jääkaapissa oleva kakku tarkoitettu pöytään vasta illalla jne.

Olin lisäksi luvannut mennä hieman myöhemmin kaverin yo-juhliin, joten kun tein lähtöä, hermostui poikaystävän äiti täysin. Miten minä nyt lähden, kun on kaikki vielä kesken ja siivotakin pitäisi. Samalla ovenavauksella poistuivat myös poikaystävän piikomaan määrätyt serkut.

Eli miksi ei voi hankkia oikeasti apua, jos yhtään epäilee, mitä ehtii ja pystyy yksin tekemään? Jos viihdyt keittiössä, asia OK, mutta yleensä juhlissa talonväki yrittää olle vieraiden kanssa.

[/quote]

No siksi juuri, kun ei ole oikein ketään, ketä ilkeäisin pyytää, eli kukaan suvusta ei ole niin läheinen, eikä minulla ole siskoja ja äiti ei ole elossa. :(. Mutta pahoin pelkään juuri tuota, että jotkut tulevat hääräämään avuksi ja sitten selän takana valittavat, kun joutuivat....

Viihdyn kyllä keittiössä ja yleensä olen itse se, joka esim. oman suvun juhlissa ilmoittatuu jo hyvissä ajoin tiskariksi ja kahvinkeittäjäksi, eli en ole mikään small talk -ihminen. Mutta esim. veli  ja isäni ovat omalla paikkakunnallaan tunnettuja henkilöitä ja mm. veljen 50-v. synttäritt olivat niin isot, ettei hän pystynyt pitämään niitä edes yhtenä päivänä.  Varmaan jonkun nuoren voisi löytää rahalla, mutta mies on sanonut siihen jyrkän "ei, kyllä siinä itse pärjätään ja megajuhlatko meinasit järjestää". Käytännössä mies tulee seurustelemaan vieraiden kanssa; ehkä keittää kahvit ja sankarin veli on minun apunani. Minun siis on pakko selvitä yksin ja siksi tätä kysyin. Miehen sisko jo tavallaan vihjaili edellisen kerran, että nyt saa riittää, mikä oli meille vinkki ja ymmärrän sen hyvin, kun hän joutuu aina omien sisarustensa juhlissa keittiöön.  

Vierailija
2/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä jos palkkaisit jonkun avuksi miehesi selän takana? Pakkoko sinun on hänelle kertoa, että maksat avusta? Oletan, että nuorestakin on kivaa, jos äiti on siinä tukena isän ohella eikä pakoile/piikoile keittiössä? 

Tai sitten käytte miehen kanssa selkeän keskustelun ja jaatte työt keittiössä, jotta mies pääsee oikeasti sisään siihen, miten kaikkea juhlien pyörittäminen vaatii. Mies ei välttämättä ymmärrä sitä ollenkaan.

Ja vielä yksi idea: kysy paikallisesta marttayhditykseltä, mistä voisi saada apua. Ja 4h-kerhosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:44"]

No, mitä jos palkkaisit jonkun avuksi miehesi selän takana? Pakkoko sinun on hänelle kertoa, että maksat avusta? Oletan, että nuorestakin on kivaa, jos äiti on siinä tukena isän ohella eikä pakoile/piikoile keittiössä? 

Tai sitten käytte miehen kanssa selkeän keskustelun ja jaatte työt keittiössä, jotta mies pääsee oikeasti sisään siihen, miten kaikkea juhlien pyörittäminen vaatii. Mies ei välttämättä ymmärrä sitä ollenkaan.

Ja vielä yksi idea: kysy paikallisesta marttayhditykseltä, mistä voisi saada apua. Ja 4h-kerhosta.

[/quote]

4h voisi olla hyvä idea, itse ajattelin vain ammattikoululaisia, mutta en tuota ollenkaan muistanut, kiitos! Ei mies maksamista vastusta, vaan yleensä sitä, että otettaisiin apua. Hänen mielestään voidaan rajoittaa vieraiden määrää, mutta ei se nyt noin vain onnistu. 

Vierailija
4/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nos jos mies kieltää avun ostamisen, niin sitten istutat miehen pöydän äärren ja ilmoitat, että nyt tehdään lista siitä, mitä tarvitaan yo-juhlissa. Kysyt mieheltä, mitä hän aikoo tehdä valmiiksi sillä aikaa kun sinä olet lakkiaisissa (aivan oikein, mies saa jäädä kotin laittamaan kaikkea kuntoon kun sinä menet nuoren kanssa koululle). Kun mies protestoi niin sanot, että kun ollaan itse juhlat tekemässä, niin molemmat ne tekevät. Sinä leivot tms., mies laittaa kaiken kuntoon, vastaa kahvinkeitosta ja tarjoilusta sillä aikaa kun sinä otat vieraita vastaan.

Jaa kaikki juhlissa tarvittava tekeminen "palasiin" eli ei pelkkä "kukista huolehtiminen" vaan maljakoitten pesu ja tarkistaminen, kukkien purku paketista, vesi maljakkoon, maljakko pöydälle. TYötä on siten sekä etukäteen että vieraiden saapuessa. Sama pätee kaikkeen muuhunkin.

Miehelle voi myös sanoa, että olet niin monet juhlat ollut keittiössä, että nyt on hänen vuoronsa. Ja juhlissa annat kuppien lojua pöydillä, korkeintaan muistutat miehelle äänekkäästi, että kulta, menetkö pesemään kupit, että saadaan kahvia uusille vieraille. Jos se ei mene, kohauta olkapäitäsi ja sano miehen siskolle, että mies halusi niin kovasti itse järjestää kaiken.

Vierailija
5/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilasjuhlat eroavat esim. synttärijuhlista siinä, että vieraat tulevat onnittelemaan uutta ylioppilasta omaan tahtiinsa. Käynti on pikainen eikä ole tarkoitus jäädä pitkäksi aikaa oleilemaan. Ylioppilasta voi tulla pikaisesti onnittelemaan, vaikka ei olisi kutsua saanutkaan. Joten ei niitä vieraiden määrää niin vain rajoiteta.

Ylioppilasjuhliin kannattaa siis varata ns. seisova pöytä eli suolaista ja makeaa on esillä koko ajan. Ei siis mitään "ruoka ruokaa". Voileipäkakut ovat käteviä kun ne voi tehdä etukäteeen valmiiksi. (Mutta älä tee sitä virhettä minkä minä tein. Innoissani tein kaikki kakut eri makuyhdistelmillä. Vieraat sitten halusivat maistaa kaikkia makuja ja kakut oli loppua kesken. Ehdoton suosikki oli muuten texmex-kakku.) Makeat juustokakut voit tehdä valmiiksi pakkaseen. Varaa riittävästi astioita niin ei tarvitse tiskistä odotella puhtaita.

Hyvällä suunnittelulla selviät kyllä vähemmälläkin avulla mutta ei nyt ihan yksin tai miehen ja pikkuveljen varassa. Meillä suku on pieni eikä ylppäreihin odotettu kauheasti vieraita. Silti yhden ulkopuolisen ihmisen vastuulle tuli kahvin keitto ja pöydän tarjottavista huolehtiminen. Yhden lapsen vastuulla oli kukat. Vieraiden vastaanottoon ja heidän kanssa seurusteluun osallistuivat ylioppilas ja me vanhemmat. Onnittelumaljoista huolehtiminen oli yhdellä isommista pojista. (Kuoharilaseja kannattaa varata reilusti, etteivät lopu kesken. Kysy tuttavilta lainaksi tai osta halpoja esim. Ikean laseja.)

Ja kun sukulaiset ym. vieraat olivat käyneet, ainakin meille pölähti lauma lasten kavereita. Myös niitä saman päivän ylioppilaita kiersi kaveripiirissä. Kauheasti eivät syöneet mutta onnittelumaljat juotiin. :)

Vierailija
6/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee -

-kahta erilaista täytekakkua, joista toinen on eritysruokavaliota noudattaville -

- jotain suolaista piirakkaa; kasvisversio ja joku muu - ainakin yksi kasvissyöjä on

-juustoleipää karppaajien varalle

-karjalanpiirakoita, joita sankari itse toivoo

-joku salaatti, missä ei ole mitään eläinkunnan tuotteita

-joku ruokaisa kinkkkumakaronisalaatti

-vihannespaloja vielä erikseen, koska on noita allergisia

-pikkuleipiä ja käsintehtyjä konvehteja

-kahvia, teetä ja skoolattavaa juomaa sekä limua ja mehua lähinnä lapsia varten

Kahvikuppeja käyn hakemassa lapsuudenkodistani lainaan ja ostan vähän uusia, eli niitä tulee olemaan 20 paria ja ruokalautasia koetan kerätä saman määrän; kuoharilaseja on tarkoitus hankkia 24 kpl pakkaus.

Ap.

Vierailija
7/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tosin jo ehti ilmoittaa tarjottavansa, mutta nr. 9, mun mielestä sun ohjeet oli symppikset :).

Vierailija
8/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

auts. Mä muistan mun nuorimman serkun ylppärit. Olin juuri ostanut ensimmäisen asunnon ja mulla maksoi kivasti rahaa jo että pääsin juhliin. Kun tulin, mut määrättiin heti keittiöön. Olin aivan ihmeissään ja siellä sitten olinkin aika myöhään. Jossain vaiheessa kun menin istumaan tuli tätini määräämään takaisin keittiöön ja vastasinkin etten maksanut sitä varten kallista junalippua että voin keittiössä työskennellä.

Tästä tuli taas tädille paha mieli ja juhlat menevät niin pilalle kun kukaan ei auta häntä. Tädin lapsia oli siihen mennessä juhlittu jo pari kertaa rippijuhlien muodossa sekä yhdet ylppäritkin, mutta aina välilä unohti tämän puolen kuka on keittiössä.

30 hengelle riittää pienikin apu, yksikin riittää. Mutta ehdottomasti älä mene itse keittiöön. Kuolleena syntynyt idea. Onko kiva muistaa juhlista vain se että oli keittiössä koko päivän.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja tee kaikki valmiiksi mahdollisimman nopeasti. Kunnon lista mitä pitää tehdä, kaikki laitat ylös ja vedät yli sitä mukaa kun on tehty. Juhla-aamuksi pitää varata vain muutama asia, mielummin ei niitäkään.

Vierailija
9/41 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhla-aamulle on varattu kakun haku leipomosta, piirakoiden paistaminen ja munavoi. Munavoi ja piirakat on miehen bravuuri ja meillä herätään yleensä aina aikaisin; koulu on aika lähellä - 10 min. kävellen. Ihan yksin en siis ole, tuo veli on todella täys apulainen, osaa toimia kuten kuka tahansa aikuinen emäntä ja lupasi, saa sitten jotain kivaa myöhemmin. Pikkuveli siis pystyy ihan tiskaamaan ja kuivaamaan astioita; kahvinhan keittääkin valmiiksi ladatut keittimet. Tarkoitus on tosiaan, että kattaus tehdään kerralla. Täytynee nyt tutkia, mistä jonkun apulaisen löytäisi. 

Pesukoneen pikaohjelmaakin voinee käyttää astioihin, jos niitä on tarpeeksi; meillä kestää 30 minuuttia.

Kiittelen vastauksia ja erityisesti noista kokemuksista. Ketään ei ole ollut tarkoitus laittaa keittiöön, mutta on pelko, että osa sinne tulee kun huomaa ettei apua ole. 

Ap.

Vierailija
10/41 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa joku naapurin nuori, joka osaa keittää kahvia ja tiskata (niin hyvin, ettei sun tartte katsoa perään koko ajan). Meillä on ensi vuonna lakkiaiset rivarinaapurilla ja mä voisin kyllä ihan heti mennä auttamaan sinne (oonk kyl 38v naapurintäti enkä nuorison edustaja). :)

Vierailija
11/41 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen nyt saanut miehen pään käännettyä, että pyydetään apua jos löytyy, mutta se on edelleen haaste. Naapurustossa ei ole nuoria, tai yhdessä perheessä on lukioikäisiä tyttöjä, mutta ovat vasta muuttaneet enkä tunne heitä lainkaan. Ystäviä minulla ei ole täällä päin eikä työkavereista löytyy sopivaa, kun ovat enimmäkseen miehiä. Yksi lasten serkku olisi ollut hyvä, mutta hänet kerkesi jo toisen puolen suku "varata" ja varmaan muutenkin olisi sinne mennyt, kun on läheisempi heille asuttuaan lapsena lähellä. Muutama serkku ei käy, kun heillä on pieniä lapsia vahdittavana. Yksi aikuisempi serkku oli itse juhlien emäntänä ja vähän epäonnistui, kun ei osannut tulla tarjoamaan santsikuppeja ja kahvikin loppui välillä kesken. Minusta siitä pitää pitää huoli, että koko ajan on tarjoilut kunnossa. Yksi serkku on muuten pois laskuista, jääkööt kertomatta miksi. Serkkuja siis olisi, mutta ei käytettävissä olevia. 

Muistelen kyllä veljen synttäreillä, että vaikka oli paljon porukkaa, niin silti minulla jäi välilä aikaa seurustella vieraiden kanssa, kun ei ollut tekemistä. Mutta meitä oli keittiössä myös yksi velipojan tuttava lisäksi. Pikkuveli on kyllä oikeasti topakka ja oma-alotteinen - osaa myös pitää huolen siitä, ettei kahvi todella lopu kesken. Hän keittelee kavereilleenkin kahvit luonnostaan - viimeksi tänään. Ei kysellyt ollenkaan minua vaan keitti itse ja otti pullat pakkasesta, vain luvan kysyi saako sieltä ottaa. Putsasi pöydän kun kuuli että kavereita tulee, meillä oli vasta syöty. Osaa myös tiskata ja kuivata astioita ja kattaa. Tekee takuulla saman ja yhtä rivakasti mitä tekisi joku keski-ikäinen naisihminenkin.  Koetamma kysellä joiltain, tietäsivätkö he ketään sopivaa.  Mutta tosiaan, pitäisi vielä olla varma että löytää sellaisen joka myös tekee niin että homma toimii. 

Tiedän kyllä sellaisenkin  tapauksen, jossa "naapurintäti" oli niin loukkaantunut pyynnöstä mennä emännöimään, ettei mennyt ollenkaan..

On se sellainenkin vaihtoehto, ettei ketään tulekaan. No kummit ja elossa olevat isovanhemmat varmaan, jos ovat terveitä. Mutta aika paljon tuntuu olevan päällekkäisyyksiä, varsinkin kaveripiirissä. 

ap. 

Vierailija
12/41 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä kerran tämän. Mies nyt lupasi kuitenkin kysyä avuksi yhtä kaverinsa tytärtä. Voi olla, että vierasmääräkin on aliarvioitu meillä, sillä illalla vielä selvisi, että sellaisia kyseljöitä joita on, joita ei ole hoksattu itse kutsua..siis kautta rantain kyselijöitä, ei suoraan meiltä. Tarjoiluja on ehkä hiukka liikaa, mutta olkoot, syödään sitten itse jämiä seuraavat päivät. Panostan suolaiseen enemmän - kokemukseni ja havaintojeni mukaan makeasta van täytekakut menevät ja muita menee tosi vähän. Meillä on paljon rajotteita ihmisten ruokavaliossa ja jos ottaisin kaikki samassa tuotteessa huomioon, ei tarjolle voisi laittaa juuri muuta kuin riisikakkuja ja banaaneja, eli lajeja on pakko olla vähän useampi. 

Vierailija
13/41 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olette päätyneet ottamaan apua! Kahdet rippijuhlat ja kahdet ylioppilasjuhlat järjestäneenä olen sitä mieltä, että ulkopuolinen apulainen ehdottomasti.

Sitten suosittelen ostamaan (jos ei ennestään  ole) ison, hyvän pumpparin kahviin. Se pitää kuumentaa kiehuvalla vedellä ensin; sitten kahvi pysyy hyvänä pitkään-parempana kuin keittimessä. Vieraita tulee kuitenkin eri aikoihin, joten ei tarvitse olla koko ajan kahvia laittamassa. Keittimessä seissyt kahvi on kamalaa!  Pumpparista meillä ainakin ovat vieraat kehdanneet itsekin ottaa lisää kahvia.

Mukavia juhlia teille!

Vierailija
14/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti selviää!

Suunnittelet vain kaiken hyvin ja hyvissä ajoin.

Esim. astioita tarpeeksi niin, että ei tarvitse ihan heti olla kahvikuppeja pesemässä, jos joku palauttaa kupin ja ottaakin lisää jne.

Mukavia juhlia! :)

Vierailija
15/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä suunnittelulla pärjäät varmasti.

Vierailija
16/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviää, mutta se ei ole kivaa vieraille. Meillä apuna on ollut nuorten kaverit, joille heidän vastustelustaan huolimatta olen maksanut myös pientä palkkaa. Näin minulle on jäänyt aikaa keskittyä sata prosenttisesti vieraiden kanssa seurusteluun ja juhlista nauttimiseen. Toinen mahdollisuus on, että KAIKKI tekevät vuorollaan jotain. Myös vieraat. Kun he kysyvätkö, voiko auttaa, vastaat että kyllä kiitos - ja annat heidän häärätä hetken.

Vierailija
17/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Joo, ajattelin ottaa vähän kuppeja lainaksi ja ostaa lisää - ajateltiin, että ylimääräiset saa sitten nuo lapsukaiset kun lähtevät kotoa. Kahvinkeittimiä meillä onkin jo kaksi, kun ostettiin äskettäin uusi eikä vanhaa ole viety kierrätykseen juuri tämän takia. Se toimii, mutta siinä on vähän vikaa, sillä kestää kauan keittää sillä. Taidan vielä yhden pyytää veljeltäni lainaan, niillä varmaan selviää? 

Vierailija
18/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meillä nuoren kaverit ovat kaikki samalta luokalta, ja heillä on omat juhlansa - ainoa joka on vähän vanhempi, menee jonnekin toiselle paikkakunnalle sukulaisten luokse. Noista veljen kavereista en oikein usko apua olevan. 

Vierailija
19/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraita on tulossa tuon verran, uskoisin että pärjäät hyvin. Kannattaa suunnitella tarjottavat hyvin etukäteen. Jos et tarjoa kunnon ruokaa, niin kannattaa suunnitella sellaisia tarjottavia, mitkä ovat sellaisia pieniä naposteltavia.

Tee vaikka itse pieniä muffinsseja, pieniä suolaisia piirakoita (näitä molempia voi tehdä myös etukäteen pakastimeen), pieniä suklaita tms. ja tietysti kakku.

Osan voi ostaa valmiina, riippuu toki miten hyvä olet leipomaan tai pidätkö edes leipomisesta.

Itse olin juuri yhdillä juhlilla, missä oli paljon pieniä naposteltavia. Suurin osa sellaisia, että ne säilyvät hyvin huoneenlämmössä, eikä siis tarvinnut huolehtia siitä, että ne menevät huonoksi. Suosi siis sellaisia.

Vierailija
20/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä selviää, kun suunnittelee tarjottavat sellaisiksi, että ne voi tehdä ajoissa valmiiksi. Se helpottaa, jos kaikki vieraat eivät tule samaan aikaan, joten voit pyytää vieraita vähän eri aikaan kylään.

Yleensä lakkiaiset tai valmistujaiset ovat rentoja juhlia. Viime vuonna oli hauska huomata, että oma välillä yksisanaisesti vastaileva poika oli juhlapäivänään puhelias ja hyväntuulinen isäntä, joka jaksoi seurustella vieraiden kanssa monta tuntia.

Oikein paljon onnea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän