Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviääkö lakkiaisista yksin...

Vierailija
09.05.2013 |

En usko, että vieraita tulee kovin paljon, max 30; riippuu vähän siitä tuleeko esim. naapureita, joita ei suoraan kutsuta. Apuna olisi vain mies ja pikkuveli, joka on toki topakka ja mm. voi vaikka tiskata ja keräillä astioita. Mulla ei yksnkertaisesti ole ketään, ketä kehtaisin pyytää - yksi miehen sisko on joka vuosi jonkun apuna ja aattelin, että eiköhän nyt ole hänenkin vuoronsa olla ihan vieras. Toisaalta, jos kaikki eivät tule, kuten vähän uumoilin, tuntuu hullulta rueta palkkaamaan ihan vierastakaan. Meillä suvusta suurin osa asuu niin kaukana, ettei moni ehkä tule päällekkäisyyksien vuoksi. En ole järjestänyt mitään juhlia ennen sitten ristiäisten, joissa apuna oli edesmennyt äitini. Nekin olivat aika pienet.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä kyllä ja oikein hienosti selviätkin! Tein ite ekat isot suvun juhlat 14-veenä ja sen jälkeen järkännyt moent ylppärit sisaruksilleni ennen omiani. :) 

Kuapasta saa nättejä kertiksiä, jos et omista tarpeeksi kahvikuppeja. Kun on pienet juhlat, niin intiimi tunnelma on ihana! 

1. Tee mahdollisimman paljon etukäteen, tyyliin kaikki muu paitsi kahvinkeitto. Muista hommata wc- ja talouspaperia. :D 

2. Suolaiseksi piisaa focaccia (helppo tehdä, herkullinen, suht halpa) ja joku salaatti. Makeaksi yksi kahvikakku/ keksejä ja täytekakku. Parasta on ihan perus mansikkakermakakku. 

3. Nätit servetit, juotavaksi sekoitat 1l omenamehua, 1,5l kivennäisvettä. 

4.Siivoat kodin. Hae koivunoksia maljakkoon ja alkuviikosta, niin kerkee nuput aueta, jos eivät ole jo auenneet. 

Hauskoja juhlia! 

Vierailija
22/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 12:10"]

Selvitä kyllä ja oikein hienosti selviätkin! Tein ite ekat isot suvun juhlat 14-veenä ja sen jälkeen järkännyt moent ylppärit sisaruksilleni ennen omiani. :) 

Kuapasta saa nättejä kertiksiä, jos et omista tarpeeksi kahvikuppeja. Kun on pienet juhlat, niin intiimi tunnelma on ihana! 

1. Tee mahdollisimman paljon etukäteen, tyyliin kaikki muu paitsi kahvinkeitto. Muista hommata wc- ja talouspaperia. :D 

2. Suolaiseksi piisaa focaccia (helppo tehdä, herkullinen, suht halpa) ja joku salaatti. Makeaksi yksi kahvikakku/ keksejä ja täytekakku. Parasta on ihan perus mansikkakermakakku. 

4.Siivoat kodin. Hae koivunoksia maljakkoon ja alkuviikosta, niin kerkee nuput aueta, jos eivät ole jo auenneet. 

Hauskoja juhlia! 

[/quote]

no älä tätä ainakaan kuuntele. Ei ole tarkoitus pitää teini ikäisen tuoareita vaan ylppärijuhlat. Et tietenkään laita vieraita töihin, kyseessä on juhlat, ei talkoon.

voileipäkakut ovat simppeleitä. Täytät pv ennen ja aamulla koristelet. Salaatteja, hyviä leipä, sämpylöitä, karjalanpiirakoita. Hae kirjastosta pari keittokirjaa, saat lisää vinkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini muistaa aina tähän aikaan vuodesta kertoa iloinen hän oli ottaessaan ylimääräistä apua paikalle ylioppilasjuhlissani. Kolmen lapsen kanssa ensimmäisen ehtiessä ylioppilasikään ehtii tulla juhlia aika tavalla ja hän halusi kerrankin pyhittää juhlat itselleen, antaa mahdollisuuden olla vieraiden kanssa ja nauttia juhlista ja upeasta alkukesän päivästä. Juhlat olivatkin erinomaiset, äitini selkeästi nautti mahdollisuudesta viettää aikaa vieraiden kanssa eikä kahvinkeittimen kanssa säätäessä.

Juhlat meillä olivat hieman isommat, paikalla taisi olla noin 70 henkeä ja ulkoista apua muistaakseni kolme henkilöä. Pärjäät varmasti yhdellä tai kahdella ihmisellä, mutta varmasti et kadu tuota valintaa sillä myöhemmin muistat juhlista muutakin kuin Moccamasterin!

Vierailija
24/41 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aina, miten silloisen poikaystävän äiti teki juuri noin poikansa yo-juhlissa eli "kyllä minä tässä pärjään". Käytännössä osa vieraista passitettiin keittiöön hoitamaan tarjoilua (tietty myös minut, olihan tyttöystävä) ja koskaan kukaan ei oikein tiennyt, mitä tehdä ja mitä löytyy mistäkin, olivat ne juhlat aika ankeat. Kuppeja osaa kuka tahansa hakea vieraiden jäljiltä ja pestäkin ne, mutta mistä löytyy lisää sokeria tai oliko jääkaapissa oleva kakku tarkoitettu pöytään vasta illalla jne.

Olin lisäksi luvannut mennä hieman myöhemmin kaverin yo-juhliin, joten kun tein lähtöä, hermostui poikaystävän äiti täysin. Miten minä nyt lähden, kun on kaikki vielä kesken ja siivotakin pitäisi. Samalla ovenavauksella poistuivat myös poikaystävän piikomaan määrätyt serkut.

Eli miksi ei voi hankkia oikeasti apua, jos yhtään epäilee, mitä ehtii ja pystyy yksin tekemään? Jos viihdyt keittiössä, asia OK, mutta yleensä juhlissa talonväki yrittää olle vieraiden kanssa.

Vierailija
25/41 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Ok, meillä oli nuori apulainen, mutta jouduin silti olemaan aika paljon keittiössä apuna ja neuvomassa. Tuo jäi teiltä arvostelijoilta ilmeisesti lukematta. Vaikka katsoimme paikat etukäteen, ei niitä voi muistaa. 

Meillä on pienet tilat ja aamupala syötiin samassa pöydässä kuin mikä toimi tarjoilujen pöytänä, joten edellisiltana ei voinut kovin paljon etukäteen laittaa. Eikä silloin aamulla olisi voinut missään nimessä laittaa ruokia pöytään, sillä oli kuuma päivä ja meillä paistaa aamusta aurinko suoraan keittiöön, tulee se verhoistakin läpi. 

Viimeiset vieraat: Kaikki ne, jotka eivät tulleet etuajassa ja tämä selviää kyllä tuosta aiemmastakin viestistäni mielestäni ihan selvästi. Vanhukset oli kutsuttu kuskinsa kanssa ennen muita, jotta ehtisimme varata heille parhaat paikat ja antaa jotain syötävää ennen kuin muut tulee. Mutta sitä sukua änkesi paikalle koko konkkaronkka samaan aikaan, ennen kuin olimme edes itse ehtineet paikalle. Nämä valittivat siitä, että olin laittamassa pöytää. 

Vierailija
26/41 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Ok, meillä oli nuori apulainen, mutta jouduin silti olemaan aika paljon keittiössä apuna ja neuvomassa. En kuitenkaan halunnut niin vierasta ihmistä yksin meille päästää laittelemaan, joten haettiin koululta kotia mennessä. Ehdin jonkun verran juttelemaan vieraiden kanssa, mutta aika paljon meni aikaa keittiössä. Sain kyllä noottia ja vihjailuja siitä, että olen liikaa keittiössä - mutta niiltä, jotka tulivat melkein tunnin etuajassa ilmoittamatta tai kysymättä, että sopiiko. Aamulla en yksinkertaisesti ehtinyt laittaa kaikkea valmiiksi, vaikka heräsin neljältä. Pikkuveli oli kyllä ahkera ja todella tarpeen apuna. Seuraavalla kerralla pari Marttaa ja etukäteen kotiin. Vieraita ei ollut kuin 20. Viimeisten vieraitten kanssa ehdin seurustelemaan; se ruuhka tuli heti siihen alkuun, enkä tajua miksi porukkaa tuli niin aikaisin. Ymmärrän, jos tullaan 10 minuuttia etuajassa, mutta lakkaisissa pitää ymmärtää, että kutsut on tiettyyn aikaan siksi, että ehtisi koululta kotiin. Näillä porukoilla oli kyllä kokemusta vastaavista juhlista, mutta paljon pienemmistä kouluista. 

Vierailija
27/41 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 23:20"]

AP: Ok, meillä oli nuori apulainen, mutta jouduin silti olemaan aika paljon keittiössä apuna ja neuvomassa. En kuitenkaan halunnut niin vierasta ihmistä yksin meille päästää laittelemaan, joten haettiin koululta kotia mennessä. Ehdin jonkun verran juttelemaan vieraiden kanssa, mutta aika paljon meni aikaa keittiössä. Sain kyllä noottia ja vihjailuja siitä, että olen liikaa keittiössä - mutta niiltä, jotka tulivat melkein tunnin etuajassa ilmoittamatta tai kysymättä, että sopiiko. Aamulla en yksinkertaisesti ehtinyt laittaa kaikkea valmiiksi, vaikka heräsin neljältä. Pikkuveli oli kyllä ahkera ja todella tarpeen apuna. Seuraavalla kerralla pari Marttaa ja etukäteen kotiin. Vieraita ei ollut kuin 20. Viimeisten vieraitten kanssa ehdin seurustelemaan; se ruuhka tuli heti siihen alkuun, enkä tajua miksi porukkaa tuli niin aikaisin. Ymmärrän, jos tullaan 10 minuuttia etuajassa, mutta lakkaisissa pitää ymmärtää, että kutsut on tiettyyn aikaan siksi, että ehtisi koululta kotiin. Näillä porukoilla oli kyllä kokemusta vastaavista juhlista, mutta paljon pienemmistä kouluista. 

[/quote]

20 vierasta ja sinä keittiössä, jossa myös apulainen? Toinen teistä on enemmän kuin avuton!

Vierailija
28/41 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 12:10"]

Hauskoja juhlia! 

[/quote]Ehdottomasti pitää olla voileipäkakkua, ei mitään karjalanpiirakoita

Vierailija
29/41 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo kommentti nr. 35 vitsi...? :D

Vieraita vain 20 ja ruuhka ollut? On herätty neljältä, apulainen keittiössä ja siltikään et ehtinyt seurustella kuin viimeisten vieraiden kanssa?

Anteeksi, että hieman laittaa hymyilyttämään.

Vierailija
30/41 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelinkin ap, että niin kävisi. Harmi homma.. Nuori tyttö, jolla ei ole taloustaustaa, ei ole kovin tehokas apu. Ota ne Martat ensi kerralla ja älä anna miehesi mussuttaa asiasta yhtään. Ei hän viettänyt keittiössä näitä(kään) juhlia vai mitä?

Olen vetänyt yhdet lapsen sukulaissynttärit niin, että vieraita on ollut n.20 ja se oli ihan karseaa. En ehtinyt tehdä mitään muuta kuin raataa keittiössä ja laittaa lisää kahvia. Lisäksi ihmiset eivät noudattaneet aikataulua (tarkoitus oli porrastaa) joten ruuhka oli koko ajan. Ja kyse vain synttäreistä eikä oikeasti hienosta juhlasta. 

Vierailija
31/41 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 23:45"]

Vieraita vain 20 ja ruuhka ollut? On herätty neljältä, apulainen keittiössä ja siltikään et ehtinyt seurustella kuin viimeisten vieraiden kanssa?

[/quote]

Mukana oli myös mummo ja pappa, jotka ovat huonokuntoisia. He eivät voi hakea itse pöydästä. Tyttö oli kyllä ahkera, mutta hidas. 

Vierailija
32/41 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 23:45"]

[/quote]

Mukana oli myös mummo ja pappa, jotka ovat huonokuntoisia. He eivät voi hakea itse pöydästä. Tyttö oli kyllä ahkera, mutta hidas. 

[/quote]

Niin ja vieraat tulivat tosiaan etuajassa. kun hommat olivat kesken. En muista mainitsinko aloitusviestissä, että en ollut alkuviikosta ollenkaan kotona, vaan työmatkalla - se oli etukäteen tiedossa enkä saanut puhutta sitä pois. Meillä ei ole mitään isoja pihoja käytössä. Koululla meni useita tunteja. Meillä oli toki liikaa tarjottavaa ja vähemmälläkin olisi pärjännyt. Mutta varsinkin pappa tarvitsee apua esimerkiksi ihan vessassa käymiseen yms. Mummo pärjää vähän paremmin. 

Vierailija
33/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme apua ja vieraitakin tulee vähän enemmän kuin on arvioitu - melkein kaikki kutsutut ovat tulossa ja muutama sitten on päädytty kutsumaan lisää; osa on vähän vihjaillut. 

Vierailija
34/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin juuti lohduttaa ap:ta että olin viimekeväänä sukulaisen ylppäreissä "tiskarina". Itse tarjouduin keittiöön. Lisäksi oli toinenkin sukulaisnainen. Me hoidimme keittiön mitä nyt emäntä kävi välillä katsomassa löydämmekö kaiken tarvittavan jne. Ei meillä kyllä mitenkään kiirettä pitänyt keittiössä. Sankarin pikkusisko hoiti kukat & maljakot.

Muutama vinkki:

- Kannattaa varata maljakot sopivaan paikkaan (meillä oli pesuhuoneessa missä oli helppo avata kukkapaketit ja roskat sai jäädä sinne) ja varalle voi varata niitä huonompiakin maljakoita jos kukkia tuleekin odotettua enemmän.

- Kannattaa huolehtia että kuivauskaapissa on tilaa tarvittaessa. Lisäksi riittävästi astioiden kuivaamiseen pyyhkeitä (ne on loppuneet usein ja märällä pyyhkeellä on kurja kuivata).

- Huolehdi että keittiön roskikset on tyhiä niin muiden on helppo laittaa heti roskat pois eivätkä jää ajelemaan pöydille.

Hauskoja juhlia !!

Vierailija
35/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviät. Huolehdin melkein yksin omien yo-juhlieni valmistelusta, tein edellisenä päivänä itse tarjottavat. Kattaus valmiiksi ennen koululle lähtöä. Tiskausta sitten kun vieraat lähtivät. Vieraita parikymmentä.

Vierailija
36/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti pärjää! :)

Minä olen yksin järkännyt jo yhden muistotilaisuuden (väkeä oli päälle 30), yhdet ristiäiset (väkeä päälle 20) ja kohta olisi toiset ristiäiset, joihin tulee väkeä sitten 40. Hyvin on pärjännyt, on ollut ihan kunnon astiat, tarjoilut ja on ehtinyt jutella vieraidenkin kanssa! Ja joka juhlaa on kehuttu ja minua pyydelty tekemään tarjoiluja muidenkin juhliin! :)

Vierailija
37/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan selviäisi. Haluan seurustella vieraiden kanssa ja etenkin haluaisin olla mukana juhlimassa lastani! En keittiössä hermo piukassa raatamassa yksinäni. Jos mies ei halua apua palkata, niin passita ukko itse hikoilemaan keittiöön. Ainakaan sitä yhtä suvun reppanaa ette enää sinne keittiöön päästä vaikka velvollisuudentunnosta ehdottaisi. Hänellä todellakin on oikeus juhlia myös, samoin sinulla. Itse palkkaisin pitopalvelusta tai ammattikoulusta tarjoiluhenkilökuntaa ja samalla ottaisin osan tarjottavista samasta paikasta. Osan haluaisin tehdä itse. Rentoja juhlia ja muista itsekin nauttia pojan suuresta päivästä!

Vierailija
38/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole mielestäni pelkästään pärjäämisestä, vaan myös siitä, että millainen muisto lapsesi juhlista sinulle jää! Varmaan pärjäät ja tuttujanhan ne vieraat on, joten varmaan ymmärtävätkin! Minusta tuossa eräs kirjoitti oman pitinsä kokemuksesta, että piti hyvänä, että oli apua hommannut ja luulen, että niin pitäisit sinäkin!

Suosittelen lämpimästi kyselemään lähimmästä marttayhdistyksestä ja ellet tiedä, miten tavoitat lähimmät martat, niin lähimmästä marttapiiristä, www.martat.fi löytyy yhteystietoja! Olen itse erään marttayhdistyksen puheenjohtaja ja joka vuosi meiltä on marttoja työvoimana yo-juhlissa ja tykätty on kovasti. Hinta martoilla on todella edullinen, meillä esim. 10 €/tunti/martta. Mistään et saa niin edullisesti! Martat talkoilevat yhdistyksensä hyväksi eli maksetaan yhdistykselle ja siinä ei tule mitään veronkiertoa tai muuta pimeää maksua! Meillä on asiakkaina perheitä, joissa ollaan oltu parit rippijuhlta ja parit yo-juhlat/valmistujaiset  - kun perheenäiti on tykästynyt osaavaan apuun, niin ei ilman juhlia järjestä!

Oikeesti - kyseessä on ainutlaautinen juhla perheessänne - nauti sinäkin äitinä! Iloista juhlaa!

Vierailija
39/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 21:14"]

Ainakaan sitä yhtä suvun reppanaa ette enää sinne keittiöön päästä vaikka velvollisuudentunnosta ehdottaisi. Hänellä todellakin on oikeus juhlia myös, samoin sinulla.

[/quote]

Juuri näin! Hän on yksi niistä, jotka eivät ole varmoja = pelkää ehkä joutuvansa keittiöön. Ilmotamme hänelle, että nyt ei sinne päästetä ja apulainen tosiaan saatiin, topakka 18-vuotias nuori neiti, joka tunteekin sankarin; eivät nyt samoissa kaveriporukoissa liiku, mutta tuntevat toisensa. Eli se puolison kaverin tytär. Sitä paitsi, tuo sama sukulainen saa sitten pian olla järjestämässä omien lastensa juhlia. 

Meille onkin nyt vielä pari yllätysvierasperhettä tulossa ja se tarkoittaa muutamaa alle kouluikäistä, nuorin vajaa 2 v, lasta, mitäs heille laittaisi pöytään? Mehua, mutta entä syötävää? 

Vierailija
40/41 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla en koe, että juhlien järjestäminen yksin olisi stressaavaa tai että siitä ei jäisi itselle muuta muistoa kuin tiskivuori. Enemmän muistan itse tehdystä kuin niistä jotka on tilattu muilta. Näinkin voi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi